• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Poznaj plany budowy nowego przystanku Gdynia - Karwiny

Maciej Naskręt
17 lutego 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Estakada w ciągu ul. Wielkopolskiej nad linią kolejową Gdynia-Kościerzyna. Estakada w ciągu ul. Wielkopolskiej nad linią kolejową Gdynia-Kościerzyna.

Przebudowa splotu ul. Wielkopolskiej i Sopockiej zobacz na mapie Gdańska, budowa pętli autobusowej i podziemnego parkingu park&ride - takie plany stworzenia węzła przesiadkowego przy stacji PKM Karwiny do połowy 2015 r. ma Gdynia.



W miniony piątek przyjrzeliśmy się planom budowy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej w Gdyni. Na linii kolejowej Gdynia-Kościerzyna zaplanowano budowę trzech dworców. Jako pierwszy obsługę pasażerów ma rozpocząć stacja Gdynia - Karwiny. Postanowiliśmy zatem przyjrzeć się bliżej wstępnym planom jej budowy, choć ich autorzy zastrzegają, że wciąż są to tylko wstępne założenia.

Przypomnijmy: stacja Karwiny ma powstać pod ul. Wielkopolską i być gotowa w chwili, gdy zaczną kursować pierwsze pociągi PKM z Gdańska przez Osowę do Gdyni, czyli w połowie 2015 r.

Zacznijmy od układu drogowego. Największą zmianę przejdzie splot ul. Wielkopolskiej i Sopockiej. Obie jezdnie relacji obwodnica - centrum mają zostać do siebie zbliżone. W tym celu konieczne jest wyburzenie dwóch istniejących wiaduktów znajdujących się w świetle ul. Wielkopolskiej zobacz na mapie Gdyni i odbudowanie ich w nieco bliższym sobie położeniu. Gdynianie nie powinni żałować likwidacji tych obiektów, bowiem ich stopień zużycia jest bardzo duży, a kosztowny remont lada dzień będzie niezbędny.

Zwężenie skrzyżowania i rozebranie istniejących wiaduktów jest niezbędne, by zbudować zejścia do południowej części planowanych peronów kolejowych stacji PKM. Dodatkowo powstanie przy nich winda dla pasażerów o ograniczonej mobilności.

Kolejną poważną zmianą będzie wykonanie pętli trolejbusowej i autobusowej na zachód od stacji PKM - przy ul. Buraczanej zobacz na mapie Gdyni. Pod pętlą ma znajdować się bezpłatny, trzykondygnacyjny parking dla samochodów osobowych typu Park&Ride na ok. 150-200 pojazdów. Wjazd do niego będzie możliwy od strony kościoła pod wezwaniem św. Jadwigi.

Jak ocenisz plany budowy stacji Gdynia - Karwiny?

Aby jednak Gdynia mogła zbudować w tym miejscu pętlę wraz z parkingiem, musi wcześniej wynegocjować z lokalną spółdzielnią przeniesienie własności terenu. Obecnie w miejscu planowanej pętli funkcjonuje parking strzeżony.

W jaki sposób autobusy i trolejbusy dojadą do stacji Karwiny? - Część pojazdów ma wjeżdżać właśnie na pętlę, będą to głównie linie z górnego tarasu. Pozostałe pojazdy z pasażerami zatrzymają się przy ul. Strzelców zobacz na mapie Gdyni i ul. Chwaszczyńskiej. Planistom z Gdyni zależy na ograniczeniu ruchu kołowego na ul. Wielkopolskiej do centrum - mówi Jan Kosiedowski, prezes Biura Projektów Budownictwa Komunalnego, które opracowuje koncepcje dla Gdyni.

Ciekawym rozwiązaniem ma być ponadto planowana przy peronach antresola, która będzie również pełnić funkcję chodnika. To tamtędy piesi będą mogli przejść pod ul. Wielkopolską i dotrzeć m.in. do pętli autobusowej.

Na północnym końcu stacji PKM Karwiny ma powstać kładka dla pieszych, z której będzie można zejść bądź zjechać jedną z pięciu wind do peronów, przystanków przy ul. Strzelców, a także antresoli. W przyszłości kładka ma umożliwiać wejście do planowanego centrum handlowego między ul. Chwaszczyńską a ul. Strzelców.

Nie są na razie znane koszty budowy stacji PKM Karwiny. Wstępnie wiadomo, że cześć związaną z budową infrastruktury kolejowej - perony i dojścia do nich ma sfinansować PKM. Natomiast przebudowę infrastruktury drogowej przeprowadzi ze swoich środków miasto Gdynia. Niewykluczone, że część prac dofinansuje samorząd województwa.

Miejsca

  • BPBK Gdańsk, Jana Uphagena 27

Opinie (154) 4 zablokowane

  • Windy

    Fajnie naprawdę a może jedna winda na peronie redłowo?

    • 0 0

  • projekt

    projekt miał być zdaje się inny i bardziej przystępny dla ludzi. Na Karwinach stacja miała być przy Czynszówce, a kolejna w Wielkim Kacku, a nie dwie obok siebie 1 minutę drogi. Po co wogóle budować tą na Karwinach. Teraz to nie wiem po co ta kolej. I tak większość mieszkańców Karwin będzie musiała dojechać autobusem na przystanek, co mija się z celem ( wcześniej też jeździliśmy, ale nieco dalej) Szkoda pieniędzy, projekt nieprzemyślany

    • 0 1

  • po co nam kolejny duży obiekt handlowy???

    na zachodzie w ramach ochrony lokalnych sklepików i miejsc pracy buduje się centra handlowe na zewnątrz. U nas walą kolejne w centrum obok domków jednorodzinnych , 2 Biedronek, Stokrotki itd. Po kiego druta coś takiego wśród domków i stylowego kościoła? Ile ci Polacy muszą nakupować jeszcze telewizorów i nażreć się kiełbasą z tektury? Maja nas za jakieś bydło do napędzania kasy ?? Ockniemy się za 30 lat pijąc zamiast wody "dopalacze", "demony" i oglądając ogłupiałymi oczami reklamówki w TV. Brawo!

    • 4 2

  • można lepiej za mniej

    W koncepcji przystanek usytowano o około sto metrów za daleko od istniejącej jeszcze stacji Gdynia Wielki Kack.
    Wykop pod ulicą Wielkopolską jest na tyle głęboki, że możliwa jest budowa przejść dla pieszych pod ul. Wielkopolscką po obu stronach układu torowego. Te przejścia dla pieszych mogą być przecięte ciągami pieszymi znajdującymi się po obu stornach ul.Wielkopolskiej z kładkami nad torami i przejściami tunelowymi pod ulicą Sopocką i Strzelców.
    Nie ma zatem potrzeby budowy kładki nad ulicą Wielkopolską w oddaleniu od przystanku i kładki nad torami w oddaleniu od ulicy Wielkopolskiej.

    Pętla trolejbusowa i autobusowa w takim miejscuu jest nie jest potrzebna do funkcjonowania tego rodzaju komunikacji, podobnie jak nie potrzebna jest zrealizaowana pętla przy przystanku Wzgórze św. Maksymiliana pod dawnym hotelem "Bałtyk"- jest pusta.
    Wystarczy, że na wiaduktach drogowych nad torami,
    po ich remoncie i uwolnieniu od ruchu pieszego będą mogły zatrzymywać się trolejbusy i autobusy w celach przesiadkowych na kolej. W miejscu proponowanej pętli, gdzie jest obecnie parking strzeżony bardziej potrzebny jest plac - przestrzeń publiczna dla pieszych z zielenią i małą architekturą izolującą nieco od ulicy Wielkopolskiej - jako centrum integracyjne i reprezentacyjne dzielnicy.
    Dlatego propozycja budowy garażu podziemnego jest lepsza niż nadziemnego.
    Na dojśćiach do przystanku i na głównych, wyżej opisanych ciągach pieszych, wszystkie różnice poziomów można pokonać pochylniami, bez potrzeby budowy schodów i dźwigów osobowych. Dźwig osobowy i schody mogą być potrzebne tylko po stronie zachodniej parkingu wielopoziomowego.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane