• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przetarg na remont Starowiejskiej. Mniej aut i niewiele zieleni

Patryk Szczerba
4 marca 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Dodatkowe prace na Starowiejskiej za 600 tys. zł
  • Wizualizacja zmian planowanych na ul. Starowiejskiej.
  • Wizualizacja zmian planowanych na ul. Starowiejskiej.
  • Wizualizacja zmian planowanych na ul. Starowiejskiej.

Ruszyły poszukiwania wykonawcy przebudowy ulicy StarowiejskiejMapka i remontu ulicy AbrahamaMapka w Gdyni. Pojawią się tam siedziska i ogródki gastronomiczne. Zniknie część miejsc parkingowych. Środki na realizację w wysokości 5 mln zł w głównej mierze mają pochodzić z Polskiego Ładu.



Podobają ci się proponowane zmiany na Starowiejskiej?

W planach jest rewitalizacja przestrzeni, uporządkowanie parkowania, nasadzenia zieleni oraz nowe elementy małej architektury.

Najważniejsze zmiany na Starowiejskiej:

  • dwa wyniesione skrzyżowania - z ul. 3 MajaMapkaWładysława IVMapka,
  • prędkość do 30 km/h mają ograniczać ogródki gastronomiczne i siedziska,
  • ulicą nadal pojedziemy samochodem w jedną stronę, pasem o szerokości 4,1 metra,
  • ruch rowerowy będzie możliwy w obu kierunkach,
  • rowerzystów od kierowców oddzielą słupki,
  • miejsca postojowe mają wydzielać i ograniczać parklety,
  • na chodniku pojawią się betonowe płyty 20 x 20 cm,
  • oprócz skrzyżowań z 3 Maja i Władysława IV nie będzie przejść dla pieszych,
  • nowe oświetlenie umożliwiające m.in. montaż iluminacji świetlnych.

Wizualizacja zmian planowanych na ul. Starowiejskiej. Wizualizacja zmian planowanych na ul. Starowiejskiej.
Odcinek ulicy Starowiejskiej na wysokości pomnika Gdynian WysiedlonychMapka, od strony północnej zostanie włączony dla ruchu kołowego - z dostępem tylko dla pojazdów służb i mieszkańców.

Zmiany także na ul. Abrahama w Gdyni



Zmiany zajdą też na ul. Abrahama na tzw. odcinku kantorowymMapka. Zaplanowano tam zawężenie jezdni, wytyczając po jej wschodniej stronie miejsca do parkowania równoległego, kosztem dotychczasowej jezdni.

Co istotne, ani na Starowiejskiej, ani na Abrahama nie są planowane poważniejsze inwestycje w infrastrukturę podziemną. Dlaczego?

- Ze względu na historyczny charakter układu urbanistycznego elementy nie mogą naruszać istniejących nawierzchni jezdni i części ulicy, a zastosowane materiały będą nawiązywać do pomnika historii - Śródmieścia Gdyni - informują urzędnicy, wskazując na wytyczne konserwatora zabytków.

Władze Gdyni: będzie miejsce do złapania chwili wytchnienia



Władze Gdyni przekonują, że miejsce zyska na atrakcyjności.

- Bez wątpienia zależy nam na zachowaniu tradycji tej części Gdyni, jednak zastosowane w projekcie rozwiązania sprawią, iż będzie to miejsce atrakcyjne do złapania chwili wytchnienia na świeżym powietrzu czy odpoczynku przy kawie w działających tam punktach gastronomicznych - opowiada Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.

Społecznicy: ulica nie będzie przyjazna pieszym



Wątpliwości co do sensu remontu ulicy w zaproponowanym kształcie mają społecznicy z Miasta Wspólnego. Warto wiedzieć, że ich aktywność w Gdyni rozpoczęła się od starań o zmiany właśnie na ul. Starowiejskiej.

- 7 lat zabiegów społeczników, rozmów, dyskusji, przeprowadzone z wielką pompą konsultacje przed ostatnimi wyborami, w końcu przyjęcie projektu w oparciu o te konsultacje. Dziś przygotowany projekt znacząco odstaje od tamtego. Na dobrą sprawę ogranicza się do remontu chodników i posadzenia trawników między drzewami. To podsumowuje zmiany, jakie nas czekają - wskazuje Łukasz Piesiewicz.
Podkreśla, że projekt nie spełnia podstawowego założenia, jakie zostało przyjęte w konsultacjach i zaakceptowane przez prezydenta Wojciecha Szczurka - czyli ulica przyjazna pieszym.

- Nie ma tu żadnych rozwiązań projektowych, które na to by wskazywały poza postawieniem znaków "strefa zamieszkania". Mizeria środków finansowych przeznaczonych na remont najstarszej ulicy w Gdyni, nieremontowanej od 1928 r., oznaczała, że projektanci mieli trudne zadanie przed sobą. I ponieśli porażkę - choć trudno ich winić, gdy realizowali wytyczne władz miasta - dodaje Piesiewicz.
  • Wizualizacja zmian planowanych na ul. Starowiejskiej.
  • Wizualizacja zmian planowanych na ul. Starowiejskiej.
  • Wizualizacja zmian planowanych na ul. Starowiejskiej.

Mniej miejsc parkingowych i mało zieleni



Jak wskazuje, remont może doprowadzić do konfliktów pieszych z kierowcami jeżdżącymi po Gdyni.

- Trudno będzie wytłumaczyć, po co likwidować miejsca postojowe, gdy nie tworzy się przyjaznej przestrzeni na ich miejsce, tylko zostawia zabetonowaną ulicę. Liczyliśmy, że skoro nie ma pieniędzy na nic, to przynajmniej uda się w projekcie zawrzeć jak najwięcej zieleni. W zamian mamy jakieś donice i trawniczki w każdym miejscu, nawet tam, gdzie naturalne byłoby postawienie stolików gastronomicznych - kończy.

Remont Starowiejskiej: prace potrwają blisko rok



Zainteresowani wykonawcy oferty mogą składać do końca marca.

Kryteria przetargowe:

  • cena oferty brutto - 60 proc.,
  • doświadczenie osoby wyznaczonej do realizacji zamówienia - 20 proc.,
  • okres wykonania - 10 proc.,
  • okres udzielonej gwarancji - 10 proc.

Prace mają potrwać nie dłużej niż 11 miesięcy, więc - jeśli wykonawca ostanie wybrany w kwietniu, to efekty zmian będzie można oglądać prawdopodobnie najwcześniej wiosną 2023 r.



Przebudowa Starowiejskiej zapowiadana od ponad dekady



Dodajmy, że o przebudowie Starowiejskiej mówi się od co najmniej 10 lat. Dwukrotnie rozpisywano konkurs na koncepcję przebudowy, ale bez powodzenia, realizując jedynie kosmetyczne zmiany. O remont ulicy z prawdziwego zdarzenia zaczęli starać się społecznicy. Promując radykalne zmiany w ruchu, weszli w konflikt z przeciwnikami ograniczeń. Przed wyborami samorządowymi w 2018 r. remont Starowiejskiej wrócił do dyskusji.

Później znowu został zapomniany aż do czasu ogłoszenia na początku 2020 r. projektu pod nazwą Klimatyczne Centrum, do którego włączono oczekiwaną modernizację ulicy Starowiejskiej. Kto jednak spodziewał się dużych zmian na najstarszej ulicy, ten mógł być już na starcie zawiedziony. Na początku wskazano bowiem, że na prace w całym centrum Gdyni do 2021 r. przeznaczono 18 mln zł.

Latem 2020 r. prace związane ze Starowiejską rozpoczęli projektanci z firmy Lider Rem Projekt z partnerem Urban Media. Po tym, jak złożyli jedyną ofertę w drugim powtórzonym przetargu, miasto zdecydowało się im zapłacić za prace 554 tys. zł.

Quiz Topografia Trójmiasta. Czy znasz te miejsca? Średni wynik 58%

Topografia Trójmiasta. Czy znasz te miejsca?

Rozpocznij quiz

Miejsca

Opinie (299) ponad 10 zablokowanych

  • Rowery? (1)

    Jakoś nie widzę tłumu urzędników UM przyjeżdżających na rowerach do biur. Innym każą przesiadać się na 2 kółka i utrudniają dojazdy i parkowanie samochodami. Ciągle tłumaczą, że wszystko konsultują z mieszkańcami, a to chyba ze swoimi znajomkami. Czy oni nie czytają wypowiedzi na tym portalu?

    • 73 3

    • Ja od 10 lat pracuje i mieszkam w Gdyni

      i mimo ogromnej ilości bzdurnych ścieżek i stojaków na rowery prawie nigdy nie widuje rowerów. To tak jakby zrobić przystań dla jachtów w oczku wodnym na działce.

      • 9 1

  • Wygląda na to że łucyk , zaczął wojnę z osobami mieszkającymi w centrum i posiadającymi samochody

    a więc także z inwalidami i emerytami. Ma to znamiona dyskryminacji i powinno być surowo karane. Mając 300m do zaparkowania i mieszkając na starowiejskej pozostaje może kila miejsc do zaparkowania. Ten haniebny proceder nie tyle co się kończy, a nawet się nasilił. Żadne zapisy w strategiach dla województwa pomorskiego nie będą obroną dla tych haniebnych zachowań. Po wyborach trzeba będzie wszystko zmienić jak było, aby przywrócić ruch i życie w centrum miasta. To będą kolejne koszty. !0 lutego, pl kostytucji w fatalnym stanie a oni w tak trudnych czasach wywalają pieniądze na zbędne psełdo "inwestycje".

    • 73 5

  • Opinia wyróżniona

    (31)

    Mieszkam w Śródmieściu już 3-ci rok. Od tego czasu zlikwidowali tyle miejsc postojowych, że pomimo podwyżki opłat mam problem z parkowaniem przy/niedaleko domu. Jestem w stanie to zrozumieć, gdyby za tym działaniem Gdynia inwestowała w transport publiczny. Ale jest dramat- mniej kursów, brak synchronizacji z pociągami itp., brudno i ciągłe podwyżki. Dodatkowo ta odzyskana przestrzeń prezentuje się przeciętnie. Mam wrażenie, że to są działania, aby wspomóc prywatnych operatorów tych większych parkingów w Śródmieściu. Na pewno to nie są przemyślane systemowe zmiany na rzecz mieszkańców.

    • 297 19

    • Piesiewicz mieszka w centrum. On chce mieć ciszę. (3)

      • 32 8

      • Gość który dobija centrum. Ciekawe że nikt tego nie widzi ?

        Ciszę będzie miał - w kółko jeżdzące auta szukające gdzie zaparkować.

        • 25 2

      • (1)

        Dzięki takim ludziom, aktywistom inni w centrum będą mieli gorzej. Dziękujemy wam.

        • 11 1

        • piszesz nieprawdę lub dajesz sobą sterować (lub obie te tezy są prawdą)

          Centrum ożywa dzięki uwalnianiu kolejnych ulic i placów od nadmiaru samochodów. Sprawdzone nawet w Trójmieście (najnowszy, ale już kilkuletni przykład: ulica Stągiewna w Gdańsku. Uwalnianie ulicy leżącej w centrum od samochodów podnosi jakość życia mieszkańców tej ulicy.

          • 0 0

    • (7)

      Dla przykładu wyremontowana Abrahama, w której wprowadzili strefę zamieszkania:
      - plus: można w miarę bezpieczny sposób przejść przez jezdnię,
      - plus: są dodatkowe ławki,
      - minus: stoliki gastronomiczne są postawione tak blisko jezdni, że zamiast delektować się jedzeniem człowiek wdycha spaliny,
      - minus: miejsce postoju dostawy zostało wydzielone w najdalszym punkcie, obok usług takich jak sprzedaż ubrań lub sprzedaż okularów, zamiast punktów gastronomicznych i piekarni,
      - minus: przez punkt powyżej piekarnia i dostawa do baru Komar zatrzymują się w niedozwolonym miejscu (niewyznaczonym), na początku szykany,
      - minus: na końcu szykany część zieleni jest już całkowicie rozjechana,
      - minus: chodnik przy ławkach, miejscach parkingowych i w miejscach, gdzie ludzie parkują nielegalnie jest umorusany od różnego rodzaju płynów.

      • 18 5

      • Ile jeszcze będziemy rozmawiać o remoncie uliczki na długości 130 metrów?? (2)

        • 28 2

        • Skoro to jedyny remont od lat

          • 25 1

        • Do oporu.

          • 2 1

      • Wniosek? (2)

        Bydło nie potrafi przestrzegać kodeksu drogowego i utrudnia życie innym.

        Pytanie brzmi: gdzie jest policja i SM?

        • 5 11

        • I po co to komu? (1)

          Nie bydło (kierowcy) są tu winni tylko ktoś tępy niemający pojęcia o inżynierii ruchu kombinuje, jak zniszczyć centrum miasta , w którym są tylko dwie równoległe ulice z czego tylko Władysława IV prowadzi w dół w stronę ścisłego centrum Gdyni. Mieszkam tu od 1954 roku i pamiętam zboże które rosło na Władysława IV, a teraz widzę, że jest coraz gorzej. Czasy bez samochodów już nie wrócą i nie ma co pajacować z przebudową ulicy Starowiejskiej z kostki historycznie nieuzasadnionej.

          • 9 2

          • nie ktoś tępy, tylko bydło (kierowcy)

            • 1 7

      • Powiem więcej im więcej barów tym większy syf i hałasy w nocy.

        • 4 1

    • (3)

      Też mieszkam w centrum i nie ma żadnego problemu z parkowaniem. od czasu zwiększenia opłat jest bardzo dużo wolnych miejsc.

      • 7 26

      • też mieszkam przy Starowiejskiej, idąc od dworca do skrzyżowania z Abrahama..zero wolnych miejsc

        • 25 1

      • (1)

        W ciągu najbliższych lat problem z parkowaniem się nasili. Wielu starszych mieszkańców nie ma auta. Na ich miejsce przychodzą nowi, nawet z dwoma autami na rodzinę. Nie mam nic przeciwko za taką wymianą pokoleniową- normalna sprawa, w przeciwieństwie do mieszkań inwestycyjnych i lokali usługowych, ale miasto powinno działać- sprawny transport publiczny, ale również miejskie miejsca postojowe (nie prywatne jak np. pod Batorym). Nie każda kamienica ma swoje podwórko z parkingiem, albo garaż podziemny. Śródmieście musi mieć swoich mieszkańców, inaczej będzie skazane na wymarcie.

        • 23 1

        • I ci meiszkancy beda korzystc ze zbiorkomu nie z aut to chyba oczywiste.

          • 5 7

    • a kogo obchodza mieszkańcy? (4)

      • 22 2

      • aktywistów Miasta Wspólnego (3)

        • 2 11

        • Piesiewicz interesuje się tyko ulicą przy swoim mieszkaniu

          • 13 0

        • chyba jego zacofaniem

          • 4 0

        • Nie rozśmieszaj mnie bo mam zajady.

          • 2 0

    • (1)

      Jego Wysokosc Pan Szczurek chyba lepiej, niz szarzy mieszkancy wie co robic i co jest dobre dla miasta . Po co miejsca parkingowe jak On podwozi sobie wszedzie d..ę samochodem sluzbiwym z kierowcą

      • 16 2

      • Do czasu.

        • 5 1

    • (2)

      W centrum? samochodem? Zwariwoałeś? Ja na DZL nie uzywam auta a tutaj ktos musi auto w centrum gdzie zazwyczaj nie wiecej niż 30 % mieskzancow posiada auto.

      • 4 8

      • Mój sąsiad z Abrahama ma 3.

        • 2 2

      • Jak się poruszasz tylko na trasie dom-Żabka to faktycznie ci samochód niepotrzebny.

        • 7 2

    • (3)

      No to najwyższa pora pomyśleć o przeprowadzce kolejnej nim się tu zasiedzisz i z frustracji mieszkania w takim miejscu zdziadziejesz. Centrum Gdyni nie ma wiele do zaoferowania - takie to centrum, że mieszkając w wielu ościennych dzielnicach masz więcej atrakcji i wygodniejsze życie na co dzień jak i większy spokój. 8 lat temu wyprowadziłem się z Gdyni do Gdańska - absolutnie niczego mi nie brakuje i za niczym nie tęsknie. W Gdańsku też nie jest idealnie, ale w porównaniu do Gdyni to zdecydowana zmiana na plus (komunikacja, kultura, drogi, parkingi, ilość sklepów itp).

      • 10 3

      • (1)

        To zapamiętaj i nie przyjeżdżaj do Gdyni w weekendy na bulwar czy Skwer.

        • 2 7

        • A po co?

          Jest tyle lepszych miejsc na spacery gdzie jestem mile widziany.

          • 7 1

      • Nie potrzeba mi więcej atrakcji. Mam w centrum Gdyni wszystko co mi do szczęścia potrzeba.

        • 1 4

    • Putynizm Gdyński cd.

      • 4 1

  • Tych wszystkich inicjatorów "klimatycznego centrum" powinno się zameldowac w centrum i niech pomieszkaja tu chwile... (4)

    Może wtedy zrozumieliby jak to jest żyć w ich utopijnej fantazji (mając oczywiście rodzinę, dzieci, pracę, szkołę....a nie tylko rower i mieszkanie u mamy na Chwarznie albo poprostu mieszkając na Chyloni, gdzie nie ma opłat na każdym metrze ulicy) I tu pojawia sie zasadnicze pytanie jak można lepiej znać potrzeby mieszkańców od samych mieszkańców nie mieszkając w centrum... Starowiejska i restauracje? A czy nie zwróciliście uwagi, że coraz więcej jest w Gdyni pustych lokali po restauracjach, bo tu po prostu przestali przyjeżdżać ludzie? Najlepiej zaorajmy wszystko, całe centrum, posadźmy trawę, a Wy społeczniacy będziecie mogli szczycic sie sukcesem zjeżdzając raz w miesiącu na rowerze do centrum i podziwiać wasz "sukces". No mam nadzieje, naprawdę szczera nadzieję, że następni rządzący przestana mieć wizje Holandii, i z miasta portowego przestana robić cyrk.

    • 80 8

    • Zauważyłem że restauracje, które oferują dobrą kuchnie i nie tylko za rozsądną cenę funkcjonują bardzo dobrze i często trzeba odczekać swoje na wolny stolik. Znikają natomiast te, które nie wyróżniały sie niczym szczególnym a restauratorzy nie mieli pomysłu na swoją działalność.

      • 4 13

    • Chciałbym ale mnie nie stać

      Nie bez powodu i na przekór marudom, ceny metra w śródmieściu przekroczyły już 20k/m2.

      • 3 4

    • dokładnie, ideolo w punkt

      • 4 2

    • Paranoicy próbują zamienić miasto w wieś zamiast się na nią wyprowadzić.

      Zazwyczaj tak się definiuje 'szaleństwo'.

      • 10 1

  • ale żenada

    że też im nie wstyd

    • 41 4

  • Widzicie Lucyka "łapiacego chwile wytchnienia" przy stolikach z kawa w dzialajacych tam punktach gastronomicznych? Bo ja Jego i reszte ekipy widze w calkiem innym izolowanym miejscu.

    • 55 1

  • Bo Pan Szczurek wszystko wie najlepiej

    • 31 1

  • co to ma być?!

    Ulica z takim potencjałem! Miało być nowe oblicze tej części miasta i śródmieścia a będzie wymiana nawierzchni i jakieś kretyńskie zieleńce które są za małe aby mogły dobrze wyglądać.
    wstyd, żenada, tchórzostwo

    • 55 2

  • źle to wygląda

    beton, sztuczne kwiatki, słupki

    • 43 2

  • Tragedia
    Wyludnia się ,ludziom nie opłaca się przyjedżać do Gdyni.

    • 51 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane