• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rada Oliwy zbuduje mieszkańcom bezpieczne przejścia

ts, ms
29 lipca 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 
Decyzję o budowie azyli na przejściach dla pieszych przyspieszył tragiczny wypadek, do jakiego doszło w Oliwie pod koniec czerwca. Decyzję o budowie azyli na przejściach dla pieszych przyspieszył tragiczny wypadek, do jakiego doszło w Oliwie pod koniec czerwca.

Wczoraj pisaliśmy o walce, jaką o przejście dla pieszych przy Teatrze Miniatura toczy rada dzielnicy Górny Wrzeszcz. Lokalni radni z Oliwy poszli krok dalej: za połowę swojego rocznego budżetu postanowili zmodernizować trzy przejścia dla pieszych.



Czy wiesz na co rada twojej dzielnicy wyda pieniądze ze swojego budżetu?

Mieszkańcy Oliwy są zgodni: skrzyżowanie ulic Stary Rynek Oliwski, Cystersów i Leśna nie jest bezpieczne dla przechodniów. Tragiczny dowód: pod koniec czerwca w tym miejscu TIR potrącił śmiertelnie starszą kobietę. Mimo to gdański ZDiZ uznał, że nie ma pieniędzy na poprawę bezpieczeństwa przejścia dla pieszych w tym miejscu. Drogowców można zrozumieć: w poszukiwaniu środków na budowę tunelu pod Martwą Wisłą miasto bardzo okroiło także ich budżet.

Oliwianie jednak uznali, że nie będą czekać z założonymi rękami, aż niebezpieczne przejście przyniesie kolejne ofiary. W ramach budżetu, jakim dysponują rady osiedli, Rada Oliwy postanowiła wydać 24 tys. zł na budowę trzech "azyli" na przejściach dla pieszych, w tym jednego z nowym, dobrze widocznym sygnalizatorem świetlnym.

24 tys. zł to ponad połowa rocznego budżetu Rady Oliwy, więc decyzja o ich wydaniu nie była łatwa. Część radnych sugerowała, by dotacja była mniejsza, a z przebudową zaczekać na pieniądze z ZDiZ.

- Jesteśmy radnymi, mamy możliwość zrobienia czegoś dobrego, pożytecznego i, przede wszystkim, bez długiego czekania na odpowiedź  miasta - argumentowała radna osiedla Stella Wawrzyniak. - Podjęliśmy uchwałę o wydaniu 24 tysięcy na bardzo ważną sprawę. Jestem dumna z osób, które głosowały za tą sprawą. Bezpieczeństwo ponad wszystko ! - podkreślała.

Azyl to specjalna wysepka dla pieszych na środku ulicy. Jeden z nich powstanie na przejściu dla pieszych przy poczcie (wraz z sygnalizatorem widocznym dla kierowców jadących od ul. Polanki), drugi przy Banku Millenium zobacz na mapie Gdańska, a trzeci na przejściu przy młynie (skrzyżowanie z ul. Kwietną zobacz na mapie Gdańska).

Dzięki tym dzielnicowym inwestycjom poprawione zostanie bezpieczeństwo pieszych na tej najbardziej zatłoczonej ulicy, łączącej trójmiejską obwodnicę z kilkoma dzielnicami Gdańska. ZDiZ powinien uporać się z pracą w ciągu trzech miesięcy.

Radni dzielnicy wiedzą, co jest ważne

Mieli rację ci, którzy mówili, że przedstawiciele najniższej struktury samorządów, czyli radni dzielnic i osiedli, zajmą się rzeczami najważniejszymi dla mieszkańców, zbyt często pomijanymi na wyższych szczeblach, gdzie wkrada się już polityka.

Radni kolejnej już gdańskiej dzielnicy walczą o zapewnienie bezpieczeństwa mieszkańcom na swoim terenie. Nie poprzez instalację kamer monitoringu (tak bezpieczeństwo najczęściej postrzegają miejscy urzędnicy), lecz poprzez budowę bezpiecznych przejść dla pieszych. Może to drobiazg, ale bardzo ważny dla lokalnej społeczności. Tym bardziej, że w Gdańsku, gdzie od lat miasto wydaje krocie na wielkie inwestycje infrastrukturalne, o potrzebach dzielnic prawie się nie myśli. A jeśli już, to na myśleniu się kończy.

Michał Stąporek
ts, ms

Opinie (141) 2 zablokowane

  • Bubel goni bubel

    Bez przemyślenia robione remonty - zwężony pas jezdni od strony młyna w pobliżu banku Millennium skutecznie hamuje wjazd w godzinach szczytu do Oliwy.Przejście dla pieszych przy bramie głównej Parku Oliwskiego - z parkingu - czekać trzeba po wciśnięciu przycisku około 3 minut, zanim zaświeci się zielone dla pieszych. Nagminnie przechodzą ludzie nie czekając, bo ile można czekać?? Może nie działa?? Miejscowi to znają, gorzej z turystami wysypującymi się z aut i autobusów z parkingu!! Zgroza!!! Gdzie tu bezpieczniej???

    • 7 2

  • Powiedziała co wiedziała

    niech sobie Stella w ogrodku wybuduje wysepki, a nie na ulicy! Co za niemyslacy ludzie. Jakie bezpieczenstwo? Radze najpierw pomyslec a pozniej zajac sie uchwalami!

    • 7 3

  • Piękna inicjatywa - realizacja najgorsza z możliwych (3)

    Bezpieczne przejścia dla pieszych są potrzebne w większości punktów Trójmiasta, ale zwężanie kolejnych i tak już zakorkowanych ulic wysepkami, które wbrew wielu teoriom wcale nie zwiększają bezpieczeństwa (m.in dlatego, że piesi nie wiedzą jak z nich korzystać), jest bezsensowne. Bezpieczeństwo można osiągnąć budując kładki NAD jezdnią (albo przejścia podziemne - niestety wyjątkowo kosztowne) co dodatkowo daje doskonały atut nie tamowania ruchu samochodów i zmniejszenie korków. W ten sposób można rozwiązać korki w wielu miejscach, m.in na skrzyżowaniu Grunwaldzkiej i Chopina, gdzie jeden pieszy blokuje przez kilkadziesiąt sekund ruch na głównej przelotówce Trójmiasta. Wiem, że powyższe rozwiązania są droższe od wysepki, ale jeśli tak już pięknie wszyscy piszą, że ludzkie życie jest najważniejsze itd itp to nie róbmy wszystkiego po kosztach i byle jak, nie tędy droga.

    • 10 13

    • (1)

      Jak sobie wyobrażasz kładkę lub tunel na skrzyżowaniu Starego Rynku Oliwskiego i Cystersów? Chyba łatwiej i taniej edukować pieszych, jak korzystać z wysepek?

      • 5 2

      • Łatwiej i taniej......

        ...jest zlikwidować pieszych :)

        • 1 1

    • To samochody powinny ustępować pieszym. Starsi ludzie, niepełnosprawni czy matki z wózkami mają włazić po schodach na kładkę lub wchodzić do przejścia, bo samochód to dobro najwyższe?

      • 6 2

  • Zarząd Dróg i Zieleni

    A na co mają pieniądze ??????????????????????????????

    • 4 1

  • Skrajna niewiedza i nieodpowiedzialność Zarządu Osiedla!!!

    jak można wydatkować pieniądze na inwestycje miejskie???To może niech Osipów i Stella Warzywniak kupią z naszej kasy służbowe auto i wożą swoje ty...na sesje rady dzielnicy!!!

    • 9 6

  • może to coś da, ale... (1)

    tego TIRa nie powinno tam być w ogóle - dobrze że za rok będzie lepiej i mam nadzieję, że z ulic takich jak Spacerowa znikną wreszcie 40 tonowe ciężarówki powodujące zagrożenie, blokujące ruch i niszczące wyremontowane ulice

    • 11 1

    • Oj, nie znikną ...

      ... bo po wprowadzeniu opłat za korzystanie z dróg ekspresowych (obwodnica) ciężarówy przerzuciły się na drogi lokalne zwolnione z opłat.POdziękujmy Rudemu i jego bandzie pseudoliberałów hamujących rozwój gospodarczy poprzez nakładanie coraz to większych obciążeń na przedsiębiorców i zwykłych ludzi.

      • 0 3

  • Rada Osiedla

    Na szczęście nie wszyscy radni poparli ten skrajnie nieodpowiedzialny pomysł zarządu rady...są też kumaci w Oliwie:)

    • 12 6

  • 24 tys zł (1)

    Jeżeli koszt przebudowy trzech przejść wynosi 24 tys. czyli 3 tys./ przejście i ZDiZ nie ma takich pieniędzy to jest to żenada. Mam nadzieję, że działanie Rady Oliwy zawstydzi naszych wspaniałych włodarzy. Następnym krokiem Rady powinno być wprowadzenie zakazu wjazdu dla ciężarówek do Oliwy.

    • 24 3

    • "koszt przebudowy trzech przejść wynosi 24 tys. czyli 3 tys./ przejście"?

      Poparłem Twoją wypowiedź co do jej istoty, ale z arytmetyką u Ciebie słabo ;).

      • 7 0

  • Może by tak jeszcze wyłożyć kasę na szkolenia przechodzenia przez jezdnię. Lawirujący piesi pomiędzy samochodami nic dobrego nie wróży. Prędzej czy później musi dojść do wypadku takiego jak ostatni na tej ulicy. Mało tego .. najczęstszymi użytkownikami jezdni są osoby starsze, zniedołężniałe .. zachowują się jak panowie dróg i do tego jeszcze nieśmiertelni. Ludzie ! jezdnia jest dla samochodów, dla pieszych są specjalnie do tego przystosowane przejścia !!!!!Szlag mnie trafia jak jadąc wyżej wymienioną trasą, nagle pod koła włazi baba ledwo idąca .. wtedy nachodzi mnie ochota dociśnięcia gazu do dechy normalnie ... grrrr

    • 11 3

  • niestety jest tak że Unia daje i wymaga. (1)

    Są pieniądze na ECS (potrzebny jak rybie ręcznik) ale to co ważne na codzień a nie na pokaz to idzie w zapomnienie jak choćby sprawa przejscia dla pieszych.Brawo dla rady dzielnicy a reszta - może uporządkujcie priorytety swoje?

    • 55 12

    • Niby jak wymaga?

      Zmusiła nas do budowy ECS? Nie, to była nasza własna decyzja i aplikacja. Bruksela oceniła, że skoro stać nas na wkład własny, to wesprze nas znaczną kwotą - a to, czy przy okazji nie zabraknie Gdańskowi pieniędzy na przejścia dla pieszych, przedszkola, żłobki, ścieżki rowerowe i tym podobne zupełnie "nieistotne" puperele, to już UE nie obchodzi, bo niby i czemu miałoby? Od takiej oceny są nasze władze dysponujące demokratycznym mandatem - a Budyń dostał przecież ponad 50% głosów w pierwszej turze (choć mojego nie), więc tylko do siebie możemy mieć pretensje.

      • 7 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane