• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przystanki PKM w Gdyni będą później

Michał Brancewicz
16 lutego 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
  • Tak ma wyglądać przystanek PKM Gdynia Stadion
  • W Karwinach oprócz przystanku PKM powstanie także węzeł przesiadkowy z parkingami oraz nowy układ drogowy.
  • Powstanie łukowego przystanku PKM wymagać będzie stworzenia splotu torowego (nie ma go na wizualizacji), czyli tor w torze składający się w sumie z czterech szyn. Dzięki temu rozwiązaniu ponadgabarytowe ładunki z portu będą mogły przejechać tamtędy w bezpiecznej odległości, a pociągi pasażerskie zatrzymają się blisko krawędzi peronu.

Plan wybudowania w tym roku przystanków PKM na Karwinach zobacz na mapie Gdyni oraz przy Gdyńskim Centrum Sportu zobacz na mapie Gdyni to już przeszłość. Mogą one powstać najwcześniej w marcu 2017, ale i ten termin stoi pod dużym znakiem zapytania.



Pociągi Pomorskiej Kolei Metropolitalnej zaczęły kursować do Gdyni dopiero od połowy grudnia zeszłego roku (linia PKM funkcjonuje od 1 września 2015 r.). Kursy odbywają się po należącej do PKP PLK linii 201, która przeszła gruntową modernizację.

Niska frekwencja w Gdyni

Brak nowych przystanków na gdyńskim odcinku sprawia, że pojazdy PKM zatrzymują się jedynie na tymczasowym peronie w Wielkim Kacku zobacz na mapie Gdyni oraz w Gdyni Głównej zobacz na mapie Gdyni. A to przekłada się na frekwencję w pociągach. Od 13 grudnia, kiedy Gdynia weszła do rozkładu, do końca tego miesiąca z przystanku w Kacku skorzystało zaledwie 900 pasażerów, natomiast w Gdyni Głównej wsiadło bądź wysiadło 3,9 tys. podróżnych korzystających z PKM.

Dla porównania najbardziej obleganymi przystankami w Gdańsku były: Wrzeszcz (27,3 tys. osób), Port lotniczy (14 tys.) i Strzyża (10 tys.). Te dane dotyczą całego grudnia (statystyk za styczeń jeszcze nie ma).

Miejsce lokalizacji gdyńskich przystanków PKM wzdłuż linii 201. Miejsce lokalizacji gdyńskich przystanków PKM wzdłuż linii 201.
Wydawało się, że wszystko zmierza ku dobremu, gdy pod koniec zeszłego roku władze spółki PKM ogłosiły zapowiadany od dawna przetarg na projekt i budowę przystanków PKM Karwiny i Stadion. Postępowanie jest prowadzone dwuetapowo. Firmy chcące zrealizować tę inwestycję miały pierwotnie zgłaszać się do 1 lutego, a po weryfikacji przez zamawiającego złożyć swoje oferty. Jednak termin dopuszczenia do udziału w postępowaniu został wydłużony do połowy lutego, a potem jeszcze o miesiąc - aż do 14 marca.

Ostateczny termin - jesień 2017

- Musieliśmy to zrobić ze względu na dużą liczbę pytań od potencjalnych oferentów. Mimo tych przesunięć, planujemy wybrać wykonawcę, podpisać z nim umowę i rozpocząć realizację w pierwszym półroczu - zapowiada Tomasz Konopacki, rzecznik spółki PKM i dodaje. - To niestety oznacza, że nie uda się zrealizować inwestycji do końca tego roku.
Co więcej, w przetargu ostateczny termin realizacji został wyznaczony na 30 października 2017 roku. Czy faktycznie nowe przystanki będą gotowe dopiero jesienią przyszłego roku?

- Chcemy, żeby stało się to możliwie jak najszybciej, dlatego jednym z kryteriów oceny jest zadeklarowany przez wykonawcę termin realizacji - deklaruje Konopacki.
Według szacunków budowa samych przystanków może pochłonąć nawet 33 mln zł (4,5 mln zł dołoży Gdynia). Oczywiście ostateczne kwoty poznamy po rozstrzygnięciu przetargu.

Jaki jest zatem realny termin powstania nowych przystanków?

- Może to być marzec 2017 r., ale pod warunkiem zamknięcia linii 201 na czas prac - przyznaje Ryszard Świlski, członek zarządu województwa pomorskiego, odpowiedzialny za cały projekt PKM. - Jestem zwolennikiem takiego rozwiązania, ale musi się na nie zgodzić zarządca, czyli PLK.
PLK nie zamierza się dołożyć

Jest jednak mało prawdopodobne, że kolejarze przystaną na takie rozwiązanie. Tym bardziej, że przewoźnicy planują uruchamiać nowe połączenia kolejowe na trasie między Gdynią a Kościerzyną po linii 201.

Powstanie nowych przystanków wiązać się będzie także z przebudową torów. Na wysokości PKM Karwiny powstanie m.in. splot torowy, czyli niejako tor w torze, składający się w sumie z czterech szyn. Dzięki temu ponadgabarytowe ładunki z portu będą mogły przejechać tamtędy w bezpiecznej odległości, za to pociągi pasażerskie zatrzymają się blisko krawędzi peronu.

Wartość tych prac oszacowano na ok. 7,5 mln zł. I tutaj pojawia się problem. Według PKM tę część inwestycji ma sfinansować PLK. Taka miała być umowa pomiędzy poprzednimi władzami PLK a władzami samorządu. Od niedawna PLK ma jednak nowy zarząd.

- PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. obecnie nie planują finansowania prac związanych z zaprojektowaniem i budową nowych przystanków Gdynia Karwiny i Gdynia Stadion, w tym również niezbędnej do tego celu przebudowy układu torowego. Nie mamy w tym zakresie zawartych porozumień z PKM - informuje Ewa Symonowicz-Ginter z zespołu prasowego spółki.
W dalszych planach jest także budowa przystanku PKM Wzgórze św. Maksymiliana zobacz na mapie Gdyni przy Centrum Riviera. Jednak jego realizacja może odsunąć się w czasie ze względu na koszty. Początkowo mowa była o kwocie 3-4 mln zł. Jednak powstanie przystanku wymaga poważnych zmian w układzie torowym, co może zwiększyć koszty nawet do 30 mln zł.

Miejsca

Opinie (168) 5 zablokowanych

  • pasazerow jest znacznie wiecej

    Mysle ze przytaczane dane o ilosci pasazerow sa dalekienod rzeczywistosci. WieksOsc ludzi jezdzaca z wlk kacka ma wykupione bilety niesieczne netropolitarne wiec nie sa liczeni w statystykach. Jaj jezdze codziennie i jazdym razem conajmniej kilka osob wsiada i wysiada a w godzinach szczytu to wiecej. Oczywiscie sporym problemem jest dojscie do przystanku. Skoro pkm karwiny sie opoznia proponuje wydluzyc 153 pod stacje. W tym celu konieczne by bylo polozenie dodatkowych plyt na ulice ale mysle ze taki wydatek mialby sens. Sugerowalbym aby 153 z starodworcowej skrecalo w nowodworcowa pod stacje pkm i potem do wielkopolskiej w okolicach buraczanej . Przejechane kilometry nie powinny sie znaczaco roznic.

    • 3 0

  • PKM się zachciewa w Gdyni ! (1)

    przecież można biegać, jeździć na rowerze, a dzieci mogą przemieszczać się pieszym autobusem, to takie europejskie ! To jest nowa strategia miasta !

    • 6 6

    • To Gdańsk dają 1 miejsce w Europie pod względem rowerzystow .Gdynia dopiero chyba na 6.

      • 0 1

  • PKM

    Łączy wiochy z Gdańskiem.Jakoś Gdyni nie śpiewano do tego

    • 1 1

  • to żart? (7)

    • 71 3

    • Spoko (3)

      po 2020 zrobią i będzie git

      • 5 1

      • Po 2020 to Gdynia wróci do rzeszy (2)

        • 3 0

        • Gdynia ? (1)

          W Kolibkach była granica z Rzesza , takie tam ścisłości historyczne .

          • 1 0

          • Nowa rzesza sięgnie do klajpedy

            • 1 0

    • ale sobie szanowna władza z nas zażartowała :D

      PROSTO W OCZY!! W grudniu mówili zaczynają się roboty od stycznia, a w lutym, że "chyba was powaliło, w tym roku nic nie zbudujemy, no najwyzej wyznaczymy nowe sciezki rowerowe na jezdniach :D, a czy w przyszłym - to tez pomyślimy hahah"... żenada normalnie Panie Szczurek :/ Takiego żartu dawno nikt nie wykręcił! :/

      • 2 2

    • Oczywiście

      Uśmiechnij się, jesteś w Gdyni!

      • 16 8

    • Nie jesteś w Gdyni

      Tak jak zawsze w jednym roku piszą ,że w następnym zrobimy a w następnym ,ze nie ma na to szans:) Dlatego jak widze ,ze władze w Gdyni planują coś to nawet nie czytam bo wiadomo, że nie powstanie

      • 18 6

  • PKM - Powoli staje się to nudne (4)

    Inwestycja okazuje się deficytowa ale o tym nie można ani słowa napisać, brakuje rzetelnych dziennikarzy którzy zebraliby dane nt. pierwszego półrocza eksploatacji (bez z dnia otwarcia).

    • 22 20

    • (2)

      Transport publiczny zawsze jest deficytowy. A każdy pasażer PKM to jeden mniej w autobusie w godzinach szczytu albo jeden samochód mniej w centrum.

      • 18 2

      • wg (1)

        gdyńskich wypranych od propagandy mózgów.
        Lepiej dopłacać do pustego lotniska, szkoły filmowej, pseudokolejki górskiej,
        muzeum emigracji oraz kontenerów zwanych infoboxem.

        • 6 1

        • licytację na to który samorząd trwoni wiecej pieniędzy uważam za otwarta

          • 1 2

    • co za bełkot

      a od kiedy komunikacja miejska ma być dochodowa?
      Do komunikacji miejskiej dopłaca się na całym świecie i u nas i tak jest na żałosnym poziomie.

      • 21 2

  • logika (7)

    Plk zyje z udostepniania torow. Przystanki moglyby zwiekszyc frekwencje i wiecej pociagow w perspektywie czasu. Ale po co

    • 80 8

    • Czy ja dobrze zrozumiałem ? (1)

      Został spierdziulony przetarg ?

      Kto z imienia i nazwiska za to odpowiada ?

      Mam nadzieję iż pracuje już gdzie indziej !!!

      • 0 0

      • Nie wiecie czemu delikatesy Adamski są od stycznia nieczynne? Czy je znowu kiedyś otworzą? Towar został...kiełbasy wiszą...a delikatesy nieczynne

        • 0 0

    • Dobra zmiana

      • 5 0

    • no własnie logika :) (2)

      i tak i tak pojadą tamtędy pociągi i i tak i tak powstaną te nowe tory, wiec po co PLK ma się dokładać.
      Zapytam inaczej. Gdybyś miał zrobić remont mieszkania za 100 tys zł w marcu, albo miasto zaproponowało że zrobi Ci ten remont na swój koszt w październiku to poczekałbyś te 7 miechów?
      Ja tak... PLK nie dołoży ani złotówki, a będzie miało nowiusieńką infrastrukturę :)

      • 21 4

      • ja akurat nie czekalbym, bo uwazam, ze miasto nie powinno NIKOMU robic remontow

        To troche inne sytuacja jednak.

        PLK ma patrzec na swoj zysk. Linia 201 jest wazna takze dla portu w Gdyni. Nie mozna jej bez przerwy zamykac. Szkoda, ze nie pomyslalno i niezbednych prac nie wykonano przed grudniej, kiedy trasa byla zakmnieta...

        Znowu jednak trojmiasto robi za tablice ogloszen i nikt nie zadaje pytan.

        Drodzy dziennikarze, chyba pomyliliscie swoja profesje z PR-owcami. Wy mozecie zadawac niewygodne pytania i dowiedziec sie, np. dlaczego wiedzac, ze linia 201 jest zamknieta i ze beda pieniadze na kolejne przystanki nie zgrano tego?

        A zapomnialem - pieniadze publiczne...

        • 9 0

      • No niekoniecznie.

        • 3 5

    • Taka miała być umowa pomiędzy poprzednimi władzami PLK a władzami samorządu.

      Czyli władze samorządowe są tak głupie, że nie spisują umów na papierze tylko "się z kimś na coś umawiają"? To już nawet śmieszne nie jest. Oczywiście urzędas dostanie premię...

      • 13 2

  • Zaszczurzona Gdynia to zascianek. I to coraz bardziej widać. Nie tylko już biznes omija te dziurę szerokim łukiem a nawet i już kolejarze. Kołchoz szczurasow to teraz ta cała Gdynia

    • 5 1

  • Ja pierniczę

    Ludzie wy naprawdę macie problem z rozumieniem tekstu pisanego ja widzę w większości od kiedy PKM robią władze Gdyni?? PKM robi marszałek województwa oraz rząd.

    • 1 2

  • (3)

    Gdynianie powinni zrezygnować z PKM. Od początku życzyli jej źle i twierdzili, że będzie woziła powietrze. Dlaczego zatem tak się starają o nowe przystanki??

    • 40 95

    • Gdynianie mają rację niestety. (2)

      Gdyby to się opłacało już dawno prywatna firma by to zrobiła.Koszta ogromne a tylko straty ta PKM przynosi.Budowanie przez państwo to kretyński pomysł.Zarobią tylko urzędasy.

      • 17 27

      • znachorku ,,,,,,

        Juz mamy najdroższe w Europie prywatne autostrady .

        Prywatne inwestycje , oj to jest to , walące się hale marketów, szkól , itp.

        • 2 1

      • czyli rozumiem, ze obwodnice, kanalizacja itp. tez zostawimy prywatnym firmom?

        Nie widzialem, aby prywatna firma inwestowala w wodociagi czy kanalizacje. Mimo to raczej oczekuje sie tego w miescie.

        Drogi tez maja byc prywatne?

        Dlaczego nikt nie pyta, czy zwroca sie kolejne pasy asfaltu wylewane tak lubo w ostatnich latach. Wtedy nie ma najmniejszego cienia watpliwosci - POTRZEBNE. Jednak jakakolwiek inna forma transportu - juz od razu liczenie, czy oby sie zwroci.

        • 17 0

  • co za wsteczne myślenie? (18)

    Prezydent myśli, że Gdynianie nie potrzebują? Kolejka w szczycie jeździ pełna. Zamiast lotniska chcemy sprawnej komunikacji

    • 159 34

    • (3)

      To nie Prezydent Gdyni tylko niestety Marszałek.

      • 18 8

      • Marszałek Gdyni ? (2)

        Coś nowego

        • 6 9

        • (1)

          Marszałek Województwa. Jesteś ograniczony czy jak ?

          • 5 3

          • Pisz po polsku kretynie

            • 2 2

    • (8)

      przeczytaj artykuł jeszcze raz i powiedz mi gdzie jest wspomniane coś o władzach Gdyni? Niestety w województwie dalej rządzą zdrajcy narodu w postaci PeO-wsoej mafii i jak widać wpompowali wszystko w ukochany przez takiego człowieka, którego dziadek służył w Wermahcie Całe szczęście te czasy powoli się kończą

      • 20 60

      • #dobrazmiana, synku (4)

        Inwestycję opóźnia władza odzyskanego PLK. W końcu z czegoś trzeba będzie sfinansować pińcet, które dostanie na ciebie mama. Przy okazji poproś mamę o korepetycje z historii najnowszej, temat "Inwestycje infrastrukturalne 2005-7".

        • 47 11

        • Co was tak boli ze matki dostaną 500 na dziecko ? (1)

          Zabraknie dla was złodzieje ?

          • 4 18

          • A jednak boli bardzo i dobrze ,powinno

            • 3 3

        • Mroczny pogromca gimbazy ???

          Hmm....rozmawiałeś już o tym z lekarzem ?

          • 2 7

        • Jesteś głupszy od buta

          • 5 14

      • Eh,ty durny ćwoku,naucz się w końcu czytać zarówno tekst jak i to co jest między wierszami!

        PLK zauważyła,że jest presja i może się znaleźć jeleń (Urząd Marszałkowski),który się pod tą presją ugnie i zabuli. Szczurek od dawna wije się jak piskorz żeby tylko do PKM nic nie płacić,bo sytuacja jest prosta jak drut: jeśli tylko Szczurek albo Adamowicz przyznają,że to kolej aglomeracyjna a nie regionalna,to natychmiast wyciągną się do nich ręce po pieniądze na jej funkcjonowanie (a Bogiem a prawdą te miasta POWINNY płacić za funkcjonowanie SKM i "SKM2"). Ale czego my się spodziewamy,jeśli Gdynia nawet na SKM nie płaci tyle ile powinna?

        • 19 2

      • PiS nie lepsze

        • 14 5

      • to Ty przeczytaj artykuł jeszcze raz i zauważ, że to nowe władze pkp się wypieły.

        • 45 5

    • PLK w którym siedzi obecnie PiS nie będzie dokładał się (4)

      "Dobra zmiana"

      Według PKM tę część inwestycji ma sfinansować PLK. Taka miała być umowa pomiędzy poprzednimi władzami PLK a władzami samorządu. Od niedawna PLK ma jednak nowy zarząd.

      • 26 5

      • Czyli miasta które buduje lotnisko za 100 baniek (2)

        Basen za 7 dych , wagonik za 3 , szkółkę za 10 milionów nie stać na wylania peronu betonem za 100 tysięcy złotych? Dlaczego PKM w stronę Kosakowa? Tor jest. Ale nie, bo inwestycją za bardzo kojarzona jest z Gdańskiem

        • 32 14

        • no to calkiem normalne, ze miasto ma przewoznikowi infrastrukture budowac (1)

          • 11 8

          • Nie przewoźnikowi, tylko mieszkańcom. Przecież to mieszkańcy będą tą koleją jeździć.
            Transport publiczny nie jest dochodowy bezpośrednio, nie taki jest jego cel. Zyskiem z transportu publicznego jest mniejsza konieczność budowy dróg i miejsc parkingowych, mniejszy smog, mniejsze skażenie środowiska, lepsze zdrowie ludzi.

            • 5 1

      • Taka miała być czy była bo to wielka różnica

        • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane