• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Poznaj plany budowy nowego przystanku Gdynia - Karwiny

Maciej Naskręt
17 lutego 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Estakada w ciągu ul. Wielkopolskiej nad linią kolejową Gdynia-Kościerzyna. Estakada w ciągu ul. Wielkopolskiej nad linią kolejową Gdynia-Kościerzyna.

Przebudowa splotu ul. Wielkopolskiej i Sopockiej zobacz na mapie Gdańska, budowa pętli autobusowej i podziemnego parkingu park&ride - takie plany stworzenia węzła przesiadkowego przy stacji PKM Karwiny do połowy 2015 r. ma Gdynia.



W miniony piątek przyjrzeliśmy się planom budowy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej w Gdyni. Na linii kolejowej Gdynia-Kościerzyna zaplanowano budowę trzech dworców. Jako pierwszy obsługę pasażerów ma rozpocząć stacja Gdynia - Karwiny. Postanowiliśmy zatem przyjrzeć się bliżej wstępnym planom jej budowy, choć ich autorzy zastrzegają, że wciąż są to tylko wstępne założenia.

Przypomnijmy: stacja Karwiny ma powstać pod ul. Wielkopolską i być gotowa w chwili, gdy zaczną kursować pierwsze pociągi PKM z Gdańska przez Osowę do Gdyni, czyli w połowie 2015 r.

Zacznijmy od układu drogowego. Największą zmianę przejdzie splot ul. Wielkopolskiej i Sopockiej. Obie jezdnie relacji obwodnica - centrum mają zostać do siebie zbliżone. W tym celu konieczne jest wyburzenie dwóch istniejących wiaduktów znajdujących się w świetle ul. Wielkopolskiej zobacz na mapie Gdyni i odbudowanie ich w nieco bliższym sobie położeniu. Gdynianie nie powinni żałować likwidacji tych obiektów, bowiem ich stopień zużycia jest bardzo duży, a kosztowny remont lada dzień będzie niezbędny.

Zwężenie skrzyżowania i rozebranie istniejących wiaduktów jest niezbędne, by zbudować zejścia do południowej części planowanych peronów kolejowych stacji PKM. Dodatkowo powstanie przy nich winda dla pasażerów o ograniczonej mobilności.

Kolejną poważną zmianą będzie wykonanie pętli trolejbusowej i autobusowej na zachód od stacji PKM - przy ul. Buraczanej zobacz na mapie Gdyni. Pod pętlą ma znajdować się bezpłatny, trzykondygnacyjny parking dla samochodów osobowych typu Park&Ride na ok. 150-200 pojazdów. Wjazd do niego będzie możliwy od strony kościoła pod wezwaniem św. Jadwigi.

Jak ocenisz plany budowy stacji Gdynia - Karwiny?

Aby jednak Gdynia mogła zbudować w tym miejscu pętlę wraz z parkingiem, musi wcześniej wynegocjować z lokalną spółdzielnią przeniesienie własności terenu. Obecnie w miejscu planowanej pętli funkcjonuje parking strzeżony.

W jaki sposób autobusy i trolejbusy dojadą do stacji Karwiny? - Część pojazdów ma wjeżdżać właśnie na pętlę, będą to głównie linie z górnego tarasu. Pozostałe pojazdy z pasażerami zatrzymają się przy ul. Strzelców zobacz na mapie Gdyni i ul. Chwaszczyńskiej. Planistom z Gdyni zależy na ograniczeniu ruchu kołowego na ul. Wielkopolskiej do centrum - mówi Jan Kosiedowski, prezes Biura Projektów Budownictwa Komunalnego, które opracowuje koncepcje dla Gdyni.

Ciekawym rozwiązaniem ma być ponadto planowana przy peronach antresola, która będzie również pełnić funkcję chodnika. To tamtędy piesi będą mogli przejść pod ul. Wielkopolską i dotrzeć m.in. do pętli autobusowej.

Na północnym końcu stacji PKM Karwiny ma powstać kładka dla pieszych, z której będzie można zejść bądź zjechać jedną z pięciu wind do peronów, przystanków przy ul. Strzelców, a także antresoli. W przyszłości kładka ma umożliwiać wejście do planowanego centrum handlowego między ul. Chwaszczyńską a ul. Strzelców.

Nie są na razie znane koszty budowy stacji PKM Karwiny. Wstępnie wiadomo, że cześć związaną z budową infrastruktury kolejowej - perony i dojścia do nich ma sfinansować PKM. Natomiast przebudowę infrastruktury drogowej przeprowadzi ze swoich środków miasto Gdynia. Niewykluczone, że część prac dofinansuje samorząd województwa.

Miejsca

  • BPBK Gdańsk, Jana Uphagena 27

Opinie (154) 4 zablokowane

  • haha (1)

    słaby pomysł 150-200 aut pewnie będzie tak samo jak w gdańsku park&ride świeci pustkami

    • 3 0

    • raczej nie bo parking będzie bezpłatny a ja przynajmniej będę miał gdzie trzymać samochody

      • 2 1

  • te przedstawione na wizuakizacji (1)

    to minimum jakie tam powinno powstać.W innym wypadku to wszystko nie ma sensu'

    • 4 4

    • Najpierw kasuje się pociągi przez co ludzie muszą do pracy autami jeździć a teraz się buduje

      Niech na tak głosują ci, którzy z PKM skorzystają regularnie. Czy ktoś wykonał takie badania?

      • 3 1

  • do projektantów (2)

    Wszystko pięknie, tylko po co ta dodatkowa kładka nad ul Wielkopolską? żeby jeszcze przyspieszyć ruch na tej ulicy i zwiększyć liczbe ofiar śmiertelnych? Wydaje mi się że lepszym pomysłem bedzie wyprowadzenie pieszych z peronów na wysokości wiaduktu po obydwu jego stronach - na pewno taniej i wygodniej i zdecydowanie bliżej przystanków ZKM. Projektanci -> M Y Ś L E Ć!!!!

    • 6 8

    • heheh co ty pleciesz (1)

      że niby przejścia dla pieszych mają pełnić rolę progów zwalniających? O mój Boże..

      • 8 0

      • co się dziwisz "m" był zawsze nawiedzonym

        widać obecnie jeszcze w nim drogowiec się odezwał;))

        • 1 0

  • Drobna prośba

    Jeśli jakiś redaktor pisze taki ważny i ciekawy artykuł niech sprawdzi dwa razy co pisze. Pętla trolejbusowa i autobusowa na zachód od stacji PKM będzie przy ul. Korzennej. Ulica Buraczana zaczyna się dopiero za kościołem. Więcej rzetelności i profesjonalizmu. Na mapie też jest błąd.

    • 9 2

  • planistom z Gdyni zależy na ograniczeniu ruchu kołowego do centrum.... (1)

    Pogieło chyba kogoś, jedyna droga dojazdowa z Karwin, Wielkiego Kacka, Dąbrowy i okolic Chwaszczyna a oni planują ograniczyć ruch kołowy w stronę centrum. To którędy ludzie mają jeździć? Przez Chwarzno czy Chylonię? Pomijając fakt, że to na węźle Karwiny ma być wpięta Trasa Kaszubska. Chwaszczyńską i Wielkopolską powinną się przebudować tak aby upłynnić ruch a nie go ograniczać. Poza tym nie wyobrażam sobie co się będzie działo jak zaczną burzyć wiadukty nad torami. Zwłaszcza, że w pokrewnym czasie mają przebudowywać Chwarznieńską.

    • 14 4

    • ludzie chodzą i jeżdżą do centrum różnymi rodzajami transportu

      dojazd do centrum samochodem musi się wiązać z kosztami: jakby wszyscy chcieli do niego jechać samochodem, to by wszyscy stali w dużych korkach codziennie - tak zresztą się już teraz dzieje, nawet jeśli znaczna część już przesiadła się na inne sposoby poruszania się po mieście. Samochód stał się ofiarą własnego sukcesu.

      • 1 1

  • a na M. Kacku, przy Olkuskiej nie będzie stacji ?! (1)

    śmiechu warte

    • 9 2

    • Na Małym Kacku to niedźwiedzie chodzą.

      Dzicz i głusza

      • 2 2

  • Może to nieopłacalne ale...

    Uważam, że powinna powstać stacja "Mały kack - Olkuska".
    Wiem, że miejsce jest bardzo blisko stadionu ale napewno ułatwiłoby to życie mieszkańcow tej dzielnicy.

    • 6 5

  • Gdynia XXIw.

    A Zasiedziali Włodarze Gdyni /ZWG/ przegapili możliwość
    by razem z budową PKM zbudować docelowo Węzeł Wzgórze/Handel/HSWG/Stadion/Centrum Technologii.I teraz będzie się sztukować.Rutyna przeszkadza.

    • 2 1

  • planistom zależy na ograniczeniu ruchu i postawią nowe centum handlowe!! (1)

    Co za przewrotna logika: planerzy chcą ograniczyć tu ruch kołowy, a zamierzają postawić centrum handlowe!Na dole gigantyczne Centrum Wzgórze, u gory Tesco, 5 km dalej Centrum Osowa. Na to wszystko ktoś "mądry" wymyślił tu kolejne centrum handlowe?? Co za bzdura!Weekendy będą wygladać jak w okolicach G. Bałtyckiej - pasy zablokowane, bo gawiedź musi w niedziele pospacerwać między wystawami sklepów.
    Do tego jeszcze przystanek Karwny, a po 500 m kolejny przystanek Fikakowo... Skoro ma być taki wielki parking to chyba po to, żeby do przystanku Karwiny dojechać samochodem? Jaki jest sens robienia przystanków w takiej bliskiej odległościod siebie?
    Żyjemy w dziwnych czasach. Zabetonują wszystko i będzie "pięknie"...

    • 11 2

    • To nie będzie wielkie centrum handlowe. Tak przynajmniej mówią plany.

      • 1 2

  • Kosiedowski....

    ...czyż nie jego małżowina spaprała kilka projektów? Mozę lepiej niech się bawi na gdańskim podwórku

    • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane