- 1 Rozporządzenie ws. zakazu wstępu do lasów (35 opinii)
- 2 Nie będzie lepszej segregacji - będą kary (258 opinii)
- 3 Śmierć Adamowicza. Wyrok ws. finału WOŚP (113 opinii)
- 4 8 godzin opóźnienia i lądowanie w Poznaniu (372 opinie)
- 5 Pomorze za 36 lat: kobiece i... stare (86 opinii)
- 6 "Pani już tu nie mieszka". Wyrzucili też kota (738 opinii)
Przeszliśmy tunelem pod Martwą Wisłą
Zobacz gotową nitkę tunelu pod Martwą Wisłą.
Zwiedziliśmy gotową - pierwszą - nitkę tunelu pod Martwą Wisłą. W 10 minut przewędrowaliśmy z Nowego Portu na Westerplatte.
Tak jak pisaliśmy, przejście kilometrowym odcinkiem zajmuje ok. 10-12 minut. Samochodem, które wjadą do tunelu w połowie 2015 r. i pokonają go oczywiście znacznie szybciej - w niespełna minutę.
Tunel pod Martwą Wisła zbudowany jest z tubingów, czyli betonowych elementów, z jakich w trakcie wiercenia wykonana została okrągła ściana tunelu. Tubingi tworzą tworzą pierścienie, tych w konstrukcji tunelu jest aż 536. Martwa Wisła znajduje się nad wykopem między 250 a 350 pierścieniem, czyli ma ok. 200 metrów szerokości.
Inwestorem budowy gdańskiego tunelu wraz z dojazdami do Węzła Harfa i Węzła Ku Ujściu (po drugiej stronie rzeki) jest miejska spółka Gdańskie Inwestycje Komunalne, a wykonawcą hiszpańska firma Obrascon Huarte Lain, która za realizację projektu otrzyma 885 mln zł.
Mimo, że tunel otoczony jest wodami gruntowymi we wnętrzu nie widać przecieków. Co innego przy wejściu do drążonego tunelu. Od strony Węzła Marynarki Polskiej znajduje się niewielki przeciek wodny. Jak twierdzi wykonawca nie jest to nic groźnego.
- Jest to nieodzowny, w zasadzie oczekiwany, element budowy każdego tunelu. Wspomniane sączenia nie zagrażają w żaden sposób inwestycji - mówi mgr inż. górnik Józef Pawłowski z OHL
W centralnej części tunelu temperatura powietrza jest o ok. 8 stopni wyższa niż na zewnątrz. Stąd mroźna aura na zewnątrz tunelu w piątek była nie odczuwalna we wnętrzu. Z pewnością latem proporcje zamienią się - będzie tam chłodniej niż na powierzchni.
Niebawem w wydrążonej nitce tunelu ruszy budowa jezdni. Będzie ona znajdować się na pomoście i będzie o przekroju dwóch pasów.
Inwestycja w gdańskim porcie przebiega bez incydentów. - Mimo ogromnego zakresu inwestycji na szczęście dotychczas nie odnotowaliśmy żadnych wypadków przy pracy. Pozostaje wierzyć, że tak też będzie do końca prac. Zresztą podobnie było także na innych inwestycjach prowadzonych przez naszą spółkę - mówi Iwona Żygowska, zastępca prezesa spółki miejskiej GIK.
Co ważne, przeprawa pod dnem Martwej Wisły będzie składała się z dwóch równoległych nitek tunelu. Na razie został wykonany południowy otwór. Z tego powodu należy przetransportować całą maszynę z powrotem w rejon szybu startowego zlokalizowanego przy ul. Ku Ujściu. W tym celu wykonawca wycofał maszynę TBM wydrążonym tunelem, a tarczę przetransportował górą.
Maszyna ma rozpocząć drążenie drugiej - północnej - nitki na przełomie lutego i marca. Aktualnie trwa jej scalanie i podpinanie sieci m.in. do zakładu separacji bentonitu. Tunel ma być gotowy w październiku 2014 r., ale pierwsze samochody pojadą nim w połowie 2015 r. Kilka miesięcy zajmą procedury odbiorowe obiektu.
Zobacz transport elementów tarczy TBM.
Miejsca
Opinie (79) 4 zablokowane
-
2014-01-17 20:20
Nie dało się gdzieś tam pod ziemią Budynia zostawić?
- 8 11
-
2014-01-17 20:33
Czekam na ten tunel niecierpliwie ,nareszcie dojadę do pracy omijając miasto.
- 17 3
-
2014-01-17 20:58
Spacerek w tunelu. (1)
Wstyd p. Naskret. Pan jako reporter- zajmujacy sie komunikacja- powinien znac polozenie dzielnic gdanska i wiedziec gdzie jest letnica a gdzie nowy port jak rowniez westerplate i przerobka. Wstyd!!!!!!!!!!!!!
- 16 0
-
2014-01-18 01:00
A bo to pierwszy raz ten redaktorzyna takie banialuki wypisuje? Jak był artykuł o przejściu pod torami SKM w okolicach Alchemii, to Naskręt wyskrobał że tunel ów powstanie na granicy Wrzeszcza i Przymorza! To ci dopiero wymyślanie nowych granic.
- 5 2
-
2014-01-17 22:12
klaustrofobia..
Jakis ten tunel waski.. I dluuugi ;)
- 1 3
-
2014-01-17 22:13
m.naskręt
Specjalista tunelolog, miłośnik wnętrza tunelowego, poszukiwacz światełka w tunelu, żywy ludzki głos z wnętrza d..y
- 10 2
-
2014-01-18 00:27
By żyło się lepiej (NAM) (3)
To EURO się jeszcze nie odbyło? Aj ajaj Max, a w 2012 miało być tak pięknie i do ciotki w Katowicach miałem dojechać autostradą, a i do wujka w Warszawie pociągiem miałem jechać 3 (trzy) godziny aj aj aj' ach te przeklęte Kaczory.... Albercik, ale mamy rok 2014.... "to kto teraz rządzi...?"
- 3 12
-
2014-01-18 01:35
bójcie się (1)
Manipulanci, cwaniaki i złodzieje.
- 0 3
-
2014-01-18 22:41
Ciekawe ile na boku ukręcili? Pewnie tyle co na autostradach.
- 0 2
-
2014-01-19 02:39
Chyba IM (złodziejom)
- 0 2
-
2014-01-18 01:48
(2)
Tunel ładny to fakt ale jednego możemy być pewni ta atrakcja raczej będzie płatna taki sam tunel jest w mieście Newcastle/Anglia i także jest płatny to grubo bym sie zdziwił jak nasz byłby za free :)
- 2 12
-
2014-01-18 03:18
(1)
No to się zdziwisz, bo nie przewiduje się aby był płatny.
- 4 0
-
2014-01-18 19:58
na razie..;)
jak miasto przycisna dlugi....
- 0 1
-
2014-01-18 06:23
DOBRY POMYSŁ (3)
Wpuścić tam polityków i urzędników a potem szybko zalać :)
- 11 6
-
2014-01-18 07:50
zalej się sam - najlepiej jak załoga Kurska
- 1 2
-
2014-01-18 07:54
Jak wytrzeźwiejesz, to znaczy nie będziesz zalany (1)
To może przemyśl temat swoich wpisów w stanie upojenia, a może naćpania ?
- 2 2
-
2014-01-18 08:07
jak wytrzeźwieje, może się ponownie zalać w trupa, i tak w kółko
- 2 0
-
2014-01-18 10:49
nie przecieka, ale teren jest przesiąknięty wodą, więc kilka lat i będzie przeciekał i to ostro
a wtedy zacznie się wieczne uszczelnianie. Koszty utrzymania tego tunelu będą kolosalne i opłaty za korzystanie, które muszą się pojawić, nie pokryją nawet 1/4 kosztów utrzymania. Niestety miasto rok w rok będzie pakować coraz większe pieniądze w ten tunel. Aż w końcu ktoś za 20-30 lat podejmie decyzję, żeby zasypać tą studnię bez dna drenującą miejską kasę. I tak to się skończy.
- 2 13
-
2014-01-18 21:32
jestem dumny,
Tak Trzymaj,, Panie Prezydencie...
PS . obiecałeś -likwidacje garaży w centrum Głównego i Starego Miasta..
i co -słaby jestem.- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.