• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Powstaje estakada rowerowa dla odważnych

Maciej Naskręt
3 października 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 

Zobacz budowę wiszącej ścieżki rowerowej w ciągu ul. 3 Maja w Gdańsku.



Po lewej linia tramwajowa, a poniżej z prawej - tory kolejowe. Środkiem, po estakadzie, pojadą rowerzyści. Wrażenia widokowe będą gwarantowane. Zwiedziliśmy budowę kilometrowej drogi rowerowej, która powstaje w ciągu ul. 3 Maja zobacz na mapie Gdańska w Gdańsku.



Powstająca droga ma dokładnie 996 m i od 2 do 3 m szerokości. Pobiegnie od ul. Kolejowej zobacz na mapie Gdańska do ul. Biskupiej zobacz na mapie Gdańska w Gdańsku, na odcinku od ul. Kolejowej do ul. Hucisko wraz z przejściem dla pieszych. Będzie częścią dłuższej trasy dla rowerów, łączącej Pruszcz Gdański z Sopotem i Gdynią.

Droga będzie wiodła po dwóch estakadach. Pierwsza, o długości ok. 100 metrów, znajduje się na wysokości budynku Urzędu Pracy. Natomiast druga estakada, nieco krótsza, jest już wykonana przy przystanku tramwajowym na wysokości Dworca PKS. Obie powstają nad skarpą, między linią tramwajową, a stacją kolejową Gdańsk Główny.

Jak powstają nowe estakady dla rowerów? Żelbetowe podpory obu obiektów zostały wpuszczone we wcześniej wykonane studnie z kręgów żelbetowych na głębokość 1,5 m i wystabilizowane. Natomiast nocą potężny dźwig, ustawiony na jezdni ul. 3 Maja, przenosi prefabrykowane - 15-tonowe - płyty żelbetowe nad trakcją tramwajową z miejsca składowania, czyli jezdni, na właśnie podpory.

Rowerzyści pokonujący w przyszłości ten odcinek drogi zobaczą widok na Stare i Główne Miasto Gdańska.

Nawierzchnia nowej drogi będzie się różniła w zależności od podłoża. Na estakadach pojawi się czerwona żywica epoksydowo-poliuretanowa. Z kolei na pozostałych odcinkach drogi, wiodących po gruncie, pojawi się warstwa ścieralna z betonu asfaltowego koloru czerwonego.

Jak oceniasz budowę tej estakady rowerowej?

Przewidywany termin zakończenia robót to kwiecień 2013 r. - Jesteśmy na półmetku budowy. Wykonawca wyprzedza nieco harmonogram i jeśli będziemy mieli lekką zimę pozwoli roboty zakończą się na początku przyszłego roku - mówi Włodzimierz Bartosiewicz, dyrektor Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, która jest inwestorem ścieżki w ciągu ul. 3 Maja.

Wykonawcą budowy ścieżki rowerowej jest firma Skanska, która za realizację tego zadania otrzyma ok. 2,95 mln zł.

Nowa droga pozwoli rowerzystom skrócić trasę podróży, np. między Siedlcami a Wrzeszczem. Zamiast jechać przez ul. Podwale Grodzkie, jak czynią to teraz, pojadą właśnie przez ul. 3 Maja.

Inwestycja na ul. 3 Maja jest realizowana i finansowana w ramach projektu Rozwój Komunikacji Rowerowej Aglomeracji Trójmiejskiej w latach 2007-2013. Koszt całego projektu oszacowano na kwotę ok. 87 mln zł. Nieco ponad połowę tej sumy sfinansuje Unia Europejska. Do tej pory z projektu powstały drogi rowerowe m.in. w ciągu ul. Wyzwolenia, ul. Rybińskiego czy w kierunku Stogów.

Czy gdańska estakada rowerowa będzie budzić mniej kontrowersji niż estakada rowerowa w Gdyni?. Oby.

Miejsca

Opinie (288) 6 zablokowanych

  • (1)

    Jeszcze przydał by się kontrapas rowerowy na żółtym wiadukcie , co by pozwoliło na skomunikowanie tej ścieżki , z terenami stoczniowymi na Jana z Kolna. Ciąg pieszo-rowerowy który tam jest kończy się bowiem schodami

    • 18 2

    • ale gdzie byś wyjechał tym kontrpasem !!!! Wprost pod koła samochodów. Ścieżkę można było wybudować wzdłuż całej Jana z Kolna przy okazji remontu a teraz te 20m po moście nic nie da

      • 2 2

  • pinezki na tę ścieżkę i będzie spokój z imaładep

    • 3 11

  • wygląda fajnie, ale czy my mamy kase na takie cuda? (2)

    budowle mostowe są kolosalnie drogie!!
    nie można było tego zrobić mniej "fajnie" ale ciut taniej?

    • 10 9

    • a na temat kosztów budowy dwujezdniowej drogi dla samochodów

      odcinającej dzielnice mieszkaniowe od pasa nadmorskiego to się nie spytasz?

      • 4 1

    • niby jak?

      zabezpieczenie skarpy byłoby droższe niż ta estakada

      • 3 1

  • tu jest teren pod investycje a gdansk swieci glupota i pusta kasa na inwestycje (1)

    ludzie zacznijcie myslec i wydawac kase po gospodarsku tu jest najdrozszy teren inwestycyjny a nie teren pod glupote tory powinny byc zakryte a ugory powinny byc biorowce sklepy i drogi - gdansk zawsze pozostanie prowincja jak ma takich architektow i gospodarzy

    • 10 11

    • mozg lepiej sobie zakryj :P specjalista sie znalazl :D

      • 5 1

  • Rowerowo

    A jak tam w Gdyni? Rowery dalej do słupa przywiązane i ukwiecone? Zasłońcie je kotarą :)

    • 5 3

  • Pierwszego wpuścić tam Budynia

    Niech przetestuje

    • 9 3

  • mam nadzieje ,że jak zostanie oddana do użytku to Adamowicza już nie będzie w Gdansku

    • 4 5

  • I znowu (2)

    wywalone pieniądze a dróg dojazdowych do dzielnic nadmorskich dalej brak.Ale za to zawalidrogi będą paradować na swoich rowerkach na estakadzie która jest potrzebna jak świni siodło.Tylko pogratulować tak poj...banej decyzji.W Gdyni jest to bardziej sensownie rozwiązywane.

    • 10 12

    • i co , naprawdę nie masz jak dojechać do dzielnic nadmorskich? (1)

      kup sobie helikopter albo go sam sobie zrób

      • 3 5

      • No przecież

        że nie będę sie pedalił i na rowerze jezdził.

        • 1 3

  • byle nie rolkarze (10)

    Estakada to i pewnie duże prędkości rowerów. Ale co z tego jak rolkarze nie dojść że zajmują dużo miejsca to są powolni. Powini postawić znaki zakazu poruszania się rolkarzy, bo droga ma tylko 2- 3 metry szerokości a to za mało by mogli po niej swobodnie jeżdzić rolkarze i rowerzyści. Weśmy pod uwagę taki przykład jedzie dwóch rolkarzy koło siebie a z naprzeciwka nadjeżdza rowerzysta i co ma zrobić uderzyć w rolkarza z duża prędkością już nie raz zdarzyłem się z sytuacją że na drodze rowerowej jechałe prawidłowo i nagle drogę mi zajechali rolkarze którzy jechali koło siebie. Jestem za powstawaniu takich estakad z tym że mogą się po niej poruszać tylko rowerzyści.

    • 7 7

    • Jaki znak zakazu poruszania się rolkarzy??? Oni mają ustawowy ZAKAZ!!! (9)

      To, że jeżdżą pomijam. Nie mają jednak prawa i mogą spotkać się z mandatem (choć to raczej tylko rowerzystom się obrywa od SM)

      • 2 5

      • (8)

        maja taki sam zakaz jak rowerzyści po chodnikach i przejściach dla pieszych. I CO Z TEGO ??!! Jedni i drudzy są siebie warci

        • 3 2

        • jedni i drudzy są normalni o ile uważają na innych

          w realu takich dużo więcej niż na tym portalu

          • 0 0

        • Nie do końca masz rację. Są sytuacje kiedy rowerzysta może poruszać się po chodniku. Rolkarz natomiast (żeby skały srały) (6)

          po DDR poruszać się nie ma prawa. To pieszy użytkownik drogi, więc zostaje mu/im tylko chodnik. Pomijam sensowność przepisów, mówię tylko jak stanowią.

          • 0 4

          • (5)

            Podaj sytuacje, w których rowerzysta ma prawo przejeżdżać po pasach dla pieszych przez jezdnię. Nie ma takich sytuacji ! Rowerzystom nie wolno przejeżdżać po pasach dla pieszych(tak jak napisałeś-żeby skały s****y), a nagminnie to robią. Dopóki rowerzyści będą tak arogancko zachowywać się wobec pieszych, piesi mogą chodzić po ścieżkach rowerowych ! I co mi zrobisz ?

            • 2 3

            • Absolutnie nic. Pomijam fakt, że "ja o zupie, Ty o d*pie". (4)

              Ja cytuje przepisy, Ty poruszasz kwestie kultury naszego społeczeństwa. Każda, podkreślam KAŻDA grupa jest pod tym względem 100 lat za Dżibuti! Niestety

              • 0 1

              • (3)

                Czyli wg ciebie rowerzystom wolno jeździć tam gdzie jest bezwzględny zakaz jazdy rowerem (żeby skały s****y), a rolkarzom nie wolno. Ciekawe podejście do przestrzegania przepisów !

                • 4 1

              • Wskaż miejsce gdzie napisałem o jeździe na rowerze po przejściu dla pieszych? (2)

                Pretensje co do przepisów to nie do mnie ;)

                • 1 1

              • (1)

                Czyli rozumiem, że od teraz będziesz przeprowadzał rower przez przejście dla pieszych. Zawsze coś. Dobre i to.

                • 1 2

              • Dlaczego "od teraz"? Ja akurat przeprowadzam przez przejście od zawsze

                Na szczęście w GD są tylko 2 mca gdzie jestem do tego zmuszony. Reszta to albo jezdnia albo DDR :-)

                • 2 1

  • SOBIESZEWO (1)

    niech zrobią w końcu NOWY most w Sobieszewie a nie jakieś estakady dla rowerzystów cymbały

    • 9 13

    • policz efektywność nakładów i przedstaw argumenty

      • 8 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane