• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przed końcem roku budowa Pomorskiej Kolei Metropolitalnej na finiszu

Maciej Naskręt
31 grudnia 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
  • Wiadukt kolejowy nad linią dalekobieżną na Zaspie.
  • Torowisko linii PKM w rejonie Zaspy.
  • Przystanek PKM Strżyza w oddali.
  • Nasyp kolejowy na wysokości zajezdni tramwajowej na Strzyży.
  • Wiadukt kolejowy nad ul. Polanki w Gdańsku.
  • Linia kolejowa na wysokości ul. Gomółki.
  • Wiadukt pn. Mostek Weiser Dawidek.
  • Widok na przystanek PKM Gdańsk-Niedźwiednik z daleka.
  • Przy linii PKM na Niedźwiedniku są już ustawione semafory.
  • Widok na przystanek Brętowo spod wiaduktu kolejowego przy ul. Rakoczego w Gdańsku.
  • Przystanek PKM Brętowo w zimowej scenerii.
  • Przystanek PKM Brętowo w zimowej scenerii.
  • O taki m.in. efekt chodziło autorom koncepcji perforowanych ścian przystanków PKM. Na zdjęciu: przystanek PKM Gdańsk-Brętowo.

Na budowie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej trwa świąteczna przerwa - wykonawca zawiesił prace budowlane. Mimo to sprawdzamy, z jak dużym stopniem zaawansowania prac na budowie uda się wejść inwestorowi i wykonawcy w nowy rok.



Zobacz podbijarkę pracującą na torach linii PKM.

Gotowy wiadukt pn. Mostek Weisera Dawidka i kładka dla pieszych przy ul. Dolne Migowo.

Listopadowa próba obciążeniowa wiaduktu nad ul. Słowackiego.

Kończy się 2014 r., dlatego postanowiliśmy podsumować tegoroczne prace na budowie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, którą 1 września 2015 r. mamy pojechać z Wrzeszcza do Gdyni po drodze mijając lotnisko w Rębiechowie i przystanek w Osowej.

Wykonawca - firma Budimex - wstępnie zakładał, że w 2014 r. uda się mu wykonać 95 proc. prac. Niestety do tego wyniku zabrakło naprawdę niewiele. - Zaawansowanie prac na tę chwilę wynosi 86 proc. Natomiast od początku budowy minęło 83 proc. czasu - mówi Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy spółki PKM, która jest inwestorem przedsięwzięcia z ramienia samorządu województwa.

Na budowie 18-kilometrowej linii nic się teraz nie dzieje, ale też nie ma w tym nic dziwnego. - Trwa obecnie przerwa świąteczna. Wszystkie prace torowe są wstrzymane. Mimo to jednak prowadzimy prace zmierzające do udostępnienia, szczególnie kierowcom, przejazdu wiaduktami w ciągu ul. Budowlanych. Do tej pory jednak 16 obiektów inżynieryjnych PKM otrzymało już oficjalną zgodę na użytkowanie - większość w ostatnich dniach grudnia 2014 r. - mówi Konopacki.

Ponadto spadł śnieg i pojawił się mróz, który dodatkowo komplikuje większość prac.

Budowa nowych dróg przy linii PKM ukończona jest w ok. 90 procentach, natomiast zaawansowanie robót mostowych - w zależności od obiektu - wynosi od 85 do 100 proc. Przy czym zaznaczyć trzeba, że konstrukcyjnie gotowe są już wszystkie obiekty inżynieryjne na trasie PKM (łącznie 41), a obecnie prowadzone są na nich wyłącznie prace wykończeniowe.

- Konstrukcję najdłuższej, 940-metrowej estakady przy gdańskim lotnisku zobacz na mapie Gdańska udało się wykonać półtora miesiąca przed planowanym w harmonogramie terminem - zaznacza Tomasz Konopacki.

Zobacz jesienną (najnowszą) kronikę budowy linii PKM.


Czy nowa kolej w Gdańsku ułatwi ci podróżowanie?

Systematycznie przeprowadzane są odbiory techniczne kolejnych obiektów, m.in. oczekiwanego przez kierowców wiaduktu drogowego na ul. Budowlanych, gdzie od maja 2014 r. w związku z budową przystanku PKM Gdańsk-Matarnia obowiązuje objazd. Urzędowe decyzje w sprawie tego oraz kilku innych obiektów powinny zapaść w pierwszych tygodniach 2015 r.

Gotowe są już konstrukcje wszystkich 8 przystanków PKM, a dwa z nich - Gdańsk-Rębiechowo zobacz na mapie Gdańska i Gdańsk-Kiełpinek zobacz na mapie Gdańska - posiadają już kompletne, charakterystyczne czerwone wiaty przystankowe. Obecnie trwa montaż perforowanych ścian z artystycznymi grafikami na przystanku PKM Gdańsk-Brętowo, a w styczniu 2015 r. rozpocznie się ich montaż na Strzyży. Zaawansowanie robót kubaturowych, w zależności od przystanku, wynosi 60-80 procent.

Najmniejszy statystycznie - na poziomie 55-60 procent - jest postęp robót w telematyce i SRK, gdyż te prace mogły w pełni ruszyć dopiero po zakończeniu robót konstrukcyjnych i torowych.

Warto jednak odnotować, że wzdłuż linii PKM stoją już wszystkie kontenery Bombardiera z systemami sterowania dedykowanymi dla poszczególnych posterunków ruchu, a w budynku Lokalnego Centrum Sterowania na Matarni znajduje się już także komputer zależnościowy systemu EBILock 950, który będzie odpowiedzialny za nadzór nad poprawnym i bezpiecznym działaniem urządzeń na posterunkach w Rębiechowie, Brętowie, Kiełpinku oraz Petrolocie/Firodze. Pod koniec 2014 r. przy torach PKM zamontowane zostały również pierwsze semafory.

Pomorska Kolej Metropolitalna jest największą inwestycją infrastrukturalną realizowaną przez Samorząd Województwa Pomorskiego. Nowa linia połączy Wrzeszcz z Portem Lotniczym im. Lecha Wałęsy i dalej z istniejącą linią kolejową Gdynia - Kościerzyna. Dzięki PKM zarówno z Gdańska, jak i z Gdyni można będzie dojechać pociągiem do lotniska w niecałe 25 minut.

Koszt realizacji projektu PKM wynosi 720,5 mln zł netto i w 70 proc. dofinansowany jest ze środków Unii Europejskiej. Całkowita wartość projektu PKM - po uwzględnieniu 186,5 mln zł wartości gruntów przekazanych pod inwestycję - to 907 mln zł netto. Wykonawcą jest firma Budimex, która za swoje prace zainkasuje 716 mln zł. Inwestycja ma być gotowa w połowie 2015 r.

Przebieg Pomorskiej Kolei Metropolitalnej w Gdańsku. Przebieg Pomorskiej Kolei Metropolitalnej w Gdańsku.

Najważniejsze wydarzenia na budowie PKM przewidywane w 2015 roku

luty/marzec 2015 r. - zakończenie robót torowych
marzec/kwiecień 2015 r. - rozpoczęcie testów nowej linii kolejowej z wykorzystaniem zakupionego przez Samorząd Województwa Pomorskiego taboru Pesy, przeznaczonego do obsługi linii PKM
30 kwietnia 2015 r. - zakończenie budowy PKM i uzyskanie świadectwa przejęcia od wykonawcy (poza odcinkiem włączeniowym toru nr 1 do linii E 65, gdzie - w związku z opóźnieniami w modernizacji stacji PKP Gdańsk-Wrzeszcz - prace potrwają do 31.10.2015 r.)
maj - sierpień 2015 r. - procedury odbiorowe, uzyskanie certyfikatów i pozwoleń na użytkowanie linii PKM
1 września 2015 r. - oficjalne oddanie linii PKM do użytku.

Opinie (204) 9 zablokowanych

  • Interesujące, nawet bardzo. (4)

    Przeciwnicy budowy PKM pokazują mankamenty tej inwestycji w sposób merytoryczny i humorystyczny. Odwrotnie zwolennicy. Oni się obrażają i lejąc hektolitry wazeliny używają wulgaryzmów. Po prostu nie wytrzymują napięcia nerwowego (może są płatnymi klakierami, bo wszystko na to wskazuje).
    A "Miś" ma się dobrze, jak za czasów komuny. Jak to jest, że krytykując tamte złe i niesłuszne czasy, sami postępujemy analogicznie - schizofrenia polityczna?

    • 12 23

    • Oj, leje sie wazelina...

      • 2 0

    • Chyba jesteś z tej drugiej opcji, bo tak sugeruje jakość wpisu.

      • 2 0

    • A "Miś" i tak ma się dobrze. Jak widać jest ponadczasowy.

      • 1 0

    • "merytoryczny" - jakże wyświechtane hasełko...

      • 0 0

  • Panie Struk,czas ochłonąć (1)

    Jest idiotyzmem nazywać tą powstającą linie kolejową ,Pomorską Koleją Metropolitarną.Przecież wszystko na to wskazuje,że jest to Gdańska Kolej Miejska.Tak głupiej inwestycji w tym okresie rozwoju Pomorza za tak duże pieniądze chyba nie ma .Nikt chyba nie przebije rozrzutności marszałka Struka w wyścigu podlizywactwa władzom Platformy Obywatelskiej .Życzę mu w Nowym Roku,żeby jasność myśli pobudziła w nim więcej działań na rzecz bardziej potrzebnych inwestycji na Pomorzu,niż ciągłe spełnianie oczekiwań kompanów partyjnych z Gdańska.

    • 17 26

    • Świetnie

      niech żyje Gdańska Kolej Metropolitalna!!! Huuraaa !!!!

      • 0 0

  • Szkoda (4)

    Cytat "mamy pojechać z Wrzeszcza do Gdyni po drodze mijając lotnisko w Rębiechowie i przystanek w Osowej."
    To tam nie będzie się zatrzymywał???
    A tak na poważnie to kiedy przystanek Karwiny?

    • 18 3

    • szczura pytaj

      • 11 0

    • Najpierw winda na Kamienną Górę.

      Jakieś priorytety muszą być!

      • 9 0

    • Szczurek woli wydawać na sylwestry z Polsatem

      • 9 0

    • czy Szczurek kiedyś obiecywał przystanki na linii 201?

      Nie, to PKM się zobowiązała do ich budowy! Więc to PKM trzeba z nich rozliczyć...

      • 1 6

  • Redakcja wprowadza czytelników w błąd. (1)

    Cytat: : "Gotowy wiadukt pn. Mostek Weisera Dawidka". Wiaduktu nazywanego Mostem Weisera nie ma. Został zburzony, bo ponoć jego stan techniczny zagrażał bezpieczeństwu. Ciekawa sprawa, bo podczas pożegnania tego obiektu wytrzymał obciążenie ok. 20 ton. Wynika to z liczby osób zgromadzonych na nim (ok. 250), przyjmując wagę 80 kg każdej.
    Nowy wiadukt jest tylko imitacją dawnego Mostu Weisera, stąd proponuje nazwę "Fałszywy Most".

    • 7 17

    • Niezły budowlaniec z ciebie. Podaj zrealizowane obiekty, żebym mógł je omijać.

      • 5 1

  • Kiedy rusza przedsprzedaż biletów na PKM (1)

    najlepsza godzina to 1.00 (w nocy) i od razu zawiesi się system.

    • 12 7

    • Pendolino bis

      • 4 2

  • bo ja wiem czy 10% to niewiele... (2)

    swoja droga czy KIEDYKOLWIEK budimex oddał cos na czas?

    • 7 9

    • Tak (1)

      Choćby lotnisko...

      • 3 1

      • na czas????

        • 0 0

  • "Niestety do tego wyniku zabrakło naprawdę niewiele"

    Szkoda, bo mogło zabraknąć wiele ;-)

    • 2 2

  • koniec budowy PKM

    Termin zakończenia budowy PKM to kwiecień 2015. Autor o tym zapomniał?

    • 8 6

  • A dlaczego nie przykryto podkładów na torowisku płytami? (4)

    Mogłaby to być jednocześnie ścieżka rowerowa, bardzo malownicza. Dodatkowa atrakcja, a do tego mieszkańcy Osowy mogliby wygodnie i zdrowo, na dwóch kółkach do miasta dojeżdżać.

    • 8 26

    • (1)

      A jak byc nadjeżdżał pociąg z prędkością 80km/h to ludzie zsiadali by z rowerów i wskakiwali do rowów. Joli idź na spacer ochłoń, bo chyba gastryka rzuciła Ci sie na mózg po Swietach

      • 17 2

      • To chyba oczywiste, że rowerzysta miałby pierwszeństwo.

        Jak zawsze!

        • 4 0

    • Istotnie ścieżka rowerowa wzdłuż torowiska miała być. Potem projektanci z tego wcofali się.

      • 0 2

    • Większego idiotyzmu od lat nie czytałem!!!

      Pociągi PKM jeździć z prędkością do 120 km/h to jak sobie Jolu wyobrażasz jednocześnie ruch rowerzystów po torowisku...

      • 4 1

  • A Szczurek zamiast zająć się budową gdyńskich przystanków woli budować scenę dla Polsatu (5)

    • 20 8

    • a czy gdańskie przystanki buduje Adamowicz czy samorządowa PKM?! (4)

      Ktoś Wam płaci za pisanie tych komentarzy, czy tak bardzo próbujecie przykryć przewał jakim jest wycofanie się PKM z budowy gdyńskich przystanków?

      • 7 10

      • Czy widzisz aktywność miasta w tej kwestii? (3)

        Nawet jeśli to nie miasto miało budować przystanki, to nie widać żadnego zainteresowania, monitów czy informacji z miasta w tej kwestii. Władze miasta są gospodarzem na terenie gminy i oczekuję, że ich działania będą ukierunkowane również na aspekty, na które mają wpływ pośredni. Pewnie przykłady można by było mnożyć, pierwszy z brzegu - w Sopocie udało się wyremontować perony na dworcu by wiaty były funkcjonalne i w miarę ładne, w Gdyni powstały potworki, które w przypadku większego deszczu i wiatru nie chronią podróżnych. Pewnie tu nie ma winy miasta, ale sądzę, że nikt z urzędu się nie pofatygował do PKP, żeby spróbować chociaż skonsultować projekt. Takiego aktywnego podejścia miasta mi brakuje i nie wierzę, że w zakresie współpracy urzędników z innymi instytucjami, miasto robi wszystko co jest możliwe.

        • 9 2

        • I jeszcze kwestia peronu na Wzgórzu Św Riwiery (2)

          I jeszcze info z przed roku, artykuł łatwo znaleźć:

          "Gdynia porozumiała się z zarządcą centrum handlowego Riviera - firmą Mayland - w sprawie budowy peronu, przy którym zatrzymają się pociągi Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Peron ma być gotowy w połowie 2015 r. kiedy zaczną kursować składy PKM.

          Budowa peronu przy linii kolejowej nr 201 - relacji Gdynia - Kościerzyna - na wysokości przystanku SKM Wzgórze św. Maksymiliana nie jest już zagrożona. Władze Gdyni i przedstawiciel spółki Mayland podpisały w tej sprawię stosowną umowę"

          i co, cisza - a pewnie umowa jest pełna zapewnień o dobrej woli, a żadnych konkretów, które można wyegzekwować w sądzie. Kaktus mi na ręce wyrośnie jak peron powstanie do połowy 2015.

          • 11 0

          • Może będą budować przystanek z kontenerów? Technologia sprawdzona przy budowie infoboxu ;)

            • 5 2

          • Karwiny i Stadion również tylko na papierze :(

            • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane