• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Powstaną nowe węzły przesiadkowe przy PKM

Maciej Naskręt
29 maja 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Przystanek Rębiechowo funkcjonuje obecnie bez parkingów. Przystanek Rębiechowo funkcjonuje obecnie bez parkingów.

Gdańsk dostanie unijne dofinansowanie w wysokości 15,5 mln zł na budowę węzłów integracyjnych przy przystanku PKM Gdańsk Rębiechowo zobacz na mapie Gdańskastacji Osowa zobacz na mapie Gdańska. Pieniądze popłyną też na budowę ścieżek rowerowych do kolejnych przystanków SKM i PKM.



Czy planowane inwestycje przyciągną pasażerów do komunikacji miejskiej?

W poniedziałek władze Gdańska podpiszą umowę na dofinansowanie przyznane w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020. Obejmuje ono dwa przedsięwzięcia - budowę węzłów integracyjnych przy przystanku PKM Gdańsk Rębiechowo i stacji Osowa, a także rowerowych dróg do przystanków SKM i PKM na terenie Gdańska.

W ramach węzła przesiadkowego w Rębiechowie Gdańsk powstanie parking na 387 pojazdów oraz zainstalowany zostanie monitoring. Przez partnera projektu, gm. Żukowo, rozbudowane będą drogi dojazdowe (rowerowe oraz dla samochodów i transportu zbiorowego), ulice: Akacjowa (ok. 750 m), Słoneczna (ok. 2,4 km) oraz Czaple (ok. 800 m).

Ścieżki rowerowe powstaną na trasie z miejscowości Leźno, Lniska, Chwaszczyno, Banino, Pępowo do nowego węzła w Rębiechowie o łącznej długości prawie 26 km.

Natomiast utworzenie węzła w Osowej zostanie zrealizowane poprzez połączenie ul. Barniewickiej z ul. Letniskową, przebudowę układu pętli autobusowej i budowę parkingów przy przystanku PKM. Parkingi będą dysponować 40 miejscami dla samochodów osobowych i 100 dla rowerów.

Miejsca postojowe przy poszczególnych przystankach i stacjach PKM. Miejsca postojowe przy poszczególnych przystankach i stacjach PKM.
Drugi z dofinansowanych projektów dotyczy rozbudowy węzłów Gdańsk Główny, Gdańsk Wrzeszcz oraz budowy rowerowych tras dojazdowych do węzłów Pomorskiej Kolei Metropolitalnej i Szybkiej Kolei Miejskiej na terenie miasta. W ramach tego projektu, który wyceniany jest na kwotę 27,4 mln zł, powstaną trasy rowerowe usprawniające dojazd do węzłów.

Węzeł integracyjny Gdańsk Główny zobacz na mapie Gdańska

  1. ul. Wały Jagiellońskie i Hucisko - od ul. Elżbietańskiej (0,7 km)
  2. ul. Podwale Przedmiejskie - od ul. Okopowej do ul. Elbląskiej (1,9 km)
  3. ul. Kartuska - odc. od ul. Łostowickiej do ul. Źródlanej (3,0 km) - odcinek dolny


Węzeł integracyjny Gdańsk Wrzeszcz zobacz na mapie Gdańska

  1. ul. Jaśkowa Dolina - od ul. Matejki do al. Grunwaldzkiej (0,2 km)
  2. ul. Jaśkowa Dolina - przystanek Na Wzgórzu (0,1 km)
  3. ul. Dmowskiego - od al. Grunwaldzkiej do PKP Wrzeszcz (0,3 km)
  4. al. Grunwaldzka - strona zachodnia od ul. Do Studzienki do ul. Szymanowskiego (1,8 km)
  5. al. Legionów po stronie północno-wschodniej na odcinku od ul. Kościuszki do placu Komorowskiego (0,6 km)
  6. al. Grunwaldzka - strona wschodnia od ul. Braci Lewoniewskich do ul. Kołobrzeskiej (1,5 km)
  7. ul. Kołobrzeska - odc. od al. Grunwaldzkiej do al. Rzeczpospolitej (1,1 km)
  8. al. Jana Pawła II - od ul. Czarny Dwór do al. Rzeczpospolitej (1,9 km)


Kolejny element to trasy dojazdowe do węzłów Pomorskiej Kolei Metropolitalnej i Szybkiej Kolei Miejskiej na terenie Gdańska.

  1. ul. Potokowa - odc. od PKM Brętowo do ul. Słowackiego (0,8 km)
  2. ul. Budowlanych - odc. od ul. Nowatorów do PKM Matarnia (1,3 km)
  3. ul. Nowatorów od. ul. Kartuskiej do ul. Budowlanych (1,3 km)
  4. dojazd do PKM Kiełpinek od kładki nad obwodnicą do ul. Szczęśliwej (0,6 km)
  5. al. Grunwaldzka - strona wschodnia od ul. Pomorskiej do ul. Bitwy Oliwskiej (0,5 km)
  6. ul. Kartuska - odc. od ul. Łostowickiej do ul. Źródlanej (3,0 km) - odcinek górny


Projekt obejmuje też utworzenie na terenie Gdańska kubaturowych parkingów rowerowych na ok. 500 miejsc w pobliżu dworców Gdańsk Główny i Gdańsk Wrzeszcz oraz budowę nowych wiat na przystankach autobusowych i tramwajowych na węźle integracyjnym Gdańsk Główny.

Ponadto inwestycja przewiduje powstanie naziemnego przejścia dla pieszych z dworca PKP w stronę City Forum na węźle integracyjnym Gdańsk Główny, budowę miejsc postojowych w systemie Kiss&Ride w lokalizacjach: Gdańsk Główny (10 miejsc postojowych) i Gdańsk Wrzeszcz (15 miejsc postojowych), a także zakup i montaż tablic systemu informacji pasażerskiej w obu lokalizacjach.

Oba dofinansowane projekty będą realizowane etapami, jednak całość prac musi zakończyć się najpóźniej do końca 2020 roku.

Opinie (184) 1 zablokowana

  • (1)

    a kiedy droga rowerowa wzdluz Spacerowej (odcinek Kielnienska - Lesniczowka) zeby umozliwic przejazd rowerem miedzy Osowa a Oliwa?

    • 8 1

    • Ekolodzy bojkotują każdy projekt, w którym będzie wycięte drzewo, ale jakoś nie przeszkadza im multi-hektarowa wycinka jaka ma miejsce obecnie :)

      • 0 0

  • (1)

    W Pruszczu zrobiło się bardzo ciasno z powodu dużej ilości samochodów. Przyjeżdżając załatwić jakąś sprawę czy zwyczajnie - na zakupy, nie ma gdzie zaparkować. Zupełną katastrofą jest brak parkingów, na którym można by spokojnie i bezpiecznie zostawić samochód i przesiąść się na .... No właśnie na co? Na pociąg ( no bo SKM-ki to już historia)? To ciemne klepisko przy torach, z dala od czegokolwiek może stanowić niezły kąsek dla amatorów cudzych aut. Nie wspomnę o stresie powrotu w godzinach ciemno-późnowieczornych.

    • 3 2

    • nie ma gdzie zaparkować.

      Nie ściemniaj. Miejsca jeszcze nie brak.

      • 0 1

  • I o coś takiego chodzi!!

    Tak trzymać - czyli również chwalić się dopiero wtedy, jak już wiadomo, że na pewno zostanie zrobione. A nie jak rząd, chwalący się swoimi odległymi... planami.

    • 2 1

  • Ulica Szczęśliwa (1)

    A czy jest szansa na skrócenie drogi do przystanku Kiełpinek PKM? Obecnie jedzie się dookoła ulicy Szczęśliwej prawie 2 km czy nie lepiej byłoby zbudować jakieś 200 metrów drogi w dół do przystanku? Wiem, że to na skarpie jest, ale dzięki temu oszczędziłoby się prawie kilometr dojazdu! Myślę też, że tak okrężna trasa jest głównym powodem dlaczego tak mało autobusów jedzie do tego przystanku, przede wszystkim dzięki temu skrótowi czas przejazdu autobusów wynosiłby 1-2 minut od przystanku Szczęśliwa (koło Decathlonu) i wreszcie linie 167 i 168 mogłoby zajeżdżać na przystanek Kiełpinek PKM, Miasto powinno koniecznie ten krótki odcinek drogi zbudować, wszyscy na tym, by skorzystali

    • 5 1

    • nie, wszystkie dojazdy mają być na około! (ave myśliwska)

      • 2 0

  • A propos ścieżek rowerowych przy węźle Gdańsk Główny (1)

    Wokół Forum Gdańsk powstają ścieżki rowerowe z wysokimi krawężnikami. Potem z budżetu obywatelskiego trzeba będzie wydać kolejne miliony, żeby je pościnać.

    • 3 0

    • Jak sam zauważyłeś są to ścieżki, a nie drogi rowerowe.
      Nie muszą się więc trzymać żadnego standardu

      • 0 0

  • kiedy parkingi przy PKM w Gdyni?

    kiedy obiecywany przystanek PKM Wzgórze??

    • 2 1

  • Ale po co?

    Węzeł przesiadkowy Gdańsk Brętowo jest pomijany przez część pociągów przez niego przejeżdżających. Po co więc budować kolejne? By na nich też nie wszystkie pociągi się zatrzymywały?

    • 2 0

  • Po co to węzły przesiadkowe

    skoro pkm jedzie do Wrzeszcza prawie pół godziny (autem 10minut), a do Głównego bardzo rzadko i jeszcze dluzej

    • 5 1

  • zróbcie przejście między peronem

    a wagonem bo znowu jest przepaść i strach wsiadać !!!!!!!!

    • 2 1

  • Czestsze kursy PKMki przyciagna pasazerow! (1)

    • 18 0

    • Pasarzerów już przyciągnięto

      A częstszych kursów do skończenia przystanków w Gdyni.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane