• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Prostopadłe pasy na obwodnicy lekarstwem na wypadki?

Maciej Naskręt
17 października 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Szansa na odcinkowy pomiar prędkości na obwodnicy
Jadąc obwodnicą 120 km/h, by uniknąć najechania na tył auta poprzedzającego, trzeba zachować 70-metrowy odstęp. Jadąc obwodnicą 120 km/h, by uniknąć najechania na tył auta poprzedzającego, trzeba zachować 70-metrowy odstęp.

Gdyby w niebezpiecznych miejscach na obwodnicy zobacz na mapie Gdańska wymalować prostopadłe pasy co 70 m, wypadków i kolizji byłoby mniej - uważają drogowcy. Na ich wymalowanie muszą jednak dać zgodę ministerialni urzędnicy.



Jak oceniasz pomysł wymalowania dodatkowych pasów?

Obwodnica Trójmiasta to najważniejsza droga w Trójmieście. Nie tylko łączy Gdynię z Gdańskiem, ale także jest ważnym elementem infrastruktury dla trójmiejskich portów. Obecnie niemal każda stłuczka lub każdy wypadek na ekspresówce wywołuje duże perturbacje nie tylko na samej obwodnicy, ale także na drogach miejskich.

Najczęstszą przyczyną wypadków i kolizji na obwodnicy jest niezachowanie bezpiecznej odległości od auta poprzedzającego, skutkiem czego jest najechanie na tył pojazdu. Przed laty gdański oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad ustawił przy obwodnicy kilka tablic informacyjnych o zalecanych odstępach między samochodami. Kierowcy jednak nie wzięli sobie do serca tych zaleceń. Także dlatego, że polskie prawo - w przeciwieństwie do rozwiązań z innych krajów - nie precyzuje co znaczy "bezpieczny odstęp", a taryfikator nie przewiduje za to kar.

Trzeba zatem sięgnąć po inne rozwiązanie - z dróg niemieckich. O co chodzi?

Prostopadłe pasy na jezdni co 70 m

W newralgicznych miejscach - na wysokości zjazdów lub tam, gdzie jest wiele wypadków - należy wymalować prostopadłe linie, pouczające kierowców o tym, jaką odległość należy zachować do auta poprzedzającego, by uniknąć właśnie najechania na tył samochodu w sytuacji awaryjnej.

Łatwo to obliczyć: jadąc z prędkością 120 km/h w ciągu jednej sekundy przejeżdżamy 33 m. Tymczasem, by bezpiecznie wyhamować w sytuacji awaryjnej, musimy jechać co najmniej 2 sekundy za autem poprzedzającym. Dlaczego tyle? Pierwsze pół sekundy to czas na reakcję kierowcy, a kolejne pół sekundy to czas na reakcję systemu hamulcowego. Pozostała sekunda to zapas, który powinien nam wystarczyć do bezpiecznego zatrzymania auta.

To oznacza, że jadąc 120 km/h musimy znajdować się minimum 70 m za samochodem i właśnie na takiej odległości na obwodnicy powinny być wymalowane poprzeczne pasy. Kierowcom permanentnie należy przypominać, że jeśli jadą komukolwiek na tzw. zderzaku, to w sytuacji niebezpiecznej nie mają szans na uniknięcie wypadku.

Warto nadmienić, że powyższe zalecenia odnoszą się do sytuacji, kiedy warunki drogowe są bardzo dobre. Gdy pada deszcz, śnieg lub jest mgła należy trzymać dystans na trzy sekundy - ok. 100 m.

Skutki niezachowania bezpiecznego odstępu na obwodnicy


Drogowcy: nie można tego wprowadzić od ręki

Ustaliliśmy w środowisku drogowców, że takie rozwiązanie na pewno poprawiłoby bezpieczeństwo w ruchu na wielu odcinkach dróg ekspresowych, w tym także na obwodnicy w Trójmieście. Jednak drogowcy nie mogą wymalować pasów, ani oficjalnie mówić o ich pozytywnych skutkach. Dlaczego? Przekonują, że proponowane przez nas rozwiązanie wymagałoby zmian w rozporządzeniu ministra infrastruktury, a tymczasem GDDKiA jest urzędem podległym ministerstwu, które ma wykonywać decyzje i rozporządzenia ministerialne, a nie sugerować, że potrzebne są zmiany w przepisach.

Przekazaliśmy więc nasze sugestie bezpośrednio urzędnikom ministerstwa. Gdy otrzymamy oficjalne stanowisko z Warszawy, wrócimy do tego tematu.

Eksperci branży drogowej wielokrotnie już mówili, że nie tylko na niemieckich drogach jest mnóstwo rozwiązań, i to w dodatku już przetestowanych, które z powodzeniem można by przenieść na polski grunt. To jednak wymaga dobrej woli władzy wykonawczej.

Opinie (539) 2 zablokowane

  • W Wielkiej Brytanii

    Mają na autostradach "ptaszki" wymalowane. Należy zachować 2 do pojazdu z przodu. Pomysł jak najbardziej trafiony. Bezpieczniej się jeździ.

    • 2 0

  • Lekarstwem na wypadki to te pasy nie beda

    Ale za to napewno podlecza finanse znajomkow "krolika"

    • 2 0

  • Ta w kratke od razu...

    Na glupote nie ma lekarstwa

    • 1 1

  • jedyne co ostudzi

    rajdowców na obwodowej to fotoradary co 1,5 kilometra ,tak aby dobrze się nie zdążył rozpędzić a już by musiał zwalniać , budowanie trzech ,czterech pasów mija się z celem i tak na Chyloni nie ma gdzie tego całego bractwa upchać .

    • 3 1

  • Przyczyną kolizji na obwodnicy jest głupota spokrewniona z chamstwem.

    • 2 2

  • Progi zwalniające

    • 1 1

  • to kompletnie nic nie da

    Przyczyną wypadków jest nadmierna prędkość i brawura cwaniaków w szybkich furach. Wracałem ostatnio z Łodzi. Autostradą delikwenci lecą 200 na godzinę. Mijają bramki i dla nich jakby nadal była autostrada. Nie ważne, że tłum na obwodnicy, że nie ma jak inaczej jechać. Lotne patrole, fotoradary i wysokie kary ze prędkość, skoro dzicz inaczej nie umie.
    ps hejterom od razu z góry odpowiem: tak ja też mam szybkie auto a mimo wszystko potrafię jechać przepisowo nie siedząc nikomu na zderzaku, nie mrugając światłami i szpanując prędkością 150-200 km/h

    • 9 3

  • (1)

    Najgorsze sa matki polki z brajankami i stare dziadki kursujący dom - biedronk, mają czas zamulaja robia korki nie znają przepisów TRAGEDIA lekarstwem jest aby zamawiali zakupy do domu, ale takich cen jak w bidrze nie ma w Tesco wiec bida zatacza swój krag i w efekcie my kierwocy jeżdżący nie dla zabawy autem mamy pieklo na drodze...

    • 2 8

    • Najgorsi są idioci na drodze ,nieważne kim są i jakie maja wykształcenie ,idiota to idiota,lub idiotka.

      • 1 0

  • Obwodnica

    Pasy nie pomogą, ani na kierowców jeżdżących na zderzaki ani na poprawę bezpieczeństwa. Większość kierowców niestety nie potrafi zachowywać sie właściwie w ruchu np dlaczego ma taki jeden z drugim jechać na suwak, czemu jak jest kolizja to jest korek w obie strony powodowany przez apaczy i wiele innych sytuacji ....

    • 2 1

  • Debili blokujących lewy pas ruchu należy tępić, bo to przez nich najczęściej dochodzi do kolizji.

    • 3 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane