• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Projekt rowerowy wygrał w budżecie obywatelskim

kk, ms, km
30 września 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
aktualizacja: godz. 13:34 (30 września 2015)
  • Przykłady przebudowy skrzyżowań w Gdańsku, w ramach zwiększenia bezpieczeństwa i komfortu na drogach rowerowych między Wrzeszczem i Śródmieściem.

W środę władze Gdańska ogłosiły wyniki głosowania na budżet obywatelski. Wśród projektów miejskich wygrała m.in. warta ponad 2 mln zł inwestycja "Sieć głównych tras rowerowych Gdańska - poprawa bezpieczeństwa i jakości", która zakłada przebudowę aż 20 skrzyżowań.



Czy projekty na które głosowałeś będą realizowane?

Aktualizacja, godz. 13:34 Szykują się zmiany w przyszłorocznej edycji BO.

- Chcemy, by w 2017 roku budżet obywatelski miał wspólną datę głosowania od Wejherowa do Tczewa, by odbywało się ono w jednym, wybranym tygodniu, by był to termin wspólny dla całego obszaru metropolitalnego. Sądzę, że wynikną z tego same plusy i że się to powiedzie - zapowiada Paweł Adamowicz, prezydent Gdańska.
Wkrótce mieszkańcy Gdańska będą mogli także wypełnić ankietę na stronie miasta, by ocenić zakończoną edycję BO, ale też by wypowiedzieć się, co należy zmienić w kolejnej edycji.

Ponadto w przyszłym BO pomysłodawcy mają otrzymywać listę z Wydziału Skarbu z terenami na sprzedaż. Obecnie, z powodu braku takich informacji odpadło dużo projektów, które chciano realizować na gruntach nienależących do miasta.

Fiaskiem okazały się też spotkania w dzielnicach, na których omawiano projekty, bo przychodziło na nie jedynie kilka osób. Zamiast tego miałyby być wydawane materiały o projektach.



Aktualizacja, godz. 13:19 Podczas trwającego dwa tygodnie głosowania najwięcej głosów oddano na Chełmie 16,5 tys., w Pieckach-Migowie 13,3 tys., we Wrzeszczu Górnym 11,6 tys., a najmniej na Rudnikach - jedynie 219.

Sprawdź zwycięskie projekty w III edycji Budżetu Obywatelskiego (oznaczone są kolorem zielonym)(pdf)



Aktualizacja, godz. 13:01 W tej edycji można było głosować na 210 projektów, 188 z nich to były projekty dzielnicowe, a 22 ogólnomiejskie. Ostatecznie zwyciężyły 63 projekty dzielnicowe i trzy ogólnomiejskie, na szacunkową kwotę 10 961 525 zł.

Wśród zwycięskich projektów ogólnomiejskich, oprócz sieci tras rowerowych, realizowany będzie też projekt Animal Patrol, czyli patroli, które zajmowałyby się wyłapywaniem kotów do sterylizacji za kwotę 250 tys. zł, na który oddano 1493 głosy, a także projekt Gdańska woda zdrowia doda, dotycząca powstania sieci poidełek za 140 tys. zł, na który oddano 1178 głosów.



Aktualizacja, godz. 12:40 Pozostałe informacje o zwycięskich projektach w dzielnicach oraz dokładne wyniki głosowania w budżecie obywatelskim Gdańska 2015 już wkrótce. Przypomnijmy, że już w poniedziałek podano, że w trwającym dwa tygodnie głosowaniu wzięło udział 33 987 mieszkańców (nieco ponad 9 proc. uprawnionych), czyli o ok. 10 proc. mniej niż poprzednio.


W zwycięskim projekcie rowerowym prace mają się skupić przede wszystkim na głównej osi komunikacyjnej Gdańska, czyli ciągu północ - południe, ze szczególnym uwzględnieniem odcinka między Wrzeszczem a Śródmieściem. Na ten projekt oddano 6733 głosów.

To tutaj planuje się wyprostować niebezpieczne "zygzakowate" przejazdy, w tym przez ul. Miszewskiego zobacz na mapie Gdańska czy przy Operze Bałtyckiej zobacz na mapie Gdańska oraz wynieść poziom przejazdów i przejść dla pieszych do wysokości chodników i drogi rowerowej.

Odpowiednio oznakowane mają być również przejazdy w ciągu drogi technicznej wzdłuż Kanału Raduni, a także utworzony przejazd z ul. Braci Lewoniewskich w al. Wojska Polskiego zobacz na mapie Gdańska, co zapowiadano już ponad dwa lata temu przy prezentacji koncepcji utworzenia pasów rowerowych na tejże ulicy.

Czytaj też: Orunia: kolizyjna droga rowerowa do poprawy

Dość ciekawą propozycją do realizacji jest także przejazd przez skrzyżowanie przy Zieleniaku zobacz na mapie Gdańska. Planuje się tutaj budowę krótkiego pasa rowerowego, który pozwoli łatwo dostać się na drugą stronę szerokiej arterii i tym samym ułatwi dojazd do dworca kolejowego.

Dodatkowo sam przejazd przez ul. Wały Piastowskie zobacz na mapie Gdańska również zostałby wyprostowany i poszerzony. Zmianie uległby też cykl świateł, który obecnie zmusza do przejazdu w dwóch etapach.

Innym znacznym ułatwieniem w ruchu rowerowym jest koncepcja budowy przejazdu przez środek skrzyżowania ul. Chłopska-Pomorska zobacz na mapie Gdańska. Obecnie rowerzyści podróżując drogą rowerową w pasie rozdziału ul. Pomorskiej muszą pokonywać skrzyżowanie trzykrotnie przekraczając jezdnię, za każdym razem oczekując na zielone światło.

W projekcie uwzględniono też uzupełnienie i korektę drogi rowerowej m.in. wzdłuż al. Hallera między torami kolejowymi a Operą Bałtycką zobacz na mapie Gdańska, budowę przejazdu po zachodniej stronie skrzyżowania al. Armii Krajowej z ul. Łostowicką i al. Havla zobacz na mapie Gdańska oraz obniżenie krawężników na dojeździe do Rafinerii Lotos.

Ale projekt swym zakresem obejmuje także mniejsze inwestycje. To m.in. remont 24 przejazdów i przejść przez tory tramwajowe, odmalowanie 209 przejazdów rowerowych przez jezdnię, montaż 30 luster dla lepszej widoczności na przejazdach, 200 podpórek dla rowerzystów w strefie akumulacji ruchu na skrzyżowaniach oraz odmalowanie i poprawa oznakowania dróg rowerowych.

- Wszystkie nasze pomysły zostały przedyskutowane i zaakceptowane przez Referat Mobilności Aktywnej oraz Zarząd Dróg i Zieleni. Znaczna ich część posiada już niezbędną dokumentację, umożliwiającą szybkie rozpoczęcie prac - informuje Jackowski.
kk, ms, km

Opinie (284) 5 zablokowanych

  • (1)

    Widzę, że mieszkańcy Przeróbki dali się nabić z butelkę. Głosowali na dzielnicowy projet ulicy Siennej, który w rzeczywistości jest zrobieniem dojazdu do dwóch prywatnych domów.

    • 3 6

    • A może by tak do szkoły?

      Do dwóch zliczyć potrafi osesek. Domów tam dużo, a ulica została zrypana podczas remontu Siennickiej.

      • 0 0

  • A inni

    Odnoszą wrażenie, że w Gdańsku są tylko rowery, może trzeba było zrobić ścieżki rowerowe koło galerii Bałtyckiej podczas przebudowy skrzyżowania a nie wykorzystywać BO.

    • 16 4

  • Do autora

    To nie brac Lewoniewska ale bracia Lewoniewscy

    Odpowiedź redakcji:

    Dziękujemy za sugestię. Treść została poprawiona.

    • 4 0

  • (1)

    Rowery, rowery ,rowery i coś jeszcze?

    • 11 11

    • Koty

      • 11 1

  • "Wyprostowanie" drogi rowerowej przy operze to porażka (1)

    przynajmniej w takim wyglądzie jak na zdjęciu - tam większość stanowią piesi, a teraz na przejście będą wpadać rozpędzeni rowerzyści. Ścieżka powinna mieć szykanę i być poprowadzona bliżej budynku opery. Miejsca dla pieszych przy Al. Zwycięstwa brak.

    • 19 23

    • powinna omijac opere z drugiej strony

      • 1 6

  • (2)

    TO jakiś wałek, że w dzielnicy przechodzi projekt mający 400głosów, a nie tek który ma 2000?

    • 12 9

    • Nie wałek, a zasady, projekt mógł zdobyć tylko jeden głos, ale jeśli akurat "załapał" się finansowo na pozostałą do podziału kwotę pieniędzy, przechodził. Stąd takie sytuacje, ze 400 głosów wygrywa z 2000 (tańszy projekt z droższym, o ile ten droższy nie zajął pierwszego miejsca).

      • 8 0

    • no wałek nie...

      ...ale moim zdaniem szalenie demotywujące... Bylbym osobiście bardzo smutny, gdyby w mojej dzielnicy wygrał projekt, mający 1/3 głosów co mój

      • 2 2

  • Pamietam , ze byla sciezka rowerowa wzdłuż Aleji Zwycięstwa ,

    chyba przedwojenna.

    • 3 2

  • "wynieść poziom przejazdów i przejść dla pieszych do wysokości chodników i drogi rowerowej. "

    Czyli zafundowanie nam kolejnych garbów na głównych drogach.

    • 12 14

  • Zygzakowate przejazdy dopiero stana się niebezpieczne jak je wyprostują

    i będziemy mieć wpadających batmanów bez oświetlenia na skrzyzowanie

    • 22 20

  • wywalone 2 mln w błoto

    • 18 21

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane