• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przystanek Gdańsk Osowa zmieni się kosztem 24 mln zł

Maciej Naskręt
30 czerwca 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 

Tak będzie wyglądał przebudowany przystanek Gdańsk Osowa.


Kosztem 24 mln zł na przystanku w Osowie zobacz na mapie Gdańska powstają dwa dwukrawędziowe perony o długości 160 m, wiaty przystankowe oraz przejście podziemne z windami. Będą służyć m.in. pasażerom Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.



Jak oceniasz nowy przystanek?

Choć prace budowlane jeszcze trwają, gotowa jest już wizualizacja przystanku. Jest on jednym z trzech (razem z Gdynią Karwiny i Gdynią Stadion), jakie powstaną lub zostaną zmodernizowane przy istniejącej linii kolejowej z Gdyni do Kościerzyny. Jest ona połączona z linią Pomorskiej Kolei Metropolitalnej w Rębiechowie.

Te trzy przystanki pierwotnie miały powstać dopiero za kilka lat, przy rozbudowie PKM. Ponieważ jednak inwestycja pomorskiego samorządu zdobyła wyższe finansowanie z funduszy unijnych - z 70 do 85 proc. całości - udało się znaleźć pieniądze na budowę przystanków już teraz.

Stacja kolejowa Gdańsk Osowa przed rozpoczęciem przebudowy. Stacja kolejowa Gdańsk Osowa przed rozpoczęciem przebudowy.
Roboty torowe w Osowej prowadzi spółka PKP PLK, będąca właścicielem linii 201 Gdynia - Kościerzyna. PKM buduje dwa dwukrawędziowe perony (o długości 160 m), wiaty przystankowe oraz przejście podziemne (o długości 57,8 m i szerokości 6,5 m), dzięki któremu mieszkańcy będą mogli bezpiecznie dostać się na pociąg z obu stron linii kolejowej. Do dyspozycji pasażerów będą także 4 cztery windy - na każdym z peronów oraz na obu końcach tunelu.

Inwestycja czterokrotnie droższa niż planowano

Według wstępnych wyliczeń inwestycja miała kosztować 6 mln zł. Ostatecznie jednak jej koszt wzrósł do 24 mln zł. Dla porównania przypomnijmy, że pojazdy, które będą jeździć po trasie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej kosztują odpowiednio: dwuczłonowy - 10,701 mln zł, a trójczłonowy - 11,7 mln zł.

Czytaj także: Pierwszy szynobus dla PKM już w Trójmieście

Dlaczego cena tak bardzo wzrosła? Właśnie z powodu budowy tunelu dla pieszych wraz z windami.

- Postęp naszych prac przy przebudowie stacji Gdańsk Osowa uzależniony jest od robót prowadzonych na linii relacji Gdynia - Kościerzyna, które są prowadzone na zlecenie spółki PKP PLK. Zakładamy jednak, że pociągi PKM będą tam zatrzymywały się 1 września - od czasu uruchomienia naszej linii - mówi Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy spółki PKM.

Kiedy zakończenie robót?

Władze PKM także z uwagi na prowadzenie inwestycji we współpracy z PKP PLK nie chcą jednoznacznie wskazać terminu zakończenia prac przy przebudowie stacji w Osowej. Obecnie ruch pociągów na trasie między stacją Gdynia Główna - Gdańsk Osowa jest wstrzymany, co umożliwia sprawne wymienianie nawierzchni. Pociągi mają tam powrócić 21 sierpnia.

Po wybudowaniu przystanku PKM ruch pociągów na stacji Gdańsk Osowa będzie odbywać się identycznie, jak na stacji Gdańsk Wrzeszcz - przy zewnętrznych krawędziach obu peronów zatrzymywać się będą pociągi PKM, a przy wewnętrznych pozostałe pociągi regionalne.



Perony będą miały zatem (podobnie jak we Wrzeszczu) charakter kierunkowy: jeden (od strony ul. Barniewickiej) dla pociągów jadących w kierunku Gdyni, drugi (od strony ul. Letniskowej) dla pociągów jadących do Gdańska lub Kościerzyny.

Podobnie jak w przypadku pozostałych ośmiu przystanków kolei metropolitalnej, również w Osowej zastosowane będą wiaty w stylu "czerwonej wstążki", wyróżniające całą linię PKM, jednak nieco zmodyfikowane, ze względu na konieczność dopasowania przystanku Osowa do standardu całej linii 201.

Ponadto przewidziane zostało wybudowanie placu dworcowego, który pełnić będzie funkcję łącznika pomiędzy budynkiem starego dworca PKP a projektowanym tunelem prowadzącym do nowych peronów PKM.

Przystanki w Gdyni mają być gotowe do końca 2016 r.

Opinie (127) ponad 10 zablokowanych

  • ile za ten przystaneczek?

    24 mln qrva?

    • 6 2

  • Jacy jesteśmy ?

    Szastanie kasą !!!!!!!

    • 9 4

  • W Gdańsku lemingom wszystko sie podoba ale wgdyni to na to samo psy wieszaja

    Kolejka dla mieszkańców koszmar kasa w błoto perony w Gdańsku super 30mln to tanio:)

    • 2 1

  • Zróbcie wpierw i potem sie podniecajcie. (2)

    Póki co nie ma, nieczynne i nie ma o czym gadać.

    • 11 16

    • po kaszebczi

      Wpierw ;)

      • 1 1

    • Mówi sie najpierw!!!!

      • 7 0

  • ja sie dalej pytam

    Ile w końcu jest tych opini ? Czy ja nie ogarniam ? Czy portal?

    • 2 0

  • Ja sie pytam?

    A gdzie są opinie 72 uczestnikow ankiety ja sie tylko pytam

    • 2 1

  • (1)

    "Według wstępnych wyliczeń inwestycja miała kosztować 6 mln zł. Ostatecznie jednak jej koszt wzrósł do 24 mln zł." i tak jest za każdym razem! tak było ze stadionem i właściwie z każdą inwestycją. przystanek za 24 mln??? to powinno kosztować 5 razy mniej. oni znają jednak psychologię ludzi, którzy nie potrafią liczyć i i tak będą zachwyceni - wystarczy przejrzeć tutejsze komentarze. dlatego ludzie trzymający władzę niezmiernie lubią wszelkie inwestycje i przetargi - jest tyle milionów do przytulenia...

    • 15 6

    • To może jeszcze sprawdź czy te 6mln było sensowne

      i co dodano, że koszt się zwiększył.

      • 0 1

  • Kute twardym butem

    przystanki PKM to architektoniczny horror. Totalne bezguście i wytwór chorego umysłu architekta. Czerwone szkarady na tle pięknej zieleni Trójmiejskiego Parku Krajobrazowego. Pasujące ohydą do wysypiska Szadółki a nie europejskiego miasta XXI wieku. Anty -Pritzker 2015 gwarantowany. Powodzenia partacze.

    • 14 8

  • bez sensu te tunele

    Fioła coś ostatnio mają z tymi tunelami. Kiedyś robiło się przejścia przez tory i było dobrze- wygonie, tanio i funkcjonalnie.

    • 12 5

  • (1)

    Uważam, że przystanek jest zbyt przaśny. Za okrągłe 100 mln. można by dopiero postawić jakiś łady przystanek.

    • 27 19

    • Skąd ty to wiesz mądralo?

      • 0 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane