• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Poznaj plany budowy nowego przystanku Gdynia - Karwiny

Maciej Naskręt
17 lutego 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Estakada w ciągu ul. Wielkopolskiej nad linią kolejową Gdynia-Kościerzyna. Estakada w ciągu ul. Wielkopolskiej nad linią kolejową Gdynia-Kościerzyna.

Przebudowa splotu ul. Wielkopolskiej i Sopockiej zobacz na mapie Gdańska, budowa pętli autobusowej i podziemnego parkingu park&ride - takie plany stworzenia węzła przesiadkowego przy stacji PKM Karwiny do połowy 2015 r. ma Gdynia.



W miniony piątek przyjrzeliśmy się planom budowy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej w Gdyni. Na linii kolejowej Gdynia-Kościerzyna zaplanowano budowę trzech dworców. Jako pierwszy obsługę pasażerów ma rozpocząć stacja Gdynia - Karwiny. Postanowiliśmy zatem przyjrzeć się bliżej wstępnym planom jej budowy, choć ich autorzy zastrzegają, że wciąż są to tylko wstępne założenia.

Przypomnijmy: stacja Karwiny ma powstać pod ul. Wielkopolską i być gotowa w chwili, gdy zaczną kursować pierwsze pociągi PKM z Gdańska przez Osowę do Gdyni, czyli w połowie 2015 r.

Zacznijmy od układu drogowego. Największą zmianę przejdzie splot ul. Wielkopolskiej i Sopockiej. Obie jezdnie relacji obwodnica - centrum mają zostać do siebie zbliżone. W tym celu konieczne jest wyburzenie dwóch istniejących wiaduktów znajdujących się w świetle ul. Wielkopolskiej zobacz na mapie Gdyni i odbudowanie ich w nieco bliższym sobie położeniu. Gdynianie nie powinni żałować likwidacji tych obiektów, bowiem ich stopień zużycia jest bardzo duży, a kosztowny remont lada dzień będzie niezbędny.

Zwężenie skrzyżowania i rozebranie istniejących wiaduktów jest niezbędne, by zbudować zejścia do południowej części planowanych peronów kolejowych stacji PKM. Dodatkowo powstanie przy nich winda dla pasażerów o ograniczonej mobilności.

Kolejną poważną zmianą będzie wykonanie pętli trolejbusowej i autobusowej na zachód od stacji PKM - przy ul. Buraczanej zobacz na mapie Gdyni. Pod pętlą ma znajdować się bezpłatny, trzykondygnacyjny parking dla samochodów osobowych typu Park&Ride na ok. 150-200 pojazdów. Wjazd do niego będzie możliwy od strony kościoła pod wezwaniem św. Jadwigi.

Jak ocenisz plany budowy stacji Gdynia - Karwiny?

Aby jednak Gdynia mogła zbudować w tym miejscu pętlę wraz z parkingiem, musi wcześniej wynegocjować z lokalną spółdzielnią przeniesienie własności terenu. Obecnie w miejscu planowanej pętli funkcjonuje parking strzeżony.

W jaki sposób autobusy i trolejbusy dojadą do stacji Karwiny? - Część pojazdów ma wjeżdżać właśnie na pętlę, będą to głównie linie z górnego tarasu. Pozostałe pojazdy z pasażerami zatrzymają się przy ul. Strzelców zobacz na mapie Gdyni i ul. Chwaszczyńskiej. Planistom z Gdyni zależy na ograniczeniu ruchu kołowego na ul. Wielkopolskiej do centrum - mówi Jan Kosiedowski, prezes Biura Projektów Budownictwa Komunalnego, które opracowuje koncepcje dla Gdyni.

Ciekawym rozwiązaniem ma być ponadto planowana przy peronach antresola, która będzie również pełnić funkcję chodnika. To tamtędy piesi będą mogli przejść pod ul. Wielkopolską i dotrzeć m.in. do pętli autobusowej.

Na północnym końcu stacji PKM Karwiny ma powstać kładka dla pieszych, z której będzie można zejść bądź zjechać jedną z pięciu wind do peronów, przystanków przy ul. Strzelców, a także antresoli. W przyszłości kładka ma umożliwiać wejście do planowanego centrum handlowego między ul. Chwaszczyńską a ul. Strzelców.

Nie są na razie znane koszty budowy stacji PKM Karwiny. Wstępnie wiadomo, że cześć związaną z budową infrastruktury kolejowej - perony i dojścia do nich ma sfinansować PKM. Natomiast przebudowę infrastruktury drogowej przeprowadzi ze swoich środków miasto Gdynia. Niewykluczone, że część prac dofinansuje samorząd województwa.

Miejsca

  • BPBK Gdańsk, Jana Uphagena 27

Opinie (154) 4 zablokowane

  • Żeby tylko był odpowiedniej długości lewoskręt na Wielkopolskiej (3)

    żeby samochody nie blokowały ruchu rano. Widać to ładnie na przykładzie ul. Wiśniewskiego gdzie jest za krótki a można go spokojnie powiększyć dwa razy kosztem bezużytecznego trawnika. Na Wielkopolskiej powinien być w zasadzie quasi 3 pas.
    Druga sprawa to odpowiedniej wielkości bufor wyjazdowy i bezkolizyjny wyjazd. Mam nadzieję, że będzie tak jak na rysunku lub lepiej. Ostatnie sprawa to jakie kroki będą podejmowane jeśli mieszkańcy lub właściciele busów zrobią sobie całodobowy darmowy parking np: podczas opadów śniegu? Czy postój będzie ograniczony do np: 10 godz.? (oczywiście jako bat na wyżej wymienionych niż tych kt. pracują po 12 godzin...)

    • 3 2

    • (2)

      W sumie wystarczy jakby parking był przewrotnie płatny od 19 wieczorem do 5 rano...

      • 3 1

      • no, to niezły pomysł (1)

        • 2 1

        • Beznadziejny pomysł

          Niektórzy pracują na zmiany!

          • 1 0

  • Po raz kolejny apeluję do zdrowego rozsądku...jakie Fikakowo???? tam jest Wielki Kack (4)

    • 24 1

    • Stacja W Kack już istnieje (2)

      Nie mogą być dwie o tej samej nazwie

      • 5 1

      • (1)

        Stacja Wielki Kack przestanie istnieć w najbliższej przyszłości.

        • 4 0

        • Likwidacja peronów nie oznacza, że stacja zniknie.

          • 0 1

    • Nazwy

      Nazwy "Kack" i "Fikakowo" kojarzą się z balangą.

      • 10 1

  • Kaźmierz (2)

    Co tu powiedzieć ... nic, tylko bić brawo ;) potrzebne takie inwestycje ! Pozdrawiam

    • 87 12

    • Tak tylko ze malo w Gdyni i niepotrzebnie poszly mln na lotnisko tak jaki na ECS

      w Gdansku !?

      • 1 2

    • typologia

      rysunek z napisem "TYPOLOGIA" wymiata, chyba nie znają słowa topologia..

      • 0 0

  • Super (2)

    Super, super!!
    Jedno mi tylko nie pasuje.Ktos kto robił projekt a za tym i dziennikarze ,którzy to upublicznili nie znaja topografii miasta. "...planowanego centrum handlowego między ul. Chwaszczyńską a ul. Strzelców...." NIE MA TAKIEGO SKRZYŻOWANIA. ul.Chwaszczyńska zaczyna sie od kapliczki czyli od ul.Starodworcowej.

    • 3 0

    • droga (1)

      Nie jest to do końca prawda. Chwaszczyńska zaczyna się od drugiej kapliczki czyli drogi (skrzyżowania) do kościoła św. Wawrzyńca, a to znaczy, że zaczyna się od ul. Źródło Marii tyle, że to znowu zależy od mapy na którą się spojrzy hehehe :D
      Ciekawe kiedy w końcu spełnią się te plany. :)

      • 0 0

      • skrzyżowanie widmo

        Tak czy inaczej,nie ma skrzyżowania Ul.Chwaszczyńskiej z ul.Strzelców! Równie dobrze można napisać o skrzyżowaniu ul.Świętojańskiej z ul.Sopocką.

        • 0 0

  • dlaczego parkingi dla samochodów mają być darmowe? (1)

    wydawanie publicznych pieniędzy na darmowe udogodnienia parkingowe w pobliżu stacji kolei lokalnej jest formą wspierania finansowego osób decydujących się do mieszkania poza miastem i zwiększa koszty funkcjonowania miasta.

    • 1 9

    • dlatego, żeby zachęcać mieszkańców mieszkających poza miastem oraz poza centrum miasta do korzystania z komunikacji zbiorowej, co wpływa na zmniejszenie liczby samochodów w centrum i poprzez to w jakimś stopniu na poprawę funkcjonowania centrum miasta. Z pewnością tańszym rozwiązaniem byłoby ogrodzenie centrum drutem kolczastym, tylko nie wiem, czy tańsze zawsze znaczy lepsze.

      • 6 0

  • dlaczego nie ma stacji Mały Kack?????????????????

    • 2 0

  • Dlaczego Gdynia przespała swoje 5 minut (9)

    i nie buduje infrastruktury jednocześnie z linią Wrzeszcz - Osowa?

    • 41 39

    • (8)

      Bo linia Wrzesz-Osowa jest wciąż tylko na papierze a w Gdyni kończy sie już przebudowa linii Gdynia-Osowa-Kościerzyna?

      • 22 7

      • (4)

        Jeśli już to Nowa Wieś Wielka - Gdynia Główna. A dlaczego Gdynia przespała to już problem Gdyni. Ogólnie planowanie takich inwestycji trzeba robić w taki sposób, żeby przez kilka lat nic tam nie grzebać i nie dopuścić do sytuacji, kiedy nową jezdnię na Kartuskiej w Gdańsku trzeba było rozkuć by zrobić modernizację kanalizacji.

        • 7 17

        • gdynia 100 lat za murzynami taka prawda (2)

          • 8 11

          • ktos postawił sopot na drodze torów

            zaorać

            • 0 0

          • ty jesteś tym murzynem?

            • 5 1

        • Niby tak. Mnie samego też to nie cieszy że te przystanki nie były projektowane razem z gdańskimi. W ciągu dwóch lat muszą przeprowadzić cały proces inwestycyjny tyle że cały temat wciąż jest w fazie wstępnych ustaleń. Dobrze że za dworce będzie odpowiadać PKM a nie PKP bo wtedy nie byłoby szans na wyrobienie się. Tak czy siak wychodzi na to że w momencie uruchomienia kolej metropolitalna w Gdyni będzie zatrzymywać się tylko na jednym przystanku na Karwinach... no może jeszcze na wzgórzu dobudują drugi peron bo właścicielowi Centrum Wzgórze bedzie sie to opłacać ale poza tym to prawdopodobnie tak właśnie będzie... tyle że nikt nie ma na tyle odwagi żeby powiedzieć to na głos.

          • 16 0

      • nie przespała tylko....

        Gdyńskie stacje zostaną zbudowane w ramach remontu linii kolejowej Nowa Wieś Wielka - Gdynia Główna przez PKP natomiast SKM2 Banino->Wrzeszcz to inwestycja kierowana przez Urząd Marszałkowski i po oddaniu tego odcinka do niego będzie ona należeć.

        • 0 1

      • modernizacja!? To ledwie punktowe odtworzenie parametrów poprzez wymianę nawierzchni torowej! (1)

        To nie jest żadna modernizacja linii, tym bardziej nie zrobiono nic (!) w kierunku PKM!

        • 9 0

        • I nic już nie będzie na tej trasie robione - czyli że prace zostają zakończone (z takim a nie innym skutkiem). Teraz na tą trasę wejdzie PKM i punktowo przystosuje ją do swoich potrzeb. Tak czy siak szyny już leżą w przeciwieństwie do tych gdańskich.

          • 4 2

  • Estakada? wiadukt.... (3)

    Dobrze że tam powstanie przystanek, wezeł kolejowy, napewno się przyda.
    No i na szczęście z nazwą nikt nie zaszalał, tak jak z "Gdynia Fikakowo"....

    • 68 6

    • Nie znasz historii Gdynii i przyległych miejscowości to się nie odzywaj... (2)

      Fikakowo jest starsze niż ci się wydaje, a dziś jest dzielnicą Gdynii...

      • 6 6

      • to jest osiedle, a nie dzielnica.

        • 2 0

      • dwie uwagi

        Przyganiał kocioł garnkowi, a sam smoli.... Skoro wypominasz komuś błądf - nieznajomośc historii dzielnic Gdyni, to warto byś sam błedu nie popełniał - i wiedział jak się odmienia słowo Gdynia! Nie Gdynii, tylko Gdyni, tak samo jak Rumi, Chyloni.

        • 3 1

  • Gdynia to miasto upadle tu sie nic nieoplaca nawet PKM tez jest problem i beda tylko 3przystanki obok siebie (5)

    W Gdyni maja Problemy

    • 22 113

    • taka prawda (2)

      tam tylko umia usprawiedliwiac swoje nie powodzenia

      • 3 8

      • jeśli już, to umieją a nie UMIĄ! (1)

        • 9 0

        • i niepowodzenia, a nie NIE POWODZENIA

          analfabeci - fora ze dwora!

          • 8 0

    • jesteś kretynem czy tylko licha prowokacja? (1)

      • 24 4

      • 2 w 1

        kretyn & licha prowokacja

        • 14 1

  • kultura mobilności Gdynia - Karwiny (2)

    Miasto Gdynia, musi jak najszybciej przystąpić do projektu budowy pętli autobusowych i podziemnych/ew.wielopietrowych parkingów park&ride - tworząc na początek węzły przesiadkowe może w formie pilotażowym ze trzy za unijne pieniądze celem wdrożenia ekologicznych i środowiskowo-transportowych działań z zakresu testowania nowych rozwiązań komunikacyjnych w dziedzinie zrównoważonego rozwoju w transporcie miejskim.

    Taka zintegrowana strategia w koordynacji i kontroli dostępu z TRISTAR-em, za swoim głównym celem rozszerzanie obszarów o ograniczonej dostępności dla samochodów oraz uporządkowania kwestii parkowania w ścisłym centrum miasta zwłaszcza w sezonie letnim. Co będzie miało widoczne warunki dla rozwoju zrównoważonego i jeszcze bardziej przyjaznego transportu miejskiego jak transport zbiorowy, rowerowy i pieszy. Przeciwdziałania tak częstego obecnie zjawisku kongestii i degradacji i zawłaszczania przestrzeni publicznej. Eliminacja przejazdów tranzytowych samochodem przez obszar Centrum, Śródmieścia i Prestiżu oraz zwiększenie jego atrakcyjności dla niezmotoryzowanych uczestników ruchu turystów i mieszkańców.

    W ramach projektu CARAVEL, w październiku 2008 roku, zostaną wprowadzone pierwsze zmiany w organizacji ruchu w Śródmieściu (rozszerzenie strefy "B"). Szczegóły tego etapu przedstawiono poniżej.

    Tu nie chodzi tylko jak wskazałem wyżej, ale oczekujemy poprawy klimatu akustycznego oraz zmniejszenie emisji szkodliwych zanieczyszczeń w Białym Mieście. Budowa parkingów podziemnych powinna umożliwić uporządkowanie parkowania w całym obszarze, w szczególności uwolnić nasze śródmiejskie chodniki i skwerków ich blokowania parkującymi pojazdami.

    • 0 7

    • uwolnienie chodników i skwerków w centrum miasta zależy nie tylko od budowy parkingów

      ale og egzekwowania prawa i jakości wspierania innych sposobów poruszania się po mieście niż samochodem. Dlaczego osoby chcące korzystać z samochodów mają być dofinansowane z moich podatków? Samochód nie jest efektywnym pojazdem do poruszania się po mieście.

      • 1 1

    • macie rację Towarzyszu

      "w październiku 2008 roku, zostaną wprowadzone pierwsze zmiany"

      • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane