• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Prostopadłe pasy na obwodnicy lekarstwem na wypadki?

Maciej Naskręt
17 października 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Szansa na odcinkowy pomiar prędkości na obwodnicy
Jadąc obwodnicą 120 km/h, by uniknąć najechania na tył auta poprzedzającego, trzeba zachować 70-metrowy odstęp. Jadąc obwodnicą 120 km/h, by uniknąć najechania na tył auta poprzedzającego, trzeba zachować 70-metrowy odstęp.

Gdyby w niebezpiecznych miejscach na obwodnicy zobacz na mapie Gdańska wymalować prostopadłe pasy co 70 m, wypadków i kolizji byłoby mniej - uważają drogowcy. Na ich wymalowanie muszą jednak dać zgodę ministerialni urzędnicy.



Jak oceniasz pomysł wymalowania dodatkowych pasów?

Obwodnica Trójmiasta to najważniejsza droga w Trójmieście. Nie tylko łączy Gdynię z Gdańskiem, ale także jest ważnym elementem infrastruktury dla trójmiejskich portów. Obecnie niemal każda stłuczka lub każdy wypadek na ekspresówce wywołuje duże perturbacje nie tylko na samej obwodnicy, ale także na drogach miejskich.

Najczęstszą przyczyną wypadków i kolizji na obwodnicy jest niezachowanie bezpiecznej odległości od auta poprzedzającego, skutkiem czego jest najechanie na tył pojazdu. Przed laty gdański oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad ustawił przy obwodnicy kilka tablic informacyjnych o zalecanych odstępach między samochodami. Kierowcy jednak nie wzięli sobie do serca tych zaleceń. Także dlatego, że polskie prawo - w przeciwieństwie do rozwiązań z innych krajów - nie precyzuje co znaczy "bezpieczny odstęp", a taryfikator nie przewiduje za to kar.

Trzeba zatem sięgnąć po inne rozwiązanie - z dróg niemieckich. O co chodzi?

Prostopadłe pasy na jezdni co 70 m

W newralgicznych miejscach - na wysokości zjazdów lub tam, gdzie jest wiele wypadków - należy wymalować prostopadłe linie, pouczające kierowców o tym, jaką odległość należy zachować do auta poprzedzającego, by uniknąć właśnie najechania na tył samochodu w sytuacji awaryjnej.

Łatwo to obliczyć: jadąc z prędkością 120 km/h w ciągu jednej sekundy przejeżdżamy 33 m. Tymczasem, by bezpiecznie wyhamować w sytuacji awaryjnej, musimy jechać co najmniej 2 sekundy za autem poprzedzającym. Dlaczego tyle? Pierwsze pół sekundy to czas na reakcję kierowcy, a kolejne pół sekundy to czas na reakcję systemu hamulcowego. Pozostała sekunda to zapas, który powinien nam wystarczyć do bezpiecznego zatrzymania auta.

To oznacza, że jadąc 120 km/h musimy znajdować się minimum 70 m za samochodem i właśnie na takiej odległości na obwodnicy powinny być wymalowane poprzeczne pasy. Kierowcom permanentnie należy przypominać, że jeśli jadą komukolwiek na tzw. zderzaku, to w sytuacji niebezpiecznej nie mają szans na uniknięcie wypadku.

Warto nadmienić, że powyższe zalecenia odnoszą się do sytuacji, kiedy warunki drogowe są bardzo dobre. Gdy pada deszcz, śnieg lub jest mgła należy trzymać dystans na trzy sekundy - ok. 100 m.

Skutki niezachowania bezpiecznego odstępu na obwodnicy


Drogowcy: nie można tego wprowadzić od ręki

Ustaliliśmy w środowisku drogowców, że takie rozwiązanie na pewno poprawiłoby bezpieczeństwo w ruchu na wielu odcinkach dróg ekspresowych, w tym także na obwodnicy w Trójmieście. Jednak drogowcy nie mogą wymalować pasów, ani oficjalnie mówić o ich pozytywnych skutkach. Dlaczego? Przekonują, że proponowane przez nas rozwiązanie wymagałoby zmian w rozporządzeniu ministra infrastruktury, a tymczasem GDDKiA jest urzędem podległym ministerstwu, które ma wykonywać decyzje i rozporządzenia ministerialne, a nie sugerować, że potrzebne są zmiany w przepisach.

Przekazaliśmy więc nasze sugestie bezpośrednio urzędnikom ministerstwa. Gdy otrzymamy oficjalne stanowisko z Warszawy, wrócimy do tego tematu.

Eksperci branży drogowej wielokrotnie już mówili, że nie tylko na niemieckich drogach jest mnóstwo rozwiązań, i to w dodatku już przetestowanych, które z powodzeniem można by przenieść na polski grunt. To jednak wymaga dobrej woli władzy wykonawczej.

Opinie (539) 2 zablokowane

  • **

    Dobry pomysł ale obawiam się ze nie skuteczy. Kiedy jeden kierowca próbuje zachować odstęp inny za chwilę wciska się pomiędzy. Za dużo u nas amatorów jazdy na zderzak a szkoda.

    • 15 2

  • Niech lepiej pomyślą o zbyt krótkich pasach zjazdowych z obwodnicy

    A nie malować pasy kredą po jezdni.

    • 4 3

  • Nauka jazdy

    A wystarczy tylko nie uczyć zdawania egzaminu tylko uczyć jazdy

    • 7 1

  • wystarczą... (3)

    2 nieoznakowane radiowozy i egzekwowanie istniejącego prawa bez pouczania same 300 400 500 zł i kumulacja dla opornych.
    Jak dalej policja będzie dobijać swój bloczek i wlepiać mandaty na stopach pośrodku pustych ulic, a omijać obwodnicę (jakby to było jakieś tabu) będą takie sytuacje jak mamy nieprzyjemność oglądać na co dzień.

    • 36 3

    • I co jeszcze?

      Policja miałaby zatrzymywać pojazdy do kontroli na obwodnicy?

      • 4 0

    • Racja

      Notoryczne siedzenie na ogonie. Plaga polska.

      • 10 1

    • a jakiego prawa w polsce nie ma przepisu określającego bezpieczną odległość i dopiero kiedy nastąpi kolizja można mówić o niezachowaniu bezpiecznej odległości

      • 4 1

  • Niech drogowy te fanaberie zachowają dla siebie a Polacy niech naucza się jeździć bo nawet nie wiedza do czego służą pasy dla pieszych a co do Piero poprzeczne na drodze szybkiego ruchu jeszcze pomyslą ze to miejsca parkingowe dla ciężarówek

    • 4 1

  • Wladza wykonawcza

    To teraz czym innym się zajmuje: jak nie podpaść jarkowi....

    • 3 1

  • Kamery mierzące odstęp

    Wg mnie powinny być nad obwodnicą (na istniejącej już infrastrukturze typu bramki via toll, estakady, wiadukty) kamery, które będą mierzyć odstęp między samochodami. Kto jedzie zbyt blisko, dostaje mandat jak z fotoradaru.
    Jadąc obwodnicą jest to powszechne zjawisko, że samochody jadą zbyt blisko siebie, a Policja ma to w nosie. Zablokowana obwodnica, to pół Trójmiasta zablokowane i ogromne straty, a niestety coraz częściej się to zdarza.

    • 6 4

  • Zrobić ścieżkę rowerową wzdłuż obwodnicy

    Zdziwilibyscie się ile ludzi za 20 przesiadloby się na rower

    • 3 3

  • a może...

    w godzinach szczytu, tj 6.00-9.00 oraz 15.00-18.00 zakazać ruchu samochodów ciężarowych. Do tego egzekwować przepis jazdy prawym pasem. Powinno pomóc.

    • 3 3

  • swiatła (1)

    dziekujemu miastu GDynia za gaszenie oswietlenia dzis o 6:45 jak jeszcze jest ciemno a ruch robi sie juz duzy -oszczednisci !!!!! co roku to samo co za depil tym rządzi ????????

    • 8 0

    • To gasi Zegarmistrz Światła purpurowy

      • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane