• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Prawie 100 nowych autobusów w Gdańsku w rok

Michał Brancewicz
27 lutego 2019 (artykuł sprzed 5 lat) 
  • Po Gdańsku jeździ obecnie kilkadziesiąt mercedesów citaro, a w ciągu dwóch lat pojawią się kolejne 94 sztuki tej marki.
  • Mercedes citaro na ulicach Gdańska to powszedni widok.
  • Mercedesy citaro kursują po całym Gdańsku.

Do lutego 2020 roku w Gdańsku pojawi się 48 nowych autobusów marki Mercedes Citaro, które GAiT wynajmie na osiem lat od prywatnej firmy. Wartość kontraktu, który obejmuje również serwis pojazdów, wynosi 117,3 mln zł. Z kolei wiosną na ulice wyjadą pierwsze z 46 mercedesów, które przewoźnik kupił za 79,4 mln zł.



Tabor GAiT-u powinny stanowić w większości autobusy:

Po tym jak w marcu zeszłego roku rozstrzygnięty został przetarg na dostawę 46 autobusów, jesienią spółka Gdańskie Autobusy i Tramwaje postanowiła zmienić strategię pozyskiwania nowego taboru i kolejne pojazdy wynająć, a nie kupować.

- Zależy nam na tym, by nasze autobusy były zawsze gotowe do jazdy bez konieczności angażowania pracowników GAiT-u i - co też ważne - zatrzymywania pojazdów do naprawy. To jest główny atut idei dzierżawy - zapewnienie ciągłości działania komunikacji miejskiej - mówi Maciej Lisicki, prezes Gdańskich Autobusów i Tramwajów. - Dzięki temu GAiT skupi się na przewożeniu pasażerów, a nie utrzymywaniu pojazdów. Dlatego dzierżawa wraz z obsługą techniczną ma opinię doskonałego rozwiązania.

Rozkład jazdy komunikacji w Trójmieście


Podobnie postępują też inne polskie miasta, jak Łódź, Poznań czy Wrocław.

W środę podpisana została umowa na dzierżawę 48 autobusów, w tym:

  • 29 standardowych
  • 13 przegubowych
  • sześciu typu midi

Pojazdy marki Mercedes dostarczy firma EvoBus Polska. Wartość kontraktu wynosi 117,3 mln zł, z czego sam najem na osiem lat pochłonie 90,6 mln zł, a kolejne 26,7 mln zł kosztować będzie utrzymanie techniczne, które zapewni dostawca.

Prezes GAiT Maciej Lisicki i prezes EvoBus Polska Artur Konarski. Prezes GAiT Maciej Lisicki i prezes EvoBus Polska Artur Konarski.
- Pracownicy firmy EvoBus będą mieli do swojej dyspozycji część hali, magazyny oraz biura na terenie naszej zajezdni, gdzie będą mogli dokonywać wszelkich niezbędnych napraw i przeglądów przez 24 godziny na dobę - mówi Alicja Mongird, rzecznik GAiT.
Wszystkie autobusy muszą być fabrycznie nowe, czyli wyprodukowane nie wcześniej niż sześć miesięcy przed terminem dostawy.

Autobusy wyjadą na ulice Gdańska w lutym 2020 roku.

Z kolei od kwietnia zaczną sukcesywnie pojawiać się pierwsze egzemplarze mercedesów citaro zakupionych przez GAiT w marcu 2018 roku. Te pojazdy również dostarczy EvoBus Polska, za co zainkasuje 79,4 mln zł. Zamówienie dotyczy 46 autobusów, w tym:

  • 26 przegubowych,
  • 18 standardowych
  • dwóch midibusów.

Obecnie GAiT dysponuje 230 autobusami, z czego 127 to pojazdy standardowe, 89 przegubowe, osiem typu midi i sześć typu mini. W ciągu roku cały tabor GAiT przewozi ponad 175 mln pasażerów, pokonując ponad 28 mln km.

Miejsca

Opinie (257) ponad 10 zablokowanych

  • Mercedes to dziadostwo (1)

    Solarisy to w porównaniu z MB dużo lepszy autobus. Ale nas mechaników nikt nie pyta. Prezes nie jest ciekawy opinii brudasów . Po za tym z zawodu jest prezesem a na autobusach zna się jak ja na balecie. A on ja trzeba będzie to może być prezesem baletu - bo też będzie wiedział lepiej.

    • 26 11

    • Wynajem i serwis

      Po co pytać mechaników gdy oni nie potrafią niczego naprawić. Przecież jest wynajem z serwisem. Taniej zlikwidować darmozjadów mechaników z zajezdni.

      • 3 2

  • Pospolity "wałek" finansowy, w myśl słów pana byłego premiera Donalda Tusk'a
    Cytat:
    "By w Polsce żyło się lepiej członkom Platformy Obywatelskiej".
    Koniec Cytatu.

    • 14 6

  • Najlepsza komunikacja na swiecie: (1)

    Londyn. Autobusy co 3 minuty, najprostszy i najbardziej przyjazny konsumentowi system biletów (oyster), komunikacja szynowa prawie wszędzie bezkolizyjna. Rozkłady jazdy i informacja przystankowa zintegrowana z google maps i apple maps, więc GPS sam wylicza trasę.

    Składy metra gdzieniegdzie 50letnie, autobusy ponad 10letnie to standard na połowie połączeń.

    Umowę na zakup/wynajem nowego wozu podpisać jest łatwo, porządnie zorganizować transport w mieście chyba najwyraźniej nie. W Londynie w godzinę znajdę się 40 kilometrów od domu na drugim końcu miasta, w Gdańsku ewentualnie 10 o ile tramwaj nie zerwie trakcji, nie wjedzie w niego Pasat GKA a PKM przyjedzie po 45 minutach. Bilet kupię o ile jeden w promieniu 3km automat zadziała.

    W Londynie na jednym bilecie pojadę:
    - autobusem
    - tramwajem
    - metrem
    - SKM
    - pociągami

    W trójmieście nawet na autobusy potrzeba różne bilety bo Gdynia zaoferuje ewentualnie karnet, ale nie współpracę

    • 14 2

    • Nie ma takiego miasta Londyn jest Londek Londek Zdrój

      • 1 1

  • Dlaczego nie polskie autobusy Solaris? (5)

    Obłuda PiS nie ma granic!!! Narzekają na tramwaje koreańskie w Warszawie a W Straży Granicznej łączność przejmuje chińska komunistyczna firma Hytera!!! Policja to samo. Nadzór nad Polską przechodzi w ręce Chin.
    A co z polskim radmorem???

    • 20 26

    • (1)

      Solaris jest już Hiszpański. przejelago grupa CAF tyle z polskości

      • 8 0

      • to już nawet hiszpańczyki wykupują?

        • 4 0

    • Gdansk to matecznik PO

      O od kiedy to PIS rzadzi w Gdansku? Gdansk to ostatni szaniec PO, wiec ciagna ile sie jeszcze da.

      • 10 3

    • (1)

      Bo nie zglosili oferty

      • 10 3

      • Reaktywować Unimor ! Po co nam koreańskie Samsungi...

        • 4 0

  • prezesiki

    • 1 1

  • ale wałek, a wspolnego biletu nie ma i nie bedzie... (1)

    • 32 10

    • A co maGAiT do wspólnego biletu? Oswiec mnie.

      • 2 0

  • Lisicki, człowiek orkiestra...

    • 9 2

  • Nówki

    100 nowych,a ile dobrych ???????

    • 6 7

  • Super!!!

    Generalnie to jakiś cud się zdarzył! Nie cena grała główną rolę! Jestem za wspieraniem polskiej gospodarki ale cieszę się że akurat postawiono na jakość dla pasażera a nie dla Prezesa firmy Solaris.

    • 4 13

  • Nic dziwnego, że Gdańsk nie ma pieniędzy na pilne sprawy.

    Autobus kosztuje od miliona złotych do dwóch. Najstarsze jeszcze wiele lat będą w stanie używalności. Należy je zezłomować tylko dlatego, że nie wyglądają jak statek kosmiczny? Wyrzucanie pieniędzy przez okno. O!

    • 11 7

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane