Rowerem po Wojska Polskiego i Wita Stwosza

Wytyczenie pasów dla rowerów na jezdni al. Wojska Polskiego i ul. Wita Stwosza będzie kosztowało 800 tys. zł. Budowa drogi rowerowej wzdłuż wąskiego chodnika kosztowałaby nawet 6 mln zł.
Wytyczenie pasów dla rowerów na jezdni al. Wojska Polskiego i ul. Wita Stwosza będzie kosztowało 800 tys. zł. Budowa drogi rowerowej wzdłuż wąskiego chodnika kosztowałaby nawet 6 mln zł. fot. Maciej Kosycarz/KFP

Gdańscy rowerzyści zyskają nową drogę rowerową wzdłuż alei Wojska Polskiego i ul. Wita Stwosza. Nietypową, bo poprowadzoną nie obok chodnika, lecz w ulicy. To rozwiązanie jest tańsze (800 tys. zł zamiast 6 mln zł), ale budzi obawy mieszkańców Strzyży i Oliwy.



Dlaczego miasto chce wyznaczyć pasy rowerowe w ciągu al. Wojska Polskiego zobacz na mapie Gdańskaul. Wita Stwosza zobacz na mapie Gdańska skoro nieopodal biegnie droga rowerowa wzdłuż al. Grunwaldzkiej zobacz na mapie Gdańska?

- Drogą rowerową wzdłuż al. Grunwaldzkiej porusza się ok. 350 rowerzystów w ciągu jednej godziny szczytu, a szerokość tej drogi rowerowej to nie więcej niż 2,8 m. Zgodnie z obecnymi standardami, przy takim ruchu, powinna ona mieć co najmniej 3,5 m szerokości - tłumaczy Remigiusz Kitliński, pełnomocnik prezydenta Gdańska ds. komunikacji rowerowej.

Drugim argumentem za budową nowej drogi rowerowej jest to, że już za półtora roku przy pętli tramwajowej Strzyżazobacz na mapie Gdańska powstanie przystanek Pomorskiej Kolej Metropolitalnej, przy którym powstanie parking na 75 rowerów. Na nieodległym terenie kampusu Uniwersytetu Gdańskiego zobacz na mapie Gdańska planowana jest budowa parkingu nawet na 7 tysięcy rowerów.

Mieszkańców Strzyży to jednak nie przekonuje. Podczas dzielnicowego spotkania na ten temat twierdzili, że droga rowerowa poprowadzona w jezdni zabierze im miejsca parkingowe, bo dotychczas auta parkowały na prawym pasie jezdni. Teraz kierowcy aut będą musieli korzystać z miejsc tworzonych w pasach zieleni wzdłuż jezdni. Najwięcej miejsc powstanie między ul. Derdowskiego zobacz na mapie Gdańska a UG - 39. 12 stanowisk mniej będzie między ul. Obrońców Westerplatte zobacz na mapie Gdańska a Derdowskiego, a w ciągu al. Wojska Polskiego zniknie jedno. Po zakończeniu trwającej już budowy będzie łącznie 26 więcej miejsc postojowych, niż dotychczas.

Mieszkańcy dzielnicy boją się, że rowerzyści będą masowo uderzać w ruszające samochody, bądź we właśnie otwierane drzwi aut. Urzędnicy uspokajają, że pasy ruchu wzdłuż miejsc parkingowych będą tak zaprojektowane, by rowerzyści poruszali się maksymalnie daleko od aut.

- Przez pasy będą ciągle stłuczki przy wyjazdach z bocznych ulic przy przekraczaniu rowerowego pasu ruchu - obawia się jeden z mieszkańców.

Odpowiedź urzędników: - Rowerzyści poruszający się po jezdni są lepiej widoczni dla kierowców, niż gdyby poruszali się za szpalerem drzew. Ponadto przy wyjeżdżaniu z bocznej ulicy kierowca będzie musiał obserwować tylko jedną stronę, tę samą, z której nadjeżdżają też samochody. Gdyby rowerzyści jeździli dwukierunkową drogą obok chodnika, kierowca musiałby patrzeć w dwie strony.

W jakiej formie powinna zostać wykonana droga rowerowa wzdłuż al. Wojska Polskiego i ul. Wita Stwosza?

tak, jak w realizowanym projekcie - w jezdni 41%
na wydzielonym pasie kosztem zieleni i chodnika 20%
po obu stronach (jednokierunkowo), częściowo na jezdni, a częściowo poza nią 10%
na tych ulicach nie jest potrzebna żadna droga rowerowa 29%
zakończona Łącznie głosów: 616
Jednak nie wszyscy mieszkańcy dzielnicy krytykują wydzielenie drogi rowerowej kosztem jezdni - Złym przykładem może być to, co zrobiono na Nowych Ogrodach zobacz na mapie Gdańska przy sądzie, gdzie zwężono chodnik do minimalnych szerokości, aby wygospodarować drogę dla rowerów - zwracał uwagę jeden z uczestników spotkania.

Poza wyznaczeniem pasów rowerowych białą farbą, kosmetyczną naprawę przejdzie sama nawierzchnia ulicy, która w niektórych miejscach przypomina ser szwajcarski. W obrębie przystanków tramwajowych, gdzie nie będzie wymalowana droga, a rowerzyści będą poruszać się na zasadach ogólnych, wykonane zostaną specjalne progi zwalniające (podobne jak chociażby w ciągu ul. Partyzantów zobacz na mapie GdańskaMyśliwskiej zobacz na mapie Gdańska) wraz ze znakami ograniczenia prędkości do 30 km/h.

Pojawią się też tzw. śluzy, czyli miejsca, gdzie rowerzyści będą mogli ustawić się przed autami i wykonać manewr skrętu w lewo. One zostaną oznaczone farbą w dwóch kolorach: białą i czerwoną. Dodatkowo pasy rowerowe w rejonie skrzyżowań będą oddzielone plastikowymi separatorami, by kierowcy nie próbowali używać pasów rowerowych jako prawoskrętów.

- Na wysokości kampusu, w rejonie ul. Macierzy Szkolnej zobacz na mapie Gdańska, zostanie też obniżony krawężnik, by łatwo można było zjechać z pasa rowerowego w kierunku Wrzeszcza - dodaje Remigiusz Kitliński.

Spore ułatwienie czeka rowerzystów również na skrzyżowaniu al. Grunwaldzkiej z al. Wojska Polskiego i ul. Braci Lewoniewskich zobacz na mapie Gdańska. Powstaną tu śluza oraz pas do jazdy na wprost z ul. Braci Lewoniewskich w kierunku al. Wojska Polskiego. Obecne przejście i przejazd w tym rejonie w formie niewygodnego zygzaka zobacz na mapie Gdańska zostanie jednak zachowane, m.in. dla relacji w odwrotnym kierunku).

Cały plan utworzenia pasów rowerowych o długości ok. 3,5 km ma się ziścić już w ciągu najbliższych tygodni, gdy pojawią się sprzyjające warunki atmosferyczne. Szacunkowy koszt utworzenia pasów to ok. 800 tys. zł. Realizacja odseparowanej od jezdni drogi rowerowej obok chodników kosztowałaby ok. 6 mln zł.

Opinie (287) 6 zablokowanych

  • (4)

    swietne miejsce na rower i spacer:)

    • 46 21

    • Na rower z dzieckiem (1)

      Nawet starszym już niekoniecznie...

      • 1 7

      • chyba lepiej niż wzdłuż Grunwaldzkiej

        • 2 4

    • że rowerzyści będą masowo uderzać w ruszające samochody, bądź we właśnie otwierane drzwi aut.

      a ci mieszkańcy nie boją się jeździć łamiąc przepisy i włączać się do ruchu albo otwierania drzwi bez upewnienia się że w ogóle mogą? co za bzdurne myślenie!

      • 12 5

    • prawie milion złotych za namalowanie jednej linii ???????????

      znów kolesie się obłowią.

      • 2 6

  • Tak trzymac! Ale tak przy okazji to gdzie sa parkingi dla aut! (5)

    Ja wiem ze sa w tym kraju tacy ktorzy nie maja prawa jazdy ale to srodek miasta jest.

    • 43 52

    • wszystko jest napisane (2)

      wystarczy przebrnąć dalej za nagłówek

      • 13 0

      • Napisane jest ale...

        Wystarczy pojechać i zobaczyć jakie komiczne miejsca parkingowe są zrobione na Wojska Polskiego na odcinku od Grunwaldzkiej do Chopina. Bardziej to przypomina parking na rower albo motor a nie samochód...

        • 10 3

      • no jest, 7 tysięcy rowerów

        bluahaha

        • 3 2

    • Te pasy 2.5m

      (pomiędzy chodnikiem i pasem rowerowym) to są właśnie parkingi, do parkowania równoległego.

      • 5 2

    • Parkingi

      "Teraz kierowcy aut będą musieli korzystać z miejsc tworzonych w pasach zieleni wzdłuż jezdni. Najwięcej miejsc powstanie między ul. Derdowskiego a UG - 39. 27 stanowisk powstanie między ul. Obrońców Westerplatte a Derdowskiego, a wciągu al. Wojska Polskiego - 26. "
      Jak to Lisicki przeczyta to dowali tam opłaty za parkowanie!

      • 9 5

  • Rada Osiedla Oliwa poddała się miastu (2)

    Za wykończenie swojej siedziby i huczne jej otwarcie odpuściła spór o wykonanie drogi dla rowerów z zatokami parkingowymi. To jest słabe.

    • 29 34

    • e tam

      niech i jest już ta ścieżka, przynajmniej ruch drogowy będzie słabszy, a Oliwie to się przyda

      • 8 3

    • zagłosowałem, i co otrzymałem....

      (...)Głos nieważny. Na tym komputerze zostało niedawno wykasowane cookie.(...) Ja dbam o higienę swojego OS-a (komputera, systemu operacyjnego), dlatego co najmniej raz w miesiącu czyszczę OS z plików tymczasowych, cookis, historii, kosza i innych śmieci. Dlaczego jestem dyskryminowany, za to, że dbam o sprawność i szybkość działania swojego systemu? Redakcja powinna zmienić swoją politykę, reklama (raczej inwigilacja) za każdą cenę może jej zaszkodzić?!

      • 4 2

  • Faktycznie dziwnie to wygląda. (10)

    Bałabym się jechać taką drogą rowerową - pomiędzy samochodami. W razie czego gdzie uciekać - z każdej strony samochód.

    • 45 66

    • rower (5)

      czy ktoś może mi wytłumaczyć czemu miejsca parkingowe i ścieżka nie mogą być na odwrót? na bank znajdzie się jakiś wariat, który wyjeżdżając z parkingu nie spojrzy czy nie zbliża się jakiś rowerzysta...

      • 18 20

      • przeczytaj jeszcze raz artykuł i pomyśl

        • 10 3

      • hmm...

        Bo miejsca parkinowe beda wzdłuż jezdni pomiedzy drzewami, jak sobie wyobrażasz tam scieżkę?????

        • 10 2

      • tak samo jak na bank znajdzie się jakiś wariat, który jadąc rowerem będzie myślał, że wszystko mu wolno i nie będzie patrzył wokoło

        • 10 12

      • To nie jest ścieżka, tylko jeden z pasów ruchu (z tą małą różnicą, że dedykowany wyłącznie rowerzystom). Pasów nie przedziela się miejscami postojowymi.

        • 12 0

      • Miejsca parkingowe nie będą ciągłym pasem. Pomiędzy nimi będą drzewa. Nie dałoby się tam zrobić ścieżki na całej długości ulicy.

        • 5 0

    • Te samochody z brzegów to zdaje się miejsca parkingowe

      Więc wszystko jest w porządku.

      • 6 1

    • tak właśnie będzie bezpieczniej (1)

      to jest dużo BEZPIECZNIEJSZE rozwiązanie niż dwukierunkowa Droga dla Rowerów. Wita Stwosza ma oddzielone pasem zieleni (i torami) jezdnie w obu kierunkach, to oznacza, że rower poruszający się pasem ruchu w takiej jezdni jest przewidywalny dla kierowcy - zarówno dla kierowcy jadącego jezdnią, jak i dla tego, który się włącza do ruchu. Na DDR wytyczonej po jednej stronie każdy przejazd i brama wjazdowa jest zagrożeniem dla rowerzystów - kierowca, który włącza się do ruchu, patrzy TYLKO W SWOJĄ LEWĄ STRONĘ! i nie spodziewa się rowerzysty z prawej - nie zachowuje tym samym często ostrożności przy włączaniu do ruchu.

      • 21 3

      • na DDR rowerzysta jest tak samo niewidoczny jak gdyby sobie jechał chodnikiem wzdłuż ulicy - mimo że to wytyczony pas ruchu w ramach ulicy :(

        i nie ma znaczenia czy używam oświetlenia w rowerze (używam i widzę, że pomimo tego na DDR jestem bardzo często niewidoczny dla kierowcy)

        • 9 1

    • W Holandii to popularna praktyka.Mieszkałam tam kilka lat,wszędzie jeździłam na rowerze.Nigdy nie miałam najmniejszego wypadku. Trzeba się ogarnąć, a nie narzekać i do przodu.

      • 13 1

  • (1)

    zamiast rowerów rozbudować komunikację miejską tam tkwi potencjał.
    a rowerzyści i tak jeżdżą chodnikami jak PANICHA!!!!

    • 37 67

    • golfiku drogi

      Na Wita Stwosza jest komunikacja tramwajowa. Rozumiem, że chciałbyś, aby tam była jeszcze linia autobusowa, pod spodem metro, a na specjalnej estakadzie kolej jednoszynowa na poduszce powietrznej. Można pomyśleć także o "indywidualnym transporcie publicznym" czyli sieci bezobsługowych wypożyczalni rowerów tradycyjnych lub elektrycznych. Jesteś wprost cudowny. Gratuluję!!!

      • 9 2

  • ojojoj (1)

    samochody będą musiały komuś ustąpić. W tym kraju nie do pomyślenia...

    • 96 27

    • ty już o tym pomyślałeś, jeśli mieszkasz w tym kraju, to sam sobie przeczysz

      • 0 7

  • zdjecie (2)

    zobaczcie na ten tramwaj ma otwarte przednie drzwi motorniczemu musialo byc bardzo goraco
    kiedy ten czas nastapi?

    • 14 6

    • Nie wiem czy wiesz. Ale w Polsce zima będzie od teraz trwała 5,6 miesięcy. Może nawet dłużej (1)

      Wiosny ma nie być. Po zimie będzie jesienna aura. Lata ma być tydzień, może dwa tygodnie w okolicach lipca. A później jesień, a od Października/Listopada do Marca/Kwietnia ma być ostra zima. Zresztą tą zmianę już widać :( Klimat się zmienił i niestety tak to działa

      • 5 6

      • I gdzie to słynne ocieplenie??

        • 5 5

  • 800 tysięcy?! (4)

    Zrobię to samo za 80 000!

    • 41 24

    • (1)

      Zgłoś się do przetargu. DRMG będzie się cieszyło z oszczędności.

      • 18 1

      • Nie zgłaszaj się, bo i tak wygrają tańsi od Ciebie, krewni i znajomi królika.

        • 4 1

    • kontroferta (1)

      3,5 km - załóżmy wariant maksymalny, że w obu kierunkach osobno i dodajmy 50% na tzw. śluzy i inne dodatkowe elementy. W sumie daje to 10,5 km = 10500 m pomalowanej linii. Czyli 76 zł za 1 mb. Może za 80 tys. bym się tego nie podjął (zależy od wymagań dot. farby), ale za 160 tys. chętnie rozważę.

      • 9 2

      • Dolicz naprawdę dziur oraz montaż dodatkowej sygnalizacji na skrzyżowaniu Grunwaldzka - Braci Lewoniewskich - Wojska Polskiego.

        • 6 4

  • (3)

    Brawo Gdańsk ! W końcu rowery znajdą się tam gdzie jest ich miejsce, a nie na chodniku pomiędzy pieszymi.

    • 49 30

    • Krok w dobrą stronę, ale to nie to (2)

      Jeszcze nie do końca - rowery nie powinny poruszać się wydzielonymi pasami ruchu, a normalnie jezdnią - nie możemy zabierać 2m jezdni w każdą stronę, tam gdzie tylko pojawią się osoby na rowerach. Mam jednak nadzieję, że wprowadzenie pasa ruchu dla rowerów w osi jezdni pozwoli rowerzystą oswoić się z poruszaniem się w ruchu ulicznym, a nie na ścieżkach rowerowych, gdzie to oni są panami i w końcu przejdzie to do normy, a wtedy jedynymi inwestycjami dla rowerzystów poza parkingami będą śluzy na skrzyżowaniach.

      • 5 9

      • Nie na wszystkich ulicach, ale na wielu takie pasy to dobry pomysł. W innych krajach tymi pasami jeżdżą też skutery i inne wolne jednoślady.

        • 9 3

      • No drodze ekspresowej rowery też maja jeździć po jezdni?

        Jest dużo racji w tym co piszesz ale zbytnio to uogólniłeś.

        W bardzo wielu miejscach ruch rowerów powinien odbywać się po jezdni ale są też miejsca gdzie najlepszym rozwiązaniem jest wydzielona ścieżka rowerowa, gdzie indziej lepsze będą pasy w jedni...

        • 11 2

  • Wszystkiemu winni są cykliści (5)

    Precz z masą krytyczną i motłochem na rowerach

    • 70 91

    • nie bo to twoja wina

      precz z tobą ty motłochu na forum

      • 16 6

    • Precz z tymi kierowcami. (2)

      Przecież samochód to najgorszy wynalazek XX wieku. Nic nie spowodowało tylu śmierci (oprócz oczywiście skutków naturalnych) co samochody. W dodatku jest to najmniej efektywny sposób przemieszczania się zajmuje najwięcej przestrzeni i przy zawłaszczeniu jej większej ilości przewozi mniej osób niż inne środki transportu. A już najgorsi są egoiści, którzy w pojedynkę jeżdżą do pracy itp. to są antymieszczanie.

      • 22 13

      • Najgorszy wynalazek to internet skoro można publikować takie "mądrości". Rozumiem, że przemieszczasz się wzorem Koziołka Matołka - pieszo i nigdy nie korzystałeś z samochodu, samolotu i innych współczesnych środków komunikacji. No i w twoim mniemaniu, to koziołki i rowerzyści płacą za budowanie ścieżek rowerowych. Niestety, tymi kozłami ofiarnyymi są użytkownicy pojazdów samochodowych.

        • 7 9

      • AK47 to najgorszy wynalazek XX wieku.

        Nic nie spowodowało tylu śmierci co AK47

        • 5 7

    • Opinia została zablokowana przez moderatora

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane