• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Poznaj plany budowy nowego przystanku Gdynia - Karwiny

Maciej Naskręt
17 lutego 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Estakada w ciągu ul. Wielkopolskiej nad linią kolejową Gdynia-Kościerzyna. Estakada w ciągu ul. Wielkopolskiej nad linią kolejową Gdynia-Kościerzyna.

Przebudowa splotu ul. Wielkopolskiej i Sopockiej zobacz na mapie Gdańska, budowa pętli autobusowej i podziemnego parkingu park&ride - takie plany stworzenia węzła przesiadkowego przy stacji PKM Karwiny do połowy 2015 r. ma Gdynia.



W miniony piątek przyjrzeliśmy się planom budowy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej w Gdyni. Na linii kolejowej Gdynia-Kościerzyna zaplanowano budowę trzech dworców. Jako pierwszy obsługę pasażerów ma rozpocząć stacja Gdynia - Karwiny. Postanowiliśmy zatem przyjrzeć się bliżej wstępnym planom jej budowy, choć ich autorzy zastrzegają, że wciąż są to tylko wstępne założenia.

Przypomnijmy: stacja Karwiny ma powstać pod ul. Wielkopolską i być gotowa w chwili, gdy zaczną kursować pierwsze pociągi PKM z Gdańska przez Osowę do Gdyni, czyli w połowie 2015 r.

Zacznijmy od układu drogowego. Największą zmianę przejdzie splot ul. Wielkopolskiej i Sopockiej. Obie jezdnie relacji obwodnica - centrum mają zostać do siebie zbliżone. W tym celu konieczne jest wyburzenie dwóch istniejących wiaduktów znajdujących się w świetle ul. Wielkopolskiej zobacz na mapie Gdyni i odbudowanie ich w nieco bliższym sobie położeniu. Gdynianie nie powinni żałować likwidacji tych obiektów, bowiem ich stopień zużycia jest bardzo duży, a kosztowny remont lada dzień będzie niezbędny.

Zwężenie skrzyżowania i rozebranie istniejących wiaduktów jest niezbędne, by zbudować zejścia do południowej części planowanych peronów kolejowych stacji PKM. Dodatkowo powstanie przy nich winda dla pasażerów o ograniczonej mobilności.

Kolejną poważną zmianą będzie wykonanie pętli trolejbusowej i autobusowej na zachód od stacji PKM - przy ul. Buraczanej zobacz na mapie Gdyni. Pod pętlą ma znajdować się bezpłatny, trzykondygnacyjny parking dla samochodów osobowych typu Park&Ride na ok. 150-200 pojazdów. Wjazd do niego będzie możliwy od strony kościoła pod wezwaniem św. Jadwigi.

Jak ocenisz plany budowy stacji Gdynia - Karwiny?

Aby jednak Gdynia mogła zbudować w tym miejscu pętlę wraz z parkingiem, musi wcześniej wynegocjować z lokalną spółdzielnią przeniesienie własności terenu. Obecnie w miejscu planowanej pętli funkcjonuje parking strzeżony.

W jaki sposób autobusy i trolejbusy dojadą do stacji Karwiny? - Część pojazdów ma wjeżdżać właśnie na pętlę, będą to głównie linie z górnego tarasu. Pozostałe pojazdy z pasażerami zatrzymają się przy ul. Strzelców zobacz na mapie Gdyni i ul. Chwaszczyńskiej. Planistom z Gdyni zależy na ograniczeniu ruchu kołowego na ul. Wielkopolskiej do centrum - mówi Jan Kosiedowski, prezes Biura Projektów Budownictwa Komunalnego, które opracowuje koncepcje dla Gdyni.

Ciekawym rozwiązaniem ma być ponadto planowana przy peronach antresola, która będzie również pełnić funkcję chodnika. To tamtędy piesi będą mogli przejść pod ul. Wielkopolską i dotrzeć m.in. do pętli autobusowej.

Na północnym końcu stacji PKM Karwiny ma powstać kładka dla pieszych, z której będzie można zejść bądź zjechać jedną z pięciu wind do peronów, przystanków przy ul. Strzelców, a także antresoli. W przyszłości kładka ma umożliwiać wejście do planowanego centrum handlowego między ul. Chwaszczyńską a ul. Strzelców.

Nie są na razie znane koszty budowy stacji PKM Karwiny. Wstępnie wiadomo, że cześć związaną z budową infrastruktury kolejowej - perony i dojścia do nich ma sfinansować PKM. Natomiast przebudowę infrastruktury drogowej przeprowadzi ze swoich środków miasto Gdynia. Niewykluczone, że część prac dofinansuje samorząd województwa.

Miejsca

  • BPBK Gdańsk, Jana Uphagena 27

Opinie (154) 4 zablokowane

  • Super (2)

    Super, super!!
    Jedno mi tylko nie pasuje.Ktos kto robił projekt a za tym i dziennikarze ,którzy to upublicznili nie znaja topografii miasta. "...planowanego centrum handlowego między ul. Chwaszczyńską a ul. Strzelców...." NIE MA TAKIEGO SKRZYŻOWANIA. ul.Chwaszczyńska zaczyna sie od kapliczki czyli od ul.Starodworcowej.

    • 3 0

    • droga (1)

      Nie jest to do końca prawda. Chwaszczyńska zaczyna się od drugiej kapliczki czyli drogi (skrzyżowania) do kościoła św. Wawrzyńca, a to znaczy, że zaczyna się od ul. Źródło Marii tyle, że to znowu zależy od mapy na którą się spojrzy hehehe :D
      Ciekawe kiedy w końcu spełnią się te plany. :)

      • 0 0

      • skrzyżowanie widmo

        Tak czy inaczej,nie ma skrzyżowania Ul.Chwaszczyńskiej z ul.Strzelców! Równie dobrze można napisać o skrzyżowaniu ul.Świętojańskiej z ul.Sopocką.

        • 0 0

  • Karwiny maja dworzec kolejowy, dlaczego nie wykorzystacie ten istniejący ! (3)

    Przebudowa skrzyżowania Wielkopolska Sopocka TAK ! budowa w tym miejscu dworca NIE! Po co marnować tyle pieniędzy gdy 500m dalej jest Dworzec w Karwinach , . Ul. Sopocka powinna być dwupasmowa do Sopotu na to wydajcie zaoszczędzone tym sposobem pieniadze.

    • 6 8

    • (1)

      To jest stacja kolejowa w Wielkim Kacku. Jest spory kawałek od ulicy Chwaszczyńskiej. Poza tym nie wiem, czy chciałbyś pokonywać tę odległość wieczorem. Z tego co wiem, nie jest tam zbyt bezpiecznie.

      • 2 4

      • Dlatego pojedziesz autobusem

        • 0 1

    • języka polska trudna?

      • 0 0

  • dlaczego nie ma stacji Mały Kack?????????????????

    • 2 0

  • Mały Kack / Witomino (2)

    W planach była taka stacja - czemu wypadła? te dwie dzielnice to około 30 tys mieszkańców

    • 3 0

    • ale tylko 5 (1)

      osob dziennie bedzie wsiadac

      • 0 0

      • Ale pociąg i tak przejeżdża poza tym do tej stacji blisko mają mieszkańcy witomina i orłowa

        A także redłowa

        • 0 0

  • Do autora tekstu,a może do projektanta? (1)

    Czy planowane Centrum handlowe między ul.Chwaszczyńską a ul.Strzelców to jakiś żart? Czy autor tekstu nie powinien zrobić korekty artykułu,żeby był traktowany poważnie?

    • 2 1

    • skrzyżowanie widmo

      Wystarczy spojrzeć na plan Gdyni,nie ma takiego skrzyżowania.Dlaczego autor artykułu,zanim wypuści w świat tekst,nie sprawdzi podstawowych informacji.Gdzie profesjonalizm?

      • 0 2

  • Do szanownych decydentów - Koniecznie zmieńcie ten niedorzeczny projekt (1)

    Po co robić 2 przystanki obok siebie, a na Małym Kacku nie będzie można skorzystać z kolejki? Proponuję likwidację przystanku Fikakowo bo jest zbędny skoro na Karwinach będzie duży przesiadkowy z parkingiem, a zamiast Fikakowa wybudować przystanek Mały Kack równieżż z parkingiem bo jest miejsce. Dzięki temu z Karwin Redłowa i Orłowa mieli by blizko do przystanku z parkingiem. Drodzy Planiści trochę wyobraźni....i zdrowego rozsądku rzyczę

    • 4 3

    • wszystko byscie chcieli

      do skm daleko? Spytaj kogos z Kacka ile jedzie do Gdanska gł. np.

      • 1 1

  • stacja Wielki Kack a nie jakies tam k .. rwiny

    • 0 2

  • Gdzie jest Maly Kack - Witomino ???

    Gdzie jest Maly Kack - Witomino ???

    • 2 0

  • czas kupować mieszkania

    na Buraczanej, jak stanie ten dworzec to ceny wynajmu skoczą że hej! biorę pożyczkę na dowód i jazda!

    • 1 0

  • O kurde, co za rozmach! PKM Karwiny i PKM Mały Kack 2minuty drogi (1)

    trochę przesadzili, po co sadzić grube bańki, na dwie stacje w odległości pół metra??? Tym bardziej jak ma być P&R to autem można podjechać + na piechotkę też nie będzie tragedii. SZKODA KASY NA DWIE STACJE!!!

    • 2 0

    • Nie będzie PKM Mały Kack. Pierwszy przystanek ma być niedaleko obwodnicy, drugi na Karwinach, trzeci zdaje się niedaleko Wzgórza Maksymiliana.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane