• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przystanki PKM w Gdyni będą później

Michał Brancewicz
16 lutego 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
  • Tak ma wyglądać przystanek PKM Gdynia Stadion
  • W Karwinach oprócz przystanku PKM powstanie także węzeł przesiadkowy z parkingami oraz nowy układ drogowy.
  • Powstanie łukowego przystanku PKM wymagać będzie stworzenia splotu torowego (nie ma go na wizualizacji), czyli tor w torze składający się w sumie z czterech szyn. Dzięki temu rozwiązaniu ponadgabarytowe ładunki z portu będą mogły przejechać tamtędy w bezpiecznej odległości, a pociągi pasażerskie zatrzymają się blisko krawędzi peronu.

Plan wybudowania w tym roku przystanków PKM na Karwinach zobacz na mapie Gdyni oraz przy Gdyńskim Centrum Sportu zobacz na mapie Gdyni to już przeszłość. Mogą one powstać najwcześniej w marcu 2017, ale i ten termin stoi pod dużym znakiem zapytania.



Pociągi Pomorskiej Kolei Metropolitalnej zaczęły kursować do Gdyni dopiero od połowy grudnia zeszłego roku (linia PKM funkcjonuje od 1 września 2015 r.). Kursy odbywają się po należącej do PKP PLK linii 201, która przeszła gruntową modernizację.

Niska frekwencja w Gdyni

Brak nowych przystanków na gdyńskim odcinku sprawia, że pojazdy PKM zatrzymują się jedynie na tymczasowym peronie w Wielkim Kacku zobacz na mapie Gdyni oraz w Gdyni Głównej zobacz na mapie Gdyni. A to przekłada się na frekwencję w pociągach. Od 13 grudnia, kiedy Gdynia weszła do rozkładu, do końca tego miesiąca z przystanku w Kacku skorzystało zaledwie 900 pasażerów, natomiast w Gdyni Głównej wsiadło bądź wysiadło 3,9 tys. podróżnych korzystających z PKM.

Dla porównania najbardziej obleganymi przystankami w Gdańsku były: Wrzeszcz (27,3 tys. osób), Port lotniczy (14 tys.) i Strzyża (10 tys.). Te dane dotyczą całego grudnia (statystyk za styczeń jeszcze nie ma).

Miejsce lokalizacji gdyńskich przystanków PKM wzdłuż linii 201. Miejsce lokalizacji gdyńskich przystanków PKM wzdłuż linii 201.
Wydawało się, że wszystko zmierza ku dobremu, gdy pod koniec zeszłego roku władze spółki PKM ogłosiły zapowiadany od dawna przetarg na projekt i budowę przystanków PKM Karwiny i Stadion. Postępowanie jest prowadzone dwuetapowo. Firmy chcące zrealizować tę inwestycję miały pierwotnie zgłaszać się do 1 lutego, a po weryfikacji przez zamawiającego złożyć swoje oferty. Jednak termin dopuszczenia do udziału w postępowaniu został wydłużony do połowy lutego, a potem jeszcze o miesiąc - aż do 14 marca.

Ostateczny termin - jesień 2017

- Musieliśmy to zrobić ze względu na dużą liczbę pytań od potencjalnych oferentów. Mimo tych przesunięć, planujemy wybrać wykonawcę, podpisać z nim umowę i rozpocząć realizację w pierwszym półroczu - zapowiada Tomasz Konopacki, rzecznik spółki PKM i dodaje. - To niestety oznacza, że nie uda się zrealizować inwestycji do końca tego roku.
Co więcej, w przetargu ostateczny termin realizacji został wyznaczony na 30 października 2017 roku. Czy faktycznie nowe przystanki będą gotowe dopiero jesienią przyszłego roku?

- Chcemy, żeby stało się to możliwie jak najszybciej, dlatego jednym z kryteriów oceny jest zadeklarowany przez wykonawcę termin realizacji - deklaruje Konopacki.
Według szacunków budowa samych przystanków może pochłonąć nawet 33 mln zł (4,5 mln zł dołoży Gdynia). Oczywiście ostateczne kwoty poznamy po rozstrzygnięciu przetargu.

Jaki jest zatem realny termin powstania nowych przystanków?

- Może to być marzec 2017 r., ale pod warunkiem zamknięcia linii 201 na czas prac - przyznaje Ryszard Świlski, członek zarządu województwa pomorskiego, odpowiedzialny za cały projekt PKM. - Jestem zwolennikiem takiego rozwiązania, ale musi się na nie zgodzić zarządca, czyli PLK.
PLK nie zamierza się dołożyć

Jest jednak mało prawdopodobne, że kolejarze przystaną na takie rozwiązanie. Tym bardziej, że przewoźnicy planują uruchamiać nowe połączenia kolejowe na trasie między Gdynią a Kościerzyną po linii 201.

Powstanie nowych przystanków wiązać się będzie także z przebudową torów. Na wysokości PKM Karwiny powstanie m.in. splot torowy, czyli niejako tor w torze, składający się w sumie z czterech szyn. Dzięki temu ponadgabarytowe ładunki z portu będą mogły przejechać tamtędy w bezpiecznej odległości, za to pociągi pasażerskie zatrzymają się blisko krawędzi peronu.

Wartość tych prac oszacowano na ok. 7,5 mln zł. I tutaj pojawia się problem. Według PKM tę część inwestycji ma sfinansować PLK. Taka miała być umowa pomiędzy poprzednimi władzami PLK a władzami samorządu. Od niedawna PLK ma jednak nowy zarząd.

- PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. obecnie nie planują finansowania prac związanych z zaprojektowaniem i budową nowych przystanków Gdynia Karwiny i Gdynia Stadion, w tym również niezbędnej do tego celu przebudowy układu torowego. Nie mamy w tym zakresie zawartych porozumień z PKM - informuje Ewa Symonowicz-Ginter z zespołu prasowego spółki.
W dalszych planach jest także budowa przystanku PKM Wzgórze św. Maksymiliana zobacz na mapie Gdyni przy Centrum Riviera. Jednak jego realizacja może odsunąć się w czasie ze względu na koszty. Początkowo mowa była o kwocie 3-4 mln zł. Jednak powstanie przystanku wymaga poważnych zmian w układzie torowym, co może zwiększyć koszty nawet do 30 mln zł.

Miejsca

Opinie (168) 5 zablokowanych

  • Dwa czy trzy lata byl ruch wstrzymywany! To wtedy nie mozna bylo wybudowac?! POLSKA. Najpierw budujemy, potem .... (4)

    Budujemy,... Potem rozbieramy.... Potem znow budujemy

    • 88 3

    • (3)

      Nie kojarze aby tak dlugie wstrzymanie bylo. Po jesnym torze tak ale nie dwa naraz.

      • 12 1

      • Mowie ogolnie (2)

        • 7 2

        • czyli ogolnie nie masz racji?

          Konkrety, a nie "ogolnie mowie".

          To, ze zle sie stalo, ze nie zgrano tego w czasie to jedna sprawa. Jednak juz psioczenie na wszystko, co sie dzieje jest przesada.

          Godna Polakow. Ci lubia kalac swoje gniazdo. Czuja z tego niezwykla przyjemnosc - zamiast wstyd.

          • 3 3

        • A no chyba ze tak. To przepraszam ;-)

          • 6 0

  • Brawo Samorządowcy !!!

    Jeździ za mało ludzi, dlatego nie wybudujemy nowych stacji, bo jeździ za mało ludzi..
    POrażająca logika..

    Inna sprawa, że obydwa nowe przystanki w Gdyni (Stadion i Riviera) są bez sensu.
    Tak naprawdę należy wybudować stację Mały Kack w najkrótszej odległości od dzielnicy Witomino, tak by zachęcić ludzi do jeżdżenia do Centrum koleją. Tyle, że to w ogóle przerasta ptasie móźdźki naszych zarządców kolejowych...

    • 11 1

  • Tak to jest (1)

    Gdy za biznes biorą się politycy i urzędnicy

    • 23 1

    • Staszek chcial sie sprawdzic w biznesie

      • 0 0

  • Na Wielkim Kacku wsiada coraz wiecej pasazerow. Prosze sprawdzic frekwencje w lutym.

    A nie w grudniu, i to akurat w okresie ferii zimowych.
    Poza tym jakie jest dojscie do tego przystanku? Droga ze sredniowiecza, bez oswietlenia i w blocie. Obecnie zreszta jezdzi tam coraz wiecej ludzi, bo jest dluzej jasno w dzien. Wczesniej wiekszosc ludzi zwyczajnie bala sie tam isc, bo w grudniu o 16 tej jest juz zupelnie ciemno a nie ma tam zadnej lampy.

    Na dodatek pociag jezdzi baaaaaardzo rzadko. Powinien minimum co 20 min. A czasem sa przestoje ponadgodzinne.

    • 24 0

  • (1)

    Do końca tego miesiąca? A skąd macie dane z przyszłości?

    • 4 1

    • Serio? Naprawdę?

      Autentycznie naprawdę czytanie ze zrozumieniem sprawia ci taką trudność?
      Podpowiem: w drugiej części zdania cały czas jest mowa o grudniu.

      • 1 1

  • bravo lemingi :) mam nadzieje ze dac szczurasom 128% :D (1)

    kolejne robienie w ciula nas mieszkancow ale ciagle tyle tepcyh ludzi glosuje na ta klike, przykre to ale moze bede samolociki za 10 baniek i moze polsacik wróci na sylwka :)

    • 7 8

    • Pajacu jesteś niedouczony! Szczurek był doradcą nieudacznika Kaczyńskiego a Gruszecka- Spychała to Pisiora! Więc w Gdyni nie moźe być dobrze.

      • 5 3

  • swietne porownanie (3)

    W Gdańsku PKM jeździ co 20 minut a do Gdyni przjezdza o wiele rzadziej. Porównanie ilości pasażerów iście z d*py.

    • 137 6

    • tym bardziej że dane są za grudzień (1)

      w Gdańsku PKM jeździła od 1 do 31 grudnia, w Gdyni od 14 do 31
      :)

      • 38 0

      • Ale tu nie chodzi o fakty, tylko żeby dokopać temu paskudnemu gryzoniowi

        To tak jak z KOD - największy alimenciarz w Polsce krzyczy o obronie demokracji - fałsz i obłuda w najczystszej postaci.

        • 9 17

    • Z du..y to taki program ;-)

      • 11 2

  • Przystanek PKM (1)

    A może by stworzyć połączenie kolejowe z Oksywiem skoro już tam jest położone nowe torowisko.Ludzie do pracy i z pracy jadąc samochodami czy autobusami stoją w potężnych korkach.Czy to tak ciężko wydać jakieś decyzje.

    • 28 2

    • Po co "wydawać takie decycje", jak "nie wydając takich decyzji" zbiera się 80% głosów?

      • 6 1

  • I to jest cała Gdynia! Ale Szczurek że swoją "piękną" wice, powie, źe to sukces.

    • 17 5

  • hehe planowanie po polsku

    najpierw zbudować tory a po dwóch latach przystanki. i jeszcze sie dziwic że pasażerów brak ....

    • 20 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane