• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przetarg na remont Starowiejskiej. Mniej aut i niewiele zieleni

Patryk Szczerba
4 marca 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Dodatkowe prace na Starowiejskiej za 600 tys. zł
  • Wizualizacja zmian planowanych na ul. Starowiejskiej.
  • Wizualizacja zmian planowanych na ul. Starowiejskiej.
  • Wizualizacja zmian planowanych na ul. Starowiejskiej.

Ruszyły poszukiwania wykonawcy przebudowy ulicy StarowiejskiejMapka i remontu ulicy AbrahamaMapka w Gdyni. Pojawią się tam siedziska i ogródki gastronomiczne. Zniknie część miejsc parkingowych. Środki na realizację w wysokości 5 mln zł w głównej mierze mają pochodzić z Polskiego Ładu.



Podobają ci się proponowane zmiany na Starowiejskiej?

W planach jest rewitalizacja przestrzeni, uporządkowanie parkowania, nasadzenia zieleni oraz nowe elementy małej architektury.

Najważniejsze zmiany na Starowiejskiej:

  • dwa wyniesione skrzyżowania - z ul. 3 MajaMapkaWładysława IVMapka,
  • prędkość do 30 km/h mają ograniczać ogródki gastronomiczne i siedziska,
  • ulicą nadal pojedziemy samochodem w jedną stronę, pasem o szerokości 4,1 metra,
  • ruch rowerowy będzie możliwy w obu kierunkach,
  • rowerzystów od kierowców oddzielą słupki,
  • miejsca postojowe mają wydzielać i ograniczać parklety,
  • na chodniku pojawią się betonowe płyty 20 x 20 cm,
  • oprócz skrzyżowań z 3 Maja i Władysława IV nie będzie przejść dla pieszych,
  • nowe oświetlenie umożliwiające m.in. montaż iluminacji świetlnych.

Wizualizacja zmian planowanych na ul. Starowiejskiej. Wizualizacja zmian planowanych na ul. Starowiejskiej.
Odcinek ulicy Starowiejskiej na wysokości pomnika Gdynian WysiedlonychMapka, od strony północnej zostanie włączony dla ruchu kołowego - z dostępem tylko dla pojazdów służb i mieszkańców.

Zmiany także na ul. Abrahama w Gdyni



Zmiany zajdą też na ul. Abrahama na tzw. odcinku kantorowymMapka. Zaplanowano tam zawężenie jezdni, wytyczając po jej wschodniej stronie miejsca do parkowania równoległego, kosztem dotychczasowej jezdni.

Co istotne, ani na Starowiejskiej, ani na Abrahama nie są planowane poważniejsze inwestycje w infrastrukturę podziemną. Dlaczego?

- Ze względu na historyczny charakter układu urbanistycznego elementy nie mogą naruszać istniejących nawierzchni jezdni i części ulicy, a zastosowane materiały będą nawiązywać do pomnika historii - Śródmieścia Gdyni - informują urzędnicy, wskazując na wytyczne konserwatora zabytków.

Władze Gdyni: będzie miejsce do złapania chwili wytchnienia



Władze Gdyni przekonują, że miejsce zyska na atrakcyjności.

- Bez wątpienia zależy nam na zachowaniu tradycji tej części Gdyni, jednak zastosowane w projekcie rozwiązania sprawią, iż będzie to miejsce atrakcyjne do złapania chwili wytchnienia na świeżym powietrzu czy odpoczynku przy kawie w działających tam punktach gastronomicznych - opowiada Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.

Społecznicy: ulica nie będzie przyjazna pieszym



Wątpliwości co do sensu remontu ulicy w zaproponowanym kształcie mają społecznicy z Miasta Wspólnego. Warto wiedzieć, że ich aktywność w Gdyni rozpoczęła się od starań o zmiany właśnie na ul. Starowiejskiej.

- 7 lat zabiegów społeczników, rozmów, dyskusji, przeprowadzone z wielką pompą konsultacje przed ostatnimi wyborami, w końcu przyjęcie projektu w oparciu o te konsultacje. Dziś przygotowany projekt znacząco odstaje od tamtego. Na dobrą sprawę ogranicza się do remontu chodników i posadzenia trawników między drzewami. To podsumowuje zmiany, jakie nas czekają - wskazuje Łukasz Piesiewicz.
Podkreśla, że projekt nie spełnia podstawowego założenia, jakie zostało przyjęte w konsultacjach i zaakceptowane przez prezydenta Wojciecha Szczurka - czyli ulica przyjazna pieszym.

- Nie ma tu żadnych rozwiązań projektowych, które na to by wskazywały poza postawieniem znaków "strefa zamieszkania". Mizeria środków finansowych przeznaczonych na remont najstarszej ulicy w Gdyni, nieremontowanej od 1928 r., oznaczała, że projektanci mieli trudne zadanie przed sobą. I ponieśli porażkę - choć trudno ich winić, gdy realizowali wytyczne władz miasta - dodaje Piesiewicz.
  • Wizualizacja zmian planowanych na ul. Starowiejskiej.
  • Wizualizacja zmian planowanych na ul. Starowiejskiej.
  • Wizualizacja zmian planowanych na ul. Starowiejskiej.

Mniej miejsc parkingowych i mało zieleni



Jak wskazuje, remont może doprowadzić do konfliktów pieszych z kierowcami jeżdżącymi po Gdyni.

- Trudno będzie wytłumaczyć, po co likwidować miejsca postojowe, gdy nie tworzy się przyjaznej przestrzeni na ich miejsce, tylko zostawia zabetonowaną ulicę. Liczyliśmy, że skoro nie ma pieniędzy na nic, to przynajmniej uda się w projekcie zawrzeć jak najwięcej zieleni. W zamian mamy jakieś donice i trawniczki w każdym miejscu, nawet tam, gdzie naturalne byłoby postawienie stolików gastronomicznych - kończy.

Remont Starowiejskiej: prace potrwają blisko rok



Zainteresowani wykonawcy oferty mogą składać do końca marca.

Kryteria przetargowe:

  • cena oferty brutto - 60 proc.,
  • doświadczenie osoby wyznaczonej do realizacji zamówienia - 20 proc.,
  • okres wykonania - 10 proc.,
  • okres udzielonej gwarancji - 10 proc.

Prace mają potrwać nie dłużej niż 11 miesięcy, więc - jeśli wykonawca ostanie wybrany w kwietniu, to efekty zmian będzie można oglądać prawdopodobnie najwcześniej wiosną 2023 r.



Przebudowa Starowiejskiej zapowiadana od ponad dekady



Dodajmy, że o przebudowie Starowiejskiej mówi się od co najmniej 10 lat. Dwukrotnie rozpisywano konkurs na koncepcję przebudowy, ale bez powodzenia, realizując jedynie kosmetyczne zmiany. O remont ulicy z prawdziwego zdarzenia zaczęli starać się społecznicy. Promując radykalne zmiany w ruchu, weszli w konflikt z przeciwnikami ograniczeń. Przed wyborami samorządowymi w 2018 r. remont Starowiejskiej wrócił do dyskusji.

Później znowu został zapomniany aż do czasu ogłoszenia na początku 2020 r. projektu pod nazwą Klimatyczne Centrum, do którego włączono oczekiwaną modernizację ulicy Starowiejskiej. Kto jednak spodziewał się dużych zmian na najstarszej ulicy, ten mógł być już na starcie zawiedziony. Na początku wskazano bowiem, że na prace w całym centrum Gdyni do 2021 r. przeznaczono 18 mln zł.

Latem 2020 r. prace związane ze Starowiejską rozpoczęli projektanci z firmy Lider Rem Projekt z partnerem Urban Media. Po tym, jak złożyli jedyną ofertę w drugim powtórzonym przetargu, miasto zdecydowało się im zapłacić za prace 554 tys. zł.

Quiz Topografia Trójmiasta. Czy znasz te miejsca? Średni wynik 58%

Topografia Trójmiasta. Czy znasz te miejsca?

Rozpocznij quiz

Miejsca

Opinie (299) ponad 10 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • Powinno być zero aut. (13)

    Deptak i spacerniak dla ludzi .

    • 35 121

    • Powinno być zero knajp na chodnikach. (5)

      Ulice powinny byc do przemieszczania sie, nie miejscami do jedzenia.

      • 54 10

      • Jeśli przejście jest utrudnione to oczywiście. (3)

        Ale jak nie przeszkadza bo jest szeroko to w czym problem ?

        • 11 12

        • Najpierw musiałbym zobaczyć miejsce gdzie "nie przeszkadza, bo jest szeroko".

          Zazwyczaj płot ogródka jest przy samej ulicy.

          • 18 1

        • (1)

          Mi przeszkadza, jak ogródek gastro jest przy ulicy, obok ruchliwego chodnika. Nie dość, że zamiast wdychać zapach jedzenia do płuc dostają się głównie spaliny, to na dodatek masa ludzi przechodząc gapi Ci się w talerz.

          • 20 1

          • to tam nie jedz, będzie więcej miejsca dla innych

            • 0 13

      • jak zawsze głupota musi sie pochwalić

        • 5 1

    • Dostawy mogą być

      Reszta na obwodnicę

      • 5 20

    • (1)

      To nie zachód Europy. My nie inwestujemy w przyjazną przestrzeń do życia i w efektywny transport zbiorowy. U nas jest na zasadzie zrobić żeby wydać kasę a potem się zobaczy

      • 25 0

      • racja dokladnie tak jest robi sie jakies działania pozorne

        • 9 0

    • Pełna racja tam powinien byc tylko spacerniak z zielenią i dostęp tylko dla dostawców sklepów

      • 0 8

    • masz już pół spacerniak na umierającej Świętojańskiej. Pusta, nędzna a wieczorami..ciemna

      • 13 0

    • Spacerniak dla raktywistów

      Świetny pomysł, najlepiej w Sztumie.

      • 3 0

    • Zamknąć całą Gdynię dla aut ???

      Czy wy wiecie ze na obrzeżach również mieszkają ludzie a nie tylko dziki ?!?!?! Jakoś muszą choć czasami dotrzeć do miasta.

      • 2 1

  • Co Wy z tą zielenią, niedaleko są lasy (7)

    • 45 64

    • XD (3)

      Niedaleko? Dobre żarty

      • 9 10

      • (2)

        A kilometr to jest daleko. Jeżeli tak to współczuję.

        • 8 8

        • Dla niego kilometr to jak podróż na krańce świata hahah. Śmierdzące lenie i tyle, czas na pitolenie w sieci jest, ale żeby ruszyć kapsko to już wysiłek co niemiara.

          • 2 3

        • chodzi o kurz, pył, zaduch latem, zero powietrza do oddychania. O brak zieleni ale nie tej

          w donicach bo ona wody z opadów nie wchłania. Potem wielkie zdziwienie że miasto zalane. A gdzie ma sie woda wchłaniać jak wszystko zabetonowane? za granica parkingi są na płytach a pomiędzy mini rośnie trawa aby wchłaniac wodę. Tereny zielone Wiednia, Budapesztu, teraz Bukareszt są wyłączone wieczyście od zabudowy, parki są chronione a zalesiaja i sieją łąki kwiatowe na potęgę. U nas..pic na wodę...park kieszonkowy. Parkingi sa podziemne pod każdą nową inwestycją a tam gdzie się nie da są naziemne. Można, Można. Gdynia jest miastem sezonowym , żyje przez 3 miesiące w roku. Dalej juz pustki. Kase do miasta trzeba ściągać poprzez turystów i atrakcje dla turystów. a tu? stare, bure miasto, z dziurami przed dworcem, korkami w każdą ze stron, marazem bo nic się nie dzieje latem...od kilku lat turysta zostawia kase poza Gdynie a teraz i gdynianie wolą tereny poza Gdynia. nawet ryby nie ma gdzie zjeść bo ostatni kuterek wywalili z Gdyni bo wizualnie nie pasował do Si sr*czki.

          • 7 1

    • Są też zielone glony w morzu.

      • 9 1

    • i co z tego

      będąc w centrum na zakupach chciałabym odetchnąć w cieniu na ławeczce, a nie smażyć się
      na betonowej patelni, m.in.dlatego zieleń w mieście jest potrzebna.

      • 3 2

    • Co wy z tymi miejscami do parkowania, niedaleko są parkingi. Bliżej niż lasy.

      • 2 4

  • Urzędnicy w Gdyni "mają" jak zwykle rację (5)

    Od 10 lat "ciężko" pracują nad tym remontem, teraz ogłosili przetarg gdzie nie ma finansowania tzn. nie ma jeszcze gwarancji na fundusze z Polskiego Ładu. Do tego nie szanowanie głosów mieszkańców. Ot cała współczesna Gdynia.

    • 128 7

    • Piesiewicz mieszka przy Starowiejskiej, wlaczy o ciszę i spokój pod oknami (4)

      • 23 1

      • To prawda. Ale obiektywnie patrząc, gdzie jak nie tam iść w stronę deptaku? (1)

        • 1 11

        • a każde miasto musi mieć oklepany deptak? masz przedłużenie 10 lutego aż do samego morza,

          masz deptak. Reszta ma zarabiać bo UM ze swoimi zapracowanymi po łokcie 1300 urzędnikami, nie utrzyma miasta.

          • 11 0

      • To niech się wyprowadzi na wieś, oszczędzi kupę życia (bo jego plan zamiany miasta w wieś (1)

        się nie uda :)

        • 8 0

        • Zaorać wszystko i posiać zboże i buraki. W setną rocznicę w 2026 roku będzie jak dawniej , wiocha.

          • 2 0

  • Chory plan chorych umysłów.

    Kolejny etap niszczenia miasta przez oszołoma kucyka i spółkę.

    • 134 9

  • Kilka lat konsultacji (2)

    projektów i wizualizacji, a i tak nic z tego nie będzie wykonane tylko przebudują istniejące rozwiązanie na takie same za grube mln zł. Nikt nie będzie zadowolony, ani mieszkańcy, ani turyści, ani piesi ani rowerzyści ani kierowcy. Po prostu Gdynia dla szczurów

    • 110 6

    • masakra

      głupota czy zwykły brak jaj u rządzących?

      • 14 1

    • no niestety to prawda, takie rozwiązanie nie będzie dobre serio dla nikogo

      jako pieszy wciąż widzę wąski chodnik i mało miejsca na ogródki gastro, jako kierowca dalej podejrzewam, że nie będzie wolnych miejsc bo wciąż nie będzie podwyżki opłat (tak biedaki, jak tu czasem przyjeżdżam to wolę zapłacić więcej niż marnować czas na szukanie), o jechaniu na starowiejską rowerem wciąż można zapomnieć bo zostaje bruk, tak się tylko zastanawiam czy może w ramach remontu zostaną zlikwidowane bzdurne światła przy świętojańskiej, no pewnie niestety nie, już prędzej jakieś kolejne utrudnienia dołożą

      • 7 0

  • Kolejny gwóźdź do trumny miasta (3)

    Pozdrawiam ostatniego prezydenta miasta. Nawet jak wygra kolejne wybory, to będzie sołtysem.

    • 146 6

    • Nie wygra (1)

      Bo nie może

      • 10 4

      • Może startować jeszcze raz

        • 9 2

    • sołtysem, ale wsi z lotniskiem!

      tyle, że pewnie LIZUD-a zlikwidują wtedy...

      • 0 0

  • (1)

    Super . Zgadzam się z Panem Markiem

    • 7 43

    • Juz w urzędzie jestes ?

      Kucyk widzial ze juz nadajesz ?

      • 10 1

  • Opinia wyróżniona

    Kryterium oceny ofert... (7)

    20% za osobę...ciekawe kto czyli jaka firma będzie miała taką doświadczoną osobę. To kryterium stosuje się przy wysokospecjalistycznych robotach technologicznych, a nie przy przebudowie drogi...

    • 66 5

    • Piesiewicz wymyślił sobie, że będzie miał ciszę przy domu (5)

      Gwar knajp, ludzie którzy przyjeżdżają autami, to wszystko mu nie w smak. Przez działania Piesiewicza i Szczurka centrum praktycznie umarło, na samej Świętojańskiej jest prawie 50 lokali do wynajęcia. Martwe centrum.

      • 36 3

      • dokładnie, a komu sie nie podoba dzialanie pana P , jest na fejsie..blokowany (2)

        zamkni ecie śtarowiejskiej dobije tę juz ledwo żywą ulicę. Pustawo w tygodniu, pusto wieczorami. W łikendy troche ludzi w soboty do 15...zamknięcie świętojańskiej i modny terror ekoligiczny w mieście, zabije kolejną ulice. Przytaczają przykłady miast ma świecie gdzie nie ma ruchu samochodowego...bo oni maja podziemne parkingi, wychodzące w centrum, metro, naziemne parkingi, Wszystko po to aby kasa przyszła jak najbliżej. A u nas. Masz przyjechać na rowerze, hulajnodze albo z buta spod riviery. W ten sposób omijaa nas turyści, którzy przed sezonem na gdyńskich fejsach szukają parkingu na tydz. Koszt ich przeraża wiec jada do Władka, Jastrzębiej, Rewa, tam nie ma opłat za parking dla letników a dla 1 dniowych turystów , cały dzien na posesji to koszt ok 8zł. Skutecznie terroryści odstraszają pieniądze mogące zasilić to miasto. Ci z Piłsudskiego realizują polityke kolegi dewe a ten ze Starowiejskiej marzy o ciszy w centrum, bez aut, dostaw, stukotu karetek itd, Taki kolejny folwark. Parkingi ble, ławki dla seniorów ble, koperty ble, tylko ukłony dla Mordoru i morda w kubeł.

        • 28 1

        • Kiedy ostatnio tam byłeś wieczorem np w czwartek? Z czym porównujesz? (1)

          Nie porównuj proszę Gdyni do Rewy czy Jastrzębiej bo Gdynia nigdy nie powinna być Rewą czy Jastrzębią. Centrum wymiera przez wieloletnie zmiany a pan Piesiewicz jako jeden z nielicznych mówi o jakiejkolwiek wieloletniej polityce. To, co robimy teraz powinno być przemyślane na wiele lat. Ten projekt to nie jest to za czym postulowali Piesiewicz i inni społecznicy. Przyszłość to nie jest "samochodowe miasto". Miasto powinno być przede wszystkim dla mieszkańców.

          • 7 22

          • Proponuję sprawdzić koszt całodobowego P+R w Amsterdamie, świętym mieście jajościsków. Przy okazji można sprawdzić jak się dojeżdża do centrum z takiego parkingu. Osoby sprawne umysłowo (więc raczej nie raktywiści) wyciągną wnioski.

            • 6 1

      • (1)

        Martwe centrum jest przez brak mieszkancow i pieszych a nie to ze nie mozesz sobie sztrucla zaparkowac. Sa knajpy gdzie ustawiaja sie kolejki i sa knajpy co swieca pustkami ale tylko te drugie narzekaja ze to pzrez to ze im klientela sztruclem nie podjezdza.

        • 4 16

        • Brak mieszkańców wynika z gentryfikacji

          Kto kupi mieszkanie w centrum Gdyni za 20k za metr, skoro w tej cenie można mieć mieszkanie w większości europejskich stolic.

          • 9 1

    • koło Akwarium białą farbą wymalowali jakieś koła, tutaj stawiają doniczki na paletach

      to jakaś paranoja

      • 25 4

  • Już wszystko ustalone przez mafię Gdyni (1)

    Znając życie wygra przetarg na wykonanie mafijne mtm.

    • 95 6

    • Dla MTM to za mała kwota

      oni tyle biorą za remont 50 metrów chodnika i robią ten remont 2 lata

      • 10 0

  • Po tym niby remoncie ulica będzie wyglądała gorzej niż teraz (1)

    Niech ten prezydent nie psuje nic więcej w Gdyni, niech miastem zajmie się jego następca.

    • 128 7

    • on namaszcza kucyka na następce, miej na Boże w opiece

      • 8 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane