• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Problem z przejazdem tramwajów na Hucisku

Maciej Korolczuk
8 marca 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 

Podczas ubiegłorocznych prac przy przebudowie ul. Hucisko zobacz na mapie Gdańska z torowiska tramwajowego zniknęły "sanki" służące do automatycznego przestawiania zwrotnicy. Obecnie, by skręcić stamtąd w ul. 3 Maja zobacz na mapie Gdańska motorniczowie muszą wysiąść i ręcznie przestawić zwrotnicę, co wydłuża czas przejazdu i powoduje zagrożenie. Urzędnicy obiecują, że urządzenie wróci na swoje miejsce, ale może to potrwać kilka miesięcy.



Czy jeszcze więcej linii tramwajowych powinno jeździć przez ul. 3 Maja zamiast przy dworcu?

Zamknięcie starego wiaduktu nad torami kolejowymi w ciągu Armii Krajowej zobacz na mapie Gdańska spowodowało w ostatnich tygodniach sporo problemów w poruszaniu się po mieście. Aby tramwaje mogły pojechać objazdem przez Hucisko i 3 Maja drogowcy musieli przestawić ustawienia sygnalizacji świetlnej na Hucisku, by na jednej zmianie mogły przejechać dwa tramwaje. To wymusiło skrócenie fazy zielonego światła dla kierowców i sprawiło, że korki wróciły na Błędnik i al. Zwycięstwa. zobacz na mapie Gdańska

Początkowo na uciążliwości narzekali głównie kierowcy. Później w komentarzach pod artykułami i w Raporcie z Trójmiasta negatywne opinie pozostawiali też pasażerowie komunikacji skarżąc się na wydłużony czas przejazdu tramwajów jadących na Chełm i Łostowice (pokonanie krótkiego odcinka spod Dworca Głównego do skrzyżowania 3 Maja z Armii Krajowej zajmuje w godzinach szczytu nawet 11-12 min).

"Wajcha" wydłuża korki i powoduje zagrożenie

Teraz na dokładkę głosy niezadowolenia słychać ze strony motorniczych. Jak mówi nam jeden z nich, skierowanie całego ruchu tramwajowego na Hucisko nie tylko generuje korki i wydłuża czas przejazdu dla samych tramwajów, ale też stwarza zagrożenie dla motorniczych i innych uczestników ruchu drogowego.

- W trakcie jesiennych prac przy układzie drogowym na Hucisku z torowiska zostały zdemontowane tzw. sanki, a więc element w systemie automatycznego sterowania zwrotnicami. Poprzez umiejętne najechanie tramwajem przestawiały zwrotnicę w lewo lub prawo, w zależności od tego, w którą stronę jedzie tramwaj. To naturalne i standardowe rozwiązanie, dzięki któremu motorniczy nie musi wysiadać z tramwaju i ręcznie przekładać zwrotnicy. Co zrozumiałe - to też płynniejsza, ale i bezpieczniejsza jazda - opowiada pan Andrzej, motorniczy Gdańskich Autobusów i Tramwajów.
Aby przestawić zwrotnicę motorniczy musi wyjść na zewnątrz i użyć w tym celu specjalnej wajchy. Aby przestawić zwrotnicę motorniczy musi wyjść na zewnątrz i użyć w tym celu specjalnej wajchy.
Jak dodaje, kwestia bezpieczeństwa jest w tym przypadku kluczowa. O tym, jak może skończyć się wysiadanie z tramwaju wprost na ruchliwą ulicę przekonał się niedawno inny motorniczy. Gdy wysiadł, by przestawić zwrotnicę, "przetarło" go jadące auto.

- To mój kolega. Na strachu się skończyło, ale ta sytuacja pokazała, że zmiany są konieczne. Co z tego, że na krawędzi jezdni zamontowano odblaski mające dyscyplinować kierowców, jak do podobnych sytuacji dochodzi tam na co dzień? Zresztą motorniczowie już się do tego przyzwyczaili. Gorzej z pasażerami. Wciąż się zdarzają osoby, które widząc otwarte przednie drzwi myślą, że to przystanek i chcą wysiadać. Przecież jako motorniczy biorę za tych ludzi odpowiedzialność, a łatwo sobie wyobrazić, co by się stało, gdyby przez takie otwarte drzwi wprost na jezdnię wysiadło np. jakieś dziecko. Dlaczego mamy brać na siebie ewentualne konsekwencje? - dopytuje pan Andrzej.
Przy skrajni jezdni pojawiły się odblaski, ale zdaniem motorniczych niewiele to zmienia. Przy skrajni jezdni pojawiły się odblaski, ale zdaniem motorniczych niewiele to zmienia.
Jak ustaliliśmy, "sanki" rzeczywiście zostały zdemontowane podczas prac na Hucisku i nie wróciły na swoje miejsce, ale jak tłumaczą urzędnicy - wcześniej od lat nie były eksploatowane. Według umowy między wykonawcą inwestycji a ZTM i Gdańskim Zarządem Dróg i Zieleni, który zajmuje się bieżącym utrzymaniem infrastruktury tramwajowej, urządzenie ma wrócić na swoje miejsce. Ale nieprędko, bo kupno potrzebnego elementu musi odbyć się w ramach zamówień publicznych.

Część tramwajów mogłaby korzystać z linii obok PKS

Aby ograniczyć podobne przypadki i rozproszyć ruch tramwajowy przy Dworcu Głównym i na Hucisku część jeżdżących tamtędy linii (2, 6, 12) mogłaby zostać przełożona na szlak przy dworcu PKS zobacz na mapie Gdańska, gdzie kursują zaledwie trzy linie (4, 7 i 11), w dodatku w ograniczonym wymiarze. ZTM jest temu jednak przeciwny. Dlaczego?

Jednym z pomysłów na rozwiązanie problemu do chwili ponownego montażu zwrotnicy jest skierowanie ruchu na ul. 3 Maja przy dworcu PKS. ZTM jest temu jednak przeciwny. Jednym z pomysłów na rozwiązanie problemu do chwili ponownego montażu zwrotnicy jest skierowanie ruchu na ul. 3 Maja przy dworcu PKS. ZTM jest temu jednak przeciwny.
- Musimy zapewnić mieszkańcom południowych dzielnic Gdańska dostęp do linii tramwajowych na głównych węzłach przy dworcu czy na Hucisku. Nie możemy zmusić osób starszych czy niepełnosprawnych, by spod Bramy Wyżynnej musiały przedostać się na oddalone przystanki przy ul. 3 Maja - wyjaśnia Sebastian Zomkowski, z-ca dyrektora ds. przewozów ZTM w Gdańsku.
Problemów do rozwiązania jest więcej

Temat usprawnienia ruchu tramwajowego nie tylko na Hucisku, ale w całym Gdańsku był także przedmiotem ubiegłotygodniowego spotkania pracowników ZTM z przedstawicielami Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni oraz spółki Gdańskie Autobusy i Tramwaje.

Jak czytamy w protokole ze spotkania, poruszono na nim wiele kwestii dotyczących funkcjonowania komunikacji miejskiej w Gdańsku. Funkcjonowania - dodajmy - mało satysfakcjonującego, zarówno pasażerów, jak i samych przewoźników czy organizatora przewozów, czyli ZTM.

Zwrócono uwagę m.in. na zbyt dużą liczbę linii i tramwajów kursujących do pętli Łostowice-Świętokrzyska (jedną z możliwości jest tam dobudowanie trzeciego toru tramwajowego). Najwięcej uwag dotyczyło jednak korekt w ustawieniach sygnalizacji świetlnych m.in. na odcinku Siedlce-Piecki Migowo, al. Zwycięstwa przy Chodowieckiego i Politechnice, ul. Oliwskiej, skrzyżowaniu Pomorskiej z Subisława. Podnoszono też temat montażu odbojnic przy estakadzie w Brętowie, wygrodzenia między przystankami przy Przemyskiej czy likwidacji "odlicznika" na pętli przy Świętokrzyskiej.

Jednym z tematów, określonych jako "pilny" było zamontowanie wspomnianego sterowania zwrotnicy na skrzyżowaniu 3 Maja z Huciskiem.

- Do 20 marca pracownicy GAiT mają otrzymać informację o terminie zamontowania sterowania, a w chwili obecnej przy skręcie w lewo z Huciska w 3 Maja zamontowane są zapory P-21 - czytamy w dokumencie.
Pracownicy ZTM mają się też zająć przygotowaniem większych naklejek do pojazdów dotyczących sprzedaży biletów za odliczoną kwotę i wyjaśnić rozbieżności wyświetlanych i rzeczywistych czasów rozkładów jazdy na ekranach Systemu Informacji Pasażerskiej.

Opinie (223) 2 zablokowane

  • wajcha

    jak widze tych pol-glowkow z wajchami to mam lepszy humor -srednio-wiecze jeszcze w gdansku-ciemno-grod /mateusz fajche przeloz/

    • 0 0

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Jak przestawia się ręcznie zwrotnice tramwajowe?

    Buce do sześcianu

    W Amsterdamie też się ręcznie zwrotnice tramwajowe przestawia i żaden holender nie piszczy że amsterdam zacofany! Co lewactwo robi z ludzkim mózgem ja proponuje tym wszystkim którzy uważają że polska jest jest zacofana wyjazd na zachód i podziwianie światowej skatologi zamiast naszego zacofania!

    • 0 1

  • A nie można starego urządzenia (1)

    zamontować spowrotem? Trzeba nowe zakupić? A gdzie ono się podziało?

    • 8 0

    • Owicz z kumplami jak zwykle ukradli i opylili na lewo

      • 0 0

  • Znowu przetarg żeby któryś z kolesi mógł zarobić a zarazem i coś kapnie do kieszeni !!!!!!!!!!!!!

    • 0 1

  • Dlaczego... (1)

    Przylaczam sie do skazanych na dluzszy przejazd wskutek zatorow na Hucisku. Pomysl przekierowania ppjazdow przez 3Maja bardzo dobry, ale mam takze sugestie: przywroccie linie numer 4 na swoja trase, tj.niech jezdzi na Siedlce. Ibjeszcze jedno: Kto wymyslil, aby na czas budowy zmienic trase tej linii 4 - w kier. Chelm jada 4 numery, a dojezdzajacy z kier. Jelitkowa, Brzezna( przesiadka przy ul.Mickiewicza) zostali pozbawieni wygodnego polaczenia. Czy komunikacja jest dla padazerow czy odwrotnie ???

    • 0 0

    • Rekin

      Komunikacja służy przesiadkom. To szczyt szczytów, ale wymyślił to właśnie niejaki A. Szczyt.

      • 1 0

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Jak przestawia się ręcznie zwrotnice tramwajowe?

    Nie da się (1)

    Jak zwykle w Gdańsku "Nie da się".
    Przenieść sanki z innej nie używanej zwrotnicy. Roboty na jedną noc dla ekipy.
    W ogóle gdzie są sanki które były tam zamontowane. To chyba środek trwały, wyrzucili do śmietnika ? Teraz trzeba przetarg rozpisać na nowe ?
    Czasem się dziwię że to wszytko funkcjonuje, GAiT, GZDiZ i się jeszcze nie rozpadło.
    Panie, jakoś to będzie !

    • 3 0

    • Opinia do filmu

      Zobacz film Jak przestawia się ręcznie zwrotnice tramwajowe?

      B30

      Budyń spaja to lepiej niż najlepszy beton.

      • 1 0

  • Kolor

    Dlaczego sanki zniknęły? A przy okazji pytanie. Czy betonowe ściany tego "czegoś" widoczne na moście oraz ul. 3 Maja także będą pokryte czarną cegłą płaczu?

    • 1 0

  • wole moje tico niz ZKM (5)

    Nikt mnie nie zmaca, nikt mnie nie okradnie, jade sobie w spokoju i znacznie szybciej (licząc od pkt a do b)

    • 88 17

    • tylko w razie kolizji będą Cię z niego skrobać (2)

      • 7 9

      • (1)

        I zmacają...

        • 1 0

        • Heh

          I walną ci z kieszeni carmeny bo tobie już nie będą potrzebne

          • 0 0

    • A nie masz wgnecionego dachu przez opady deszczu? (1)

      • 2 2

      • nawet jesli

        wgnieciony czy skorodowany- nowy z przegladem kosztuje 700zł na rok jest oki xD

        • 0 1

  • Technologia

    Tramwaj za 8 milionow a trzeba mieć wajchę bo nie pojedzie, taki klimat.

    • 4 0

  • trzeci świat

    jak można było wpaść na tak idiotyczny pomysł

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane