- 1 Nie będzie lepszej segregacji - będą kary (235 opinii)
- 2 Śmierć Adamowicza. Wyrok ws. finału WOŚP (107 opinii)
- 3 Pomorze za 36 lat: kobiece i... stare (68 opinii)
- 4 Napad na bank czy głupi żart? (89 opinii)
- 5 "Pani już tu nie mieszka". Wyrzucili też kota (714 opinii)
- 6 Remontują, zamiast wyburzyć. Dlaczego? (109 opinii)
Przedsiębiorcy boją się remontu Długiego Pobrzeża
Nie dali się pandemii, ale boją się, że nie przetrwają dwuletniego remontu Długiego Pobrzeża, który ma się zacząć jeszcze tej jesieni. Ich zdaniem biznesy dałoby się uratować, gdyby prace przeprowadzano odcinkami. - Rozmowy na temat harmonogramu robót na Długim Pobrzeżu nadal trwają. Bierzemy pod uwagę wszystkie propozycje - zapewnia Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska.
- Prowadzę ten biznes od 29 lat i, prawdę mówiąc, przez ostatnie 3 lata było tylko gorzej i gorzej - opowiadał nam już przed rokiem Jerzy Olszówka, właściciel restauracji Baryłka. - Najpierw ta dziura, potem przeszło rok pandemii, teraz remont, który stanie się naszym gwoździem do trumny.
Przebudowa Długiego Pobrzeża za 41 mln zł
Remont Długiego Pobrzeża ma kosztować ok. 41 mln zł. Prace rozpoczną się w tym roku, a zakończą w 2024 r. W połowie października Gdańsk podpisał umowę z firmą Doraco na wykonanie prac.
41 mln zł na remont Długiego Pobrzeża
Roboty na Długim Pobrzeżu prowadzone będą na ok. 500-metrowym odcinku od Mostu Zielonego do Targu Rybnego i będą wykonywane równolegle przez miasto oraz inwestora prywatnego.
Po remoncie nie zmieni się charakter pobrzeża i, tak jak dotychczas, pełnić ono będzie funkcję bulwaru i ciągu spacerowego. Pozostaną także miejsca do cumowania jachtów i niewielkich jednostek pływających.
Inwestycja - tłumaczą urzędnicy - ma na celu przede wszystkim zapewnienie bezpieczeństwa, bo nabrzeże się sypie. Dodatkowo dzięki niej poprawi się estetyka tego miejsca, a jego walory historyczne zostaną przywrócone.
Zanim to jednak nastąpi, miasto planuje zamknięcie całego odcinka od Mostu Zielonego do Bramy Straganiarskiej na okres do 2 lat.
Przedsiębiorcy z Długiego Pobrzeża: Nikt nas nie słucha
Choć miasto przygotowuje się do remontu Długiego Pobrzeża od wielu miesięcy, działający tam przedsiębiorcy uważają, że urzędnicy nie liczą się z ich głosami w tej sprawie.
- Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańsk do dziś nie poinformowała o swoich planach żadnego z właścicieli kamienic. Żadnych informacji nie otrzymały też osoby prowadzące tam działalności gospodarcze - podkreśla Dominik Parzyszek, mieszkaniec Długiego Pobrzeża i radny dzielnicy Gdańsk-Śródmieście. - Dotychczas odbyły się w Urzędzie Miasta trzy spotkania, ale do wzięcia w nich udziału zaproszono garstkę wybranych. Spotkania miały charakter jedynie informacyjny, a nie konsultacyjny. Nieoficjalnie udało nam się dowiedzieć, że do zamknięcia Długiego Pobrzeża ma dojść już 15 listopada, bo miasto musi ruszyć z remontem przed końcem roku, żeby nie stracić dotacji. Oficjalnej informacji nikt z nas do tej pory nie otrzymał.
Parzyszek podkreśla, że dotychczas nie odbyły się żadne konsultacje społeczne związane z tą inwestycją. Nagłe zamknięcie Długiego Pobrzeża na okres 2 lat może się natomiast przyczynić do upadku wielu restauracji, sklepów, hoteli, ale też do definitywnego pozbycia się Żeglugi Gdańskiej z okolic Zielonej Bramy. Łącznie ok. 30 biznesów.
"Propozycje nie do zaakceptowania"
Przedsiębiorcy nie mają wątpliwości, że zamknięcie Długiego Pobrzeża przesądzi o upadku ich biznesów.
- Jednemu z restauratorów zaproponowano uruchomienie latem ogródka na terenie placu Świętopełka, na co ten zareagował śmiechem. Powiedział, że zanim doniesie tam ze swojego lokalu herbatę, to zdąży mu po drodze ostygnąć - opowiada pracownik sklepu z bursztynem, znajdującego się przy Długim Pobrzeżu. - My bez turystów możemy zwijać interes. Szef już nawet nie chce się na ten temat wypowiadać, dlatego poprosił mnie o reprezentowanie go w kontaktach z mediami, podkreślając, że to też moja sprawa - jeśli biznes upadnie, ja stracę pracę.
- Proponowaliśmy, żeby remont zawieszono na okres letni i żeby odbywał się on odcinkami ok. 20-metrowymi. Miasto zignorowało te nasze sugestie - dodaje właściciel działającego na Długim Pobrzeżu antykwariatu. - Działam tu od przeszło trzech dekad. Mój biznes funkcjonuje dzięki turystom, bo mieszkańcy zajrzą czasem raz w tygodniu, popatrzą, ale rzadko coś kupią. Jeśli miasto odetnie drogę turystom, mogę zamykać interes. Dalsze prowadzenie go nie będzie miało sensu.
Prawnicy przedsiębiorców bezsilni, bo brak oficjalnych informacji, do których mogliby się odnieść
Obecnie właściciele kamienic i biznesów na Długim Pobrzeżu zakładają stowarzyszenie w celu obrony swoich praw. Poprosili o pomoc prawników. Ci jednak nie mają przeciwko czemu wystąpić, bo oficjalnie przecież nikt nic nie wie.
- Do dziś nikt nie otrzymał żadnego dokumentu od miasta, który jednoznacznie potwierdzałby plany zamknięcia Długiego Pobrzeża na 2 lata. Nasi prawnicy nie mają się więc do czego odnieść - podkreśla Dominik Parzyszek. - Obecnie intensywnie "atakujemy" miasto pytaniami dotyczącymi planów remontu z nadzieją, że ktoś wreszcie podzieli się z nami oficjalnymi informacjami.
Przedsiębiorcy, mając świadomość tego, że na szali leżą ich biznesy, a więc ich własna przyszłość, są bardzo zdeterminowani, aby walczyć o swoje racje.
- Remont Długiego Pobrzeża jest potrzebny i my tego nie negujemy. Jeśli magistrat nie pozostawi nam wyboru, zorganizujemy protest. Jeśli będzie trzeba, to na Długim Pobrzeżu rozstawimy miasteczko namiotowe i będziemy w nim przebywali tak długo, aż miasto zacznie traktować nas jako stronę i traktować poważnie nasze argumenty - podkreśla Parzyszek.
Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska: decyzja jeszcze nie zapadła
Tymczasem przedstawiciele Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, która z ramienia miasta zleciła remont Długiego Pobrzeża, przekonują, że ostateczna decyzja o sposobie prowadzenia prac remontowych jeszcze nie zapadła.
- Prace i rozmowy na temat ostatecznego harmonogramu robót na Długim Pobrzeżu nadal trwają i uwzględniają również stanowisko restauratorów, którym przedstawiliśmy założenia w trakcie organizowanych spotkań. Nie jest planowane zamknięcie całego odcinka Długiego Pobrzeża od rozpoczęcia robót. Rozważanych jest kilka wariantów, także z podziałem na odcinki - przekonuje Aneta Niezgoda, rzecznik DRMG.
Podkreśla, że urzędnicy biorą pod uwagę potrzeby restauratorów, dlatego zorganizowali już kilka spotkań z nimi, a przekazane przez nich sugestie są brane pod uwagę przy ustalaniu harmonogramu robót.
- Musimy także mieć na uwadze kwestię złożoności prowadzonych robót. Po pierwsze, część urządzeń pracujących przy remoncie będzie znajdować się w wodzie, co może wpłynąć na ruch jednostek przepływających w pobliżu. Ten element również musi zostać uwzględniony. Po drugie, cały czas trwa remont Żurawia, z którego wykonawcą także jesteśmy w kontakcie. Po trzecie, kwestię warunków organizacji ruchu, w celu bezpiecznego użytkowania ruchu, musimy skonsultować i uzgodnić z zarządcą drogi - wylicza Agata Niezgoda.
Nurkowie badali stan Długiego Pobrzeża
Przekonuje, że miasto bierze pod uwagę różne warianty harmonogramu, w tym także zawieszenie robót na okres letni. Termin zakończenia robót ustalono jednak na czerwiec 2024 r. i nie ma możliwości przyspieszenia końca inwestycji z uwagi na jej złożoność.
Ostateczny harmonogram robót restauratorzy poznają na spotkaniu, które planowane jest po zakończeniu prac nad tym opracowaniem.
Miejsca
Opinie (199) 6 zablokowanych
-
2022-11-10 09:42
Opinia wyróżniona
ciężki temat (9)
Z jednej strony remont jest niezbędny... z drugiej pieniędzy jest ile jest.. to co chcą przedsiębiorcy kosztowało by dwa razy więcej dzielenie takiej inwestycji na etapy z drogami tymczasowymi z normami bezpieczeństwa to kosmiczne pieniądze, przedsiębiorcy się nie dołożą bo uważają ze droga należy do miasta...i mamy pat...niektórych planów nie da
Z jednej strony remont jest niezbędny... z drugiej pieniędzy jest ile jest.. to co chcą przedsiębiorcy kosztowało by dwa razy więcej dzielenie takiej inwestycji na etapy z drogami tymczasowymi z normami bezpieczeństwa to kosmiczne pieniądze, przedsiębiorcy się nie dołożą bo uważają ze droga należy do miasta...i mamy pat...niektórych planów nie da się wykonać technicznie. I tu wchodzi dialog.. jak by miasto dało inne lokale na czas remontu to zaczęło by się tam zarabiałem krocie teraz dali mi lokal w którym nie da się zarobić, 29 lat jestem w tym miejscu dlaczego mam się przenosić? to miasto musi mnie zabezpieczyć...dajcie mi odszkodowanie, a prawda jest tak, że remont trzeba zrobić są na to pieniądze i nie ma wyjścia.więc miasto i tak go zrobi bo nie ma wyjścia a to czy przedsiębiorcy się dogadają czy nie to już nie ma znaczenia.Ci co tak w postach znają się na technologi remontu bo po wpisach widać że 85% postów piszą inżynierowie po politechnice w dziedzinie budownictwa wodnego to może zasugerują wykonawcy jak zrobić remont nabrzeża i zostawić dojście do biznesów...może jakiś projekt? może biznesmeni z pobrzeża dołożą kwoty by to zrobić.. nie wiem jedno wiem remont jest niezbędny w celach wizualnych i bezpieczeństwa i tyle...
- 89 5
-
2022-11-10 13:52
Dobra organizacja i będzie szybko po remoncie ! Prace remontowe na 3 zmiany / 24 godz/dzień ! Proste ? Proste ! (1)
- 3 5
-
2022-11-10 15:24
Zaraz będzie krzyk że głośno, że pyli itd Nie ma szans. Nigdy wszystkim nie dogodzisz.
- 4 0
-
2022-11-10 12:07
W lata 70 remont Długiego Pobrzeża nie powodowała zamknięcia Działalności Gospodarczych.
Jak miasto nie ma na remont cywilizowany niech go po prostu nie robi. .
Robienie remontu kosztem przedsiębiorców jest fatalnym przykładem, że inwestycja ma być przeprowadzona kogoś kosztem.
Bardzo brzydkie zachowanie Miasta Gdańska .- 4 13
-
2022-11-10 11:58
A mu nie jest ich szkoda
Ceny wyrobów z bursztynu nad Motławą to żart. Najlepiej jeszcze płatność gotówką i bez paragonu...
- 8 1
-
2022-11-10 10:58
I ja im się nie dziwię, jak PO się do czegoś zabiera... To musi spierd... (1)
- 7 10
-
2022-11-10 16:00
A to nie oni głosują na PO?
- 1 2
-
2022-11-10 10:21
Na rybackim pobrzezu na poczatku roku podzielili na etapy (2)
Wiec nie wymyslaj nie stworzonych głupot
- 4 14
-
2022-11-10 10:59
Czyli jak znam sprawność Chojraczki, będzie rozgrzebane 7 lat
- 4 4
-
2022-11-10 10:41
Przejdź się kiedyś po Rybackim i Długim Pobrzeżu, przeczytaj jeszcze raz swój komentarz i zobacz, że nie ma on sensu.
- 10 1
-
2022-11-10 07:48
Opinia wyróżniona
Najlepiej będzie, jak nie będzie remontu? (16)
W pewnym momencie, nabrzeże zawali się samo, zabierając spacerowiczów i ogródki restauracyjne... I wtedy co powiedzą przedsiębiorcy? Że stracili biznesy bo miasto nie zadbało o nabrzeże... Każdy chce robić pieniądze, ale bezpieczeństwo jest priorytetem nadrzędnym.
- 243 40
-
2022-11-10 12:22
Gdzie się wali? Gdyby nie interesiki innych to o remoncie nikt by nie usłyszał.
Według mnie to deweloperka ma znowu interesik i ma gdzieś resztę.
- 1 3
-
2022-11-10 12:14
Remont nie może odbyć się kosztem przedsiębiorców przecież . (1)
Dlaczego Miasto Gdańsk chce kosztem przedsiębiorców zrobić remont strasząc ich, że zawali sie Długie Pobrzeże .
Otóż nie nie zawali . Żelbetonowa konstrukcja z lat 70 będzie mega ciężka do znużenia. Tym bardziej sama sie nie zawali.
Kamienice na Długim Pobrzeżu też stoją na potężnym zabytkowym murze.
Nic sie nie zawali. Miasto nawet nie wiem jak to jest zbudowane .- 4 8
-
2022-11-10 16:53
A dziwisz się?
Ta sekta mało wie
- 1 1
-
2022-11-10 10:59
Trzeba było remontować a nie jumac co się da.
- 1 0
-
2022-11-10 10:06
(5)
Przecież jest napisane w artykule że przedsiębiorcy nie negują potrzeby remontu, chcą tylko rozbicia go na etapy. Nie umiesz czytać?
- 9 10
-
2022-11-10 10:17
Nie da się. (4)
Jak np. rozbić na etapy remont elewacji budynku?
- 12 3
-
2022-11-10 11:29
ciekawa teoria
To tam będą robić elewacje budynków?
- 2 2
-
2022-11-10 11:00
PO już dziękujemy (1)
- 4 6
-
2022-11-10 16:52
Ale marsze gejów będą jak co roku?
- 1 2
-
2022-11-10 10:18
trana uwaga
- 1 1
-
2022-11-10 08:59
Intelektualny dramat (4)
Czego, człowieku, nie zrozumiałeś z tego artykułu?!
- 10 10
-
2022-11-10 11:00
Też bym bal się jak PO się za coś zabiera... Tunel otwierali 17 razy... (3)
- 10 10
-
2022-11-10 15:25
(2)
Wydawało mi się że krasnal z bandą są u władzy a nie PO
- 3 3
-
2022-11-10 16:51
W Gdańsku Krasnalka z ochroną
- 1 2
-
2022-11-10 16:01
W Gdańsku?
Halo PObudka
- 2 4
-
2022-11-10 08:51
Pani narzeka najpierw na dziurę w nabrzeżu sprzed kilku lat, a następnie na planowany remont. To lepiej nie robić remontu i czekać na następną dziurę? Rozumiem że to trudna sytuacja, ale trudno to zrobić inaczej. Remont kawałkami po 20 metrów raczej nie przejdzie, jeśli już to po 100-200 metrów, tam przecież trzeba od strony wody ściankę wodoszczelną postawić i całe nabrzeże rozwalić i zbudować na nowo.
- 28 4
Wszystkie opinie
-
2022-11-10 07:06
Dwa lata to coś za długo (4)
Ale fakt ten odcinek od mostu do Straganiarskiej jest już mocno zniszczony i zaniedbany.
- 52 7
-
2022-11-10 07:51
A zgłosiłeś się z konkurencyjną ofertą? (1)
- 12 7
-
2022-11-10 16:50
Witaj w POlandii
- 0 2
-
2022-11-10 09:28
a masz wiedzę co do stanu technicznego?
- 9 4
-
2022-11-10 13:24
Poczekaj, aż archeolodzy coś wygrzebią
- 6 1
-
2022-11-10 07:07
Marża 269%
Od wielu lat przedsiębiorcy narzekają a wciąż mają marże z kosmosu. Najlepiej nie robi remontu ?
- 68 11
-
2022-11-10 07:15
Jak się wszystko zawali to wtedy zgubnych skutków nie będzie ? (1)
Jak zwykle liczą na wyrwanie kasy za friko.
- 62 7
-
2022-11-10 19:28
Jakby sie już miało walić, to powinno byc zamknięte
- 2 0
-
2022-11-10 07:20
Komuś o to chodzi żeby wykończyć lokany biznes w tej części miasta (11)
- 35 93
-
2022-11-10 07:31
nie ma to jak teoria spiskowa (1)
- 34 9
-
2022-11-10 12:48
To żadna teoria spiskowa tylko fakt. Jest już ktoś kto zaciera ręce i miasto robi wszystko żeby wykończyć biznesy tak jak to zrobili ze sklepami na głównym mieście żeby wsadzić knajpy na miejsce: Tekstylia, Tikurilla czy Nitka itp. Wyprzedają wszystko gdzie mogą zarobić a zwykłych obywateli równają z ziemią.
- 2 8
-
2022-11-10 07:40
(2)
A czy nie było już tak, ze ktoś żądał usunięcia białej floty cumującej koło mostu zielonego?
- 11 9
-
2022-11-10 08:05
Bo? (1)
Bo statki tej "floty" niszczyły pobrzeże, a dokładniej jej część podwodną !
- 10 8
-
2022-11-10 09:24
Ciekawa teoria. Przez wiele lat było Ok,
ale gdy zabudowano Wyspę Spichrzów, nagle okazało się, że biała flota niszczy nabrzeże.
- 11 4
-
2022-11-10 07:50
Albo wykończymy biznesy. (2)
Albo zabijemy ludzi jak się nabrzeże zapadnie... Także tego, podejmij decyzję jak taki mądry jesteś.
- 17 6
-
2022-11-10 08:29
Remont trzeba zrobić, bez dwóch zdań (1)
Ale można go robić etapami, żeby nie wykańczać biznesów, czego nie rozumiecie?
- 11 8
-
2022-11-10 09:24
a może właśnie nie można? jesteś ekspertem ds. budowy nabrzeży?
- 6 3
-
2022-11-10 08:10
Tak i dlatego robią remont
- 5 2
-
2022-11-10 08:29
Po remoncie będzie można jeszcze bardziej wywindować czynsze, proste? (1)
- 3 6
-
2022-11-10 08:41
bzdura, niemal wszystkie lokale od dawna są wykupione przez sklepikarzy i knajpiarzy
- 11 2
-
2022-11-10 07:21
Gdyby przy nabrzeżu budował coś deweloper, to remont trwałby dwa miesiące a nie dwa lata (6)
władza ma swoje priorytety
- 44 39
-
2022-11-10 07:45
kacper ty masz jakiś obłęd z tymi deweloperami (1)
Ja bym to badał
- 20 12
-
2022-11-10 10:18
grzelak ucz się historii!!!
- 6 3
-
2022-11-10 07:51
Ty lecz tą paranoję.... (2)
A twoim :-) zdaniem to kto powinien w mieście i w ogóle budować? Może państwo ? No właśnie, jak tam program "mieszkanie+" ? Jak im idzie budowanie....pardon pis-deweloperka? Oczywiście jak wszystko inne, oprócz programu Szydło czyli "Polska w ruinie+"
- 14 7
-
2022-11-10 11:09
Polska w runie ? mówisz o wypocinach ryżego z jego ostatniego filmu ? (1)
w którym wciskał jak zwykle kit ? Wiem jakie było bezrobocie i stosunek zarobków do cen wtedy i jaki jest teraz więc mam porównanie. Jeśli ktoś uważa że za jego czasów był to kraj mlekiem i miodem płynący to jest raczej niepełnosprawny umysłowo.
- 6 4
-
2022-11-10 11:56
No cóż....z i**otami nie zwykłem dyskutować
- 1 1
-
2022-11-10 09:27
taaak, miasto jest od tego żeby utrudniać życie mieszkańcom
Rozumiem że jesteś ekspertem od tego typu remontów i wiesz że da się to zrobić w dwa lata. Trzeba było startować w przetargu!
- 6 4
-
2022-11-10 07:25
proponuje remont odcinkami 2 metrowymi, a odcinek raz na rok, wtedy będą zadowoleni
- 47 13
-
2022-11-10 07:26
Ważne, że delepprka ma się dobrze (8)
Remont jest potrzebny ale jak z większością decyzji, są one tak wydawane aby utrudnić życie mieszkańcom.
- 43 72
-
2022-11-10 07:31
Czyli?
- 18 4
-
2022-11-10 07:33
nudne! (3)
- 10 6
-
2022-11-10 07:36
bo prawdziwe!? (2)
- 3 15
-
2022-11-10 07:47
Oczywiście że prawdziwe.
W końcu deweloperzy budują mieszkania żeby stały puste, nie sprzedadzą ich żadnym mieszkańcom...
- 18 4
-
2022-11-10 09:00
?
- 2 2
-
2022-11-10 07:52
Następny psychiczny ! (1)
- 10 6
-
2022-11-10 09:01
Nie współczuję ci. Ciężko na to pracowałeś.
- 4 3
-
2022-11-10 09:39
Naprawdę....
Co za bzdury, co ma piernik do wiatraka... w gronie pisowkich miłośników mamy kolejnego trolla - witamy cię Elu.
- 5 0
-
2022-11-10 07:29
Większość tych lokali ma dwa wejścia, od pobrzeża i od ulic równoległych więc nie widzę żadnego problemu. Niech ruszą (1)
głową zamiast lamentować.
- 84 16
-
2022-11-10 08:04
No tak, ale...
Każdy kto tam chodzi to nie idzie specjalnie coś zjeść tyko na spacer i jedzenie czy inne rzeczy są dodatkową atrakcją. A tak trzeba specjalnie iść ulicą od drugiej strony, do knajpy/antykwariatu. Ludzie tam przychodzą pooglądać statki, jachty, wodę.
- 7 13
-
2022-11-10 07:35
Przeciez wlasnie po to jest ten "remont" (5)
Aby zlikwidować te drobne biznesy. Macie tyrać w zagranicznych korpo!
- 18 69
-
2022-11-10 07:52
Tak .W zagranicznej sieci sprzedazy paciorków z bursztynu .
- 17 2
-
2022-11-10 07:59
Drobny biznes...... (2)
Ten biznes kupił by nie jedną pisowską tuzę wraz z kapciami. Bursztyniarze, do których "zaprzyjaźnieni" przewodnicy przyprowadzają całe wycieczki zagraniczniaków, jako do "pewnych" punktów, knajpiarze do których "walą" całe wycieczki przyprowadzane prze równie "zaprzyjaźnionych " przewodników....a u jednych i drugich ceny z (....) wzięte.Dobry dowcip, drobny biznes....
- 20 3
-
2022-11-10 10:27
Nabili kabzy przez lata.
Nic im nie będzie .
- 13 0
-
2022-11-10 11:06
oni w tych sklepach mają często ceny większe niż w Niemczech
kiedyś z ciekawości wszedłem zobaczyć zegarek, zwykły markowy nic specjalnego. W sklepie w Niemczech 400 euro, w sklepie dystrybutora oficjalnego w Polsce +/- to co w Niemczech w sklepie przy Motławie - 650 euro....
- 6 0
-
2022-11-10 20:41
Lepiej w korpo niż giąć się w lansadach przed byle cieciem w knajpie czy sklepiku.
- 1 0
-
2022-11-10 07:43
o remoncie wiadomo od roku.
a ci udają zaskoczenie, że będzie zamknięte.- 53 9
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.