Fakty i opinie

stat

990 mln zł na Obwodnicę Metropolitalną trafi na południe Polski


Maleją szanse na budowę Obwodnicy Metropolitalnej w obecnej perspektywie budżetowej UE do 2023 r. Planowana droga zniknęła z listy projektów funduszu POIiŚ. Pieniądze z Pomorza trafią prawdopodobnie na budowę dróg na Śląsku i Podkarpaciu.



Czy Obwodnica Metropolitalna powstanie do 2023?

tak, pieniądze na jej realizację na pewno się znajdą 6%
raczej tak, ale w tej sprawie jest coraz więcej wątpliwości 8%
nie, ale wciąż musimy o nią walczyć 71%
nie, są ważniejsze inwestycje 15%
zakończona Łącznie głosów: 4109
Niedawno Ministerstwo Rozwoju zaktualizowało i zatwierdziło "Szczegółowy opis osi priorytetowych Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020". Wymienione w nim były (w działaniu 4.1) inwestycje zwiększające dostępność transportową ośrodków miejskich leżących w sieci drogowej TEN-T i odciążenie miast od nadmiernego ruchu drogowego.

I tu jest zła wiadomość. Z listy zniknęła - za zgodą Centrum Unijnych Projektów Transportowych - ważna inwestycja na Pomorzu: Obwodnica Metropolitalna Trójmiasta.

Przypomnijmy, że 30-kilometrowa droga ekspresowa ma (miała?) połączyć Południową Obwodnicę Gdańska z Trasą Kaszubską w Chwaszczynie. Nowa droga wokół Trójmiasta miałaby nie tylko pozwolić na sprawniejsze poruszanie się po drogach wschodnich Kaszub (zakorkowane są DK nr 20 z Gdyni do Żukowa i DK nr 7 z Gdańska do Żukowa), ale przede wszystkim odciążyć coraz bardziej zatykającą się obwodnicę Trójmiasta.

Co ciekawe, ministerialni urzędnicy podjęli jednocześnie decyzję o wpisaniu na listę dwóch nowych przedsięwzięć, co oznacza przeniesienia środków UE z Pomorza (993 mln zł) na wschód i południe kraju. Pieniądze z dofinansowania Obwodnicy Metropolitalnej trafią teraz na budowy obwodnicy Węgierskiej Górki na południu Polski i drogi S19 z Rzeszowa w kierunku granicy państwa z Ukrainą w Babicach.

Dodajmy, że według danych z Ministerstwa Rozwoju koszt budowy Obwodnicy Metropolitalnej to 1,169 mld zł.

Obwodnica Węgierskiej Górki, jak i trasa pod Rzeszowem mają wydane ostateczne decyzje środowiskowe. Tymczasem decyzja środowiskowa dla Obwodnicy Metropolitalnej utknęła w sądach administracyjnych.

Zobacz pełną listę projektów zidentyfikowanych POIiŚ.

Zrzut ekranu z  aktualnej listy POIiŚ. Brakuje pozycji 4.1-6 - była tam wpisana Obwodnica Metropolitalna. Tymczasem pod pozycją 4.1-14 i 4.1-15 pojawiły się nowe inwestycje.
Zrzut ekranu z aktualnej listy POIiŚ. Brakuje pozycji 4.1-6 - była tam wpisana Obwodnica Metropolitalna. Tymczasem pod pozycją 4.1-14 i 4.1-15 pojawiły się nowe inwestycje. mat. Ministerstwo Rozwoju
Pięciu skarżących

Przypomnijmy: decyzja środowiskowa to dokument niezbędny do rozpoczęcia budowy. Jej wydanie dla Obwodnicy Metropolitalnej zaskarżyło do sądu pięć podmiotów, wśród nich Genowefa Zasada, sołtys Glincza, która odwołanie złożyła wspólnie z Bartoszem Radko, Eugeniusz Patoka - przedsiębiorca z gminy Kolbudy, wójt gminy Kolbudy, czyli Leszek Grombala, a także Małgorzata Mejer z okolic Żukowa.

Spór trafił do Naczelnego Sądu Administracyjnego w Warszawie. 10 października sędziowie NSA uchylili co prawda niekorzystny dla budowy obwodnicy wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w tej sprawie, ale skierowali sprawę do ponownego zbadania - przez ten sam sąd.

To oznacza kolejne miesiące badania sprawy decyzji środowiskowej dla obwodnicy przez wymiar sprawiedliwości i możliwe dalsze odwołania stron od nowego wyroku WSA.

Opinie (733) ponad 20 zablokowanych

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

STOP Hejt! Przemyśl swoją opinię

Regulamin dodawania opinii

zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.