- 1 73 loty Jacka Karnowskiego w pół roku (795 opinii)
- 2 Policjant strzelał w kierunku BMW (225 opinii)
- 3 Pasaż Podwale, nie City Forum. Nowy wygląd (178 opinii)
- 4 Pożar przepompowni nie wstrzyma inwestycji (44 opinie)
- 5 Urządzał działkę kradzionym towarem wartym 13 tys. zł (23 opinie)
- 6 Od poniedziałku remont ul. Komandorskiej (25 opinii)
Przetarg na remont Starowiejskiej. Mniej aut i niewiele zieleni
Ruszyły poszukiwania wykonawcy przebudowy ulicy Starowiejskiej i remontu ulicy Abrahama w Gdyni. Pojawią się tam siedziska i ogródki gastronomiczne. Zniknie część miejsc parkingowych. Środki na realizację w wysokości 5 mln zł w głównej mierze mają pochodzić z Polskiego Ładu.
Najważniejsze zmiany na Starowiejskiej:
- dwa wyniesione skrzyżowania - z ul. 3 Maja i Władysława IV,
- prędkość do 30 km/h mają ograniczać ogródki gastronomiczne i siedziska,
- ulicą nadal pojedziemy samochodem w jedną stronę, pasem o szerokości 4,1 metra,
- ruch rowerowy będzie możliwy w obu kierunkach,
- rowerzystów od kierowców oddzielą słupki,
- miejsca postojowe mają wydzielać i ograniczać parklety,
- na chodniku pojawią się betonowe płyty 20 x 20 cm,
- oprócz skrzyżowań z 3 Maja i Władysława IV nie będzie przejść dla pieszych,
- nowe oświetlenie umożliwiające m.in. montaż iluminacji świetlnych.
Odcinek ulicy Starowiejskiej na wysokości pomnika Gdynian Wysiedlonych, od strony północnej zostanie włączony dla ruchu kołowego - z dostępem tylko dla pojazdów służb i mieszkańców.
Zmiany także na ul. Abrahama w Gdyni
Zmiany zajdą też na ul. Abrahama na tzw. odcinku kantorowym. Zaplanowano tam zawężenie jezdni, wytyczając po jej wschodniej stronie miejsca do parkowania równoległego, kosztem dotychczasowej jezdni.
Co istotne, ani na Starowiejskiej, ani na Abrahama nie są planowane poważniejsze inwestycje w infrastrukturę podziemną. Dlaczego?
- Ze względu na historyczny charakter układu urbanistycznego elementy nie mogą naruszać istniejących nawierzchni jezdni i części ulicy, a zastosowane materiały będą nawiązywać do pomnika historii - Śródmieścia Gdyni - informują urzędnicy, wskazując na wytyczne konserwatora zabytków.
Władze Gdyni: będzie miejsce do złapania chwili wytchnienia
Władze Gdyni przekonują, że miejsce zyska na atrakcyjności.
- Bez wątpienia zależy nam na zachowaniu tradycji tej części Gdyni, jednak zastosowane w projekcie rozwiązania sprawią, iż będzie to miejsce atrakcyjne do złapania chwili wytchnienia na świeżym powietrzu czy odpoczynku przy kawie w działających tam punktach gastronomicznych - opowiada Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.
Społecznicy: ulica nie będzie przyjazna pieszym
Wątpliwości co do sensu remontu ulicy w zaproponowanym kształcie mają społecznicy z Miasta Wspólnego. Warto wiedzieć, że ich aktywność w Gdyni rozpoczęła się od starań o zmiany właśnie na ul. Starowiejskiej.
- 7 lat zabiegów społeczników, rozmów, dyskusji, przeprowadzone z wielką pompą konsultacje przed ostatnimi wyborami, w końcu przyjęcie projektu w oparciu o te konsultacje. Dziś przygotowany projekt znacząco odstaje od tamtego. Na dobrą sprawę ogranicza się do remontu chodników i posadzenia trawników między drzewami. To podsumowuje zmiany, jakie nas czekają - wskazuje Łukasz Piesiewicz.
Podkreśla, że projekt nie spełnia podstawowego założenia, jakie zostało przyjęte w konsultacjach i zaakceptowane przez prezydenta Wojciecha Szczurka - czyli ulica przyjazna pieszym.
- Nie ma tu żadnych rozwiązań projektowych, które na to by wskazywały poza postawieniem znaków "strefa zamieszkania". Mizeria środków finansowych przeznaczonych na remont najstarszej ulicy w Gdyni, nieremontowanej od 1928 r., oznaczała, że projektanci mieli trudne zadanie przed sobą. I ponieśli porażkę - choć trudno ich winić, gdy realizowali wytyczne władz miasta - dodaje Piesiewicz.
Mniej miejsc parkingowych i mało zieleni
Jak wskazuje, remont może doprowadzić do konfliktów pieszych z kierowcami jeżdżącymi po Gdyni.
- Trudno będzie wytłumaczyć, po co likwidować miejsca postojowe, gdy nie tworzy się przyjaznej przestrzeni na ich miejsce, tylko zostawia zabetonowaną ulicę. Liczyliśmy, że skoro nie ma pieniędzy na nic, to przynajmniej uda się w projekcie zawrzeć jak najwięcej zieleni. W zamian mamy jakieś donice i trawniczki w każdym miejscu, nawet tam, gdzie naturalne byłoby postawienie stolików gastronomicznych - kończy.
Remont Starowiejskiej: prace potrwają blisko rok
Zainteresowani wykonawcy oferty mogą składać do końca marca.
Kryteria przetargowe:
- cena oferty brutto - 60 proc.,
- doświadczenie osoby wyznaczonej do realizacji zamówienia - 20 proc.,
- okres wykonania - 10 proc.,
- okres udzielonej gwarancji - 10 proc.
Prace mają potrwać nie dłużej niż 11 miesięcy, więc - jeśli wykonawca ostanie wybrany w kwietniu, to efekty zmian będzie można oglądać prawdopodobnie najwcześniej wiosną 2023 r.
Przebudowa Starowiejskiej zapowiadana od ponad dekady
Dodajmy, że o przebudowie Starowiejskiej mówi się od co najmniej 10 lat. Dwukrotnie rozpisywano konkurs na koncepcję przebudowy, ale bez powodzenia, realizując jedynie kosmetyczne zmiany. O remont ulicy z prawdziwego zdarzenia zaczęli starać się społecznicy. Promując radykalne zmiany w ruchu, weszli w konflikt z przeciwnikami ograniczeń. Przed wyborami samorządowymi w 2018 r. remont Starowiejskiej wrócił do dyskusji.
Później znowu został zapomniany aż do czasu ogłoszenia na początku 2020 r. projektu pod nazwą Klimatyczne Centrum, do którego włączono oczekiwaną modernizację ulicy Starowiejskiej. Kto jednak spodziewał się dużych zmian na najstarszej ulicy, ten mógł być już na starcie zawiedziony. Na początku wskazano bowiem, że na prace w całym centrum Gdyni do 2021 r. przeznaczono 18 mln zł.
Latem 2020 r. prace związane ze Starowiejską rozpoczęli projektanci z firmy Lider Rem Projekt z partnerem Urban Media. Po tym, jak złożyli jedyną ofertę w drugim powtórzonym przetargu, miasto zdecydowało się im zapłacić za prace 554 tys. zł.
Topografia Trójmiasta. Czy znasz te miejsca?
Rozpocznij quizMiejsca
Opinie wybrane
-
2022-03-04 07:18
Kryterium oceny ofert... (7)
20% za osobę...ciekawe kto czyli jaka firma będzie miała taką doświadczoną osobę. To kryterium stosuje się przy wysokospecjalistycznych robotach technologicznych, a nie przy przebudowie drogi...
- 66 5
-
2022-03-04 10:30
koło Akwarium białą farbą wymalowali jakieś koła, tutaj stawiają doniczki na paletach
to jakaś paranoja
- 25 4
-
2022-03-04 08:44
Piesiewicz wymyślił sobie, że będzie miał ciszę przy domu (5)
Gwar knajp, ludzie którzy przyjeżdżają autami, to wszystko mu nie w smak. Przez działania Piesiewicza i Szczurka centrum praktycznie umarło, na samej Świętojańskiej jest prawie 50 lokali do wynajęcia. Martwe centrum.
- 36 3
-
2022-03-04 12:29
(1)
Martwe centrum jest przez brak mieszkancow i pieszych a nie to ze nie mozesz sobie sztrucla zaparkowac. Sa knajpy gdzie ustawiaja sie kolejki i sa knajpy co swieca pustkami ale tylko te drugie narzekaja ze to pzrez to ze im klientela sztruclem nie podjezdza.
- 4 16
-
2022-03-04 17:27
Brak mieszkańców wynika z gentryfikacji
Kto kupi mieszkanie w centrum Gdyni za 20k za metr, skoro w tej cenie można mieć mieszkanie w większości europejskich stolic.
- 9 1
-
2022-03-04 10:34
dokładnie, a komu sie nie podoba dzialanie pana P , jest na fejsie..blokowany (2)
zamkni ecie śtarowiejskiej dobije tę juz ledwo żywą ulicę. Pustawo w tygodniu, pusto wieczorami. W łikendy troche ludzi w soboty do 15...zamknięcie świętojańskiej i modny terror ekoligiczny w mieście, zabije kolejną ulice. Przytaczają przykłady miast ma świecie gdzie nie ma ruchu samochodowego...bo oni maja podziemne parkingi, wychodzące w
zamkni ecie śtarowiejskiej dobije tę juz ledwo żywą ulicę. Pustawo w tygodniu, pusto wieczorami. W łikendy troche ludzi w soboty do 15...zamknięcie świętojańskiej i modny terror ekoligiczny w mieście, zabije kolejną ulice. Przytaczają przykłady miast ma świecie gdzie nie ma ruchu samochodowego...bo oni maja podziemne parkingi, wychodzące w centrum, metro, naziemne parkingi, Wszystko po to aby kasa przyszła jak najbliżej. A u nas. Masz przyjechać na rowerze, hulajnodze albo z buta spod riviery. W ten sposób omijaa nas turyści, którzy przed sezonem na gdyńskich fejsach szukają parkingu na tydz. Koszt ich przeraża wiec jada do Władka, Jastrzębiej, Rewa, tam nie ma opłat za parking dla letników a dla 1 dniowych turystów , cały dzien na posesji to koszt ok 8zł. Skutecznie terroryści odstraszają pieniądze mogące zasilić to miasto. Ci z Piłsudskiego realizują polityke kolegi dewe a ten ze Starowiejskiej marzy o ciszy w centrum, bez aut, dostaw, stukotu karetek itd, Taki kolejny folwark. Parkingi ble, ławki dla seniorów ble, koperty ble, tylko ukłony dla Mordoru i morda w kubeł.
- 28 1
-
2022-03-04 11:14
Kiedy ostatnio tam byłeś wieczorem np w czwartek? Z czym porównujesz? (1)
Nie porównuj proszę Gdyni do Rewy czy Jastrzębiej bo Gdynia nigdy nie powinna być Rewą czy Jastrzębią. Centrum wymiera przez wieloletnie zmiany a pan Piesiewicz jako jeden z nielicznych mówi o jakiejkolwiek wieloletniej polityce. To, co robimy teraz powinno być przemyślane na wiele lat. Ten projekt to nie jest to za czym postulowali Piesiewicz i inni społecznicy. Przyszłość to nie jest "samochodowe miasto". Miasto powinno być przede wszystkim dla mieszkańców.
- 7 22
-
2022-03-04 17:26
Proponuję sprawdzić koszt całodobowego P+R w Amsterdamie, świętym mieście jajościsków. Przy okazji można sprawdzić jak się dojeżdża do centrum z takiego parkingu. Osoby sprawne umysłowo (więc raczej nie raktywiści) wyciągną wnioski.
- 6 1
-
2022-03-04 07:52
(31)
Mieszkam w Śródmieściu już 3-ci rok. Od tego czasu zlikwidowali tyle miejsc postojowych, że pomimo podwyżki opłat mam problem z parkowaniem przy/niedaleko domu. Jestem w stanie to zrozumieć, gdyby za tym działaniem Gdynia inwestowała w transport publiczny. Ale jest dramat- mniej kursów, brak synchronizacji z pociągami itp., brudno i ciągłe
Mieszkam w Śródmieściu już 3-ci rok. Od tego czasu zlikwidowali tyle miejsc postojowych, że pomimo podwyżki opłat mam problem z parkowaniem przy/niedaleko domu. Jestem w stanie to zrozumieć, gdyby za tym działaniem Gdynia inwestowała w transport publiczny. Ale jest dramat- mniej kursów, brak synchronizacji z pociągami itp., brudno i ciągłe podwyżki. Dodatkowo ta odzyskana przestrzeń prezentuje się przeciętnie. Mam wrażenie, że to są działania, aby wspomóc prywatnych operatorów tych większych parkingów w Śródmieściu. Na pewno to nie są przemyślane systemowe zmiany na rzecz mieszkańców.
- 297 19
-
2022-03-04 19:30
Putynizm Gdyński cd.
- 4 1
-
2022-03-04 14:49
(3)
No to najwyższa pora pomyśleć o przeprowadzce kolejnej nim się tu zasiedzisz i z frustracji mieszkania w takim miejscu zdziadziejesz. Centrum Gdyni nie ma wiele do zaoferowania - takie to centrum, że mieszkając w wielu ościennych dzielnicach masz więcej atrakcji i wygodniejsze życie na co dzień jak i większy spokój. 8 lat temu wyprowadziłem się z
No to najwyższa pora pomyśleć o przeprowadzce kolejnej nim się tu zasiedzisz i z frustracji mieszkania w takim miejscu zdziadziejesz. Centrum Gdyni nie ma wiele do zaoferowania - takie to centrum, że mieszkając w wielu ościennych dzielnicach masz więcej atrakcji i wygodniejsze życie na co dzień jak i większy spokój. 8 lat temu wyprowadziłem się z Gdyni do Gdańska - absolutnie niczego mi nie brakuje i za niczym nie tęsknie. W Gdańsku też nie jest idealnie, ale w porównaniu do Gdyni to zdecydowana zmiana na plus (komunikacja, kultura, drogi, parkingi, ilość sklepów itp).
- 10 3
-
2022-03-04 20:13
Nie potrzeba mi więcej atrakcji. Mam w centrum Gdyni wszystko co mi do szczęścia potrzeba.
- 1 4
-
2022-03-04 19:09
(1)
To zapamiętaj i nie przyjeżdżaj do Gdyni w weekendy na bulwar czy Skwer.
- 2 7
-
2022-03-04 19:24
A po co?
Jest tyle lepszych miejsc na spacery gdzie jestem mile widziany.
- 7 1
-
2022-03-04 12:30
(2)
W centrum? samochodem? Zwariwoałeś? Ja na DZL nie uzywam auta a tutaj ktos musi auto w centrum gdzie zazwyczaj nie wiecej niż 30 % mieskzancow posiada auto.
- 4 8
-
2022-03-04 19:23
Jak się poruszasz tylko na trasie dom-Żabka to faktycznie ci samochód niepotrzebny.
- 7 2
-
2022-03-04 19:07
Mój sąsiad z Abrahama ma 3.
- 2 2
-
2022-03-04 12:27
(1)
Jego Wysokosc Pan Szczurek chyba lepiej, niz szarzy mieszkancy wie co robic i co jest dobre dla miasta . Po co miejsca parkingowe jak On podwozi sobie wszedzie d..ę samochodem sluzbiwym z kierowcą
- 16 2
-
2022-03-04 19:06
Do czasu.
- 5 1
-
2022-03-04 10:36
a kogo obchodza mieszkańcy? (4)
- 22 2
-
2022-03-04 13:18
aktywistów Miasta Wspólnego (3)
- 2 11
-
2022-03-04 19:06
Nie rozśmieszaj mnie bo mam zajady.
- 2 0
-
2022-03-04 17:00
chyba jego zacofaniem
- 4 0
-
2022-03-04 13:40
Piesiewicz interesuje się tyko ulicą przy swoim mieszkaniu
- 13 0
-
2022-03-04 10:10
(3)
Też mieszkam w centrum i nie ma żadnego problemu z parkowaniem. od czasu zwiększenia opłat jest bardzo dużo wolnych miejsc.
- 7 26
-
2022-03-04 10:49
(1)
W ciągu najbliższych lat problem z parkowaniem się nasili. Wielu starszych mieszkańców nie ma auta. Na ich miejsce przychodzą nowi, nawet z dwoma autami na rodzinę. Nie mam nic przeciwko za taką wymianą pokoleniową- normalna sprawa, w przeciwieństwie do mieszkań inwestycyjnych i lokali usługowych, ale miasto powinno działać- sprawny transport
W ciągu najbliższych lat problem z parkowaniem się nasili. Wielu starszych mieszkańców nie ma auta. Na ich miejsce przychodzą nowi, nawet z dwoma autami na rodzinę. Nie mam nic przeciwko za taką wymianą pokoleniową- normalna sprawa, w przeciwieństwie do mieszkań inwestycyjnych i lokali usługowych, ale miasto powinno działać- sprawny transport publiczny, ale również miejskie miejsca postojowe (nie prywatne jak np. pod Batorym). Nie każda kamienica ma swoje podwórko z parkingiem, albo garaż podziemny. Śródmieście musi mieć swoich mieszkańców, inaczej będzie skazane na wymarcie.
- 23 1
-
2022-03-04 12:31
I ci meiszkancy beda korzystc ze zbiorkomu nie z aut to chyba oczywiste.
- 5 7
-
2022-03-04 10:37
też mieszkam przy Starowiejskiej, idąc od dworca do skrzyżowania z Abrahama..zero wolnych miejsc
- 25 1
-
2022-03-04 08:46
(7)
Dla przykładu wyremontowana Abrahama, w której wprowadzili strefę zamieszkania:
- plus: można w miarę bezpieczny sposób przejść przez jezdnię,
- plus: są dodatkowe ławki,
- minus: stoliki gastronomiczne są postawione tak blisko jezdni, że zamiast delektować się jedzeniem człowiek wdycha spaliny,
- minus: miejsce postojuDla przykładu wyremontowana Abrahama, w której wprowadzili strefę zamieszkania:
- plus: można w miarę bezpieczny sposób przejść przez jezdnię,
- plus: są dodatkowe ławki,
- minus: stoliki gastronomiczne są postawione tak blisko jezdni, że zamiast delektować się jedzeniem człowiek wdycha spaliny,
- minus: miejsce postoju dostawy zostało wydzielone w najdalszym punkcie, obok usług takich jak sprzedaż ubrań lub sprzedaż okularów, zamiast punktów gastronomicznych i piekarni,
- minus: przez punkt powyżej piekarnia i dostawa do baru Komar zatrzymują się w niedozwolonym miejscu (niewyznaczonym), na początku szykany,
- minus: na końcu szykany część zieleni jest już całkowicie rozjechana,
- minus: chodnik przy ławkach, miejscach parkingowych i w miejscach, gdzie ludzie parkują nielegalnie jest umorusany od różnego rodzaju płynów.- 18 5
-
2022-03-04 18:50
Powiem więcej im więcej barów tym większy syf i hałasy w nocy.
- 4 1
-
2022-03-04 12:31
Wniosek? (2)
Bydło nie potrafi przestrzegać kodeksu drogowego i utrudnia życie innym.
Pytanie brzmi: gdzie jest policja i SM?- 5 11
-
2022-03-04 18:57
I po co to komu? (1)
Nie bydło (kierowcy) są tu winni tylko ktoś tępy niemający pojęcia o inżynierii ruchu kombinuje, jak zniszczyć centrum miasta , w którym są tylko dwie równoległe ulice z czego tylko Władysława IV prowadzi w dół w stronę ścisłego centrum Gdyni. Mieszkam tu od 1954 roku i pamiętam zboże które rosło na Władysława IV, a teraz widzę, że jest coraz gorzej. Czasy bez samochodów już nie wrócą i nie ma co pajacować z przebudową ulicy Starowiejskiej z kostki historycznie nieuzasadnionej.
- 9 2
-
2022-03-04 19:24
nie ktoś tępy, tylko bydło (kierowcy)
- 1 7
-
2022-03-04 08:48
Ile jeszcze będziemy rozmawiać o remoncie uliczki na długości 130 metrów?? (2)
- 28 2
-
2022-03-04 18:49
Do oporu.
- 2 1
-
2022-03-04 09:29
Skoro to jedyny remont od lat
- 25 1
-
2022-03-04 07:58
Piesiewicz mieszka w centrum. On chce mieć ciszę. (3)
- 32 8
-
2022-03-04 18:48
(1)
Dzięki takim ludziom, aktywistom inni w centrum będą mieli gorzej. Dziękujemy wam.
- 11 1
-
2022-03-05 15:01
piszesz nieprawdę lub dajesz sobą sterować (lub obie te tezy są prawdą)
Centrum ożywa dzięki uwalnianiu kolejnych ulic i placów od nadmiaru samochodów. Sprawdzone nawet w Trójmieście (najnowszy, ale już kilkuletni przykład: ulica Stągiewna w Gdańsku. Uwalnianie ulicy leżącej w centrum od samochodów podnosi jakość życia mieszkańców tej ulicy.
- 0 0
-
2022-03-04 12:03
Gość który dobija centrum. Ciekawe że nikt tego nie widzi ?
Ciszę będzie miał - w kółko jeżdzące auta szukające gdzie zaparkować.
- 25 2
-
2022-03-04 09:11
Gdynia betonowa (6)
Gdynia pod obecnym zarządem (oj, widać zbyt długo te same twarze w prezydium) staje się betonowa coraz bardziej. Starowiejska jest szeroką przestrzenią między budynkami po obu stronach, więc można by tam zrobić naprawdę wiele, by mieszkańcy poczuli się tam lepiej, a tymczasem po raz kolejny stawia się na beton.
- 144 11
-
2022-03-04 11:11
hmm betonu tutaj nie widzę. Co nie znaczy że podoba mi się projekt.
- 5 0
-
2022-03-04 09:36
pieniądz rządzi w Gdyni
Szczurek tańczy do muzyki którą grają deweloperzy
- 13 1
-
2022-03-04 09:38
Szeroką? Ty tam w ogóle nie byłeś. (1)
- 3 8
-
2022-03-04 19:20
Jak na jednokierunkową wystarczająco szeroka.
- 3 1
-
2022-03-04 09:20
Ta choroba (1)
nazywa się betonoza. Niestety jest nieuleczalna.
- 12 1
-
2022-03-04 20:58
Fakt robienie ścieżki rowerowej to też betonowanie
- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.