• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przetarg na remont Starowiejskiej. Mniej aut i niewiele zieleni

Patryk Szczerba
4 marca 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Dodatkowe prace na Starowiejskiej za 600 tys. zł
  • Wizualizacja zmian planowanych na ul. Starowiejskiej.
  • Wizualizacja zmian planowanych na ul. Starowiejskiej.
  • Wizualizacja zmian planowanych na ul. Starowiejskiej.

Ruszyły poszukiwania wykonawcy przebudowy ulicy StarowiejskiejMapka i remontu ulicy AbrahamaMapka w Gdyni. Pojawią się tam siedziska i ogródki gastronomiczne. Zniknie część miejsc parkingowych. Środki na realizację w wysokości 5 mln zł w głównej mierze mają pochodzić z Polskiego Ładu.



Podobają ci się proponowane zmiany na Starowiejskiej?

W planach jest rewitalizacja przestrzeni, uporządkowanie parkowania, nasadzenia zieleni oraz nowe elementy małej architektury.

Najważniejsze zmiany na Starowiejskiej:

  • dwa wyniesione skrzyżowania - z ul. 3 MajaMapkaWładysława IVMapka,
  • prędkość do 30 km/h mają ograniczać ogródki gastronomiczne i siedziska,
  • ulicą nadal pojedziemy samochodem w jedną stronę, pasem o szerokości 4,1 metra,
  • ruch rowerowy będzie możliwy w obu kierunkach,
  • rowerzystów od kierowców oddzielą słupki,
  • miejsca postojowe mają wydzielać i ograniczać parklety,
  • na chodniku pojawią się betonowe płyty 20 x 20 cm,
  • oprócz skrzyżowań z 3 Maja i Władysława IV nie będzie przejść dla pieszych,
  • nowe oświetlenie umożliwiające m.in. montaż iluminacji świetlnych.

Wizualizacja zmian planowanych na ul. Starowiejskiej. Wizualizacja zmian planowanych na ul. Starowiejskiej.
Odcinek ulicy Starowiejskiej na wysokości pomnika Gdynian WysiedlonychMapka, od strony północnej zostanie włączony dla ruchu kołowego - z dostępem tylko dla pojazdów służb i mieszkańców.

Zmiany także na ul. Abrahama w Gdyni



Zmiany zajdą też na ul. Abrahama na tzw. odcinku kantorowymMapka. Zaplanowano tam zawężenie jezdni, wytyczając po jej wschodniej stronie miejsca do parkowania równoległego, kosztem dotychczasowej jezdni.

Co istotne, ani na Starowiejskiej, ani na Abrahama nie są planowane poważniejsze inwestycje w infrastrukturę podziemną. Dlaczego?

- Ze względu na historyczny charakter układu urbanistycznego elementy nie mogą naruszać istniejących nawierzchni jezdni i części ulicy, a zastosowane materiały będą nawiązywać do pomnika historii - Śródmieścia Gdyni - informują urzędnicy, wskazując na wytyczne konserwatora zabytków.

Władze Gdyni: będzie miejsce do złapania chwili wytchnienia



Władze Gdyni przekonują, że miejsce zyska na atrakcyjności.

- Bez wątpienia zależy nam na zachowaniu tradycji tej części Gdyni, jednak zastosowane w projekcie rozwiązania sprawią, iż będzie to miejsce atrakcyjne do złapania chwili wytchnienia na świeżym powietrzu czy odpoczynku przy kawie w działających tam punktach gastronomicznych - opowiada Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni.

Społecznicy: ulica nie będzie przyjazna pieszym



Wątpliwości co do sensu remontu ulicy w zaproponowanym kształcie mają społecznicy z Miasta Wspólnego. Warto wiedzieć, że ich aktywność w Gdyni rozpoczęła się od starań o zmiany właśnie na ul. Starowiejskiej.

- 7 lat zabiegów społeczników, rozmów, dyskusji, przeprowadzone z wielką pompą konsultacje przed ostatnimi wyborami, w końcu przyjęcie projektu w oparciu o te konsultacje. Dziś przygotowany projekt znacząco odstaje od tamtego. Na dobrą sprawę ogranicza się do remontu chodników i posadzenia trawników między drzewami. To podsumowuje zmiany, jakie nas czekają - wskazuje Łukasz Piesiewicz.
Podkreśla, że projekt nie spełnia podstawowego założenia, jakie zostało przyjęte w konsultacjach i zaakceptowane przez prezydenta Wojciecha Szczurka - czyli ulica przyjazna pieszym.

- Nie ma tu żadnych rozwiązań projektowych, które na to by wskazywały poza postawieniem znaków "strefa zamieszkania". Mizeria środków finansowych przeznaczonych na remont najstarszej ulicy w Gdyni, nieremontowanej od 1928 r., oznaczała, że projektanci mieli trudne zadanie przed sobą. I ponieśli porażkę - choć trudno ich winić, gdy realizowali wytyczne władz miasta - dodaje Piesiewicz.
  • Wizualizacja zmian planowanych na ul. Starowiejskiej.
  • Wizualizacja zmian planowanych na ul. Starowiejskiej.
  • Wizualizacja zmian planowanych na ul. Starowiejskiej.

Mniej miejsc parkingowych i mało zieleni



Jak wskazuje, remont może doprowadzić do konfliktów pieszych z kierowcami jeżdżącymi po Gdyni.

- Trudno będzie wytłumaczyć, po co likwidować miejsca postojowe, gdy nie tworzy się przyjaznej przestrzeni na ich miejsce, tylko zostawia zabetonowaną ulicę. Liczyliśmy, że skoro nie ma pieniędzy na nic, to przynajmniej uda się w projekcie zawrzeć jak najwięcej zieleni. W zamian mamy jakieś donice i trawniczki w każdym miejscu, nawet tam, gdzie naturalne byłoby postawienie stolików gastronomicznych - kończy.

Remont Starowiejskiej: prace potrwają blisko rok



Zainteresowani wykonawcy oferty mogą składać do końca marca.

Kryteria przetargowe:

  • cena oferty brutto - 60 proc.,
  • doświadczenie osoby wyznaczonej do realizacji zamówienia - 20 proc.,
  • okres wykonania - 10 proc.,
  • okres udzielonej gwarancji - 10 proc.

Prace mają potrwać nie dłużej niż 11 miesięcy, więc - jeśli wykonawca ostanie wybrany w kwietniu, to efekty zmian będzie można oglądać prawdopodobnie najwcześniej wiosną 2023 r.



Przebudowa Starowiejskiej zapowiadana od ponad dekady



Dodajmy, że o przebudowie Starowiejskiej mówi się od co najmniej 10 lat. Dwukrotnie rozpisywano konkurs na koncepcję przebudowy, ale bez powodzenia, realizując jedynie kosmetyczne zmiany. O remont ulicy z prawdziwego zdarzenia zaczęli starać się społecznicy. Promując radykalne zmiany w ruchu, weszli w konflikt z przeciwnikami ograniczeń. Przed wyborami samorządowymi w 2018 r. remont Starowiejskiej wrócił do dyskusji.

Później znowu został zapomniany aż do czasu ogłoszenia na początku 2020 r. projektu pod nazwą Klimatyczne Centrum, do którego włączono oczekiwaną modernizację ulicy Starowiejskiej. Kto jednak spodziewał się dużych zmian na najstarszej ulicy, ten mógł być już na starcie zawiedziony. Na początku wskazano bowiem, że na prace w całym centrum Gdyni do 2021 r. przeznaczono 18 mln zł.

Latem 2020 r. prace związane ze Starowiejską rozpoczęli projektanci z firmy Lider Rem Projekt z partnerem Urban Media. Po tym, jak złożyli jedyną ofertę w drugim powtórzonym przetargu, miasto zdecydowało się im zapłacić za prace 554 tys. zł.

Quiz Topografia Trójmiasta. Czy znasz te miejsca? Średni wynik 58%

Topografia Trójmiasta. Czy znasz te miejsca?

Rozpocznij quiz

Miejsca

Opinie (299) ponad 10 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • Ad. 3 punktu ankiety

    Niech mi ktoś mądry powie jaki potencjał widzi w ulicy Starowiejskiej? Same ławeczki i knajpy, współczuję mieszkańcom, jeszcze będziecie głośno płakać po przebudowie.

    • 0 0

  • No jasne...

    Zmniejszyć i tak minimalna ilość miejsc parkingowych,nomen omen płatnych i pozostawić interesantów bez możliwości dojazdu samochodem,wydzielić zaxto ruch dla peda...tzn rowerzystów i jeszcze więcej słupków ... Szczurek. Naprawdę wychryndalaj z magistratu !

    • 1 0

  • Głupota.

    Od kilku lat w centrum likwiduje się miejsca do parkowania. To ma być "przyjazne mieszkańcom". O kogo chodzi? O tych, którzy pracują i płacą podatki? Ci, którzy pracują potrzebują dojechać wygodnie do pracy i do domu. Firmy, które są w centrum potrzebują dostępu klientów, a Ci w 90% chcą dojechać samochodem. Tymczasem światli władcy Gdyni psują jej układ drogowy (z wielkim trudem wypracowany w trakcie budowy miasta). Starowiejska jest niesamowicie potrzebną i ruchliwą ulicą. Jedną z dwóch, która prowadzi do Placu Kaszubskiego i Świętojańskiej. Ukarano już Gdynian jednokierunkową Świętojańską (zakorkowana Śląska w rezultacie). Teraz następna pseudo poprawa.

    • 1 0

  • Czy do Was nic nie dociera

    Od dłuższego czasu mieszkańcy Gdyni ostro krytykują" rewelacyjne"pomysły UM polegające na likwidacji miejsc parkingowych w centrum i stawianiu betonowych donic z jakąś zielenią.Kolejny projekt wbrew opiniom mieszkańców.Lepiej już nic nie róbcie,albo remontujcie schrony.Ciekawe co wymyślił deweloper w banku przy 3 Maja.Tam był schron!

    • 1 0

  • 10 lat i nic

    Plany obietnice wizualizacje czary mary

    • 1 0

  • Starowiejska

    Jak zwykle kolejny bubel! Czas chyba na zmiany w Urzędzie Miasta, wymyślają bzdury.

    • 3 0

  • Opinia wyróżniona

    (31)

    Mieszkam w Śródmieściu już 3-ci rok. Od tego czasu zlikwidowali tyle miejsc postojowych, że pomimo podwyżki opłat mam problem z parkowaniem przy/niedaleko domu. Jestem w stanie to zrozumieć, gdyby za tym działaniem Gdynia inwestowała w transport publiczny. Ale jest dramat- mniej kursów, brak synchronizacji z pociągami itp., brudno i ciągłe podwyżki. Dodatkowo ta odzyskana przestrzeń prezentuje się przeciętnie. Mam wrażenie, że to są działania, aby wspomóc prywatnych operatorów tych większych parkingów w Śródmieściu. Na pewno to nie są przemyślane systemowe zmiany na rzecz mieszkańców.

    • 297 19

    • Piesiewicz mieszka w centrum. On chce mieć ciszę. (3)

      • 32 8

      • (1)

        Dzięki takim ludziom, aktywistom inni w centrum będą mieli gorzej. Dziękujemy wam.

        • 11 1

        • piszesz nieprawdę lub dajesz sobą sterować (lub obie te tezy są prawdą)

          Centrum ożywa dzięki uwalnianiu kolejnych ulic i placów od nadmiaru samochodów. Sprawdzone nawet w Trójmieście (najnowszy, ale już kilkuletni przykład: ulica Stągiewna w Gdańsku. Uwalnianie ulicy leżącej w centrum od samochodów podnosi jakość życia mieszkańców tej ulicy.

          • 0 0

      • Gość który dobija centrum. Ciekawe że nikt tego nie widzi ?

        Ciszę będzie miał - w kółko jeżdzące auta szukające gdzie zaparkować.

        • 25 2

    • (3)

      No to najwyższa pora pomyśleć o przeprowadzce kolejnej nim się tu zasiedzisz i z frustracji mieszkania w takim miejscu zdziadziejesz. Centrum Gdyni nie ma wiele do zaoferowania - takie to centrum, że mieszkając w wielu ościennych dzielnicach masz więcej atrakcji i wygodniejsze życie na co dzień jak i większy spokój. 8 lat temu wyprowadziłem się z Gdyni do Gdańska - absolutnie niczego mi nie brakuje i za niczym nie tęsknie. W Gdańsku też nie jest idealnie, ale w porównaniu do Gdyni to zdecydowana zmiana na plus (komunikacja, kultura, drogi, parkingi, ilość sklepów itp).

      • 10 3

      • Nie potrzeba mi więcej atrakcji. Mam w centrum Gdyni wszystko co mi do szczęścia potrzeba.

        • 1 4

      • (1)

        To zapamiętaj i nie przyjeżdżaj do Gdyni w weekendy na bulwar czy Skwer.

        • 2 7

        • A po co?

          Jest tyle lepszych miejsc na spacery gdzie jestem mile widziany.

          • 7 1

    • Putynizm Gdyński cd.

      • 4 1

    • (7)

      Dla przykładu wyremontowana Abrahama, w której wprowadzili strefę zamieszkania:
      - plus: można w miarę bezpieczny sposób przejść przez jezdnię,
      - plus: są dodatkowe ławki,
      - minus: stoliki gastronomiczne są postawione tak blisko jezdni, że zamiast delektować się jedzeniem człowiek wdycha spaliny,
      - minus: miejsce postoju dostawy zostało wydzielone w najdalszym punkcie, obok usług takich jak sprzedaż ubrań lub sprzedaż okularów, zamiast punktów gastronomicznych i piekarni,
      - minus: przez punkt powyżej piekarnia i dostawa do baru Komar zatrzymują się w niedozwolonym miejscu (niewyznaczonym), na początku szykany,
      - minus: na końcu szykany część zieleni jest już całkowicie rozjechana,
      - minus: chodnik przy ławkach, miejscach parkingowych i w miejscach, gdzie ludzie parkują nielegalnie jest umorusany od różnego rodzaju płynów.

      • 18 5

      • Wniosek? (2)

        Bydło nie potrafi przestrzegać kodeksu drogowego i utrudnia życie innym.

        Pytanie brzmi: gdzie jest policja i SM?

        • 5 11

        • I po co to komu? (1)

          Nie bydło (kierowcy) są tu winni tylko ktoś tępy niemający pojęcia o inżynierii ruchu kombinuje, jak zniszczyć centrum miasta , w którym są tylko dwie równoległe ulice z czego tylko Władysława IV prowadzi w dół w stronę ścisłego centrum Gdyni. Mieszkam tu od 1954 roku i pamiętam zboże które rosło na Władysława IV, a teraz widzę, że jest coraz gorzej. Czasy bez samochodów już nie wrócą i nie ma co pajacować z przebudową ulicy Starowiejskiej z kostki historycznie nieuzasadnionej.

          • 9 2

          • nie ktoś tępy, tylko bydło (kierowcy)

            • 1 7

      • Powiem więcej im więcej barów tym większy syf i hałasy w nocy.

        • 4 1

      • Ile jeszcze będziemy rozmawiać o remoncie uliczki na długości 130 metrów?? (2)

        • 28 2

        • Do oporu.

          • 2 1

        • Skoro to jedyny remont od lat

          • 25 1

    • (2)

      W centrum? samochodem? Zwariwoałeś? Ja na DZL nie uzywam auta a tutaj ktos musi auto w centrum gdzie zazwyczaj nie wiecej niż 30 % mieskzancow posiada auto.

      • 4 8

      • Jak się poruszasz tylko na trasie dom-Żabka to faktycznie ci samochód niepotrzebny.

        • 7 2

      • Mój sąsiad z Abrahama ma 3.

        • 2 2

    • (1)

      Jego Wysokosc Pan Szczurek chyba lepiej, niz szarzy mieszkancy wie co robic i co jest dobre dla miasta . Po co miejsca parkingowe jak On podwozi sobie wszedzie d..ę samochodem sluzbiwym z kierowcą

      • 16 2

      • Do czasu.

        • 5 1

    • a kogo obchodza mieszkańcy? (4)

      • 22 2

      • aktywistów Miasta Wspólnego (3)

        • 2 11

        • Nie rozśmieszaj mnie bo mam zajady.

          • 2 0

        • chyba jego zacofaniem

          • 4 0

        • Piesiewicz interesuje się tyko ulicą przy swoim mieszkaniu

          • 13 0

    • (3)

      Też mieszkam w centrum i nie ma żadnego problemu z parkowaniem. od czasu zwiększenia opłat jest bardzo dużo wolnych miejsc.

      • 7 26

      • (1)

        W ciągu najbliższych lat problem z parkowaniem się nasili. Wielu starszych mieszkańców nie ma auta. Na ich miejsce przychodzą nowi, nawet z dwoma autami na rodzinę. Nie mam nic przeciwko za taką wymianą pokoleniową- normalna sprawa, w przeciwieństwie do mieszkań inwestycyjnych i lokali usługowych, ale miasto powinno działać- sprawny transport publiczny, ale również miejskie miejsca postojowe (nie prywatne jak np. pod Batorym). Nie każda kamienica ma swoje podwórko z parkingiem, albo garaż podziemny. Śródmieście musi mieć swoich mieszkańców, inaczej będzie skazane na wymarcie.

        • 23 1

        • I ci meiszkancy beda korzystc ze zbiorkomu nie z aut to chyba oczywiste.

          • 5 7

      • też mieszkam przy Starowiejskiej, idąc od dworca do skrzyżowania z Abrahama..zero wolnych miejsc

        • 25 1

  • W UM potrzebny jest psychiatra! Pilnie! (3)

    Chorobę w UM widać na każdym kroku. Prezydent już za długo zajmuje stołek. Popadł w samoubostwienie a pomagają mu pogłębiać ten stan osoby typu P. Lucyk. Dobrze już nie będzie, bo już bylo, ale można chorobę, jeżeli nie wyleczyć, to chociaż powstrzymać jej rozwój! Panstwo Radni Gdyni, zadbajcie o zdrowie urzędników!

    • 54 0

    • Nazwiska radnych którzy załatwili likwidację miejsc parkingowych w centrum: (1)

      Bień borski domozych dzierżak jędrzejewski kłodziński krym myszka raczyńska roda sierżęga styk szpajer taraszkiewicz trojanowicz ubych zwołek zielińska

      • 5 0

      • Trzeba zapisac!

        Przekazać dzieciom i zna jomym przed wyborami!

        • 0 0

    • Radni?? przecież oni tańczą jak im sz zagra. Każdy liczy tam na ciepła posadkę

      • 5 1

  • Kolejna gdyńska inwestycja wizualna . Nie wierzę że ta ekipa gospodarzy miasta wyjdzie kiedyś poza etap wizualizacji .

    • 3 0

  • Niech kierowcy pamiętają i nie głosują na ekipę niszczącą miasto, kto przyjdzie do tych ogródków jak już mało kto odwiedza centrum miasta.

    • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane