• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Prezydent zapowiada przystanki kolejowe. Miasto odpowiada

rb
11 maja 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Ostatnie pociągi z pasażerami pojechały przez Letnicę do Nowego Portu w 2005 r. Kilka miesięcy temu linia została rozebrana, obecnie modernizację przechodzi linia dla pociągów towarowych. Ostatnie pociągi z pasażerami pojechały przez Letnicę do Nowego Portu w 2005 r. Kilka miesięcy temu linia została rozebrana, obecnie modernizację przechodzi linia dla pociągów towarowych.

Prezydent Andrzej Duda wraz z ministrem infrastruktury Andrzejem Adamczykiem zapowiedzieli w ciągu 5 najbliższych lat budowę 200 nowych przystanków kolejowych. Spośród 14 przystanków w woj. pomorskim aż 8 miałoby powstać w Trójmieście m.in. Gdańsk Brzeźno, Gdańsk Nowe Szkoty oraz Gdańsk Zaspa Towarowa. W poniedziałek poseł PiS Kacper Płażyński zaapelował do władz miasta o wsparcie inicjatywy prezydenta Dudy i podjęcie decyzji o reaktywacji linii kolejowej do Nowego Portu.



Czy miasto wraz z marszałkiem województwa powinno skorzystać z propozycji ministerstwa i prezydenta Dudy?

Propozycja prezydenta Dudy zakłada w ciągu pięciu lat budowę 200 przystanków kolejowych w całej Polsce. Przystanki mają ułatwić skorzystanie z transportu kolejowego i "wymazać białe plamy komunikacyjne".

- Za kwotę 1 mld zł zamierzamy budować nowe przystanki kolejowe, odbudować te, które od lat nie istnieją oraz wydłużać perony tam, gdzie nie mogą zatrzymywać się pociągi dalekobieżne. Jest to kolejna odsłona walki naszego rządu z wykluczeniem komunikacyjnym - tłumaczy minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Prezydencki program budowy przystanków kolejowych zakłada powstanie 200 przystanków w 5 lat. Prezydencki program budowy przystanków kolejowych zakłada powstanie 200 przystanków w 5 lat.
Zdaniem ministerstwa dzięki programowi budowy 200 przystanków podróż pociągiem stanie się powszechniejsza, spadnie też liczba regionów wykluczonych komunikacyjnie. Warunkiem realizacji inwestycji będzie deklaracja regionalnego organizatora przewozów o korzystaniu z wybudowanej infrastruktury. Sama budowa ma być też szansą dla niedużych polskich firm budowlanych na przetrwanie ewentualnej recesji na rynku spowodowanej koronawirusem.

Tramwaj dwusystemowy



W poniedziałek propozycję prezydenta i ministra poparł poseł PiS Kacper Płażyński oraz miejscy radni Andrzej SkibaPrzemysław Majewski. Jak tłumaczyli dziennikarzom na wiadukcie między Nowym Portem a Brzeźnem, przywrócenie linii kolejowej w Letnicy i budowa przystanków Gdańsk Brzeźno, Gdańsk Nowe Szkoty oraz Gdańsk Zaspa Towarowa powinny być jednym z priorytetów miasta w planowaniu transportu szynowego w mieście. Zaapelowali też do prezydent Aleksandry Dulkiewicz, by zamkniętą od 2005 r. linię po reaktywacji obsługiwały tramwaje dwusystemowe.

Na poniedziałkowej konferencji poseł Kacper Płażyński zaapelował do władz miasta i województwa o reaktywację linii przez Brzeźno do Nowego Portu. Na poniedziałkowej konferencji poseł Kacper Płażyński zaapelował do władz miasta i województwa o reaktywację linii przez Brzeźno do Nowego Portu.
- Mając na względzie potencjał rozwoju aglomeracji miejskiej dzielnic Nowy Port, Brzeźno i Letnica, gdzie docelowo zamieszkać może nawet 25 tys. mieszkańców Gdańska, podzielam pogląd gdańskiego samorządu o potrzebie odbudowy powyższych przystanków i reaktywacji pasażerskiej linii kolejowej z Brzeźna do Gdańska Głównego - napisał w oficjalnym piśmie skierowanym do prezydent Gdańska poseł Płażyński.

Nikomu nie zależy na przywróceniu pociągów SKM do Letnicy



W skład planowanych nowych i przebudowywanych peronów wchodzą Gdańsk: Brzeźno, Zaspa Towarowa, Nowe Szkoty, Park Maszynowa, Osowa Północ, Osowa II w rejonie Barniewic, a także w Gdyni Orłowie i Małym Kacku.

Miasto: czekamy na konkrety



Warto dodać, że miasto Gdańsk w uchwalonym Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego podtrzymało przebieg tej linii kolejowej.

Jak zauważa Piotr Borawski, wiceprezydent Gdańska to spółka PKP rozbierała perony i torowiska na tej linii.

- Zaangażowanie finansowe samorządu województwa na innych liniach kolejowych spowodowały, że przygotowaliśmy się do obsługi nowej zabudowy na Letnicy komunikacją miejską poprzez zmianę układu linii autobusowych. Nowa propozycja rządu i prezydenta Dudy jest mocno związana z kampanią wyborczą i nie była w żaden sposób konsultowana z samorządami. Czekamy więc na konkrety, aby móc się w pełni odnieść do tej obietnicy - przyznał Borawski.
Dawna stacja kolejowa w Nowym Porcie przy ul. Oliwskiej. Dawna stacja kolejowa w Nowym Porcie przy ul. Oliwskiej.
rb

Opinie (460) ponad 50 zablokowanych

  • i co z tego ze wybuduja

    przystanki jak potem beda stały nieuzywane bo brak taboru nie rentowne itd.

    kiełbasa wyborcza . nie neguje budowy bo moze warto ale musi byc to przemyslana inwestycja

    • 25 10

  • Pociągiem do przystani promowej (3)

    Byłoby bardzo fajnie móc dojechać pociągiem, najlepiej bez przesiadek, z Warszawy aż do promu do Szwecji... A może nawet prom kolejowy?...

    • 23 4

    • i jakiś mostek przez morze... co się będziesz oszczędzał

      • 5 1

    • Nie ma już

      Tam już nie ma przystani promowej.

      • 2 0

    • prom

      jeden już sie w Szczecinie buduje.... od 5ciu lat. Podobno ktoś nawet wizualizację widział

      • 0 0

  • hahahahaa. du.a coś obiecał. h1ahahahaha. (1)

    smiech na sali. Zabawne. Coz jeszcze nam obieca ten pan z długopisem na zamówienie? A kasa skąd? Z zamkniętej mafii vatowskiej PIS?

    • 26 16

    • Nie spełnianie obietnic to akurat domena opozycji..

      Przed wyborami obiecują wszystko.. A potem nie da się i nie ma pieniędzy..cały kraj śmiał się z tego od 30 lat... Tak wiem że PiS już kiedyś był przy władzy i byli jak wszyscy. Teraz się poprawili i są milion lat świetlnych przed całą opozycja. Pozdrawiam były wyborca PO potem Kukiza.. A dziś tylko PiS

      • 4 5

  • (1)

    Pomyślcie trochę Pisuary. Po co ładować kasę w budowę tam pociągu i późniejsze jego utrzymanie, skoro 3 linie tramwajowe operujące do i z N. Portu nie wykorzystują potencjału a większość tramwajów jeździ niemal pusta. Wyborcza obietnica by podkupić głosy mieszkańców Gdańska i tyle. A z rzeczywistością ma tyle wspólnego co ich partia i prezes czyli nic.

    • 26 18

    • Bo te tramwaje jadą naokoło. Z kolei widoki z okna raczej nieciekawe.

      Z Nowego Portu do Wrzeszcza przez Brzezno, Hallera i myk jeszcze przez Oliwe, a co się będziemy szczypać.

      • 1 0

  • (3)

    A Gdańsk Karczemki ? Kilkutysieczne osiedle z linią pkm pod nosem nie ma przystanku a chcą budować jakieś barniewice z 3 domkami na krzyz

    • 18 6

    • Jak nie wiesz, co to kolej metropolitalna

      I kto nią zarządza to się trochę ośmieszasz. Pretensje do marszałka województwa

      • 3 5

    • przystanek (1)

      Zupełnie jak Zaspa, ludzi pełno, linia pod nosem a przystanku nie ma....

      • 1 4

      • Też prawda, ale Zaspa ma SKM a tam naprawde szkoda tego przystanku, na piechotę do Kiełpinka jest daleko a autobusy dowożące to farsa

        • 1 0

  • Rząd zapowiadał odtwarzanie linii kolejowych i konsekwentnie to robi. (3)

    Nie przed wyborami, a kilka lat temu, programowo. Więc antyrządowi hejterzy trochę pomylili czas i miejsce. Dawno już pisałem, że odtworzenie linii kolejowej do Nowego Portu a nad nią zbudowanie estakady dla TIRów to najlepsze rozwiązanie na paraliż komunikacyjny Trójmiasta w tym rejonie. No tak, ale wojenka pro czy anty pis ważniejsza. Na zachodzie jest powiedzonko: "głupi jak Polak". Widać, skąd to się bierze

    • 23 17

    • A ta estakada to dokąd (1)

      By miała prowadzić? Do zieleniaka?

      • 4 2

      • Do terminala kontenerowego.

        • 0 1

    • No to ile tych linii już odtworzyli?

      • 2 0

  • Kacper! Juz oddales wyludzona z UP kase?

    • 22 12

  • Zapowiadać to sobie moze ale pogodę w tvp

    • 19 13

  • Pamiętam zdjęcie Horały i innych jak na końcu obwodnicy w Chyloni kopali nową drogę na Hel.
    I co i nic jak zawsze.

    • 25 7

  • Lepsza komunikacja to plus! (1)

    Letnica, Nowy Port się dynamicznie rozwijającą - dewelopera... SKM przewiezie o wiele więcej, niż tramwaje i szybciej. Jestem ZA

    • 21 7

    • może i by przewiozła więcej, ale jak razie są tramwaje. I będą. Jak nie ma na co wydawać kasy to jednak chyba lepiej na dojazd na Południe

      • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane