• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Radni dzielnic walczą o zmiany w komunikacji miejskiej

Krzysztof Koprowski
26 listopada 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Linia 269 ma szansę być wydłużona do osiedla Kukawka, części Osowej położonej na zachód od torów kolejowych do Gdyni. Linia 269 ma szansę być wydłużona do osiedla Kukawka, części Osowej położonej na zachód od torów kolejowych do Gdyni.

Rady gdańskich dzielnic starają się poprawiać komunikację miejską na terenie swoich jednostek. W Osowej trwają przymiarki do zmiany przebiegu linii 269, w Oliwie i na Przymorzu Małym radni chcą nowej linii, a we Wrzeszczu Górnym, Brętowie i na Pieckach-Migowie powrotu zmodyfikowanej linii 142.



Kontaktowałeś(aś) się kiedyś ze swoją radą dzielnicy?

Linia 269 funkcjonuje jako typowe połączenie wewnątrzdzielnicowe Osowej. Pokonanie całej trasy z pętli do pętli zajmuje zaledwie 19 minut. Linia jednak cieszy się sporym zainteresowaniem, ponieważ jej trasa przebiega wzdłuż głównych placówek edukacyjnych i handlowych, a samo jej uruchomienie to inicjatywa Rady Dzielnicy Osowa.

Teraz ta sama rada, choć już w kolejnej kadencji, stara się, by linia 269 dotarła na osiedle Kukawka zobacz na mapie Gdańska. Kilka dni temu dokonano przejazdu technicznego celem sprawdzenia infrastruktury dla uruchomienia autobusów.

Rozkłady jazdy komunikacji miejskiej znajdziesz na stronie komunikacja.trojmiasto.pl

- Sprawdziliśmy, jak od strony technicznej wyglądałaby obsługa komunikacyjna tej części dzielnicy. Teraz opracowujemy szczegółową opinię, która trafi zarówno do Rady Dzielnicy Osowa, jak i Zarządu Dróg i Zieleni, będącego zarządcą drogi. Dalsze czynności będą zależeć m.in. od tego, jak szybko uda się wykonać niezbędne zmiany w zakresie infrastruktury drogowej - mówi Jerzy Dobaczewski, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego.
O co konkretnie chodzi?

- Niektóre ulice będzie trzeba delikatnie poszerzyć, by autobusy mogły się wyminąć, ale myślę, że te techniczne problemy będą rozwiązane - wyjaśnia Stanisław Krzemiński, zastępca przewodniczącego Rady Dzielnicy Osowa.
Czytaj też: Przystanek niezgody w Nowym Porcie

Propozycja Rady Dzielnicy Oliwa dla przebiegu nowej linii autobusowej. Propozycja Rady Dzielnicy Oliwa dla przebiegu nowej linii autobusowej.
Niestety inne dzielnice na taką przychylność urzędników nie mogą na razie liczyć.

Z inicjatywą uruchomienia nowej linii wystąpiły właśnie rady dzielnic Oliwy i Przymorza Małego. Linia o dość skomplikowanym przebiegu miałaby ułatwić dojazd do przystanku SKM Przymorze-Uniwersytet zobacz na mapie Gdańska, biurowców w rejonie ul. Arkońskiej zobacz na mapie Gdańska, Ergo Areny zobacz na mapie Gdańska czy Akademii Wychowania Fizycznego i Sportu zobacz na mapie Gdańska.

- Przebieg linii był konsultowany z Zarządem Dzielnicy Przymorze Małe, którego mieszkańcy uzyskaliby połączenie wewnątrzdzielnicowe. Natomiast w naszej dzielnicy mieszkańcy ul. Czyżewskiego mieliby dzięki temu drugą dzienną linię - dodaje Mikołaj Sobczak, radny dzielnicy Oliwa.
Linia 142 zlikwidowana została w momencie uruchomienia tramwaju na Morenę (Piecki-Migowo). Radni chcą jej powrotu w nieco zmienionym przebiegu. Linia 142 zlikwidowana została w momencie uruchomienia tramwaju na Morenę (Piecki-Migowo). Radni chcą jej powrotu w nieco zmienionym przebiegu.
Nieco inne postulaty przyświecają natomiast radnym Wrzeszcza Górnego, Brętowa oraz Piecek-Migowa, którzy chcą powrotu linii 142, zlikwidowanej w momencie uruchomienia trasy tramwajowej do PKM Brętowo zobacz na mapie Gdańskaskrzyżowania ul. Bulońskiej z Myśliwską zobacz na mapie Gdańska.

- Proponujemy nieco zmodyfikowaną trasę przez Suchanino, tak by nie dublować się z trasą tramwajową. Od momentu uruchomienia tramwaju na Piecki-Migowo, mieszkańcy rejonu ul. Słowackiego cały czas apelują do nas o przywrócenie bezpośredniego połączenia autobusowego do centrum miasta - informuje Arkadiusz Kowalina, przewodniczący Zarządu Dzielnicy Wrzeszcz Górny.
Mieszkańcom Piecek-Migowa linia 142 zapewni natomiast lepszy dojazd do Wrzeszcza.

- Po uruchomieniu tramwaju ograniczono kursowanie linii 129 i 127. Natomiast linia 227 ma bardzo długą trasę i często łapie opóźnienia - dodaje Przemysław Malak, zastępca przewodniczącego Zarządu Dzielnicy Piecki-Migowo.
Czytaj też: Autobusy z Karczemek wrócą do centrum
Plakat promujący zbieranie podpisów pod petycją o uruchomienie linii 142. Dodatkowo w niedzielę podpisy będą zbierane przed kościołami. Plakat promujący zbieranie podpisów pod petycją o uruchomienie linii 142. Dodatkowo w niedzielę podpisy będą zbierane przed kościołami.

Rady zbierają także podpisy pod petycją o przywrócenie linii 142 przez Suchanino.

Do piątku swoje poparcie wyrazić można w kilku miejscach na terenie Piecek-Migowa (patrz plakat). W niedzielę dodatkowo planuje się zbierać podpisy przed kościołami przy ul. Piecewskiej zobacz na mapie Gdańska, Myśliwskiej zobacz na mapie Gdańska oraz Słowackiego zobacz na mapie Gdańska.

- Na ten moment mamy ponad 1,4 tys. podpisów. Chcemy je przekazać zastępcy prezydenta, panu Piotrowi Grzelakowi. Liczymy też na spotkanie z zastępcą dyrektora ZTM, panem Sebastianem Zomkowskim - mówi Malak.
Już teraz wiadomo, że szanse na większe zmiany w układzie komunikacyjnym są niewielkie. ZTM gotów jest wprowadzać je jedynie kosztem cięcia kursów innych linii.

- Propozycje nowych tras linii rad dzielnicy traktujemy jako ciekawe pomysły modyfikacji istniejącej siatki połączeń. W pierwszej kolejności trzeba jednak wykonać dokładną analizę zapotrzebowania na transport w danej relacji i zbadać, czy wielkość popytu uzasadnia skierowanie autobusów z innych linii do obsługi nowych - wyjaśnia Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ZTM ds. przewozów.
W opinii ZTM, uruchomienie linii 142 w wariancie proponowanym przez rady dzielnic może skutkować niekorzystnymi zmianami dla pasażerów na liniach 210 oraz 167.

Propozycja linii Oliwy i Przymorza Małego ma jeszcze mniejsze szanse na realizację. Zdaniem ZTM, "uruchomienie nowej linii mogłoby nastąpić jedynie kosztem redukcji oferty na innych liniach w obrębie tych dzielnic (...) Takie działania mogłyby być niezgodne z faktycznymi potrzebami przewozowymi."

Czytaj też: Nie ma szans na autobusy miejskie na obwodnicy

Miejsca

Opinie (179)

  • ZKM - czas na zmiany. Rozkladu jazdy ... i personalne (2)

    Autobus 174 - zmiana trasy: Otomin - .dworzec to katastrofa i podwojna cena !
    Przed zmiana : odjazd od dworca - do Otomina - czas trwania calej jazdy, to ok. 35 -40 min., koszt 3 zl.
    Teraz zeby pokonac trase konieczna jest przesiadka z tramwaju na Siedlcach do autobusu - 174.
    Autobus jezdzi w godzinach szczytu co godzine, poza tym jszcze rzadziej...
    Czas trwania przjazdu - 1,5 - 2godz, w zaleznosci od trafienia na autobus. Koszt przejazdu 6 zlotych.
    Bedziemy zbierac podpisy. Cale osiedle poludniowe i pozostali zainteresowani.

    • 5 8

    • 174

      Trasę lini 174 to już od jakiś 10 lat sprawdzają na prośbę mieszkańców z okolic.
      Mieli już jakieś 6 lat temu puścić częściej tą linie, podpisy nie raz były zbierane. A tu proszę skrócili . Śmiech po prostu jeden wielki śmiech

      • 0 0

    • Co ma do tego ZKM? Chyba chodziło ci o ZTM.

      • 3 1

  • Teraz mamy 12 marca 2016

    I czy coś się zmieniło? 142 nadal nie jeździ

    • 0 0

  • remont (4)

    Remont ulicy Piecewskiej odbył się niedawno a oni usunęli z tej ulicy autobus 184 127 i skierowali 129 który jeździ 7 razy na dobą oprócz sobót i niedziel. To jakaś kpina koniowały i patałachy z zkm. I wy chcecie aby ludzie z aut wysiedli i przenieśli się do tej psełdo komunikacji waszej.

    • 8 12

    • bledna analiza rozwiazan komunikacyjnych przez ztm

      ten 129 to niewypal po diabla jezdzi i to z opoznieniami wystarczy odciazyc przystanek warnenska z lini 184 i 127 przywrocic na piecewska a tego gniota 129 ew. do tej pkm puscic przez warnenska / 130 i 127 to chyba wystarczy do pkm/ tramwaj przeciez tez jedzie do pkm/ nie kumam jak mozna wymyslic takie rozwiazanie komunikacyjne . NA PIECEWSKIEJ TAKIE PIEKNE PRZYSTANKI ARCTOWSKIEGO, AMUNDSENA -- dla 7 kursow dziennie od pon. do piatku haha. w tym rejonie mieszkaja starsi ludzie z problemami poruszania sie oraz z malymi dziecmi gdzie przesiadki na WARNENSKIEJ by np. Z WRZESZCZA DOJECHAC DO DOMU TO JAKIES NIEPOROZUMIENIE BY WSZYSTKIE TRAMWAJE I AUTOBUSY MUSIALY JEZDZIC PRZEZ WARNENSKA

      • 0 0

    • A co ma Zkm do tego baranku?

      • 1 2

    • No i dobrze

      To akurat bardzo dobra zmiana. Piecewska jest jednokierunkowa, więc i tak pasażerowie musieli korzystać z innych przystanków, przynajmniej w jedną stronę. Mogą i w dwie. 127 to teraz linia dla Myśliwskiej, nowa trasa jest szybsza i prostsza.

      • 4 2

    • To prawda

      a minusują chyba tylko biurwy z ztmu.
      Morena z Wrzeszczem straciła normalną komunikację.

      • 4 8

  • tragedia

    tragedia, pętla stworzona z myslą o tym, aby się na takiej pętli Kowalski mógł przesiąść... ale jak tu sie przesiąść? do czego? na co? Wysiadam z tramwaju, drugi robi papa, mało tego autobus również się z nami żegna. Stój Kowalski 30 min na przystanku i czekaj na następny autobus... bo z pętli tramwajem na Maćki nie dojedziesz...

    • 0 0

  • Koniecznie przywrócić linię 142! (6)

    Państwo z ZTM chyba w całym swoim życiu ani razu autobusem nie jechali - tylko do takiego wniosku można dojść po tych kuriozalnych zmianach w komunikacji miejskiej. Autobusy 227 i 210, którymi mydli się oczy dawnym użytkownikom linii 142, mają notorycznie opóźnienia od 15 do 20 minut. Nie wszyscy mieszkają w okolicach ulicy Warneńskiej czy Kolumba. Ludzie z Niedźwiednika i okolic też chcą dojechać na Kartuską. Przy takich opóźnieniach, jakie są obecnie, podróż (bo nie można tego nazwać dojazdem) do Gdańska trwa godzinę lub dłużej. Za czasów funkcjonowania linii 142 tę samą trasę można było pokonać w 20-22 minuty.

    • 14 2

    • Nie przesadzaj (5)

      Potoki na tej trasie to jakiś margines (Niedźwiednik-Siedlce). A do centrum bezpośredni 184 i tramwaj z Brętowa co chwilę masz. PKM przez Wrzeszcz to też jakaś alternatywa.

      • 2 7

      • (1)

        No właśnie nie mam bezpośredniego autobusu do centrum - nie mieszkam na Niedźwiedniku, tylko przystanek wcześniej, więc na Potokową muszę jakoś dojść/dojechać. To raz. Dwa - w czasie, kiedy muszę dostać się do centrum, 184 jeździ co 40 minut. Trzy - gdybym chciała zwiedzać miasto (184 jeździ przez przystanki Dobrowolskiego, Piecki-Wileńska, a potem przez Suchanino, Powstańców Warszawskich), to robiłabym to w wolnym czasie, a nie w drodze do pracy.

        Jak słusznie zauważyłeś/zauważyłaś, tramwaj jeździ z Brętowa - do Brętowa muszę dojechać autobusem. Z mojego przystanku jedzie do Brętowa tylko jeden autobus - 227 - dokładnie ten, który notorycznie spóźnia się 15-20 minut. Dlaczego się spóźnia? Bo obsługuje trasę Jelitkowo-Chełm - korki z tamtejszych rejonów powodują, że 227 na mój przystanek dojeżdża spóźniony. Zawsze.

        Trzy - PKM to inny przewoźnik, nie da się jechać PKM na bilecie ZTM, poza tym bezpośrednia PKM z Wrzeszcza do Gdańska jest - o ile się nie mylę - 4 razy na dobę. Przesiadka na SKM - super pomysł, tym bardziej, że SKM dojeżdża do Dworca PKP Gdańsk Główny, a ja nie jeżdżę do Dworca PKP Gdańsk Główny, ja jeżdżę na Kartuską... To jest właśnie podstawowy błąd rozumowania, który stał się również udziałem pomysłodawców zmian w komunikacji miejskiej. Nie wiadomo dlaczego "specjalistom" z ZTM wydaje się, że ludzie chcą dojechać do dworca lub że jeżdżą tylko w jednym kierunku ;]

        • 3 0

        • 142

          Dobrze napisane i tak ma być.

          • 0 0

      • (2)

        Pojeździj tą trasą tydzień i wtedy wróć pisać dalej te farmazony.

        • 3 2

        • Konkret proszę (1)

          Na jakiej relacji czas przejazdu wzrósł 3-krotnie?

          • 1 1

          • Trasa Trawki-Urząd Miejski.

            • 0 0

  • walczą? jedyne co radni potrafią to bezrefleksyjnie przyklepać kolejną podwyżkę cen biletów (2)

    biznesmeni, którzy w swoich firmach oszczędzają nawet na ogrzewaniu w zimie, pracownicy siedzą w kurtkach. tacy ludzie decydują o polityce i gospodarce miasta? kpina

    • 3 1

    • (1)

      Radni DZIELNIC nie mają nic związanego z podwyżką czegokolwiek.

      • 0 0

      • docelowo projekt trafia do rąk radnych miasta.

        • 0 0

  • oprosze o maly retusz...

    już pisano i co , a maly retusz w kursowaniu linii 110 w soboty i niedziele. Chodzi o pierwszy rano by rozpoczynal o 5 minut wcześniej a nie byłoby problemów z przesiadkami przy Galerii. Ta korekta nie wymaga ani pieniędzy ani dodatkowych autobusow. Proste kierowca rozpoczyna trase do wrzeszcza piec minut wcześniej.

    • 0 0

  • Przydala by sie rowniez przedluzenie lini do zielonego rynku bo to co sie tam dzieje to masakra

    • 0 0

  • A kiedy nowe linie? (1)

    A kiedy będą puszczone autobusy przez łuczniczą przystanki są a rozkładów brak?

    • 1 0

    • Zmiana tras

      Mogliby przedłużyć 189 do Olimpijskiej a 113 zmienić trasę aby jechał...łucznicza-niepołomicka...Tylko brakuje jeszcze przystanków przy rondzie na ofiar grudnia 70.

      • 1 0

  • Budyń zniszczył komunikację

    Nie pisać żadnych petycji tylko zorganizować referendum odwołać Budynia i mafię z PO i wybrać nowe kompetentne władze które nie będą rozwalać miasta i robić inwestycje pod deweloperów

    • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane