• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przystanki PKM w Gdyni będą później

Michał Brancewicz
16 lutego 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
  • Tak ma wyglądać przystanek PKM Gdynia Stadion
  • W Karwinach oprócz przystanku PKM powstanie także węzeł przesiadkowy z parkingami oraz nowy układ drogowy.
  • Powstanie łukowego przystanku PKM wymagać będzie stworzenia splotu torowego (nie ma go na wizualizacji), czyli tor w torze składający się w sumie z czterech szyn. Dzięki temu rozwiązaniu ponadgabarytowe ładunki z portu będą mogły przejechać tamtędy w bezpiecznej odległości, a pociągi pasażerskie zatrzymają się blisko krawędzi peronu.

Plan wybudowania w tym roku przystanków PKM na Karwinach zobacz na mapie Gdyni oraz przy Gdyńskim Centrum Sportu zobacz na mapie Gdyni to już przeszłość. Mogą one powstać najwcześniej w marcu 2017, ale i ten termin stoi pod dużym znakiem zapytania.



Pociągi Pomorskiej Kolei Metropolitalnej zaczęły kursować do Gdyni dopiero od połowy grudnia zeszłego roku (linia PKM funkcjonuje od 1 września 2015 r.). Kursy odbywają się po należącej do PKP PLK linii 201, która przeszła gruntową modernizację.

Niska frekwencja w Gdyni

Brak nowych przystanków na gdyńskim odcinku sprawia, że pojazdy PKM zatrzymują się jedynie na tymczasowym peronie w Wielkim Kacku zobacz na mapie Gdyni oraz w Gdyni Głównej zobacz na mapie Gdyni. A to przekłada się na frekwencję w pociągach. Od 13 grudnia, kiedy Gdynia weszła do rozkładu, do końca tego miesiąca z przystanku w Kacku skorzystało zaledwie 900 pasażerów, natomiast w Gdyni Głównej wsiadło bądź wysiadło 3,9 tys. podróżnych korzystających z PKM.

Dla porównania najbardziej obleganymi przystankami w Gdańsku były: Wrzeszcz (27,3 tys. osób), Port lotniczy (14 tys.) i Strzyża (10 tys.). Te dane dotyczą całego grudnia (statystyk za styczeń jeszcze nie ma).

Miejsce lokalizacji gdyńskich przystanków PKM wzdłuż linii 201. Miejsce lokalizacji gdyńskich przystanków PKM wzdłuż linii 201.
Wydawało się, że wszystko zmierza ku dobremu, gdy pod koniec zeszłego roku władze spółki PKM ogłosiły zapowiadany od dawna przetarg na projekt i budowę przystanków PKM Karwiny i Stadion. Postępowanie jest prowadzone dwuetapowo. Firmy chcące zrealizować tę inwestycję miały pierwotnie zgłaszać się do 1 lutego, a po weryfikacji przez zamawiającego złożyć swoje oferty. Jednak termin dopuszczenia do udziału w postępowaniu został wydłużony do połowy lutego, a potem jeszcze o miesiąc - aż do 14 marca.

Ostateczny termin - jesień 2017

- Musieliśmy to zrobić ze względu na dużą liczbę pytań od potencjalnych oferentów. Mimo tych przesunięć, planujemy wybrać wykonawcę, podpisać z nim umowę i rozpocząć realizację w pierwszym półroczu - zapowiada Tomasz Konopacki, rzecznik spółki PKM i dodaje. - To niestety oznacza, że nie uda się zrealizować inwestycji do końca tego roku.
Co więcej, w przetargu ostateczny termin realizacji został wyznaczony na 30 października 2017 roku. Czy faktycznie nowe przystanki będą gotowe dopiero jesienią przyszłego roku?

- Chcemy, żeby stało się to możliwie jak najszybciej, dlatego jednym z kryteriów oceny jest zadeklarowany przez wykonawcę termin realizacji - deklaruje Konopacki.
Według szacunków budowa samych przystanków może pochłonąć nawet 33 mln zł (4,5 mln zł dołoży Gdynia). Oczywiście ostateczne kwoty poznamy po rozstrzygnięciu przetargu.

Jaki jest zatem realny termin powstania nowych przystanków?

- Może to być marzec 2017 r., ale pod warunkiem zamknięcia linii 201 na czas prac - przyznaje Ryszard Świlski, członek zarządu województwa pomorskiego, odpowiedzialny za cały projekt PKM. - Jestem zwolennikiem takiego rozwiązania, ale musi się na nie zgodzić zarządca, czyli PLK.
PLK nie zamierza się dołożyć

Jest jednak mało prawdopodobne, że kolejarze przystaną na takie rozwiązanie. Tym bardziej, że przewoźnicy planują uruchamiać nowe połączenia kolejowe na trasie między Gdynią a Kościerzyną po linii 201.

Powstanie nowych przystanków wiązać się będzie także z przebudową torów. Na wysokości PKM Karwiny powstanie m.in. splot torowy, czyli niejako tor w torze, składający się w sumie z czterech szyn. Dzięki temu ponadgabarytowe ładunki z portu będą mogły przejechać tamtędy w bezpiecznej odległości, za to pociągi pasażerskie zatrzymają się blisko krawędzi peronu.

Wartość tych prac oszacowano na ok. 7,5 mln zł. I tutaj pojawia się problem. Według PKM tę część inwestycji ma sfinansować PLK. Taka miała być umowa pomiędzy poprzednimi władzami PLK a władzami samorządu. Od niedawna PLK ma jednak nowy zarząd.

- PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. obecnie nie planują finansowania prac związanych z zaprojektowaniem i budową nowych przystanków Gdynia Karwiny i Gdynia Stadion, w tym również niezbędnej do tego celu przebudowy układu torowego. Nie mamy w tym zakresie zawartych porozumień z PKM - informuje Ewa Symonowicz-Ginter z zespołu prasowego spółki.
W dalszych planach jest także budowa przystanku PKM Wzgórze św. Maksymiliana zobacz na mapie Gdyni przy Centrum Riviera. Jednak jego realizacja może odsunąć się w czasie ze względu na koszty. Początkowo mowa była o kwocie 3-4 mln zł. Jednak powstanie przystanku wymaga poważnych zmian w układzie torowym, co może zwiększyć koszty nawet do 30 mln zł.

Miejsca

Opinie (168) 5 zablokowanych

  • skm a pkm

    budowanie przystanków pkm które nie mają połączenia z skm, tylko trasa leci sobie równolegle jest iście mistrzowskim posunięciem , to widać na przykładzie przystanku stadion. Żeby z skm dojść do pkm stadion trzeba wysiąść w redłowie bo wzgórze na razie nie bedzie budowane? do d*py taki układ.

    • 0 0

  • wyremontować dworzec Gdynia Wielki Kack

    a nie budować nowy, niepotrzebny, paraliżując na dłuższy czas tą część Gdyni ze względu na przesunięcie wiaduktów.
    i ludzie się znajdą.

    • 1 0

  • pomoc (1)

    Prezydent Gdyni nie chciał dokładać się do PKM i pomagać w jej realizacji. A teraz gdy zobaczył jak to ładnie w Gdańsku działa to na "gwałt " prosi Marszałka województwa i kogo się da o pomoc i dofinansowanie.
    Wszystko aby na złość! Taki to super nasz prezydent. A bzdurne lotnisko to niech sam płaci razem z Millerem.

    • 1 1

    • na "gwałt " prosi Marszałka

      to mnie oświeciłeś myślałem, że tylko Biedroń a obecnie i Prezydent Gdyni chce gwałcić marszałka ??

      • 0 0

  • Ludzie czytajcie zamiast pisać głupoty. (3)

    Pokażcie mi miejsce w którym jest napisane o finansowaniu ze strony miasta Gdynia to spółka PKM oraz PLK w którym teraz zasiada PIS.

    • 18 11

    • Jeleni szukają niby czemu miasto nie miałoby (2)

      Inwestować w komunikacje na swoim terenie i co ma pis do tego ze kolej nie chce dać się wydymac ?

      • 3 3

      • (1)

        Bo Gdańsk nie inwestował a inwestycję realizuje województwo - co jest trudne do zrozumienia?

        • 2 0

        • widać dla POPiSowca bardzo trudne

          jeśli za pi.o głosował na ww. wiadomych, a dziś zamroczony umysł

          • 0 0

  • 33 mln za dwa przystanki? (17)

    W Gdyni wszystko musi tyle kosztować? 100 mln za nieczynne lotnisko, 30 mln za sylwestra z Marylą i retbóle, jakieś dziwne muzea i szkoły

    Czy naprawdę już nikt nie liczy się z publiczną kasą?

    A jak trzeba zrobić kawałek chodnika za 200 000 to kasy nie ma.

    • 132 39

    • i w dodatku tylko dwa!?! (9)

      250 tyś. mieszkańców i dwa przystanki kolei METROPOLITALNEJ... z której wyszła kolej Gdańska.

      Dlaczego nie ma np. przystanku na Małym Kacku?

      Nie wspominając o tym że PKM miała jeździć na pólnoc Gdyni i dalej do Kosakowa.

      • 41 3

      • A Szczurek wystąpił z ofertą wyłożenia jakiejś kasy do PLK i UM? (6)

        On tylko cały czas na sępa próbuje jechać,nawet do przystanku na który wychodziłyby okna Urzędu Miejskiego nie zamierza się dokładać!

        • 16 5

        • Dokładnie ,maci sie teraz ludziom w głowach ze to (1)

          Przez pisy czy inne opcje ale tak naprawdę chodzi o to ze kolej nie chce dać sie wydymac natomiast szurek chciałby ich dymac bez konca

          • 10 5

          • "szurek chciałby ich dymac bez konca"

            nie wiedziałem, że Ciebie także, ale on pracowity, sprawny i jurny?

            • 0 0

        • (3)

          Dlaczego ma płacić? Adamowicz płacił? Jedynie kwestia zabezpieczenia gruntów pod inwestycję.

          • 2 1

          • Widzisz tu artykuł o adamowiczu i Gdańsku ? (2)

            • 0 4

            • (1)

              Widzę artykuł dot. PKM budowanej w Gdańsku i rzekomo w Gdyni za pieniądze województwa (poza tym w postach pojawiają się bezustanne nawiązania tak do Gdyni jak i Gdańska). I widzę brak konsekwencji - ta sama inwestycja realizowana jest w każdym z miast inaczej - Gdańsk dostaje 730 mln, wszystko już zbudowane a dopłacać nie musi; w Gdyni nie ma nic a miasto musi dopłacać, aby cokolwiek powstało.

              Innymi słowy - krytyka dot. Gdyni powinna spaść w tym przypadku na województwo, które tak a nie inaczej realizuje inwestycję.

              • 2 0

              • Powinna, ale

                "krytyka dot. Gdyni powinna spaść w tym przypadku na województwo,>" gdyńska Samorządność nie ma partyjniaków którzy siedzą za kasiorę POPiS-u i hejują

                • 1 0

      • 3: Gdynia Glowna, Stadion i Karwiny (1)

        A 4 planowany (Wzgorze). Dodatkowo Osowa jest tez po czesci dostepna dla mieszkancow Gdyni.

        Warto wspomniec, ze na linii 201 jezdzila juz wczesniej kolej, zatem przystanki Stadion i Karwiny (a nawet Wzgorze) mogly juz powstac dawno temu. Widocznie Gdynia nie chce wspierac takiego rozwoju.

        Zbudowano kolejke nad morzem ;)

        • 17 4

        • PKM buduje nie Gdańsk, nie Gdynia, a województwo - tak ciężko to zrozumieć?

          Na marginesie, w Gdańsku całość sfinansowało województwo - 730 milionów złociszy.

          • 1 0

    • Nie możliwe ?

      Ile dopłaty miasta do Nocnik Arena ?

      Muzeum Solidarności ?

      Swoją droga kogo i z kim !

      • 3 1

    • Ale to nie Gdynia buduje, tylko PKM (2)

      I może zapytaj, ile kosztował Niedźwiednik albo Bolek Airport Railway Station

      • 12 6

      • Ile kosztował niedzwiednik ?

        • 10 0

      • spisek spisek...

        • 2 3

    • Gdynia to bańka mydlana (1)

      Gdynia to jedna wielka Bańka Mydlana!

      • 11 10

      • miasto 1000-ca koz

        Miasto Sledzia :)

        • 5 4

    • przynajmniej dach nie cieknie

      • 4 6

  • (5)

    Dziwią się, że z Wielkiego Kacka skorzystało tylko 900 osób. Proponuję spróbować dojść do przystanku od strony Wielkopolskiej, szczególnie po deszczu. Zagadka szybko zostanie rozwiązana. Skoro nowy przystanek nie powstanie w tym roku, to może jednak miasto zainwestuje w Nowodworcową i zasypie wielkie dziury i ucywilizuje ulicę?

    • 56 2

    • Gdynia i cywilizacja... (1)

      • 10 7

      • Oznakowanie

        Już nie mówiąc o tym, że brak jest jakiegokolwiek oznakowania dojścia do tego przystanku. Nie każdy wie, gdzie ta stacja się znajduje...

        • 1 0

    • Brawo za zdefiniowanie problemu!

      Ja z tej stacji korzystam tylko podczas mrozu, żeby moje buty jakoś wyglądały

      • 5 0

    • Mi nie zalezy na tym, bo dzieki temu nie ma tam samochodow i mozna spokojnie dojsc

      • 4 1

    • Zawsze mnie wzrusza ta ulica

      Jak w drugiej połowie lat 80-tych jeździłem z tej stacji z rodzicami na Kaszuby to dojście wyglądało tak samo jak obecnie. Czas się zatrzymał.

      • 16 0

  • pkm (1)

    A kto by do Gdyni jeździł? Po co?

    • 0 1

    • pkm

      może ty... po rozum?

      • 0 0

  • Kack - błoto i 3 metry mułu

    Wielki Kack - żeby dojść do przystanku trzeba założyć kalosze i jeszcze mocno je przywiązać do nogi, żeby nie ugrzęzły w błocie. Pomijam już jak rzadko kusują te pociągi w porównaniu do Gdańska, o bardzo częstych awariach i odwoływaniu kursów już nie roztrząsam. Jak te barany chcą zachęcić ludzi to większego korzystania z PKM? Ręce opadają jakich debili mamy na stołkach zarządzających. Niech sobie spojrzą na cytowany Gdańsk - tam jest Europa. W Gdyni zrobili 2 przystanki, w tym jeden z dojściem wyłożonym błotem, kursy nieregularne i rzadkie i czego oni oczekują?? Może najpierw usensownić ten bajzel a potem biadolić jaka to niska frekwencja w Gdyni??

    • 3 0

  • Budujcie

    Zamiast porównywać pasażerów z Gdańska do Gdyni powinniście zająć się budową przystanków tak by faktycznie był sens jeżdżenia nimi! Na sam start PKM też nie miała obłożenia na swojej trasie - ludzie się przyzwyczaili już i jeżdżą. Poza tym nie ukrywajmy, ale w Gdyni jest tylko przystanek Kack i Główna. Jak zaczniecie robić nowe przystanki tak jak w Gdańsku ludzie się przesiądą - PKM jest przyjemniejsza i nie jest tak głośna jak SKM. Poza tym wtedy w końcu będzie sens jeżdżenia PKM, bo tak lepiej było dojechać nią do wrzeszcza a potem na odpowiednią stację.

    • 0 0

  • trolle jak zwykle nadaja - miasto nie ma nic wspólnego z przystankami (3)

    co do całej PKM to niestety ale organizacja budowy jak z Burundi

    nawet jesli powstana te 2 przystanki, to nie spodziewajcie się nagle wiuelkiego ruchu - bo wystarczy spojrzeć ile przystanków i CO obsługuje PKM w Gdansku

    • 8 2

    • bardzo dobre podsumowanie

      i jakie budujące ? A nie chcieli słuchać Gdyni, tylko wybiórczo potraktowali jej inicjatywę PO to aby się nachapać :(

      • 2 0

    • (1)

      to prawda. Miasto Gdynia robi wiele, żeby nie mieć nic wspólnego z przystankami kolejowymi w mieście

      • 4 2

      • wiesz mały cwaniaczku - jesli masz swoja działkę, to ktoś ma ci tam wybudować dom?

        o ile wiem to akurat coś robią, bo usiłują naciskać i współpracować

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane