• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Prywatna firma może zbudować Obwodnicę Metropolitalną

Maciej Naskręt
23 stycznia 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 

Ministerialni urzędnicy mają plan "B" na wypadek, gdyby budowa 30-kilometrowej Obwodnicy Metropolitalnej nie mogła zostać sfinansowana ze środków unijnych. Droga miałaby powstać w formule partnerstwa publiczno-prywatnego.



Jak oceniasz pomysł budowy Obwodnicy Metropolitalnej przez prywatną firmę?

Przypomnijmy, w listopadzie ubiegłego roku z ministerialnej listy inwestycji drogowych zniknęła Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Wpływ na jej wykreślenie miało odsuwające się w czasie uprawomocnienie decyzji środowiskowej. Jej wydanie zaskarżyło do sądu pięć podmiotów. Wśród nich są: Genowefa Zasada, sołtys Glincza, która odwołanie złożyła wspólnie z Bartoszem Radko, Eugeniusz Patoka - przedsiębiorca z gminy Kolbudy, wójt gminy Kolbudy, czyli Leszek Grombala, a także Małgorzata Mejer z okolic Żukowa.

Co prawda Naczelny Sąd Administracyjny uchylił niekorzystny wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, ale nakazał ponowne zbadanie sprawy. To oznacza kolejne miesiące bez decyzji środowiskowej i możliwe dalsze odwołania stron od nowego wyroku WSA. Najbliższe posiedzenie sądu wyznaczono na 13 lutego.

Ministerstwo: i tak zbudujemy Obwodnicę Metropolitalną



W miniony piątek Pomorze odwiedził zastępca ministra infrastruktury - Kazimierz Smoliński, który zapowiedział, że resort nie wycofuje się z planów budowy Obwodnicy Metropolitalnej.

- Mamy analizy, które pokazują, że budowa Obwodnicy Metropolitalnej mogłaby zostać zrealizowana w formie partnerstwa publiczno-prywatnego. Grunt pod inwestycje zapewniłoby państwo, a jej wykonanie prywatny inwestor ze swoich środków - tłumaczy Smoliński. - Inwestycję spłacalibyśmy przez najbliższe lata z opłat drogowych dla pojazdów ciężarowych, ale korzystaliby z niej wszyscy kierowcy.
Planowany przebieg Obwodnicy Metropolitalnej. Planowany przebieg Obwodnicy Metropolitalnej.

2 mld zł to prawie 250 mln ciężarówek



Na budowę 30-kilometrowej Obwodnicy Metropolitalnej potrzeba ok. 2 mld zł. Przy założeniu, że opłata za przejechanie jednego kilometra ciężarówką wyposażoną w silnik klasy Euro 5 wynosi 0,27 zł, koszt jej powstania zwróciłby się po skorzystaniu z całej OMT 247 mln ciężarówek. A zajmie to ok. 30 lat, pod warunkiem, że każdego dnia Obwodnicą Metropolitalną przejedzie 22,5 tys. pojazdów ciężarowych.

Przypomnijmy, że w zeszłym roku pomorskim odcinkiem autostrady A1 pojechało prawie 20 mln aut.

Bez powstania OMT nie ma szans na rozbudowę istniejącej obwodnicy.

- Na pewno w pierwszej kolejności nie będziemy poszerzać Obwodnicy Trójmiasta. Do przebudowy oprócz głównej jezdni są też węzły. Przebudowa tych ostatnich wiązałaby się z dużymi perturbacjami w ruchu, co zresztą wiązałoby się z ogromnym paraliżem - mówi Smoliński.

Miejsca

Opinie (298) 6 zablokowanych

  • Już to widzę

    Za chwilę się okaże że każdy będzie płacił 55 zł jak będzie chciał se szybciej przejechać.
    Niby ok ale zarobki w Polsce nie są jakieś wybujałe na takie opłaty.

    • 0 2

  • A ten specjalista od upadłości stoczniowych wie co mówi. Jak trzeba spacyfikować niewygodnego obywatela to wiedzą co zrobić. Jak trzeba wznieść się na wyżyny kompromisu i dialogu to już nie potrafią. Pewne jest to że im (PIS) zależało aby wywalić dla nas pomorzaków ważną drogę. Nie muszą wydawać kasy.

    • 1 2

  • Nic nie zbudują. Gdyby faktycznie mieli zbudować, to by to dawno zrobili. (31)

    Teraz jak w błoto wywalają tyle kasy na 500+, to już wogóle inwestycji nie będzie. To kolejne przedwyborcze mrzonki. Nie damy się nabrać.

    Edzio wam wszystko wytłumaczy.

    • 105 89

    • (24)

      Z uszczelnienia podatku, i likwidacji mafii vat-owskich jest tyle pieniędzy że 500+ jest bezproblemowo finansowane. Co nie oznacza że te pieniądze właśnie z podatków nie mogły iść właśnie np na infrastrukturę.

      • 8 24

      • w okolicznej piekarni wyroby podrożały o 40- 60 groszy (6)

        od nowego roku. Masło w sklepie jak było po 7 zł, tak jest.

        • 6 5

        • Co tam masło (2)

          Najgorsze że Lexusy podrożały

          • 9 0

          • ale lokomotywy staniały (1)

            więc nie ma inflacji

            • 0 0

            • Spadek cen

              ...i konie arabskie

              • 0 0

        • bredzisz. W biedrze masło po 3,99 zł (2)

          Lidl, Polo, netto i wszystkie obce kapitałowo sklepy mają taniej

          • 2 9

          • czytasz czasami co jest napisane w składzie produktu?

            • 5 0

          • To nie.masło tylko Mix, czytaj id...to etykiety. Jeśli umiesz czytać.

            • 12 0

      • (9)

        Tak i z podwyżek Vat na grupy artykułów, ze zmian podatkowych dla szarego Kowalskiego, z podatku od deszczu, wyzszej akcyzy i tak dalej. Z tego też.

        • 17 3

        • Edzio, jak masz problem z robieniem dzieci i 500+ to sąsiedzi ci pomogą (8)

          Dziwne ze 500+ wszyscy oderwani od koryta i wszyscy medialni przeciwnicy tych pieniędzy biorą je od państwa garściami!

          • 6 12

          • Bo widzisz misiu, w podatkach na te 500+ płacimy garściami.

            • 1 0

          • Normalni ludzie nie biorą. Nie znam nikogo normalnego co by brał. (1)

            • 4 4

            • Nie normalni nie biorą

              Czasy się zmieniły. Jak dają to BRAĆ-proste. Jak biją to uciekać. Czy z PiS czy z po to nasze pieniądze i każdemu się należą. Z naszych podatków. Po co rozdawać pisiaka swoje pieniądze. Nie ma co się unosić duma

              • 4 0

          • (2)

            Ja nie biorę 500 jakoś żyje. Ale jest jedno ale: nie biegam do biedry codziennie po wózek żarcia które potem ląduje w śmietniku. Nie mam w domu 3 telewizorow i komputerów za które place raty i rachunki. Jeździmy i mamy jendo auto a nie dwa. Dzieci jeżdżą autobusami. Nie kupilem zastaw sie a postaw sie " apartamentu" 80m kwadratowych na kredyt we franku tylko nirmalne mieszkanie w bloku na zwyklym osiedlu. Moje dzieci nie muszą udowadniac w szkole że są najlepsze chwaląc sie szmatami i nowym smartfonem. Tak nie biore 500 i żyjemy n normalnie. Da się.

            • 14 4

            • To niestety tępa jesteś

              Bo byś brała i byś miała na tablet i ciuchy a tak to dalej biedna jesteś. Po prostu jestes leniwa bo nie chce Ci się wniosku złożyć. Jak się należy to BRAĆ!!!

              • 0 4

            • Zgadzam się w 100% - widać NORMALNI i fajni ludzie też jeszcze są :-)

              Ja też nie mam kredytu we frankach, też nie mieszkam w apartamencie, też mam tylko jeden samochód. Da się.

              • 10 2

          • jak czytam "oderwany od koryta" to wiem, że ktoś naprawdę mądry pisze (1)

            Przecież nikt głupi nie umiałby powtarzać słabych, nieudokumentowanych haseł propagandowych TVP Kurski.

            PS Jestem też przeciwnikiem ZUS (bo to piramida finansowa taka jak Amber Gold, tylko wspierana przez państwo). Mimo to płacę wszystkie składki i jeśli kiedyś ZUS zechce mi dać złotówkę - wezmę, bo to moje pieniądze.

            • 8 2

            • oderwani od koryta są misiewicze, biedak w monie za długo nie poszalał, patrona wez wywalili na zbity pyst

              • 1 1

      • ile można usczelniać? a dalej kasa skąd? (1)

        • 1 0

        • Az starczy kitu. Kitu wyborczego ma sie rozumiec

          j/w

          • 1 0

      • pogadaj ze znajomymi przedsiębiorcami co znaczy to pisowskie "uszczelnianie" VATu w praktyce - takiego kombinowania urzędasów ze zwrotem VATu to nawet za Millera nie było

        • 3 0

      • w paskach tvpinfopis pewnie podali

        ze z kazdego 100 PLN obrotu legalnego mozna wyciagnac 100.000 PLN podatkow, ktore sa zatajone. Bajki dla elektoratu 500+

        • 11 4

      • (2)

        Bzdura. Za duzo tvp ogladasz.

        • 12 4

        • Za.duzo? On.tylko.tvp oglada....

          • 6 1

        • Jedzie z paskow w tvpinfo

          j/w

          • 6 0

    • POmatołku !!! (1)

      Miało być wszystko skończone w 2012 roku !!

      • 5 7

      • Kłamstwo. Trasa Kaszubska była planowana w perspektywie finansowej po 2013 roku. OMT miała być jeszcze później. TVPiS karmi was łgarstwami, jakimi chce, a wy, pisklaki, łykacie, jak grzeczne pelikany!

        • 2 0

    • (3)

      Ale mają pińćset i zdolnosc kredytową na passata są szczesliwi. Nie odbieraj Grazynom przyjemnosci kupienia butów w Lidlu i spedzenia czasu w starym dieslu w korkach. Ten Naród już tak ma.

      • 12 4

      • jestem wielkim przeciwkiem szkodliwych rzadow pis (2)

        Uważam także, że Janusze i Grażyny to jednak obciach, a nie sól tej ziemi (chyba, że na zasadzie - sól jest niezdrowa).

        Natomiast nawet jeśli ktoś jest obciachowy i pierwszy raz w życiu może kupić sobie samochód, albo zrobić zakupy i zapłacić rachunki to jest to bardzo przykre. Nie śmiałbym się z tych ludzi. Nie gnębiłbym ich.

        Inna sprawa, że aktualna polityka doprowadzi do tego, że to tacy ludzie stracą. Aktualnie jest wielki boom gospodarczy na świecie, który jest marnotrawiony i przejadany. Co będzie jak przyjdzie kryzys? A przyjdzie na pewno. Istnieje cykl gospodarczy i zawsze, wszędzie w końcu przyjdzie kryzys.

        • 9 2

        • to nie dziala tak jak uprosciles. mamy 500+ zona po studiach i na stanowisku wymagane w korpo za jej prace awansowala w czym pomogli pracownicy za to jaka jest ma 2100netto w polszkawej korporacji. osobiscie zrezygnowalem z uczelni i studiuje na potrzeby rodzinnego bytu lecz kase wydaje na akcesoria powiedzmy bo zawsze cos mi sie sfajczy ;) przynajmniej probuje. panstwo okupacyjne narodu naszego zagrabilo mi majatek 3mln zl. otoz panstwo polskie nieplacilo za prawidlowo wykonana usluge i stracilem plynnosc po 2 latach dokladania. niemoglem pobrac becikowego itp. mam toyote aygo bo do miasta jedyny rozsadny samochodzik sposrod wszystkich marek, nowy oczywiscie. zarobilem na niego z etatu!!!! splacam dlugi z etatu!!!! a ty rusek myslisz ze lepiej sie na ukrainie zyje co? fajnie jak przed 89 rokiem bloki budowali i mogles za 20 % wartosci kupic bo to psss huta itp dokladala. fajnie jak kolonnie byly dotowane co? fajnie jak do chleba ustruj dokladal co? polska to zascianek a kazdy zad to uklad prl solidarnosc tylko nazwy proporczyka sie zmieniaja. ja chce europy nie polski

          • 3 1

        • jak przyjdzie kryzys najbiedniejsi zapłacą najwięcej ... ale czego się spodziewać po społeczeństwie które myśli na poziomie chłopa małorolnego któremu do życia wystarczy kufajka i gumofilce ... i do tego nie myśli samodzielnie

          • 2 0

  • (8)

    Obwodnica Metropolitana jest bardzo potrzebna. Wszyscy wiemy co się dzieje na Obwodnicy Trójmiasta. Może być i za prywatne pieniądze. TIR - y i tak płacą. Oby jak najszybciej powstała!

    • 129 31

    • czyli przez te 5 osób straciliśmy prawie miliard złotych ?? wow brawo brawo

      • 0 0

    • Tez zaplacic za swojego passeratti (5)

      Bedzie droga, po ktorej malo kto bedzie jezdzic. Wiekszosc pojedzie stara droga za darmo.

      • 5 8

      • A od kiedy Obwodnica jest dla TIRów za darmo? (2)

        • 3 3

        • Ale dla osobowek jest. (1)

          A te generuja korki z powodu ilosci. Osobowki beda jezdzic po staremu, bo nikt nie bedzie placic za codzienny dojazd.
          Tylko w wakacje turysci beda korzystac masowo, bo to i tak koszty urlopu.

          • 1 1

          • Czytaj ze zrozumieniem. Osobówki nie będą płacić, tak samo, jak na obwodnicy. Zapłacą tiry, zarówno na starej, jak i nowej. Zmartwienie jest tylko takie, że starą obwodnicą do Gdyni będzie trochę krócej, a zatem taniej tirom - no, ale w sumie, to zależy, dokąd który jedzie. Wybór będzie. No i OMT będzie na początku w lepszym standardzie.

            • 1 1

      • (1)

        Przecież Tiry już płacą od dawna za przejazd Obwodnicą Trójmiasta! Skąd jesteś matole że nie wiesz?!

        • 3 2

        • Z miasta sloiku.

          Gubisz slome z butow.

          • 1 3

    • jak można liczyć opłacalność autostrady?

      bez niej wszędzie korki i niebezpiecznie. czy wszystko musi byc opłacalne? otóz nie, niektóre wydatki sa po to, by zaspokoić potrzeby obywateli. tym tropem to chodniki w miastach są nietrafioną inwestycją, bo się nie zwracają

      • 7 1

  • Powielanie błędy przez redakcje

    Kolekny taz redakcja powiela błąd odnosnie natezenia na autostradzie. 20 mln przejechalo calym odcibkiem a nie na pomorzu. Ma pomorzu ok. 10mln a to znacząca różnica.

    • 1 1

  • dla Żukowa konieczna (2)

    droga konieczna dla Żukowa- tu się nie da oddychać- przez wieczne korki- nie ma czystego powietrza...

    • 20 6

    • ,,,

      Dokładnie same tiry,busy jeżdżą,a latem pół trójmiasta na Kaszuby jedzie! Ile my mieszkańcy mamy tracimy czasu,pieniędzy i zdrowia na te ciągłe korki!

      • 0 0

    • W Żukowie to burmistrza zmieńcie

      • 2 2

  • Zagadka (2)

    Wielki szacunek dla pierwszej osoby która wskaże drugie miasto na świecie (leżące nad morzem z +/- milionem mieszkańców) i tak NĘDZNYM układem drogowym. Z obwodnicą obwodnicy, za to bez dróg wylotowych na gęsto zaludnione przedmieścia. Z nieprzejezdnymi centrami i sparaliżowanymi nowo zbudowanymi osiedlami. Z torami i szlabanami w środku miasta. Bez dojazdów do portów i bez ani jednej bezkolizyjnej drogi W-Z.

    • 8 4

    • Pokaż mi za to miasto

      które ma linię SKM - a na niej pociągi w weekendy co pół godziny

      • 2 0

    • Nie ma aż tak wielu miast dokładnie tej wielkości nad morzem, ale np. Odessa, Ukraina - "obwodnica" tego miasta to kolizyjna droga 1x4 przez przedmieście. Adelaida, Australia - wciśnięta między wzgórza i morze, bez obwodnicy, za to pociachana przelotówkami. Davao, Filipiny - brak obwodnicy. O Managui, Beninie i Basrze przez przyzwoitość nie wspomnę ;)

      • 2 0

  • Tzw Obw Metropolitalna to nie żadna obwodnica tyko ekspresówka do Żukowa!!! (3)

    Nikt z Gdyni do Gdańska albo na odwrót nie będzie jeździł przez Żukowo!!! A turyści na Półwysep latem mają niby jechać do Żukowa potem wrócić w Kacku i stać w korku dalej??? TIRY do portu w Gdyni też będą jeździć przez Żukowo??? Wymówka żeby 2 mld wywalić po to żeby remontować Obwodnicę to jakiś ponury żart. Jeżeli miałaby powstać rzeczywista obwodnica metropolitalna musiałaby biec równolegle do istniejącej parę kilometrów dalej np Straszyn Leźno Banino Osowa Kacze buki Wiczlino Rumia. Wtedy miałoby to sens. Czy ktoś na Pomorzu zacznie w końcu myśleć???

    • 17 8

    • (1)

      Różnica w długości dojazdu od A1 do Węzła Kwiatkowskiego to tylko 5 km na niekorzyść OMT. A nie wszyscy turyści jadą na Półwysep. Niektórzy będą mogli zjechać łatwiej na Trasę Kaszubską i alej przez Wejherowo, albo na zachód województwa, do Ustki, Darłowa i co tam jeszcze.

      • 0 1

      • Nikt do Ustki nie jeździ przez Trójmiasto, a przez Warlubie - Zblewo

        • 0 0

    • Niczego nie wybudują!!!

      • 0 0

  • Obwodnica Metropolitalna ma sens (3)

    Mniejsze zanieczyszczenie powietrza w Trójmieście,lepszy ruch na obwodnicy,mniej korków na obwodnicy zwłaszcza przy Estakadzie Kwiatkowskiego,lepszy dostęp samochodowy do portów Gdańsk,Gdynia, mniej TIRóW w centrum Trójmiasta. Szybszy wyjazd w kierunku Słupska,Koszalina,Szczecina z Elbląga czy Torunia.

    • 13 7

    • dlaczego OMT ma spowodować redukcję zanieczyszczenia w Trójmieście? (2)

      każda nowa inwestycja drogowa po oddaniu generuje ruch indukowany: zwiększa się ruch na drogach dojazdowych, ci którzy poprzednio rezygnowali z jazdy samochodem z powodu zakorkowania zaczynają wracać do samochodu, wiele osób wyprowadza się z miasta na wieś i zwiększa codziennie pokonywane odległości.

      Naprawdę poszerzanie ulic i budowa nowych tak wpływa na korki w mieście jak popuszczanie pasa na otyłość.

      Warto się ocknąć i opamiętać.

      • 4 5

      • (1)

        Nie chodzi o korki w miešcie.chodzi o tranzyt który może być większy,a który trzeba rozładować,aby nie było prawdziwego harmagedonu komunikacyjnego.

        • 2 1

        • jaki tranzyt????

          Nic takiego przez trójmiasto nie jeździ, starczy popatrzeć na DK 6 w Bożympolu...

          • 1 0

  • Dość manipulacji, Panie Naskręt. (3)

    Gmina kolbudy oraz 4 osoby prywatne wygrały w sądzie administarcyjnym ponieważ miały rację twierdząc że decyzja środowiskowa jest wadliwa. Polska jest krajem praworządnym i podmiot którego interesy są pogwałcone przez adminsitarację państwową ma prawo bronić swoich konstytucyjnych praw. Ponieważ osoby te miały rację to sąd nakazał wydanie nowej dezycji środowiskowej i tylko dlatego inwestycja ta została zawieszona - ponieważ gddkia sparataczyło swoją robotę.

    o nic innego w tej sprawie nie chodzi ani o kasę ani o pis ani o po. Chodzi o spartaczoną robotę dyrekcji dróg krajowych i autostrad czego w swoich lobbingowych artykułach nigdy nie napisze pan pseudodziennikarz naskręt.

    szczuje pan na prywatne osoby w każdym comiesięcznym artykule na ten temat wymieniając je z imienia i nazwiska jakby chcąc je napiętnować i zrobić z nich warchołów i wrogów publicznych. Te osoby reprezentowały w istocie tysięce ludzi których protesty gddkia odrzuciło bezpodstawnie w toku konsultacji społecznych.

    czepaij się pan lepiej "specjalistów" z gddkia bo winę za opóźnienie tej inwestycji ponoszą tylko i wyłacznie oni oraz stojący za nimi prawdopodobnie politycy i lobbyści.

    • 28 9

    • (2)

      te osoby reprezentuja wyłacznie swoje intratne interesy nie patrzac na dobro mieszkańców Wójt I Patoka myślą tylko jak zabezpieczyć swoje działki I dlatego protestują

      • 3 6

      • (1)

        Jak się protestuje z imienia I nazwiska to co sie potem jeden z drugim dziwi? Jakimś trafem te tysiące ludzi do sądu nie poszło tylko 5 osób we własnym interesie. Tysiace nie namaściły wójta, nie ma na to zadnej podkładki.

        • 3 1

        • ,,,

          I bardzo dobrze,że wymieniają ich z imienia i nazwiska!

          • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane