• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rowerem po Wojska Polskiego i Wita Stwosza

Krzysztof Koprowski
22 marca 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Wytyczenie pasów dla rowerów na jezdni al. Wojska Polskiego i ul. Wita Stwosza będzie kosztowało 800 tys. zł. Budowa drogi rowerowej wzdłuż wąskiego chodnika kosztowałaby nawet 6 mln zł. Wytyczenie pasów dla rowerów na jezdni al. Wojska Polskiego i ul. Wita Stwosza będzie kosztowało 800 tys. zł. Budowa drogi rowerowej wzdłuż wąskiego chodnika kosztowałaby nawet 6 mln zł.

Gdańscy rowerzyści zyskają nową drogę rowerową wzdłuż alei Wojska Polskiego i ul. Wita Stwosza. Nietypową, bo poprowadzoną nie obok chodnika, lecz w ulicy. To rozwiązanie jest tańsze (800 tys. zł zamiast 6 mln zł), ale budzi obawy mieszkańców Strzyży i Oliwy.



Dlaczego miasto chce wyznaczyć pasy rowerowe w ciągu al. Wojska Polskiego zobacz na mapie Gdańskaul. Wita Stwosza zobacz na mapie Gdańska skoro nieopodal biegnie droga rowerowa wzdłuż al. Grunwaldzkiej zobacz na mapie Gdańska?

- Drogą rowerową wzdłuż al. Grunwaldzkiej porusza się ok. 350 rowerzystów w ciągu jednej godziny szczytu, a szerokość tej drogi rowerowej to nie więcej niż 2,8 m. Zgodnie z obecnymi standardami, przy takim ruchu, powinna ona mieć co najmniej 3,5 m szerokości - tłumaczy Remigiusz Kitliński, pełnomocnik prezydenta Gdańska ds. komunikacji rowerowej.

Drugim argumentem za budową nowej drogi rowerowej jest to, że już za półtora roku przy pętli tramwajowej Strzyżazobacz na mapie Gdańska powstanie przystanek Pomorskiej Kolej Metropolitalnej, przy którym powstanie parking na 75 rowerów. Na nieodległym terenie kampusu Uniwersytetu Gdańskiego zobacz na mapie Gdańska planowana jest budowa parkingu nawet na 7 tysięcy rowerów.

Mieszkańców Strzyży to jednak nie przekonuje. Podczas dzielnicowego spotkania na ten temat twierdzili, że droga rowerowa poprowadzona w jezdni zabierze im miejsca parkingowe, bo dotychczas auta parkowały na prawym pasie jezdni. Teraz kierowcy aut będą musieli korzystać z miejsc tworzonych w pasach zieleni wzdłuż jezdni. Najwięcej miejsc powstanie między ul. Derdowskiego zobacz na mapie Gdańska a UG - 39. 12 stanowisk mniej będzie między ul. Obrońców Westerplatte zobacz na mapie Gdańska a Derdowskiego, a w ciągu al. Wojska Polskiego zniknie jedno. Po zakończeniu trwającej już budowy będzie łącznie 26 więcej miejsc postojowych, niż dotychczas.

Mieszkańcy dzielnicy boją się, że rowerzyści będą masowo uderzać w ruszające samochody, bądź we właśnie otwierane drzwi aut. Urzędnicy uspokajają, że pasy ruchu wzdłuż miejsc parkingowych będą tak zaprojektowane, by rowerzyści poruszali się maksymalnie daleko od aut.

- Przez pasy będą ciągle stłuczki przy wyjazdach z bocznych ulic przy przekraczaniu rowerowego pasu ruchu - obawia się jeden z mieszkańców.

Odpowiedź urzędników: - Rowerzyści poruszający się po jezdni są lepiej widoczni dla kierowców, niż gdyby poruszali się za szpalerem drzew. Ponadto przy wyjeżdżaniu z bocznej ulicy kierowca będzie musiał obserwować tylko jedną stronę, tę samą, z której nadjeżdżają też samochody. Gdyby rowerzyści jeździli dwukierunkową drogą obok chodnika, kierowca musiałby patrzeć w dwie strony.

W jakiej formie powinna zostać wykonana droga rowerowa wzdłuż al. Wojska Polskiego i ul. Wita Stwosza?

Jednak nie wszyscy mieszkańcy dzielnicy krytykują wydzielenie drogi rowerowej kosztem jezdni - Złym przykładem może być to, co zrobiono na Nowych Ogrodach zobacz na mapie Gdańska przy sądzie, gdzie zwężono chodnik do minimalnych szerokości, aby wygospodarować drogę dla rowerów - zwracał uwagę jeden z uczestników spotkania.

Poza wyznaczeniem pasów rowerowych białą farbą, kosmetyczną naprawę przejdzie sama nawierzchnia ulicy, która w niektórych miejscach przypomina ser szwajcarski. W obrębie przystanków tramwajowych, gdzie nie będzie wymalowana droga, a rowerzyści będą poruszać się na zasadach ogólnych, wykonane zostaną specjalne progi zwalniające (podobne jak chociażby w ciągu ul. Partyzantów zobacz na mapie GdańskaMyśliwskiej zobacz na mapie Gdańska) wraz ze znakami ograniczenia prędkości do 30 km/h.

Pojawią się też tzw. śluzy, czyli miejsca, gdzie rowerzyści będą mogli ustawić się przed autami i wykonać manewr skrętu w lewo. One zostaną oznaczone farbą w dwóch kolorach: białą i czerwoną. Dodatkowo pasy rowerowe w rejonie skrzyżowań będą oddzielone plastikowymi separatorami, by kierowcy nie próbowali używać pasów rowerowych jako prawoskrętów.

- Na wysokości kampusu, w rejonie ul. Macierzy Szkolnej zobacz na mapie Gdańska, zostanie też obniżony krawężnik, by łatwo można było zjechać z pasa rowerowego w kierunku Wrzeszcza - dodaje Remigiusz Kitliński.

Spore ułatwienie czeka rowerzystów również na skrzyżowaniu al. Grunwaldzkiej z al. Wojska Polskiego i ul. Braci Lewoniewskich zobacz na mapie Gdańska. Powstaną tu śluza oraz pas do jazdy na wprost z ul. Braci Lewoniewskich w kierunku al. Wojska Polskiego. Obecne przejście i przejazd w tym rejonie w formie niewygodnego zygzaka zobacz na mapie Gdańska zostanie jednak zachowane, m.in. dla relacji w odwrotnym kierunku).

Cały plan utworzenia pasów rowerowych o długości ok. 3,5 km ma się ziścić już w ciągu najbliższych tygodni, gdy pojawią się sprzyjające warunki atmosferyczne. Szacunkowy koszt utworzenia pasów to ok. 800 tys. zł. Realizacja odseparowanej od jezdni drogi rowerowej obok chodników kosztowałaby ok. 6 mln zł.

Opinie (287) 6 zablokowanych

  • czas realizacji (1)

    A wiadomo kiedy ta ścieżka miałaby być oddana do użytku? Zostało mi półtorej roku studiów i nie wiem czy zdążę z niej skorzystać :D

    • 2 4

    • cytat

      "Cały plan utworzenia pasów rowerowych o długości ok. 3,5 km ma się ziścić już w ciągu najbliższych tygodni, gdy pojawią się sprzyjające warunki atmosferyczne. "

      • 1 0

  • Przydałoby się naprawić nawierzchnię

    Jeżdżę tamtędy na rowerze i uważam,że wytyczanie ścieżki nie jest konieczne, ze względu na niewielki ruch samochodowy, ale bardzo przydałaby się nowa nawierzchnia, bo teraz jest tam dziura na dziurze, co doskwiera również kierowcom i pieszym (ochlapywanym przez kałuże).

    • 13 3

  • Ciągle rowerzyści i rowerzyści, może już starczy (2)

    Po co nowe drogi rowerowe skoro rowerzyści i tak wożą swoje pojazdy tramwajami i autobusami. A jak już korzystają ze swojego jednośladu to jadą ulicą obok ścieżki rowerowej. A państwo buduje te drogi dla rowerów bo chyba już wiedzą że niedługo nikogo prócz rządzących nie będzie stać na paliwo.

    • 19 18

    • w realu to ciągle samochody a dla rowerzystów obiecanki (1)

      na portalu wiele o rowerach i rowerzystach bo ich ciągle mogłoby być dużo więcej niż jest.

      • 3 4

      • Takich dziur dla kierowców jak w Gdańsku nie ma w większości miast. Wystarczy zobaczyć jak jest w Gdyni, a tu Chiny i głęboka komuna i 300% normy w malowaniu szlaczków kiepską farbą.

        • 1 2

  • Śluza dla rowerzystów to kiepski wynalazek (2)

    Są najwolniejszymi uczestnikami ruchu więc ustawianie się ich na początku tylko zwiększa korki także innym rowerzystom jadącym z tyłu.

    • 10 15

    • chyba nie do końca jest jak mówisz - jesli śluza będzie dobrze zaplanowana, to nie będzie przeszkadzała rowerzystom jadącym na wprost - ma na celu jedynie umożliwienie wykonania BEZPIECZNEGO manewru skrętu w lewo dla rowerzysty - bezpiecznego względem samochodów, bo to one uniemożliwiają taki manewr. jeśli powstanie pas dla rowerów wydzielony z jezdni, to śluza jest KONIECZNA

      • 6 2

    • rowerzysta na skrzyżowaniu startuje szybciej, niż niejeden samochód

      • 1 0

  • Likwidacja ścieżki na ul Myśliwskiej (6)

    Remigiusz Kitliński, pełnomocnik prezydenta Gdańska ds. komunikacji rowerowej, zgodnie z "obecnymi standardami" zlikwidował ścieżkę rowerową(nowozbudowaną)na ul Myśliwskiej, na którą miasto wydało wielką kasę. Efekt jest taki,że rowerzyści( w tym dzieci powyżej 10 roku życia)jeżdżą po wąskiej jezdni, między samochodami.Czy to są te Obecne standardy. Kto odpowie za wypadki śmiertelne. Było bezpiecznie to trzeba to było spie...ć. Pytam się w imię czego-obecnych standardów, czy może chorych pomysłow oficera. Już nie wiem a może to ja czegoś nie rozumiem

    • 11 9

    • Skoro było bezpiecznie (1)

      to czemu rowery były odseparowane? Myśliwska to ulica osiedlowa, obecnie uspokojona. Rower jest pojazdem, jego meijsce jest na jezdni, a nie na chodnku, gdzie przeszkadza pieszym.

      • 10 4

      • do asd

        Rowery były odseparowane właśnie po to aby nie jeżdziły po chodniku ani też po jezdni. Przecież to takie proste Jeżeli rower jest pojazdem to powinien płacić OC

        • 5 8

    • poczytaj, może zrozumiesz (3)

      Na Myśliwskiej zlikwidowano znak drogi dla rowerów ponieważ tam nie było drogi dla rowerów tylko chodnik z dwoma kolorami kostki brukowej. Jego budowa kosztowała tyle samo co budowa chodnika, który tam był normalnym elementem pasa drogowego. Dzieci i dorośli mogą nadal korzystać z tego chodnika. Jeśli rodzice pozwalają im jeździć tam po jezdni, to znaczy że uważają, że jest tam bezpiecznie. Zmiany zostały wprowadzone w wyniku dyskusji prowadzonych z mieszkańcami w ramach projektu STER. Jeśli jeszcze czegoś nie rozumiesz, wsiądź na rower i spróbuj pojechać jezdnią a potem zawróć i pojedź chodnikiem - porównaj bezpieczeństwo (zwłaszcza na skrzyżowaniach z ulicami bocznymi: np. Wołkowyską) i komfort jazdy po asfalcie i po kostce brukowej. Generalnie zapamiętaj: rower ma prawo jeździć po jezdni, a drogi dla rowerów buduje się nie po to, by stworzyć pretekst do usunięcia rowerzystów z jezdni, ale by stworzyć lepsze warunki do korzystania z roweru na przejazdy conajmniej na krótkie odległości: 50% przejazdów samochodem po mieście odbywa się w Europie na odległość do 5 km (czyli ca. 20 minut rowerem).

      • 5 4

      • do kierunek/szacunek (1)

        Tak się składa, że jeżdże tam rowerem codziennie. To co się wyrabia w Gdańsku z rowerzystami wola o pomstę do nieba. O jakich dyskusjach z mieszkańcami mówisz w ramach jakiegoś projektu STER? To co zrobiono na Myśliwskiej wcześniej czy póżniej (oby nie po wypadku) zainteresuje Prokuratora lub NIK.Decyzje podejmowane w mieście to istny szowinizm rowerowy,

        • 5 7

        • o projekcie STER sobie wygooglaj

          jak na razie to odczuwam szowinizm samochodowy. Jeśli jeździsz rowerem po Myśliwskiej, to napisz, czy robisz to po jezdni czy po chodniku. Jak jeździsz po jezdni i ci się coś przydarzy, to miej pretensję do kierowców, a nie projektantów drogi. Jeśli jeździsz chodnikiem, to znaczy że warto byś wziął kurs bezpiecznej jazdy rowerem.

          • 2 3

      • do kierunek szacunek

        Jeżeli piszesz kierunek szacunek to proszę sam tak sie zachowuj, bo nie rozumiesz co oznacza szacunek. Nie obrażaj tych, którzy maja inne zdanie. Jeżdzę tam rowerem i boje się tam teraz jeździć. Prowadzone są w tym rejonie budowy i jest spory ruch ciężarowy. Trzeba byłoby z tą decyzją trochę zaczekać.

        • 0 0

  • Będą wreszcie progi zwalniające dla rowerów ??!!

    bo niektóre przejazdy aż się o to proszą.

    • 10 3

  • Co będzie dodane do tej farby, żę wyszło 800 tys. ???

    oj, chyba czyjegoś szwagra firma dobrze przy tm zarobi :-D

    • 7 3

  • Rozumiem że dla korzystających z tego rozwiązania rowerzystów nerwosol gratis (3)

    Przecież u nas na drodze większy może więcej dlatego ruszający kierowca nie rozgląda się na boki w poszukiwaniu rowerzystów. Wystarczy przejechać się ul Rajską żeby przekonać się o co mi chodzi. Co mi po tym że mam pierwszeństwo kiedy mnie samochód stuknie i zabije lub w najlepszym przypadku okaleczy - mała to pociecha

    • 9 6

    • jakbyś używał świateł toby cię kierowcy widzieli !!! (1)

      • 5 3

      • Chyba świateł błyskowych i sygnału dźwiękowego o zmiennym tonie

        • 1 1

    • nie przesadzaj

      na stu kierowców może i trafi się dwóch buraków, ale ogólnie jest bezpiecznie.

      • 1 0

  • zrobię to sam za połowę (7)

    wiaderko i pędzel mam, farbę sam kupię. kpina... KUR* kpina.

    • 4 5

    • (4)

      Naprawę nawierzchni i miejsca parkingowe też farbą zrobisz?

      • 2 0

      • (2)

        Taa, na pewno naprawią nawierzchnię. POłożą całą na nowo w ciągu kilku tygodni, jak lotnisko Modlin i Basen Narodowy.

        • 1 4

        • Oburzony - chyba jednak masz problem (1)

          wypłyń na głębię - tam się poczujesz bezpiecznie

          • 2 1

          • Masz problem, bo nie widzisz ruiny na ulicach, wielkich dziur lepionych byle jak, byle do następnego razu. Pieniądze podatników są marnowane na tandetne rozwiązania, a ty jesteś ślepy. Pojedź rowerem poza ten zaścianek, chociaż do Warszawy i zobacz, że może być lepiej. Pojedź na ul. Rzeźnicką koło 1 Urzędu Skarbowego i zobacz, na co wyrzucono w błoto pieniądze.

            • 1 2

      • taczka z lepikiem nie będzie droga

        • 1 1

    • (1)

      ...tacy jak ty to już robili na Chłopskiej. To po paru miesiącach już nie było widać, gdzie ścieżka a gdzie chodnik, oby to tak nie było. Dla lepszego utrwalenia tego pasa trzeba by było powbijać co kawałek jakieś trwalsze kołki.

      • 1 1

      • Tacy robią wszędzie ulice i wyroby ścieżkopodobne. KPINA

        • 0 1

  • Remont nawierzchni? (1)

    A wyremontują chociaż nawierzchnią w ciągu tych ulic, czy będzie się jechało po dziurawym i chropowatym asfalcie? Nie trzeba tłumaczyć jak jedzie się po takowym na miejskim rowerze.

    • 4 4

    • Nie czyta i później głupie komentarze pisze

      "Poza wyznaczeniem pasów rowerowych białą farbą, kosmetyczną naprawę przejdzie sama nawierzchnia ulicy"

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane