- 1 Powstanie kilometrowy tor do jazdy rowerem (134 opinie)
- 2 Jak sprawa Amber Gold zmieniła prawo (92 opinie)
- 3 Piękne werandy odtworzone w kamienicy (62 opinie)
- 4 Remont "Słoneczka". Będzie nowy wystrój (107 opinii)
- 5 Reforma ortografii wymusi zmiany w miastach (229 opinii)
- 6 Wojsko oferuje 6 tys. zł za wspólne wakacje (405 opinii)
Pożegnanie z Baltic Areną?
Używana od dwóch lat nazwa Baltic Arena niemal na pewno nie będzie oficjalną nazwą gdańskiego stadionu piłkarskiego. Wiadomo też, że na stadion nie dojedziemy kolejką SKM. Z dobrych wiadomości: mamy już niemal wszystkie wymagane przez UEFA miejsca noclegowe.
- To żadna nowość, ten stadion nigdy tak się nie nazywał - przekonuje Michał Kruszyński, rzecznik spółki BIEG 2012. - To zawsze była robocza nazwa, używana wyłącznie nieoficjalnie - zapewnia, choć nawet na stronie internetowej jego spółki można znaleźć zarówno określenia "Baltic Arena", jak i "Arena Bałtycka".
Nieoficjalnie urzędnicy przyznają, że odwrót od używania nazwy Baltic Arena to przygotowanie do sprzedaży nazwy stadionu. Mówi się o tym od dawna, ale dopiero teraz w BIEG-u powstaje specjalna komórka, która zajmie się marketingiem obiektu, w tym także sprzedażą jego nazwy.
Ile można uzyskać za umieszczeni komercyjnej marki w nazwie stadionu? To wróżenie z fusów, bo w Polsce taka sprzedaż ma niewielką tradycję (choć w Kaliszu istnieje hala "Winiary Arena"). Michał Kruszyński wspomina o kwocie 5 mln euro (ok. 17,5 mln zł) za 5-letni kontrakt, czyli tyle, ile rocznie płaci się za nazwę najsłynniejszych stadionów na Zachodzie (patrz ramka pod tekstem).
Czy to gra warta świeczki? Tak, bo ile ta kwota jest niemal niezauważalna w budżecie budowy stadionu, to 3,5 mln zł rocznie może pomóc w utrzymaniu obiektu po mistrzostwach. A to będzie podstawowe zmartwienie operatora kompleksu sportowego w Letnicy.
Coraz mniej niewiadomych jest za to z samą budową. Wydane jest już pozwolenie na budowę, a do końca roku powstanie szczegółowy projekt wykonawczy. 3 listopada zaproszone konsorcja złożą swoje oferty na prowadzenie robót ziemnych i melioracyjnych.
Zgodnie z harmonogramem do końca grudnia ma być wiadomo, jakie firmy zostaną zaproszone do konkursu na prace konstrukcyjne. Oferty zostaną złożone na początku marca, ale dopiero pod koniec kwietnia, po wyczerpaniu wszystkich terminów odwoławczych, zostanie podpisana umowa ze zwycięskim wykonawcą.
Prace ziemne i melioracyjne potrwają od stycznia do czerwca 2009 r., a budowlane od maja 2009 do końca 2010 r.
Jeśli chodzi o infrastrukturę transportową to wiadomo już niemal na pewno, że kibice nie dojadą na stadion kolejką. - Nie ma pieniędzy na modernizację linii z Gdańska Głównego. Kolej wyceniła ją na 70 mln zł - tłumaczy Antoni Szczyt, odpowiedzialny za przygotowanie Gdańska do Euro pod względem organizacji transportu.
Do obsługi stadionu powstanie natomiast pięć specjalnych linii autobusowych: z lotniska, Sopotu, przystanków SKM Politechnika i Wrzeszcz oraz z przystanków tramwajowych przy al. Hallera. Zmotoryzowani dostaną się na stadion ul. Marynarki Polskiej oraz projektowaną Drogą Zieloną. Wciąż nie znamy dokładnego harmonogramu budowy ważnych z punktu widzenia EURO arterii komunikacyjnych: Trasy Sucharskiego i Trasy Słowackiego, a także modernizacji ul. Jana z Kolna. Mimo tych wątpliwości, a także rezygnacji z modernizacji linii SKM do stadionu, gdańskie rozwiązania transportowe (tzw. mobility concept) zostały uznane przez UEFA za najlepsze w Polsce.
Nieźle jest z przygotowywaną na mistrzostwa bazą hotelową. UEFA troszczy się przede wszystkim o członków tzw. "rodziny UEFA" domagając się dla nich określonej liczby miejsc noclegowych: 1930 w hotelach 5-gwiazdkowych, 1330 w 4-gwiazdkowych i 180 w 3-gwiazdkowych. Na szczęście można ich szukać także poza Trójmiastem, dlatego w zestawieniu uwzględniono nawet kilka obiektów z woj. warmińskiego i kujawsko-pomorskiego.
Z dwiema niższymi kategoriami problemów nie ma. - Brakuje nam jedynie 500 miejsc w hotelach 5-gwiazdkowych - przyznaje odpowiedzialna za zakwaterowanie Sabina Obara-Kuczma. - Wszystko przez to, że UEFA wymaga na wszelki wypadek większej ilości miejsc, niż naprawdę potrzebuje. Przekonamy jednak jej przedstawicieli, że w naszym przypadku nie jest to konieczne.
Jako centra pobytowe dla drużyn piłkarskich wskazaliśmy Cetniewo, Gniewino, Straszyn, Ostródę i kompleks hotelu Dwór Oliwski w Gdańsku.
6 mln euro rocznie płaci Allianz za prawa do nazwy stadionu piłkarskiego w Monachium
5 mln euro rocznie - tyle kosztowała zmiana nazwy stadionu w Gelsenkirchen z Arena auf Shalke na Veltins Arena
3 mln funtów rocznie płacą linie lotnicze Emirates za prawa do nazwy stadionu, na którym gra londyński Arsenal
1 mln euro rocznie - tyle chciałby uzyskać Gdańsk za prawa do nazwy stadionu w Letnicy.
Miejsca
Opinie (307) ponad 10 zablokowanych
-
2008-10-13 17:33
Kamień spadł mi z serca
Precz z śmieszną, zaściankową, anglobrzmiącą pseudopolszczyzną!
- 0 0
-
2008-10-13 17:22
Ktoś w końcu powiedział naszym Mądrym Władcom,
że nie wymyśla się nazwy, jak się za prawa do niej chce kasy :) Teraz chyba wszyscy widzą, dlaczego Gdańskowi stale na coś brakuje pieniędzy. Powodem jest oczywiście geniusz ekonomiczny naszej Władzy :) Prawdziwy Geniusz żyje przecież skromnie jak pustelnik.
- 0 0
-
2008-10-13 16:46
Stadion im.Pawła Adowicza (1)
Stadion im.Pawła Adowicza powinien być. Tak jak p.Adamowicz zapytany jakis czas temu o to co zrobili w związku z euro 2012, odpowiedział wybudowaliśmy linie tramwajową na Chełm. Co ma piernik do wiatraka?
- 0 0
-
2008-10-13 16:48
Co ma piernik do wiatraka? Tyle samo liter.
- 0 0
-
2008-10-13 16:20
i nie będzie niczego
hahahaaaa,
znika nazwa, SKM a na końcu zniknie stadion!
i nie będzie niczego!!!!!- 0 0
-
2008-10-13 15:19
STADION CWOKÓW
- 0 0
-
2008-10-13 02:45
(3)
to ja poprosze o _rzeczowe_ argumenty - pomijajac EURO - ktore jest ladnym haslem - to ktorym gdanszczanom i o ile bedzie lepiej jak SKM pojedzie do nowego portu?
bo zysk w stosunku do tramwaju - jest imho niewielki (kilka minut) - porownujac odleglosci do przystankow. no sorry - ilu klientow moze miec zaspa towarowa? nie tyle, zeby inwestowac miliony w peron (jest tragicznie). gdansk kolonia moze isc z buta na politechnike (znam z autopsji). a przystanek na NP jest gdzies na granicy dzielnicy.- 0 0
-
2008-10-13 13:17
(1)
Infrastruktura jest. 70 mln na jej odświeżenie to za dużo.
Nawet, jeśli pociągi miałyby jeździć przez 2 tygodnie, będzie to lepsze rozwiązanie niż wożenie ludzi busami.
Bo i skąd je wziąć?
Ano, odwołać ludziom kursy popołudniowe z pracy...- 0 0
-
2008-10-13 15:03
do tramwaju (3 wagony 105) wchodzi z 200 osob. do skm dwuskladowego - kolo 500. tyle ze tramwaje mozna ustawic 4 tuz za soba, a z pociagmi sie nie da (przepisy).
Fajnie by bylo, ale to nie ma sensu.
Nie potrzeba transportu przez 2 tygodnie, potrzeba ich slownie 4 razy.- 0 0
-
2008-10-13 06:56
Nie SKM tylko FMT!
FMT = Fast Metropolitan Train! Taką nazwę będzie nosić ta nowa kolejka!
- 0 0
-
2008-10-13 14:56
ZABIOROM ARENA
- 0 0
-
2008-10-13 14:29
Arena Virtualna
będzie tylko w w wyobraźni p.Adamowicza
- 0 0
-
2008-10-13 14:27
gay club arena
- 1 0
-
2008-10-13 14:08
Renoma Arena
:)
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.