• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Radni ponownie apelują o przejście naziemne przy Bramie Wyżynnej

Krzysztof Koprowski
27 sierpnia 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Zatoka autobusowa przy Bramie Wyżynnej do remontu
Jedna z pierwszych wizualizacji Forum Gdańsk, na której umieszczono przejście naziemne przy Bramie Wyżynnej. Wciąż nie wiadomo, czy doczeka się ono realizacji. Jedna z pierwszych wizualizacji Forum Gdańsk, na której umieszczono przejście naziemne przy Bramie Wyżynnej. Wciąż nie wiadomo, czy doczeka się ono realizacji.

Ośmioro radnych Gdańska ponownie apeluje do władz miasta w sprawie utworzenia przejścia naziemnego przy Bramie Wyżynnej zobacz na mapie Gdańska. Przekonują, że rozwiązanie to nie sparaliżuje ruchu w centrum miasta, a jednocześnie ułatwi życie pieszym - w tym osobom niepełnosprawnym, dla których niemożliwa jest budowa wind prowadzących na perony tramwajowe.



Czy infrastruktura piesza powinna być dostosowana do potrzeb starszych i niepełnosprawnych?

Przypomnijmy, w lipcu pisaliśmy o apelu radnych do władz miasta, by przywrócić rejon Bramy Wyżynnej pieszym i scalić powstające centrum handlowe na Targu Siennym i Rakowym z obszarem Głównego Miasta.

Włodarze miasta wprawdzie nie powiedzieli inicjatywie grupy radnych "zdecydowanego nie", ale wskazali na szereg trudności, które uniemożliwiają wdrożenia takiego rozwiązania. Chodzi m.in. o lokalizację głównego wejście do Forum Gdańsk na poziomie -1 oraz tłumy pieszych na przejściu, które mogą przełożyć się na wydłużenie czasu przejazdów tramwajów.

- Otrzymana odpowiedź i podniesione przez zastępcę prezydenta [Piotra Grzelaka - dop. red.] argumenty w żaden sposób nas nie przekonują. Równie nieprzekonujące są wypowiedzi niektórych urzędników - mówi Mateusz Skarbek, radny PO i autor kolejnej interpelacji podpisanej także przez radnych: Agnieszkę Owczarczak, Beatę Jankowiak, Emilię Lodzińską, Magdalenę Olek, Piotra Borawskiego, Adama Nierodę oraz Przemysława Rysia.
Przejście naziemne rozwiązałoby problem dostępu do przystanków tramwajowych dla osób niepełnosprawnych i rodziców z wózkami. Na budowę wind w tym miejscu nie ma miejsca. Przejście naziemne rozwiązałoby problem dostępu do przystanków tramwajowych dla osób niepełnosprawnych i rodziców z wózkami. Na budowę wind w tym miejscu nie ma miejsca.
W kolejnym piśmie skierowanym do prezydenta miasta przekonują, że pora odejść od projektowania przestrzennego wyłącznie pod kierowców i zacząć uwzględniać także potrzeby pieszych - szczególnie w ścisłym centrum miasta.

- Czy Gdańsk ma być miastem, w którym planowana infrastruktura zorientowana jest jedynie na interesy osób korzystających z samochodów? Naszym zdaniem jedynie infrastruktura zorientowana w pierwszej kolejności na pieszych jest jednocześnie zdolna być dogodną dla innych grup (komunikacji zbiorowej, samochodów i rowerów). Z pewnością takiej zdolności nie ma planowanie zorientowane w pierwszej kolejności na ruch samochodowy - czytamy w interpelacji.
Radni jednocześnie proponują zastosować maksymalnie szerokie przejście dla pieszych, aby bez problemu mogli oni pokonywać jezdnię, jak i dotrzeć na perony tramwajowe.

Piesi chętniej wybierają przejścia naziemne niż podziemne. Na zdjęciu jedno z kilku nowych przejść naziemnych wytyczonych w ostatnich latach w Warszawie. Piesi chętniej wybierają przejścia naziemne niż podziemne. Na zdjęciu jedno z kilku nowych przejść naziemnych wytyczonych w ostatnich latach w Warszawie.
Zwracają przy tym uwagę, że uruchomienie przejścia naziemnego nie wpłynie znacząco na płynność ruchu samochodowego, ponieważ już teraz "w godzinach szczytu odbywa się [on] z prędkością porównywalną z prędkością ruchu pieszych".

Radni sugerują również jako alternatywne rozwiązanie przeanalizowanie wariantu budowy rampy od strony Targu Węglowego zobacz na mapie Gdańska, choć jak sami zaznaczają, wymagałoby to rozwiązania problemu z dostępem do przystanków tramwajowych osobom o ograniczonej swobodzie poruszania się (na budowę wind lub pochylni brakuje miejsca).

- Staramy się udowodnić, że wskazane przez nas rozwiązanie [przejścia naziemnego - dop. red.] jest bardzo potrzebne - dodaje Skarbek - Czekamy na oficjalną odpowiedź na złożoną interpelację.

Z którego przejścia piesi korzystają chętniej? We Wrocławiu dokonano pomiaru liczby pieszych używających przejścia naziemnego obok wyremontowanego tunelu pod ulicą w centrum miasta.

Materiał z lipca br.

Opinie (356) 1 zablokowana

  • Powinno być przejście naziemne wraz ze ścieżką rowerową,

    • 2 4

  • (4)

    Powinno być przejście podziemne (tunel) ze sprawnymi windami. Tunel jest dużo bardziej bezpieczny, niż przejście naziemne. W tunelu żaden samochód nie przejedzie na czerwonym, będzie mniej korków, mniej wypadków. Najlepiej to zamiast schodów zrobić na całej szerokości zjazd, wtedy i podróżni, mamuśki z dziećmi i niepełnosprawni będą zadowoleni i bezpieczni :)

    • 125 65

    • (3)

      Najlepiej to siec tuneli w całym Trójmieście, niczym schrony na wypadek wojny jak za komuny. Wtedy pozostanie wam już tylko problem skrzyżowań, pobudujcie sobie ronda i estakady osiągając świetą przepustowość

      • 17 10

      • (2)

        No tak co 200m przejscie i światła , to nie jest Śródmieście a 3 pasmowa wylotówka z Gdańska na Warszawę i Toruń , Łódź

        • 4 4

        • Debilu

          To jest Śródmieście debilu

          • 3 1

        • To jest "wylotówka"?

          • 1 1

  • powiem krótko: samochody nigdy nie będą mile widziane w miastach. (2)

    macie swoje wiochy to sobie tam jeździjcie. Albo jedźcie na autostradę.
    centra miast są dla ludzi.

    Nie da sie pogodzić ruchu samochodowego i pieszego w centrum miasta. To jest po prostu niemożliwe. Trzeba się na coś zdecydować. I nie da się z centrum miasta zrobić parkingu i autostrady. Oczywiste. Zatem rozwiązanie jest jedno: przed miastem zostawiacie swoje rzęchy a w mieście pieszo lub komunikacja zbiorowa. Proste jak drut.

    Przecież za 100 lat lub 200 budynki będą w centrach 5 razy wyższe, ludzi będzie kilka razy więcej. GGdzie wy chcecie tam wcisnąć samochody? Chyba że w tunelach pod ziemią.

    • 7 3

    • to życzę ci by pogotowie albo straż rykszą do ciebie jechali. (1)

      • 0 2

      • co innego straż lub pogotowie a co innego regularny ruch samochodowy leniwych Januszy i Graszynek

        nie hejtuj bo nie umiesz.

        • 1 0

  • (2)

    "w tym osobom niepełnosprawnym, dla których niemożliwa jest budowa wind"
    Oczywiście, przecież niepełnosprawni nie będą budować wind...

    "przywrócić (...) pieszym" - durnowate sformułowanie powtarzane nieustannie.

    "szereg trudności, które uniemożliwiają"
    Trudności z definicji utrudniają, a nie uniemożliwiają.

    "tłumy pieszych na przejściu, które mogą przełożyć się na wydłużenie czasu przejazdów tramwajów"
    Uff, całe szczęście, że samochodów nie.

    "uruchomienie przejścia naziemnego nie wpłynie znacząco na płynność ruchu samochodowego, ponieważ już teraz "w godzinach szczytu odbywa się z prędkością porównywalną z prędkością ruchu pieszych""
    A w godzinach nie szczytu?

    "Piesi chętniej wybierają przejścia naziemne niż podziemne."
    Jakieś źródło informacji?

    • 29 7

    • ciężkie pióra mają niektórzy redaktorzy tego portalu...

      • 0 0

    • czy naprawdę tak trudno spojrzeć na załączone przykłady z Warszawy i Wrocławia?

      propozycje radnych to nie mechanika kwantowa, to prosta propozycja, zrozumiała dla wszystkich ludzi dobrej woli.

      Uspokojenie ruchu pojazdów to pierwsza zasada projektowania ruchu w centrum: poprawia bezpieczeństwo, płynność ruchu i przepustowość korytarzy ruchu drogowego dla pojazdów i dla ludzi.

      • 5 6

  • a pzrejście będze dwuetapowe

    tak na szybkiego

    • 2 0

  • Kolejny "sen wariata w pijanym widzie "!!! Dla bezpieczeństwa przejście podziemne!!!

    Na hucisku jest przejście naziemne i tamtędy można przejść. Górą. A bezpieczne przejścia to tylko podziemne !!!

    • 6 1

  • Dokładnie, auta w tunele (22)

    Nic tak nie wkur... jak gonitwa po schodach bo w Polsce auto wciąż jest najważniejsze

    • 192 125

    • "Nic tak nie wkur... jak gonitwa po schodach" (3)

      A po chol..ę ganiasz? Wyjdź z domu 5 minut wcześniej.

      • 13 25

      • W tym właśnie problem (1)

        Komunikacja miejska jeździ wolniej, bo priorytet jest ustawiony na samochody. Na światłach trzeba stać po dwie minuty, bo piorytet mają samochody. Potem po schodach w tą i spowrotem, bo samochody na górze w korku stoją. I tak zamiast pół godziny czowiek poświęca 50 min na przemieszczcanie się (samochód vs zbiorkom)
        Po to człowiek w mieście mieszka żeby samochodu nie musiał używać. Tzn tak być powinno ale Gdańsk to jeszcze wieś gdzie bez samochodu ani rusz.

        • 17 4

        • aż w końcu człowiek ma dość i przesiada się do samochodu, mimo że w sumie mógłby komunikacją czy pieszo

          • 1 0

      • To samo można powiedzieć kierowcom

        Jeśli się boją, że przepustowość spadnie.

        • 23 6

    • (9)

      Bo jest najbardziej praktycznym środkiem komunikacji

      • 14 27

      • (8)

        To nie oznacza że pieszego po schodach trzeba gonić

        • 25 9

        • (7)

          Przynajmniej schudnie. Ja wolę pobiegać po schodach niż żeby mnie potrącił samochód podczas biegu do tramwaju..

          • 12 28

          • (6)

            Nikt Ci nie zabrania, tak jak Januszowi wierzyć, ze 15 letnim autem z Niemiec jeździł lekarz. Ale tu się rozchodzi o wygodę kierowców i olewanie pieszego. A powinno być odwrotnie. Kierowcy dostali swój tristar za ciężkie miliony więc nie powinni narzekać

            • 25 9

            • (3)

              tunel za miliard
              poludniową za miliard
              sucharskiego za pół miliarda....
              wymieniac dalej?

              • 17 2

              • Bo drogi dla samochodów mają być jak na zachodzie (2)

                A nie jakieś dziurawe płyty, jakbyś miał samochód to byś wiedział jak kiedyś wyglądała Sucharskiego. Mało masz ścieżek rowerowych?

                • 6 17

              • jak na zachodzie, czyli zwężone i uspokojone? jestem za

                • 4 1

              • sciezek w lesie jest duzo ale dróg rowerowych w miescie jak na lekarstwo

                • 17 5

            • Ten tristar możesz sobie wsadzić w d*pe (1)

              • 12 8

              • A to już nie mój miś, władze mówią ze to dla dobra kierowców więc powinieneś się cieszyć
                Z tym wsadzaniem to zgłoś się to działu "lizingu"

                • 9 1

    • (2)

      Zapominasz, że na światłach stają także autobusy i tramwaje - więcej świateł, większe opóźnienia i mniej atrakcyjna komunikacja miejska.

      • 3 8

      • Na to jest bardzo proste rozwiązanie (1)

        Tam gdzie są co najmniej dwa pasy w jednym kierunku jeden należy przeznaczyć na buspas. Jak autobus będzie się mógł poruszać bez korków po ulicy to i na światłach te dwie, trzy minuty będzie mógł postać.

        • 7 1

        • Można porobić przystanki wiedeńskie z osobnymi światłami plus buspasy na torach.
          Problem rozwiązany

          • 5 0

    • Bo lepiej stać na czerwonym? (3)

      Jak pada deszcz. Jak ucieka tramwaj

      • 22 8

      • NA deszcz mam kaptur i parasol a nawet prognozę pogody, co to ma wspólnego z tunelem ? mam tam stać aż deszcz przestanie padać ?

        • 8 5

      • (1)

        Nikt tunelu nie zasypie. Będzie cieszył się taką popularności jak te w Warszawie albo Wrocławiu, czyli zarosną pajęczynami.

        • 18 2

        • jeszcze niech zrobią kładkę nad jezdnią

          bedzie komplet

          • 6 5

    • no i co, tunel jest, ale ciągle zamykany,

      ciągle konserwacje, reanimacje i restauracje. Jak by było więcej tuneli to całkiem sparaliżowany byłby ruch.

      • 9 7

  • Zrobić schody ruchome i windy ! Poszerzyć przejście podziemne !

    Przejścia naziemne są groźne bo ludzie wpadają pod tramwaj i pod samochody !

    • 6 2

  • ej wy radne mądrale

    za wjazd do centrum Gdańska - kasa od każdego pojazdu. Te tristary mogłyby się w końcu na coś przydać. Zebry co 50 m i będzie klawo jak cholera.

    • 0 2

  • kto zatwierdził budowę tego koszmaru?

    od tego trzeba zacząć

    • 7 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane