- 1 Boże Ciało. Procesje w Trójmieście (542 opinie)
- 2 Pościg za nastolatkami. Znaleziono pistolet (417 opinii)
- 3 Tyle będzie zarabiać Aleksandra Kosiorek (265 opinii)
- 4 Fontanny, które kiedyś zdobiły krajobraz (16 opinii)
- 5 Nowy przystanek kolejowy na granicy miast (145 opinii)
- 6 Nie miał prawka i chciał oszukać system (59 opinii)
Przed końcem roku budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej na finiszu
Na budowie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej trwa świąteczna przerwa - wykonawca zawiesił prace budowlane. Mimo to sprawdzamy, z jak dużym stopniem zaawansowania prac na budowie uda się wejść inwestorowi i wykonawcy w nowy rok.
Zobacz podbijarkę pracującą na torach linii PKM.
Gotowy wiadukt pn. Mostek Weisera Dawidka i kładka dla pieszych przy ul. Dolne Migowo.
Listopadowa próba obciążeniowa wiaduktu nad ul. Słowackiego.
Wykonawca - firma Budimex - wstępnie zakładał, że w 2014 r. uda się mu wykonać 95 proc. prac. Niestety do tego wyniku zabrakło naprawdę niewiele. - Zaawansowanie prac na tę chwilę wynosi 86 proc. Natomiast od początku budowy minęło 83 proc. czasu - mówi Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy spółki PKM, która jest inwestorem przedsięwzięcia z ramienia samorządu województwa.
Na budowie 18-kilometrowej linii nic się teraz nie dzieje, ale też nie ma w tym nic dziwnego. - Trwa obecnie przerwa świąteczna. Wszystkie prace torowe są wstrzymane. Mimo to jednak prowadzimy prace zmierzające do udostępnienia, szczególnie kierowcom, przejazdu wiaduktami w ciągu ul. Budowlanych. Do tej pory jednak 16 obiektów inżynieryjnych PKM otrzymało już oficjalną zgodę na użytkowanie - większość w ostatnich dniach grudnia 2014 r. - mówi Konopacki.
Ponadto spadł śnieg i pojawił się mróz, który dodatkowo komplikuje większość prac.
Budowa nowych dróg przy linii PKM ukończona jest w ok. 90 procentach, natomiast zaawansowanie robót mostowych - w zależności od obiektu - wynosi od 85 do 100 proc. Przy czym zaznaczyć trzeba, że konstrukcyjnie gotowe są już wszystkie obiekty inżynieryjne na trasie PKM (łącznie 41), a obecnie prowadzone są na nich wyłącznie prace wykończeniowe.
- Konstrukcję najdłuższej, 940-metrowej estakady przy gdańskim lotnisku udało się wykonać półtora miesiąca przed planowanym w harmonogramie terminem - zaznacza Tomasz Konopacki.
Zobacz jesienną (najnowszą) kronikę budowy linii PKM.
Gotowe są już konstrukcje wszystkich 8 przystanków PKM, a dwa z nich - Gdańsk-Rębiechowo i Gdańsk-Kiełpinek - posiadają już kompletne, charakterystyczne czerwone wiaty przystankowe. Obecnie trwa montaż perforowanych ścian z artystycznymi grafikami na przystanku PKM Gdańsk-Brętowo, a w styczniu 2015 r. rozpocznie się ich montaż na Strzyży. Zaawansowanie robót kubaturowych, w zależności od przystanku, wynosi 60-80 procent.
Najmniejszy statystycznie - na poziomie 55-60 procent - jest postęp robót w telematyce i SRK, gdyż te prace mogły w pełni ruszyć dopiero po zakończeniu robót konstrukcyjnych i torowych.
Warto jednak odnotować, że wzdłuż linii PKM stoją już wszystkie kontenery Bombardiera z systemami sterowania dedykowanymi dla poszczególnych posterunków ruchu, a w budynku Lokalnego Centrum Sterowania na Matarni znajduje się już także komputer zależnościowy systemu EBILock 950, który będzie odpowiedzialny za nadzór nad poprawnym i bezpiecznym działaniem urządzeń na posterunkach w Rębiechowie, Brętowie, Kiełpinku oraz Petrolocie/Firodze. Pod koniec 2014 r. przy torach PKM zamontowane zostały również pierwsze semafory.
Pomorska Kolej Metropolitalna jest największą inwestycją infrastrukturalną realizowaną przez Samorząd Województwa Pomorskiego. Nowa linia połączy Wrzeszcz z Portem Lotniczym im. Lecha Wałęsy i dalej z istniejącą linią kolejową Gdynia - Kościerzyna. Dzięki PKM zarówno z Gdańska, jak i z Gdyni można będzie dojechać pociągiem do lotniska w niecałe 25 minut.
Koszt realizacji projektu PKM wynosi 720,5 mln zł netto i w 70 proc. dofinansowany jest ze środków Unii Europejskiej. Całkowita wartość projektu PKM - po uwzględnieniu 186,5 mln zł wartości gruntów przekazanych pod inwestycję - to 907 mln zł netto. Wykonawcą jest firma Budimex, która za swoje prace zainkasuje 716 mln zł. Inwestycja ma być gotowa w połowie 2015 r.
luty/marzec 2015 r. - zakończenie robót torowych
marzec/kwiecień 2015 r. - rozpoczęcie testów nowej linii kolejowej z wykorzystaniem zakupionego przez Samorząd Województwa Pomorskiego taboru Pesy, przeznaczonego do obsługi linii PKM
30 kwietnia 2015 r. - zakończenie budowy PKM i uzyskanie świadectwa przejęcia od wykonawcy (poza odcinkiem włączeniowym toru nr 1 do linii E 65, gdzie - w związku z opóźnieniami w modernizacji stacji PKP Gdańsk-Wrzeszcz - prace potrwają do 31.10.2015 r.)
maj - sierpień 2015 r. - procedury odbiorowe, uzyskanie certyfikatów i pozwoleń na użytkowanie linii PKM
1 września 2015 r. - oficjalne oddanie linii PKM do użytku.
Opinie (204) 9 zablokowanych
-
2014-12-31 11:01
Co z gdyńskimi przystankami?
PKM obiecywała, że je wybuduje a tu cisza. Przecież we wrześniu mają ruszyć pociągi! Gdzie się zatrzymają? Zdążą zbudować wszystko w 6-7 miesięcy czy po cichu wycofali się?
- 14 2
-
2014-12-31 11:34
no wreszcie na legalu bede z Kokoszek do roboty dojezdzal nawalony jak czlowiek
I przy okazji czlowiek stanie sie proekologicznie trendi I zaoszczedzi na paliwie...
zeby wiecej zostalo na paliwo...- 12 0
-
2014-12-31 11:39
Taką kolejkę mozna było zrobić i oddać do uzytku w ciagu roku (2)
a oni z 4 lata bumelują
- 11 13
-
2014-12-31 15:28
Krzychu (1)
w ciągu roku byłoby za tanio. A kasa idzie od całego przerobu - jak w filmie pt. "Miś".
- 2 5
-
2014-12-31 17:42
ty ze szwagrem pewnie byś w 2 tyg wybudował za 10 razy taniej plus skrzynka wódki
- 6 0
-
2014-12-31 12:39
A co z kierowcami szynowymi?
Już czas na cykl artykułów o motorniczych, którzy będą nas wozić po tych torach :D
ps: tylko nie piszcie o kolejarzach- 2 2
-
2014-12-31 12:58
A w Gdyni powstaje Gdynia Zachód :-)
- 14 0
-
2014-12-31 13:06
A kiedy wybudujecie nową ścieżkę rowrową, bo jak dotąd nic się w tej kwesti nie dzieje. Chyba już czas wiosna idzie.
- 3 9
-
2014-12-31 13:51
Pomyślcie wreszcie proszę globalnie o PKM (1)
Niezależnie od braku współpracy pomiędzy Szczurkiem i gdańskim PO, bardzo kibicuję PKM i czekam, kiedy wreszcie powstanie odcinek gdyński PKM wraz z całą infrą, który to bardzo ułatwiłby poruszanie się po 3city takim jak ja
- 19 2
-
2014-12-31 14:43
Popieram
- 4 1
-
2014-12-31 17:11
Wszystko pięknie, ale... (1)
ja nadal nie rozumiem idei przystanku "Rębiechowo". W szczerym polu, bez infrastruktury, której ani PKM, ani gmina nie zorganizuje w najbliższych latach albo i dekadach.
Ludzie z Rębiechowa, Banina, Dąbrowy itd. i tak będą dojeżdżać do Gdańska do pracy i szkół, więc, czy nie można było lepiej przemyśleć położenia tego przystanku? Nie chodzi tu jedynie o wygodę mieszkańców (bliskość przystanku), ale o zmniejszenie korków w Gdańsku.
Śmiem się pokusić o stwierdzenie, że będzie to przystanek widmo.- 11 4
-
2015-01-01 20:10
Przynajmniej tych kilku rolników co mieszkają obok się ucieszy. Bo obok przystanku Banino leży dosłownie kilka gospodarstw, kawałek dalej może z 20 domów i to wszystko. Bez sensu.
- 2 1
-
2014-12-31 17:14
(2)
W Gdyni nie widać wcale zeby się cokolwiek w tych sprawach działo. Daczego?
- 9 0
-
2014-12-31 17:40
Bo wszystkie środki idą na gdyński Wild West czyli Gdynię Zachód :-)
- 6 0
-
2014-12-31 20:24
jest sylwester, kolejka na kamienna gore, infobox i lotniska. to wam wystarcza, skoro wciaz glosujecie na szczura.
- 7 0
-
2014-12-31 17:20
Ba, na finiszu, a matolstwo pełowskie jeszcze nie ma pojęcia, k t o będzie tym
Zarządzał!!! Tak "rządzi" podradomska 'premiera' ze swymi kumpelami bez pojęcia!!!
- 6 8
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.