• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pierwsze wiadukty na Trasie Kaszubskiej

Patryk Szczerba
25 września 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 

Postępy prac na budowie Trasy Kaszubskiej w Wielkim Kacku

Na przełomie grudnia i stycznia ruch z Obwodnicy Trójmiasta nad ul. ChwaszczyńskąMapka zostanie przekierowany na powstające w ramach Trasy Kaszubskiej dwa nowe wiadukty. Z użytkowania wyłączony zostanie 3-kilometrowy odcinek obwodnicy. Istniejący wiadukt będzie zburzony, ale powstanie nowy, dzięki którego obwodnicą kierowcy pojadą nowym węzłem trzema pasami ruchu.



Czy Trasa Kaszubska ułatwi ci przejazd?

Rozpoczęte pod koniec zeszłego roku prace przy budowie Trasy Kaszubskiej postępują, a krajobraz węzła w okolicach ul. Chwaszczyńskiej zmienia się praktycznie z dnia na dzień. Przypomnijmy, że w Wielkim Kacku powstanie węzeł zespolony, podobny do znajdującego się na obwodnicy w Karczemkach.

Nowe wiadukty, przebudowa obwodnicy



Jego jedna część znajdzie się nad ul. ChwaszczyńskąMapka, natomiast druga mniejsza na przecięciu z ul. Nowowiczlińską, nad którą obecnie kierowcy jadą obwodnicą po wiadukcie. Po zakończeniu prac w ramach węzła Gdynia-Dąbrowa, ulica NowowiliczńskaMapka będzie połączona z ekspresówką wjazdami i zjazdami, co powinno odciążyć ruch w okolicy.

Do końca roku mają powstać równolegle położone do obwodnicy dwa nowe wiadukty, dzięki którym możliwe będzie przeniesienie ruchu z ekspresówki. Stary wiadukt obwodnicy, po którym obecnie jeżdżą kierowcy, zostanie po zmianie organizacji ruchu wyburzony, a w jego miejsce powstanie nowy - umożliwiający docelowo jazdę po trzech pasach w każdym kierunku.

Przedstawiciele firmy Polaqua prowadzącej prace na odcinku Gdynia-Szemud zapowiadają, że planowane na przełom roku zmiany w organizacji ruchu nie powinny spowodować poważniejszych od dotychczasowych utrudnień dla kierowców.

Pod koniec roku kierowcy w Wielkim Kacku będą mogli przejechać po dwóch powstających wiaduktach. Pod koniec roku kierowcy w Wielkim Kacku będą mogli przejechać po dwóch powstających wiaduktach.

Według symulacji nie będzie korków



- Mamy symulacje, dzięki Politechnice Gdańskiej, mówiące o tym, że utrudnień nie będzie. Radzimy kierowcom, by śledzili komunikaty o zmianach, które niebawem nastąpią. Będą pojawiały się odpowiednio wcześnie, by wszyscy zdążyli się z nimi zapoznać - mówi Arkadiusz Daniluk, zastępca dyrektora kontraktu z firmy Polaqua.
W okolicy Wielkiego Kacka do wykonania - oprócz wiaduktów - pozostaje także nowa ul. Chwaszczyńska o długości 5 kilometrów. Będzie drogą z trzema pasami w każdym kierunku. Gdy ruch zostanie przeniesiony na nowe wiadukty, budowlańcy rozpoczną też odtwarzanie wiaduktu z obwodnicą, która na długości 3 kilometrów zostanie rozbudowana do trzech pasów.

1/3 prac wykonana



Do tej pory zrealizowano ok. 30 proc. zaplanowanych prac. Mają zakończyć się do listopada przyszłego roku. Główną przeszkodą jest fakt, że inwestycja jest prowadzona w ruchu miejskim przy Obwodnicy Trójmiasta, po której jeździ średnio 85 tys. pojazdów na dobę.

- Specyfiką robót w Wielkim Kacku jest to, że prowadzimy je w mieście. Problemami jest istniejące uzbrojenie. Posiadamy mapy, ale były robione w latach 70., więc nie do końca odzwierciedlają to, co znajdujemy pod ziemią. Na dziś termin zakończenia prac nie jest jednak zagrożony - zaznacza Arkadiusz Daniluk.
Drugim duży węzłem zespolonym na odcinku Gdynia-Szemud będzie Węzeł Chwaszczyno. Po zakończeniu budowy wszystkich etapów Trasy Kaszubskiej przejazd z Gdyni do Bożego Pola ma zająć niecałe 30 minut.

Trasa Kaszubska: co powstanie


Odcinek Gdynia-Szemud - 22 km:

  • trzy węzły: mniejszy w Koleczkowie i dwa duże w Chwaszczynie oraz Gdyni-Wielki Kack,
  • dwa pasy ruchu w każdym kierunku oraz pas awaryjny,
  • na odcinku Chwaszczyno - Gdynia-Wielki Kack oraz na odcinku Obwodnicy Trójmiasta w obrębie węzła Gdynia-Wielki Kack - będą po trzy pasy na długości ok. 2,9 km.

Powstanie 37 obiektów inżynierskich, w tym mosty, estakady, 22 wiadukty, dwa przejścia podziemne i kładki dla pieszych. Oprócz drogi ekspresowej zbudowanych zostanie ok. 12,2 km dróg lokalnych i ok. 15,3 km dróg zapewniających dojazd do nieruchomości, pozbawionych dostępu do drogi publicznej przez budowę drogi ekspresowej. Do tego ok. 1,3 km dróg służących obsłudze trasy. Podróżujący będą mogli skorzystać z dwóch miejsc obsługi podróżnych zlokalizowanych w pobliżu miejscowości Kamień.

Odcinek Szemud-Luzino - 10,3 km:

  • dwa pasy ruchu w każdym kierunku oraz pas awaryjny,
  • węzeł Szemud na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 224.

Powstaną 22 obiekty inżynierskie, w tym dwa mosty i dwie estakady. Oprócz trasy głównej zostaną przebudowane drogi o długości ok. 5 km i wybudowane nowe, zapewniające dojazd do nieruchomości oraz służące obsłudze trasy o długości ok. 10 km.

Odcinek Luzino-Bożepole - 10,4 km:

  • dwa pasy ruchu w każdym kierunku oraz pas awaryjny,
  • trzy węzły drogowe: Bożepole Wielkie, Strzebielino, Luzino,
  • obwód utrzymania drogi ekspresowej przy węźle Luzino,
  • miejsce obsługi podróżnych.
13:40 25 WRZEśNIA 20

Ruch na obwodnicy na budowie Trasy Kaszubskiej (3 opinie)

Ruch na obwodnicy na budowie Trasy Kaszubskiej poprowadzony nowym pasem asfaltu - w str Gdańska jednym pasem, w stronę Gdyni oba pasy obwodnicy wyłączone
Ruch na obwodnicy na budowie Trasy Kaszubskiej poprowadzony nowym pasem asfaltu - w str Gdańska jednym pasem, w stronę Gdyni oba pasy obwodnicy wyłączone

Opinie (247) ponad 10 zablokowanych

  • Równoległa trasa rowerowa (1)

    Przydałaby się rownolegle wybudowana ścieżka dla rowerów. Mówię o odcinku Gdynia-Chwaszczyno. Samochody przejadą, jeden autobus na godzinę również, ale pieszo i rowerem nie. Chyba tego nie uwzgledniono w tym planie.

    • 10 1

    • Na Rdestowej jest planowana ścieżka rowerowa do chwaszczyna

      • 0 0

  • Opinia wyróżniona

    Mieszkam w bezpośrednim pobliżu (8)

    Wyjątkowo sprawnie idą prace.
    Tam non stop się coś dzieje, nawet nocami.
    Pomimo wielkiego placu budowy powodują minimalne utrudnienia.
    Aż czasami się dziwię, jak można prowadzić tak wielką inwestycję w tak ruchliwym miejscu w sposób właściwie nie utrudniający życia mieszkańcom i użytkownikom dróg.
    Korki są, ale gdyby nie było tej budowy to też by były bo od zawsze były.

    Dopiero teraz po wpisach tutaj widać rzeczywisty poziom trollingu gimbazy tutaj egzystującej...

    • 318 8

    • Gdyby PiS nie zablokował tego 5 lat temu to do Słupska i Koszalina byśmy jechali S-ka (7)

      • 25 11

      • Gdyby PO chciała zbudować w ciągu 8-letnuch rządów (6)

        to by zbudowała na Euro2012 jak obiecywal Tusk. Ale pieniędzy nie było no to grzebali się w papierach dla picu. Przyszedł PIS i buduje ale lemingi głupie jak zawsze.

        • 15 22

        • Zapomniałeś (5)

          lemingu, że w okresie panowania Tuska mieliśmy kryzys gospodarczy a i tak pieniędzy zostawili tyle, że starczyło na 5 lat kradzenia przez PiS, a teraz zaciągają pożyczki które będą spłacać twoje wnuki.

          • 29 11

          • (2)

            A ja myślałem, że zielona wyspą byliśmy...

            • 10 0

            • w ten sposob mowiono o nas w europie, z uznaniem

              • 6 1

            • Owszem byliśmy

              • 5 1

          • no tak bo gdzie on sie pojawi to jest kryzys (1)

            jak poszedl do ue to wybuchl brexit

            • 9 10

            • Kryzys światowy - wina Tuska

              Niskie ceny paliw na świecie - zasługa Morawieckiego :D

              • 17 0

  • a za Słupska do Trójmiasta, to my kiedyś normalną drogą dojedziemy ? (8)

    kiedy c.d. ?

    • 26 4

    • istotne zmiany w formule finansowania - teraz się zgłoszą... (1)

      "Drogowcy podkreślili, że zamiast w formule Partnerstwa Publiczno-Prywatnego (PPP), zgodnie z uchwałą Rady Ministrów, droga będzie budowana z budżetu państwa. "Takie rozwiązanie o kilka lat przyspieszy realizację całej trasy" - wskazano.

      Ministerstwo Infrastruktury przypomniało w komunikacie, że w czerwcu 2020 roku rząd zdecydował o powrocie do tradycyjnej ścieżki realizacji trasy S6. Na budowę S6 przeznaczono dodatkowo 9,1 miliarda złotych. Resort zaznaczył, że środki na budowę S6 będą pochodziły z Krajowego Funduszu Drogowego. Planowane jest także wystąpienie o dofinansowanie tej inwestycji ze środków Unii Europejskiej w ramach nowej perspektywy finansowej."

      • 2 0

      • Nie będzie ppp?

        Czyli nie sprywatyzuje się zysków, i nie znacjonalizuje kosztów? Ale ten pis zły! Taki nielibralny.

        • 3 0

    • Do Słupska wjeżdża się od d... strony! (1)

      Dlatego Biedroń przystopował prace jak wszyscy rysowali projekty.

      • 5 2

      • Mówi się...

        Od Bytowa.

        • 2 0

    • tak (1)

      w tym roku mają ogłosić przetarg na odcinek Boże Pole Wielkie początek obwodnicy Słupska w systemie projektuj i buduj

      • 3 1

      • czyli jak się nikt nie zgłosi, to ani nie zaprojektują, ani nie wybudują

        tak to 20 lat można budować

        • 0 3

    • (1)

      No właśnie tą + rozbudowywaną s6

      • 1 2

      • "tą", to nawet do Lęborka nie dojedziesz

        • 6 0

  • Wśród Wśród mieszkańców Gdyni panuje przekonanie, że węzeł buduje urząd miasta. (24)

    • 74 27

    • Oni już zbudowali lotnisko! (4)

      Kiedy gryzoń odda kasę?

      • 17 6

      • @Anna czy tobie i inym ktoś mózgi wyprał Lotnisko wybudowało wojsko i to właścicielem tego lotniska . Te lotnisko jak by miało wybudować miasto Gdynia to by wydało dobrze kilka miljardów i by budowali kilka lat , anie w przeciagu roku .

        • 1 0

      • (1)

        Cytując ten portal: "Sąd Unii Europejskiej przyznał rację Gdyni w sporze z Komisją Europejską".

        • 4 0

        • to tak, mniej więcej, jak rehabilitacja po wyrokach śmierci

          czas minął i gospodarczy moment do wykorzystania również...

          • 2 0

      • dla Ciebie to najlepiej by było gdyby nic nie budowali

        a pieniądze tylko na 500+ m a mogłabyś latać byś mogła z CPK

        • 3 4

    • A ja miałem przekonanie, że to ty jako sponsor lub uczestnik PPP (1)

      i się zawiodłem :(( Choć na niektórych mogę liczyć bo budują w Gdyni parki, dokładają się do innych inwestycji a ty pewnie byś chciał wszystko na Krzysia

      • 0 0

      • tak, ja jako sponsor

        i podatnik...
        Bo oprocz wygody, mozliwosci i poczucia sensu, nic innego z tego nie wyjme.
        W odroznieniu od PPP, ktore liczy na profity z eksploatacji.

        • 0 0

    • (3)

      Pomijając port, już przez dobre kilkanaście lat w Gdyni nie realizowano żadnych dużych inwestycji centralnych czy regionalnych - generalnie miasto było zdane na siebie i mieszkańcy mogli przywyknąć.

      W tym samym czasie w Gdańsku sytuacja wyglądała diametralnie inaczej - a mało kto ma pojęcie, które inwestycje realizowało miasto (i jak realnie wyglądał udział miasta w tych inwestycjach) a które to zewnętrznie finansowane "prezenty".

      Jakby nie było, trudno mieć pretensje, że dane miasto akurat znajdowało się w łaskach danej władzy. Może, gdyby trafił się premier z Gdyni, sytuacja wyglądałaby zupełnie inaczej...

      • 4 1

      • trafił się wiceminister i to infrastruktury z Gdyni (2)

        mało, przy wyborach obiecał OPAT i Trasę Czerwoną i co ?
        Zależy od konkretnego człowieka nie kłamce i cwaniaczka.

        • 2 4

        • w obietnicach nie jest odosobniony

          Lodowisko, basen 50m...

          • 0 0

        • tego wiceministra masz na myśli?

          "W 2003 r., na wniosek Rady Miasta Gdyni, ówczesny wiceminister infrastruktury (najwyraźniej o małej wyobraźni) pozbawił port gdyński 181 ha, m.in.: terenów Dalmoru, 44 ha na t.zw. międzytorzu i dalszych kilkudziesięciu w okolicach elektrociepłowni oraz od strony Oksywia. Port został więc okrojony prawie ze wszystkich stron co pozbawiło go możliwości terytorialnego rozwoju."

          Bo on jest z Gdyni i nadal tu "piastuje".

          • 1 0

    • (5)

      Podobnie w Gdańsku panuje przekonanie, że np. PKM czy obwodnicę południową zbudowało miasto.

      A Szczurek jest tutaj regularnie hejtowany za PKM - które nie jest ani w gestii Gdańska, ani Gdyni.

      Taka świadomość. Norma.

      • 13 0

      • jest hejtowany (4)

        Za brak aktywności i kwalifikacji politycznych.
        Za brak PKM na północ. Nawet jeśli zarządza tym marszałek. Samorządu czyli i prezydenta.
        To nie sztuka poobrażać się na wszystkich, "nic nie móc" i zamknąć w wieży z kości słoniowej.
        Maskotki nie są nam potrzebne, to jest człowiek do roboty.

        • 4 6

        • (3)

          Hejt to hejt.

          Jeżeli dotyczy obszaru, za który nie jest odpowiedzialny, to trudno mówić o sensownej krytyce.

          Miasto sobie samo PKM nie zbuduje, tak jak i Gdańsk PKM ani nie zbudował, ani nie sfinansował.

          I nie żebym był wielkim fanem prezydenta Sz.

          • 5 1

          • jeśli słowa krytyki, nawet niekostruktywnej (trudno o inną), nazywać hejtem... (2)

            krytyka nie musi być przyjemna.
            Chowanie się za "obszar odpowiedzialności" raczej budzi zdziwienie i rozeźlenie, bo ludzie wybierają swojego przedstawiciela jako osobę i programem i fighter'a. Który działa w ich imieniu i ich interesie. Taki job.
            Takie proste rozumienie systemu przedstawicielskiego...

            A prezydent miasta to nie administrator działający w ramkach procedur...

            • 2 1

            • (1)

              pisy idziecie coraz bardziej w absurd

              • 1 2

              • absurdem jest wszędzie widzieć PiS

                albo PO

                • 2 1

    • mieszkańcy Gdyni 67,7% oddali swój głos (1)

      Wcześniej na posła wybrali Bądkowskego vel Grodzka na posła. To o czymś świadczy.

      • 8 7

      • swiadczy bardzo, nie ogarniasz pewnych spraw to sie nie wypowiadaj

        • 0 3

    • (4)

      To tak samo jak z przystankiem PKM na Karwinach. Na billboardach wyborczych Wojciech Sz., a w tle nowiutki przystanek, do którego budowy miasto Gdynia nawet złotówką się nie przyłożyło. Co innego planowany węzeł Karwiny. Tutaj należy zwrócić uwagę na słowo planowany. Planowany i już kilkakrotnie odkładany. Taka władza, takie miasto. Tylko PR i potem długo, długo nic.

      • 9 7

      • (3)

        Nieprawda.

        Właśnie Gdynia dopłacała do swoich dwóch przystanków, podczas gdy część gdańska została w całości sfinansowana przez województwo - a dysproporcja pomiędzy częścią "gdańską" a "gdyńską" jest zasadnicza (pierwotnie funkcję stacji PKM pełnił przez jakiś czas istniejący przystanek Gdynia Wielki-Kack). Niemniej nie jest to inwestycja miejska - pomijam, że to Gdynia lobbowała za PKM, Gdańsk skłaniał się do koncepcji szybkiego tramwaju (jednak taki tramwaj trudno byłoby potraktować jako inwestycję regionalną).

        Informacje na ten temat w łatwością można znaleźć na tym portalu. Ale oczywiście liczy się kłamliwy hejt pod założoną tezę.

        • 8 2

        • Całkowita a nie częściowa prawda

          tylko kiedyś PO robiło podobny szum medialny jak dziś PiS, który ich metodami robi "igrzyska władzy".
          Przyznam, że pomagał mocno w tym projekcie radny Gdyni dr Wołek i jakos nie usłyszałem ze strony Gdańszczan zwykłego dziękuję, choć mu się nie raz oberwało od współmieszkańców. To samo było z Lotniskiem BD, Pomorską kolejką na Północ itd.

          • 3 0

        • jak często bywa (1)

          rację (po części) mają obie strony.
          ;)
          Sumarycznie faktem jest, że w zadaniu PKM większość zagarnęła "gdańska spółdzielnia" wszystkich szczebli wladzy i zamiast połączenia lotnisk zrealizowano komunikację regionalną głównych satelit Trójmiasta.
          Jakiś sens to ma i pewnie nawet decydenci teraz tego żałują, bo klęska urodzaju wywołana niespodziewanym sukcesem tego przedsięwzięcia, odbija się im czkawką a znarowieni wyborcy żądają kontynuacji... ;)
          Gdańsk na pewno przeforsowałby tramwaj, gdyby był w stanie skonsumować środki i gdyby nie jedna z nielicznych, trzeźwych interwencji marszałka, który przekierował zadanie na region. A po prawdzie, chodziło o "rozsmarowanie" budżetu na zagadnienia pasujące do unijnych ramek a nie jakieś optymalności.
          Odpędzony wtedy od stołu zarząd Gdyni, strzelił focha, co skończyło się odsunięciem w czasie realizacji gdyńskiego odcinka i koniecznością partycypacji w kosztach.
          Cóż, polityka... Tu trzeba mieć kwalifikacje... I szczęście.

          • 1 0

          • Przede wszystkim ważne są dojścia "u góry".

            PKM to świetny pomysł - ale realizacja jest inna niż pierwotne plany. Na marginesie, od początku chodziło nie o łączenie lotnisk a skomunikowanie zachodnich tarasów Gdańska i Gdyni (nawet dokładnie tak brzmiące sformułowanie swego czasu funkcjonowało na stronie PKM - ale zniknęło). Jakby nie było, finalnie w skali Trójmiasta odgrywa istotną rolę w Gdańsku, w Gdyni żadnej.

            Tramwaj wymagałby finansowania przez miasto. Kolej miejska jest na pewno bardziej perspektywiczna i może znajdzie jeszcze bardziej regionalny ciąg dalszy - choćby do północnych dzielnic Gdyni.

            Konieczność partycypacji wynikała z faktu, że nadwyżka unijnego dofinansowania nie wystarczała na oryginalnie pominiętą w planach tzw. Etapu 1 Gdynię (tzn. nawet te 2 przystanki). Inna sprawa, że w Gdańsku nie widziano potrzeby kontynuacji.

            A czkawką odbija się właśnie realizacja. W końcu Gdynia jest drugim największym miastem regionu i zapewniłaby znacznie większe obłożenie niż Kartuzy (a to przewozami z Kartuz władze województwa regularnie tak się chwalą).

            • 3 0

  • alewjakimsesie

    • 2 1

  • (10)

    Pięknie,jeszcze jakby obwodnicy dodali po 2 dodatkowe pasy ruchu to może te korki by się zmniejszyły?

    • 100 50

    • Korki

      To byłyby większe przy zjazdach...

      • 2 0

    • twoja (1)

      wypowiedź jest nie na temat . Artykuł mówi o budowie trasy kaszubskiej, nie zaś o obwodnicy trójmiasta

      • 5 0

      • to tylko od pisowcow zalezy czy dadza zielone swiatlo dla poszerzenia obwodnicy, ale jak wiemy pis nie zrobi nic by poprawilo sie zycie pomorzan

        • 3 2

    • Nie, korki byłyby takie same lub większe. Problemem obwodnicy nie jest ilość pasów, a węzły, które należy przebudować i pociągnąć "w boki".

      • 3 0

    • to ludzie kupią więcej aut (3)

      walka z góry przegrana

      • 27 8

      • (2)

        I tak kupia!!!!! Sprzedaj swoje bedzie mniej aut, wogule umiesz prowadzic czy tylko udajesz?

        • 10 16

        • urodzony za kierownicą się odezwał...

          • 3 0

        • Większość kierowców udaje że umie

          • 11 2

    • Nie lepiej jeszcze pozabierać trochę pasów tak, jak np. we Wrzeszczu.... Eko jest w modzie i pewnie się opłaca tym, co to budują a ludzie wierzą w modę hehe później znowu trzeba bd burzyć i zmieniać bo moda się zmieni hehehehhe

      • 2 10

    • Albo po 5 albo po 10

      • 23 2

  • Kiedy oddadzą tę trasę?

    Nie napisano.

    • 3 1

  • Ofiaruję Tobie, Prezesie mój

    całe życie swe,
    cały jestem Twój,
    aż po wieki.
    Oto głos mój, przecież wiesz,
    Tyś sprawiedliwością mą jedyną jest

    • 1 9

  • Jak Gdynia przygotowuje się do przyjęcia ruchu z tej trasy? (8)

    Większa część aut wpadnie na dziurawe zakorkowane gdyńskie drogi?

    • 128 36

    • wcale się nie przygotowuje... (1)

      • 3 0

      • niech pis nie wymysla wciaz nowych ustaw ktore odbieraja samorzadom pieniadze

        • 3 1

    • Farba i jeszcze raz farba (1)

      We wszystkie dziury zostanie wlana farba, ale uwaga, tym razem nie biała, a czarna, w kolorze asfaltu. Będzie i estetycznie, i tanio.

      • 31 7

      • chyba jakas farba wylala ci sie na lepetyne?

        • 3 5

    • (1)

      Aut będzie tyle samo, ale nie będą się telepać w wioskach pod oknami tylko przelecą dwupasmówką.

      • 15 3

      • Tylko że zamiast stać w korku na rondzie w Chwaszczynie i dojeżdżać dłużej w mniejszych ilościach, nagle Ci ludzie będą w stanie pojawić się w krótszym okresie czasu w większej ilości na światłach na Nowowiczlińskiej.

        • 11 3

    • Wjedzie tyle samo ile teraz tylko nową drogą. Nic się nie zmieni.

      • 6 4

    • Ruch wpadnie głównie na obwodnicę

      dodatkowo usprawni się wyjazd z Gdyni

      • 10 1

  • Niesamowite tempo (4)

    Brawo!

    • 157 2

    • Porządnie robią (3)

      Szkoda tylko, że zyski idą do Hiszpanii bo spółka nie jest polską własnością

      • 5 4

      • Bez komentarza... (2)

        • 3 2

        • A co nie wiesz? To wejdź na stronę firmy i poczytaj (1)

          Biedronka też nie jest polska jeśli nie wiesz. Nazwa to nie wszystko.

          • 4 0

          • zaloz firme i zgarniaj zyski

            • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane