• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ptaki wyłączyły ILS na lotnisku w Gdańsku

Michał Brancewicz
7 listopada 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
aktualizacja: godz. 15:05 (7 listopada 2018)
  • Anteny systemu ILS II kategorii nie działają od końca września.
  • Anteny systemu ILS na gdańskim lotnisku.
  • Zestaw anten systemu ILS na lotnisku w Gdańsku.

Od 21 września na lotnisku w Gdańsku nie funkcjonuje system ILS drugiej kategorii, który umożliwia lądowanie w trudnych warunkach pogodowych. Powodem są problemy techniczne. Nieoficjalnie chodzi o to, że Polska Agencja Żeglugi Powietrznej nie zamówiła w przetargu osłon na anteny kierunku, które są obsiadane przez ptaki, co zakłóca sygnał radiowy.



AKTUALIZACJA, godz. 15:05
W środę po południu otrzymaliśmy stanowisko PAŻP-u w tej sprawie.

Paweł Łukaszewicz, rzecznik prasowy Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej:
- Powodem decyzji o obniżeniu kategorii systemu ILS z II na I na gdańskim lotnisku była zarejestrowana seria alarmów dostarczonego przez dostawcę urządzenia, sygnalizujących przekroczenie parametrów wymaganych dla kategorii II. Polska Agencja Żeglugi Powietrznej na bieżąco zawiadamia dostawcę sprzętu o wszystkich zauważonych błędach.

Z uwagi na to, że do roku 2023 system objęty jest gwarancją, PAŻP, jako zamawiający, zwrócił się do wykonawcy z prośbą o natychmiastowe zidentyfikowanie przyczyn wszystkich występujących błędów i ich niezwłoczne usunięcie, co będzie podstawą do jak najszybszego przywrócenie działania systemu w kategorii II.

PAŻP nie przesądza, czy przyczyną nieprawidłowego działania systemu jest brak osłon. W przygotowanej przez PAŻP specyfikacji jednoznacznie wskazano, że system ma działać w specyfice gdańskiego lotniska i wywiązania się z tego zobowiązania PAŻP oczekuje od dostawcy systemu.


W niedzielę wieczorem pogoda nie była łaskawa dla pasażerów gdańskiego lotniska. Mgła utrudniała samolotom lądowanie. Problem potęgował fakt, że nie działał system ILS II kategorii, który kosztem ok. 60 mln zł został zamontowany już trzy lata temu i miał umożliwiać lądowanie w trudnych warunkach.

Lotnisko wykonało swoją część prac związaną z nowym oświetleniem pasa startowego, a za montaż systemu radiowego ułatwiającego naprowadzanie samolotów odpowiadała Polska Agencja Żeglugi Powietrznej.

Samolot Lufthansy krążył w niedzielę wieczorem nad gdańskim lotniskiem. Samolot Lufthansy krążył w niedzielę wieczorem nad gdańskim lotniskiem.
O problemach z lądowaniami w niedzielny wieczór informowali czytelnicy w Raporcie z Trójmiasta.

Efekt - trzy samoloty Ryanaira nie były w stanie wylądować. Kłopoty miała również załoga Lufthansy lecącej z Frankfurtu. Przy pierwszym podejściu pilot był zmuszony odejść na drugi krąg.

- Jak państwo zauważyli, próbowaliśmy wylądować, ale się nam to nie udało. Co prawda nasz samolot jest bardzo nowoczesny i wiele potrafi, ale na lotnisku w Gdańsku nie wszystko działa, jak powinno - tak według relacji pana Michała, czytelnika Trojmiasto.pl, brzmiał komunikat kapitana samolotu.
Czytaj też: Pół roku bez systemu ILS na lotnisku. Będą kłopoty [ Tekst z 2016 roku]

Okazuje się, że system ILS II kategorii nie działa w Gdańsku od 21 września. Wtedy pojawił się pierwszy komunikat PAŻP-u (tzw. NOTAM) w sprawie obniżenia ILS-u do I kategorii. Powodem było wyłączenie się anten kierunku. Początkowo PAŻP informował, że problemy mogą potrwać do 30 września. Po czym pojawiły się kolejne komunikaty o przedłużaniu się tego terminu. Obecnie mowa jest o tym, że ILS I kategorii będzie funkcjonował na lotnisku aż do 30 stycznia 2019 roku.

Zrzut ze strony, na której pojawiła się informacja o obniżeniu ILS-a do I kategorii. Zrzut ze strony, na której pojawiła się informacja o obniżeniu ILS-a do I kategorii.
- Potwierdzam, że od września nie działa system ILS II kategorii, o szczegóły proszę pytać w PAŻP-ie - ucina Michał Dargacz, rzecznik Portu Lotniczego im. Lecha Wałęsy w Gdańsku.
Przez ostatnie miesiące pogoda była sprzyjająca, więc usterka nie była odczuwalna. Gdy nastała jesień, a wraz z nią pojawiły się mgły, brak systemu ILS II dało się odczuć natychmiast.

Jak udało się nam ustalić, anteny kierunkowe przeszły w tryb awaryjny, gdyż na antenach zaczęły siadać ptaki, co zakłóciło sygnał. Stada ptaków mogą swobodnie obsiadać anteny, bowiem w przetargu ogłoszonym przez PAŻP na ILS II zostały wykreślone ze specyfikacji zamówienia specjalne osłony.

Anteny systemu ILS II zostały wyprodukowane przez amerykańską firmę, więc osłony też muszą być zamówione stamtąd.

Zobacz też: Gdańskie lotnisko zyska jeszcze lepszy system lądowania

- Obecnie jesteśmy w trakcie rozmów z PAŻP-em i amerykańskim producentem - mówi przedstawiciel firmy Bartus, która zajmuje się systemami radionawigacyjnymi. - Jeśli zamówienie zostanie złożone, to sprowadzenie osłon potrwa około dwóch tygodni.
Anten na lotnisku w Gdańsku jest 14, a do nich potrzebnych jest aż 196 osłon.

Jeśli osłony przyjadą do Gdańska, będzie jeszcze trzeba je zamontować. To wiązać się będzie z całkowitym wyłączeniem systemu ILS (nawet I kategorii) na około tydzień. O tej porze roku może to oznaczać całkowity paraliż lotniska.

Podobny problem pojawił się na lotnisku w Rzeszowie, gdzie nagle pojawiły się stada ptaków, które obsiadały anteny, zakłócając ich sygnał radiowy. Tam PAŻP domówił i zamontował osłony. W kolejnym roku ptaków już nie było.

W poniedziałek wysłaliśmy pytania do Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej, ale nie otrzymaliśmy na razie odpowiedzi.
22:22 8 LISTOPADA 18 (aktualizacjaakt. 22:35)

Samoloty mają problem, by wylądować w Gdańsku (59 opinii)

Samolot z Amsterdamu próbował podejść do ładowania ale bez sukcesu. Będzie pewnie próbował ponownie. "Śmiało zmieścisz się" jak mówił klasyk'
Samolot z Amsterdamu próbował podejść do ładowania ale bez sukcesu. Będzie pewnie próbował ponownie. "Śmiało zmieścisz się" jak mówił klasyk'

Opinie (358) 7 zablokowanych

  • Drona odpalić i po ptakach

    "nauczyć" drona latać nisko, koło tych radarów i żaden ptak się nie zbliży. Jeden lub dwa drony i taniej

    • 3 1

  • PAŻP jest agencją rządową. To nie przypadek, że w Rzeszowie zrobili wszystko jak trzeba, a w Gdańsku „zapomnieli” o osłonach. Rozwój miasta, lotniska i infrastruktury stoi im kością w gardle, a całe Pomorze jest solą w oku karłowatego debiIa.

    • 5 3

  • Prawda jest taka ze za PO wszystko dzialalo. (1)

    Teraz jak rzadzi PiS to ciagle problemy.

    • 6 4

    • slaba prawda

      w gdnsku we wszystkim rzadzi PO -jaki patron takie lotnisko

      • 0 0

  • pisiowate amatorstwo

    jak w całej z resztą gospodarce i polityce

    • 0 4

  • ktos komus dał pytanie ile?

    ktoś wziął ile, za mało i nie działa , ale czymu ?
    21 wiek a my w polu

    • 2 0

  • jaki patron, takie lotnisko (2)

    patron konfident i zdrajca, to i ptaki sr**ą na to

    • 8 6

    • wygląda, że jesteś d**ilem (1)

      co ty na to?

      • 1 2

      • Zaproponuję ci znalezienie i przeczytanie w necie wyjaśnienia słowa „d**il”...

        A jak tylko zrozumiesz, ze nie wiesz, co piszesz - zajrzyj do akt ipn.... mnóstwo jest dokumentów o tw bolek.....

        • 1 0

  • technika

    takie problemy to tylko szczyt góry.
    jak firma nie wprowadzi dla techniki standardów europejskich do końca 2019, to techniką będzie zajmować się inny kraj albo techniką i ruchem lotniczym.

    • 3 0

  • A w Kosakowie nie ma mgieł...

    • 5 0

  • Anteny amerykańske..

    osłony amerykańske..
    a ptaki ? :)
    ślectwo natychniast

    • 3 0

  • (2)

    70 baniek w bloto, co to dla Gdanska.

    • 1 4

    • Anka w oto to chyba ty wlazlas ostatnio.

      • 1 0

    • Anka, w błoto to chyba Ty wlazlas ostatnio krzykaczko.

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane