Fakty i opinie

Poznaj plany budowy nowego przystanku Gdynia - Karwiny

Estakada w ciągu ul. Wielkopolskiej nad linią kolejową Gdynia-Kościerzyna.
Estakada w ciągu ul. Wielkopolskiej nad linią kolejową Gdynia-Kościerzyna. fot. Dominik Staniszewski/trojmiasto.pl

Przebudowa splotu ul. Wielkopolskiej i Sopockiej zobacz na mapie Gdańska, budowa pętli autobusowej i podziemnego parkingu park&ride - takie plany stworzenia węzła przesiadkowego przy stacji PKM Karwiny do połowy 2015 r. ma Gdynia.



W miniony piątek przyjrzeliśmy się planom budowy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej w Gdyni. Na linii kolejowej Gdynia-Kościerzyna zaplanowano budowę trzech dworców. Jako pierwszy obsługę pasażerów ma rozpocząć stacja Gdynia - Karwiny. Postanowiliśmy zatem przyjrzeć się bliżej wstępnym planom jej budowy, choć ich autorzy zastrzegają, że wciąż są to tylko wstępne założenia.

Przypomnijmy: stacja Karwiny ma powstać pod ul. Wielkopolską i być gotowa w chwili, gdy zaczną kursować pierwsze pociągi PKM z Gdańska przez Osowę do Gdyni, czyli w połowie 2015 r.

Zacznijmy od układu drogowego. Największą zmianę przejdzie splot ul. Wielkopolskiej i Sopockiej. Obie jezdnie relacji obwodnica - centrum mają zostać do siebie zbliżone. W tym celu konieczne jest wyburzenie dwóch istniejących wiaduktów znajdujących się w świetle ul. Wielkopolskiej zobacz na mapie Gdyni i odbudowanie ich w nieco bliższym sobie położeniu. Gdynianie nie powinni żałować likwidacji tych obiektów, bowiem ich stopień zużycia jest bardzo duży, a kosztowny remont lada dzień będzie niezbędny.

Zwężenie skrzyżowania i rozebranie istniejących wiaduktów jest niezbędne, by zbudować zejścia do południowej części planowanych peronów kolejowych stacji PKM. Dodatkowo powstanie przy nich winda dla pasażerów o ograniczonej mobilności.

Kolejną poważną zmianą będzie wykonanie pętli trolejbusowej i autobusowej na zachód od stacji PKM - przy ul. Buraczanej zobacz na mapie Gdyni. Pod pętlą ma znajdować się bezpłatny, trzykondygnacyjny parking dla samochodów osobowych typu Park&Ride na ok. 150-200 pojazdów. Wjazd do niego będzie możliwy od strony kościoła pod wezwaniem św. Jadwigi.

Jak ocenisz plany budowy stacji Gdynia - Karwiny?

pozytywnie, łatwo będzie przesiąść się do pociągu 52%
pozytywnie, cieszy mne powstanie infrastruktury dla kierowców 30%
negatywnie, trudno będzie się tam poruszać piechotą 7%
negatywnie, martwi mnie plan przebudowy układu drogowego 11%
zakończona Łącznie głosów: 679
Aby jednak Gdynia mogła zbudować w tym miejscu pętlę wraz z parkingiem, musi wcześniej wynegocjować z lokalną spółdzielnią przeniesienie własności terenu. Obecnie w miejscu planowanej pętli funkcjonuje parking strzeżony.

W jaki sposób autobusy i trolejbusy dojadą do stacji Karwiny? - Część pojazdów ma wjeżdżać właśnie na pętlę, będą to głównie linie z górnego tarasu. Pozostałe pojazdy z pasażerami zatrzymają się przy ul. Strzelców zobacz na mapie Gdyni i ul. Chwaszczyńskiej. Planistom z Gdyni zależy na ograniczeniu ruchu kołowego na ul. Wielkopolskiej do centrum - mówi Jan Kosiedowski, prezes Biura Projektów Budownictwa Komunalnego, które opracowuje koncepcje dla Gdyni.

Ciekawym rozwiązaniem ma być ponadto planowana przy peronach antresola, która będzie również pełnić funkcję chodnika. To tamtędy piesi będą mogli przejść pod ul. Wielkopolską i dotrzeć m.in. do pętli autobusowej.

Na północnym końcu stacji PKM Karwiny ma powstać kładka dla pieszych, z której będzie można zejść bądź zjechać jedną z pięciu wind do peronów, przystanków przy ul. Strzelców, a także antresoli. W przyszłości kładka ma umożliwiać wejście do planowanego centrum handlowego między ul. Chwaszczyńską a ul. Strzelców.

Nie są na razie znane koszty budowy stacji PKM Karwiny. Wstępnie wiadomo, że cześć związaną z budową infrastruktury kolejowej - perony i dojścia do nich ma sfinansować PKM. Natomiast przebudowę infrastruktury drogowej przeprowadzi ze swoich środków miasto Gdynia. Niewykluczone, że część prac dofinansuje samorząd województwa.

Opinie (154) 4 zablokowane

  • Kaźmierz (2)

    Co tu powiedzieć ... nic, tylko bić brawo ;) potrzebne takie inwestycje ! Pozdrawiam

    • 87 12

    • typologia

      rysunek z napisem "TYPOLOGIA" wymiata, chyba nie znają słowa topologia..

      • 0 0

    • Tak tylko ze malo w Gdyni i niepotrzebnie poszly mln na lotnisko tak jaki na ECS

      w Gdansku !?

      • 1 2

  • Estakada? wiadukt.... (3)

    Dobrze że tam powstanie przystanek, wezeł kolejowy, napewno się przyda.
    No i na szczęście z nazwą nikt nie zaszalał, tak jak z "Gdynia Fikakowo"....

    • 68 6

    • Nie znasz historii Gdynii i przyległych miejscowości to się nie odzywaj... (2)

      Fikakowo jest starsze niż ci się wydaje, a dziś jest dzielnicą Gdynii...

      • 6 6

      • dwie uwagi

        Przyganiał kocioł garnkowi, a sam smoli.... Skoro wypominasz komuś błądf - nieznajomośc historii dzielnic Gdyni, to warto byś sam błedu nie popełniał - i wiedział jak się odmienia słowo Gdynia! Nie Gdynii, tylko Gdyni, tak samo jak Rumi, Chyloni.

        • 3 1

      • to jest osiedle, a nie dzielnica.

        • 2 0

  • wariant 2 bedzie tanszy (2)

    • 1 16

    • Tańszy nie znaczy że lepszy ! (1)

      • 3 1

      • Stereotyp

        ECS jest drogi jak cholera, a wadą sam w sobie.

        • 5 2

  • Dlaczego Gdynia przespała swoje 5 minut (9)

    i nie buduje infrastruktury jednocześnie z linią Wrzeszcz - Osowa?

    • 41 39

    • (8)

      Bo linia Wrzesz-Osowa jest wciąż tylko na papierze a w Gdyni kończy sie już przebudowa linii Gdynia-Osowa-Kościerzyna?

      • 22 7

      • (4)

        Jeśli już to Nowa Wieś Wielka - Gdynia Główna. A dlaczego Gdynia przespała to już problem Gdyni. Ogólnie planowanie takich inwestycji trzeba robić w taki sposób, żeby przez kilka lat nic tam nie grzebać i nie dopuścić do sytuacji, kiedy nową jezdnię na Kartuskiej w Gdańsku trzeba było rozkuć by zrobić modernizację kanalizacji.

        • 7 17

        • Niby tak. Mnie samego też to nie cieszy że te przystanki nie były projektowane razem z gdańskimi. W ciągu dwóch lat muszą przeprowadzić cały proces inwestycyjny tyle że cały temat wciąż jest w fazie wstępnych ustaleń. Dobrze że za dworce będzie odpowiadać PKM a nie PKP bo wtedy nie byłoby szans na wyrobienie się. Tak czy siak wychodzi na to że w momencie uruchomienia kolej metropolitalna w Gdyni będzie zatrzymywać się tylko na jednym przystanku na Karwinach... no może jeszcze na wzgórzu dobudują drugi peron bo właścicielowi Centrum Wzgórze bedzie sie to opłacać ale poza tym to prawdopodobnie tak właśnie będzie... tyle że nikt nie ma na tyle odwagi żeby powiedzieć to na głos.

          • 16 0

        • gdynia 100 lat za murzynami taka prawda (2)

          • 8 11

          • ty jesteś tym murzynem?

            • 5 1

          • ktos postawił sopot na drodze torów

            zaorać

            • 0 0

      • modernizacja!? To ledwie punktowe odtworzenie parametrów poprzez wymianę nawierzchni torowej! (1)

        To nie jest żadna modernizacja linii, tym bardziej nie zrobiono nic (!) w kierunku PKM!

        • 9 0

        • I nic już nie będzie na tej trasie robione - czyli że prace zostają zakończone (z takim a nie innym skutkiem). Teraz na tą trasę wejdzie PKM i punktowo przystosuje ją do swoich potrzeb. Tak czy siak szyny już leżą w przeciwieństwie do tych gdańskich.

          • 4 2

      • nie przespała tylko....

        Gdyńskie stacje zostaną zbudowane w ramach remontu linii kolejowej Nowa Wieś Wielka - Gdynia Główna przez PKP natomiast SKM2 Banino->Wrzeszcz to inwestycja kierowana przez Urząd Marszałkowski i po oddaniu tego odcinka do niego będzie ona należeć.

        • 0 1

  • Tak jest! (1)

    Budować, budować, kasy nie żałować!

    • 59 5

    • i występować do Urzędu

      o dofinansowanie czy unii

      • 2 0

  • Taaa parkingi podziemne (2)

    Prezydent mówił: nie wprowadzimy płatnej strefy póki nie wybudujemy parkingów na obrzeżach centrum. Parkingów nie ma, strefa jest. Nie wierzę, że wybudują stację razem z parkingiem.

    • 43 18

    • ja wciaz szukam wjazdu na podziemny parking na placu kaszubskim, albo w okolicy skweru kosciuszki

      • 28 1

    • Parking będzie... Ale zlijwiduja parking strzezony mieszkańców karwin gdzie mieści sie 120 samochodów. Czy urzędnicy zastanawiaja sie gdzie będzie mozna przeparkować te auta? Im pod dom? Czy w d*pie sobie schować własny samochód?

      • 0 0

  • i fajnie (4)

    Z Karwin do Gdanska przez lotnisko, czemu nie :)

    • 61 5

    • badzo fajnie (3)

      mam jedno pytanie i liczę na szczerą odpowiedź. Czy PKM to będzie osobny byt na który konieczny będzie osobny bilet?
      Myślę że obok wyzwania inżynieryjnego jakim jest budowa należy pomyśleć na rozwiązaniem organizacyjnym jakim jest polityka biletowa.

      Nie mogę się doczekać kiedy pojadę z Karwin do Wrzeszcza.

      • 14 1

      • (1)

        Wspólny bilet? Będzie dobrze jeśli jadąc PKM z Karwin do Wrzeszcza nie będziesz potrzebował dwóch różnych na różne części trasy...

        • 9 0

        • właśnie tego się boję

          co miesiąc widzę piękne wizualizację nowych przystanków, akcję marketingowe w stylu "konkurs na nazwę przystanków PKM" ale brakuje mi takich informacji.

          • 4 0

      • Bedzie osobny byt i oby był!

        Z dala od Gluszka i zlomu SKM

        • 3 0

  • Wolimy trasę do Sopotu a nie do centrum i. Ryszarda Krazuzego.

    • 23 30

  • Gdynia to miasto upadle tu sie nic nieoplaca nawet PKM tez jest problem i beda tylko 3przystanki obok siebie (5)

    W Gdyni maja Problemy

    • 22 113

    • jesteś kretynem czy tylko licha prowokacja? (1)

      • 24 4

      • 2 w 1

        kretyn & licha prowokacja

        • 14 1

    • taka prawda (2)

      tam tylko umia usprawiedliwiac swoje nie powodzenia

      • 3 8

      • jeśli już, to umieją a nie UMIĄ! (1)

        • 9 0

        • i niepowodzenia, a nie NIE POWODZENIA

          analfabeci - fora ze dwora!

          • 8 0

  • PKM (6)

    "Wstępnie wiadomo, że cześć związaną z budową infrastruktury kolejowej - perony i dojścia do nich ma sfinansować PKM"...
    Podobno PKM miało się zajmować jedynie odcinkiem Od Wrzeszcza do wpięcia torów w istniejącą linie Gdynia-Kościerzyna,a tu okazuje się,że będzie finansować również peron na Gdyńskim odcinku.Czy,aby nie mogłaby finansować również przystanku Osowa-północ pod ul.Kielnieńską,z którego budowy rezugnują??Obsługiwałby więcej ludzi niż istniejąca stacja Osowa,do której trzeba pociągnać infrastrukturę drogową tj.remont ul.Barniewickiej,budowę parkingów itd....

    • 17 20

    • (4)

      Mylisz się. PKM zajmuje się infrastrukturą dedykowaną PKM . Tak samo jak w przypadku SKM - perony i niektóre dworce są własnością SKM niezależnie czy znajdują sie w Gdańsku czy też w Gdyni. Nie szukaj dziury w całym.

      • 6 3

      • (3)

        PKP została sztucznie podzielona na kawałki. Porównać to można z Polską w okresie rozbicia dzielnicowego -
        Bolesław Krzywousty chcąc zapobiec walkom o tron po swojej śmierci, sporządził polityczny testament dzieląc kraj między swoich synów. Analogicznie uczyniło pookrągłostołowe PRL-bis - podzielili jeden organizm na wiele stołków. Do dnia dzisiejszego odczuwamy tego negatywne skutki.

        • 3 4

        • (2)

          Chwalisz sie swoją wiedzą historyczną na poziomie 4-tej klasy podstawówki, czy też zwyczajnie reklamujesz Wikipedię?

          • 4 4

          • (1)

            W mojej ocenie na przykładzie zarządzania koleją w Polsce widać, że rządzący nie tylko nie potrafią skutecznie gospodarzyć liniami kolejowymi i taborem dbając o interesy Polski i Polaków, ale i nie są w stanie zapewnić nawet elementarnego naszego bezpieczeństwa przewozowego. Przykłady tego dość liczne, najbardziej dotkliwe to likwidowane linie kolejowe.

            A w twojej ocenie jak to wygląda?

            • 6 1

            • W mojej ocenie wygląda to tak ze stwierdzasz oczywiste fakty

              • 4 0

    • Większe dofinansowanie ...

      Wejdź na stronę PKM - tam jest wszystko wyjaśnione. Wcześniej było mniejsze dofinansowanie z Unii. Unia je zwiększyła i starczy jeszcze na te 3 dodatkowe przystanki.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.