• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przedłużenie linii do SKM Śródmieście gotowe w 75 proc. SKM-ki pojadą tam w marcu

Maciej Naskręt
29 września 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 

Zobacz przystanek SKM Śródmieście z lotu ptaka


Sprawdziliśmy postęp na budowie przystanku SKM Śródmieście zobacz na mapie Gdańska wraz z ok. kilometrową linią. Inwestycja gotowa jest w 75 proc., a jej budowa ma się zakończyć w grudniu. Składy SKM-ki dojadą tam jednak dopiero w marcu 2015 r.



Zobacz wizualizację budowy przedłużenia linii SKM do przystanku SKM Śródmieście.

Jeszcze dwa i pół miesiąca powinna potrwać budowa przystanku SKM Śródmieście. Obecnie zaawansowanie prac wynosi ponad 75 proc. i wszystko wskazuje na to, że uda się zrealizować przedsięwzięcie w terminie. Inwestycja zlecona przez spółkę SKM zapewni pasażerom dojazd w rejon al. Armii Krajowej. zobacz na mapie Gdańska Obecnie składy z Gdyni dojeżdżają na stację Gdańsk Główny.

Choć wykonawca ma zakończyć budowę wartą ok. 66 mln zł w grudniu tego roku, to jednak pierwsze pociągi w barwach SKM przy nowym przystanku podróżni zobaczą dopiero w marcu. Powód? - Otwarcie przedłużenia naszej linii wymaga zmian w rozkładzie jazdy. Stąd będzie to możliwe najszybciej w marcu - przyznaje Marcin Głuszek, dyrektor ds. marketingu i sprzedaży PKP SKM w Trójmieście.

Sprawdźmy jednak to co najbardziej interesuje m.in. podróżnych SKM-ki, czyli postępy na placu budowy.

Budowa przystanku SKM Śródmieście

  • Prawie gotowa wiata i peron przystanku SKM Śródmieście.
  • Planowane zejście i winda z przystanku tramwajowego na przystanek SKM Śródmieście.
  • Widok na przedłużoną linię SKM z wiaduktu w ciągu al. Armii Krajowej.

Pierwsze prace przy budowie linii.

Największe zmiany od ostatniej naszej wizyty w maju obecnie można dostrzec w rejonie al. Armii Krajowej, gdzie powstaje przystanek SKM Śródmieście - przyszły przystanek czołowy SKM, z którego pociągi będą odjeżdżać wyłącznie w kierunku Gdyni. Nad peronem pojawiła się wiata o konstrukcji stalowej. Wykonane zostało także jej zadaszenie, które dodatkowo jest w 80 proc. obłożone panelami. Posadzkę zyskał także sam peron nowego przystanku.

Na wysokości peronu SKM Śródmieście wykonano grodzie stalowe, które stworzą niezbędny mur oporowy zabezpieczający skarpę na granicy terenów kolejowych i miejskich. Praktycznie gotowa jest też konstrukcja schodów prowadzących z przystanku tramwajowego na przystanek kolejowy. Wykonawca obecnie montuje konstrukcję wiat nad nowymi schodami, a obok nich ok. 3 metry ponad powierzchnię wystaje stelaż pod przyszły szyb windy.

Co ciekawe, nowy przystanek posiada dodatkowe zejście do tunelu, które w przyszłości ma posłużyć jako dojście do powstającego tuż obok centrum handlowego pn. Forum Radunia.

Torowisko praktycznie gotowe

  • Na odcinku między SKM Śródmieście a stacją Gdańsk Główny ułożone są oba tory nr 501 i 502.
  • Na kilometrowym przedłużeniu brakuje tylko jednego rozjazdu.
  • Wpięcie torów SKM w tory dalekobieżne na wysokości Huciska.
  • Nowe dwa tory SKM na wysokości budynku poczty.
  • Prace torowe przy wiadukcie Błędnik.

Niemal na całej długości projektu, czyli od Wiaduktu Błędnik do Wiaduktu Biskupia Górka, wykonawca ułożył torowisko kolejowe. Na miejscu pracuje podbijarka torowa, która reguluje płaszczyznę nowego torowiska.

Na stacji Gdańsk Główny dokonano też modernizacji torów nr 9 i 11 - są to tory boczne, dla których niezbędna była lekka korekta geometrii ze względu na utworzenie nowego głównego ciągu torów 501 i 502 w ramach przedłużenia linii SKM.

Wykonawcy pozostało wyłącznie ułożenie rozjazdu tuż przed nowym przystankiem SKM Śródmieście. Prace torowe toczą się także w sąsiedztwie przebudowanego peronu trzeciego na stacji Gdańsk Główny.

Peron 3 na stacji Gdańsk Główny

  • Odnowiony peron trzeci na stacji Gdańsk Główny.
  • Schody prowadzące na nowy peron trzeci SKM-ki.
  • Na peron trzeci, który został przebudowany niepełnosprawni, matki z wózkami, ale także rowerzyści dostaną się windą.
  • Nowy peron trzeci na stacji Gdańsk Główny.

Czy nowy przystanek SKM Śródmieście ułatwi ci podróże po Trójmieście?

Inwestycja obejmowała modernizację peronu trzeciego poprzez utworzenie tzw. peronu wyspowego. Nowy obiekt na linii jest praktycznie gotowy. Ustawiono historyczną wiatę, której podpory musiały przejść renowację. Zamontowano na nich dach, który został już zaizolowany. Całość oświetlą ozdobne latarnie.

Gotowe są też schody dla podróżnych z tunelu wiodącego do dworca PKS i na tramwaj. Osoby niepełnosprawne, rowerzyści, czy matki z dziećmi w wózkach będą miały do dyspozycji windę, której szyb jest już gotowy. Brakuje samej kabiny i silników.

Nowy przystanek

Brak rozjazdów - połączeń linii dalekobieżnej z powstającym przedłużeniem SKM będą powodować perturbacje w ruchu. Najważniejszy minus przedłużenia linii SKM to brak wpięcia go w linię dalekobieżną za przystankiem SKM Śródmieście w kierunku Oruni.

Nie ma też szans na to, by pociągi linii z PKM wjechały na tory przy przystanku SKM Śródmieście. Dlaczego? Brakuje rozjazdów, które umożliwiłyby to za stacją Gdańsk Główny patrząc od strony Wrzeszcza. Owszem, jest taka możliwość przed Gdańskiem Głównym, ale w Urzędzie Marszałkowskim, który organizować będzie ruch na linii PKM, istnieje przekonanie, że PKM i SKM nie powinny sobie wchodzić w tory.

Jest jednak szansa, że SKM umożliwi bezpośredni przejazd z Tczewa do Gdyni. Rozjazdy dają możliwość zjechania z linii dalekobieżnej w Gdańsku Głównym jeszcze ok. 300 metrów przed nowym peronem nr 3.

Zakres budowy przedłużenia linii 250

Kolejowa inwestycja w Gdańsku dzieli się na trzy części. Pierwsza to przebudowa istniejącej stacji Gdańsk Główny. Obejmuje ona modernizację peronu trzeciego poprzez utworzenie tzw. peronu wyspowego, remont i adaptację istniejącej wiaty wraz z jej wydłużeniem, a także przebudowę schodów wejściowych na nowy peron. Ponadto pasażerom poruszanie się ma ułatwiać winda, łącząca peron nr 3 z przejściem podziemnym.

Kolejna część przedsięwzięcia to budowa ok. kilometrowej, dwutorowej linii kolejowej do planowanej stacji Gdańsk Śródmieście. W jej ramach oprócz torów zostanie wzmocniona konstrukcja Kanału Raduni przechodząca pod torami.

Trzecim i najważniejszym elementem inwestycji jest budowa nowego peronu wyspowego, czyli stacji Gdańsk Śródmieście. Na planowanym peronie zostanie ulokowana wiata peronowa o konstrukcji stalowej, urządzenia elektronicznej informacji audiowizualnej dla podróżnych, słupki SOS-Info, monitoring, instalacja oświetleniowa, a także obiekty małej architektury.

Miejsca

Opinie (131) 5 zablokowanych

  • zbigniew

    w czasie gdy przystanek Żabianka czy Wrzeszcz są remontowane i nadaje się im współczesnego charakteru nowy przystanek buduje się jak 40 lat temu. no pozdrawiam. ślepy przystanek - wróżę sukces naprawdę. czy naprawdę takim wyzwaniem byłoby wpięcie w linię dalekobieżną?

    • 8 4

  • Super inwestycja!! (3)

    Skoro dział marketingu SKM wiedział wiele miesięcy temu, że nowa stacja będzie gotowa już w grudniu dziwie się, że nie przygotowany został nowy rozkład np. od 1 stycznia 2015 roku.
    Dlaczego przystanek ma czekać aż do marca na możliwość skorzystania???
    Czekam na te stację już od mistrzostw Euro 2012 i kolejne pół roku muszę czekać, żeby dojechać do domu SKM bez konieczności urządzania długich spacerów... nasuwa mi się pytanie o co tu chodzi, ludzie proszę was trochę rozumu... kto pracuje w marketingu SKM????

    • 14 3

    • idioci...

      co tu dużo gadać. Inwestycje w Gdańsku nie od dziś nie służą obywatelom Trójmiasta. Serdecznie Wam drodzy Gdańszczanie współczuję i bynajmniej nie jest to ironia.

      • 1 3

    • Bo to pod Forum Radunia robione jest a nie dla mieszkających w pobliżu.

      • 2 3

    • To moze w ogole ci nic nie powinni budować,niech lepiej mi wybudują tramwaj,marudo...

      Nie będę narzekał,że

      • 1 1

  • Wszystko gotowe! tylko rozkład jazdy będzie opracowany (?!) do marca. KPINA I SKANDAL, ale nieudacznicy kolejowi są zadowoleni.

    • 8 4

  • a mnie bardziej interesuje pomysł z tunelem z tego przystanku na ulicę toruńską i do urzędu marszałkowskiego, co się dzieje z tą inwestycją ?
    moim zdaniem to było najsensowniejsze połączenie komunikacyjne tego przystanku, skoro żeby dostać się na biskupią górkę czy dolne miasto trzeba drałować na około

    • 8 1

  • Absurdy jak u Barei. (1)

    Nie dojedzie sie do/z Tczewa, bo nie ma połączenia z linią dalekobieżną. NIe można połączyć z tą czy z tamtą linią, bo nią zarządza inna spółka. Wyobraźcie sobie, że ktoś buduje nową wylotówkę z Gdańska na Warszawę ale w konsekwencji, że droga międzymiastowa jest własnością (została wybudowana za inne pieniądze) innej firmy, wylotówka kończy się w polu, bo nie ma możliwości połączenia z drogą miedzymiastową. Bzdury? Ale jakże bliskie temu co serwuje nam SKM z PKP, za niemałe pieniądze.

    • 14 2

    • Droga międzymiastowa JEST własnością "innej spółki".

      • 1 2

  • za tę kasę mogli wstawić klimatyzację do wszystkich wagonów!

    • 2 5

  • Pkm i skm nie powinny sobie wchodzić w droge, czy ktoś tam myśli ta pkm to wieczne przesiadki tylko będą

    • 6 0

  • wybudowali przystanek z wiatą i połóżyli kilometr torów (1)

    TAK! to musiało kosztować cięzkie miliony.

    • 7 4

    • Zabudowano też tory od Huciska do dworca Śródmieście płytą nośną

      • 0 3

  • A może by tak wyremontować trasę do Nowego Portu ...

    ... i puścić chociaż dwie SKM-ki rano i po południu?

    • 10 5

  • Niech zakwita sto kwiatów,niech się pyszni sto opinii

    • 0 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane