• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Radni zwiększyli strefy płatnego parkowania w Sopocie

Piotr Weltrowski
4 kwietnia 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Strefami płatnego parkowania - po wejściu w życie nowej uchwały - objęte zostaną kolejne ulice w centrum Sopotu. Strefami płatnego parkowania - po wejściu w życie nowej uchwały - objęte zostaną kolejne ulice w centrum Sopotu.

Radni Kocham Sopot chcieli zwiększyć limit aut, które za darmo mogą parkować mieszkańcy miasta, natomiast radni PiS protestowali przeciwko ulgom dla właścicieli aut elektrycznych. Ostatecznie jednak - głównie głosami PO - strefę płatnego parkowania rozszerzono, wprowadzono także ulgi, chociaż ograniczone.



Czy właściciele samochodów elektrycznych powinni być zwolnieni z opłat za parkowanie?

O projekcie uchwały zmieniającej obecnie obowiązujące zasady płatnego parkowania w Sopocie pisaliśmy na początku tygodnia. W skrócie: władze miasta zaproponowały, aby zwiększyć obowiązujące już strefy całoroczne, dodać jedną nową strefę w centrum oraz jako strefę sezonową traktować ul. Polną. Chcieli też zwolnić z opłat za parkowanie w całym mieście właścicieli pojazdów elektrycznych.

Czytaj więcej o nowych strefach

Zmiany te nie spodobały się opozycji. PiS postulował ich odrzucenie w całości. W tym także tych dotyczących zwiększenia - na wniosek mieszkańców - stref płatnego parkowania.

- Naszym zdaniem głosy mieszkańców są traktowane wybiórczo, nie ma jasnych zasad, które pozwalałyby znaleźć logikę w tym, że raz wola mieszkańców jest spełniana, a innym razem ich głos jest ignorowany. Nie ma planu i myśli w rozszerzaniu stref płatnego parkowania - powiedział nam już po głosowaniu Bartosz Łapiński z PiS.

PiS nie chciał się także zgodzić na ulgi dla właścicieli samochodów elektrycznych, tłumacząc że każdy taki samochód i tak przyczynia się do zwiększenia emisji spalin, gdyż większy ruch powoduje większe korki, a to samochody stojące w korkach w największym stopniu zanieczyszczają środowisko.

Wszystko o płatnym parkowaniu w Gdyni

Zupełnie inne zastrzeżenia miał z kolei klub Kocham Sopot. Chodziło o wprowadzone już rok temu obostrzenia dotyczące liczby samochodów, za parkowanie których mieszkańcy Sopotu nie musieli płacić. Wcześniej mogli wystąpić o odpowiednie karty dla kilku aut, od roku - tylko dla jednego.

Zdaniem radnych Kocham Sopot przepis ten faworyzował turystów względem mieszkańców miasta, krzywdził też osoby mieszkające w strefach objętych płatnym parkowaniem, bo musiały płacić za to, za co opłat nie ponosiły osoby spoza tych stref.

Wniosek o wprowadzenie do uchwały autopoprawki w tej sprawie referowała radna Grażyna Czajkowska, co... wprowadziło sporą wesołość wśród części radnych, którzy zaczęli z uśmiechem sugerować (np. pokazując "na migi" liczbę cztery), że sama mieszka ona w strefie płatnego parkowania i posiada więcej, niż jedno auto.

Zasugerował to też wprost Jacek Karnowski. - Nie mogę ujawnić, ile pani ma samochodów, prawo mi zabrania, ale nawet jak ktoś ma cztery auta... - stwierdził prezydent Sopotu.

Sama radna, kiedy już po głosowaniu zapytaliśmy ją o liczbę posiadanych przez nią samochodów, zaprzeczyła, że posiada cztery. Przyznała, że ma jeden samochód, a drugiego jest współwłaścicielem.

- Ta sprawa mnie zresztą nie dotyczy, gdyż posiadam garaż. Wnioski dotyczące niesprawiedliwych - naszym zdaniem - obostrzeń skierowali do mnie mieszkańcy - tłumaczyła radna Kocham Sopot, chwilę wcześniej mówiąc nam, iż przepis zmuszający do opłat za drugie czy trzecie auto i tak jest martwy, gdyż osoby, których dotyczy, masowo przerejestrowują swoje samochody na innych członków rodziny.

Wszystko o płatnym parkowaniu w Gdańsku

Ostatecznie poprawkę odrzucono. W przeciwieństwie do innej, która do aut zwolnionych z opłat za parkowanie, oprócz samochodów elektrycznych, zaliczyła też samochody hybrydowe. Problem w tym, że radni zarazem ograniczyli zwolnienie z opłat tylko i wyłącznie do mieszkańców Sopotu posiadających tego typu pojazdy.

To dość absurdalna decyzja, jeżeli przyjąć za dobrą monetę ich wcześniejsze argumenty, w których przekonywali obecnych na sali, że ulgi nie mają ułatwiać życia właścicielom takich aut, a wszystkim mieszkańcom miasta, gdyż każdy samochód elektryczny na drodze zmniejsza emisję zanieczyszczeń w mieście.

Próbowaliśmy o to zapytać podpisanego pod pierwotnym projektem uchwały Bartosza Piotrusiewicza, ale zdecydowanie unikał odpowiedzi wprost na nasze pytanie. - Rada ma swoją autonomię - wiceprezydent Sopot odpowiedział kilka razy na to samo zadane przez nas pytanie.

Przyjęcie nowej uchwały nie zmieni opłat za parkowanie. Pozostaną one takie same, jak do tej pory: za 10 minut zapłacić będzie trzeba 50 gr, za pierwszą godzinę 3 zł, za drugą 3,60 zł, za trzecią - 4,20 zł, a za każdą kolejną 3 zł. Bilet całodobowy kosztować będzie 20 zł.

Opinie (127) 5 zablokowanych

  • PŁATNE PARKINGI DO 20ej i to również w sobotę. Już od dawna chodzę do kina lub do knajpy (9)

    w Gdyni lub Gdansku - tam jest normalnie: pon-pt do 18ej i koniec. czy ktos z radnych Sopotu policzyl ile miasto traci na takich jak ja, ktorzy wybieraja Gdynie lub Gdansk na sobotnie wyjscia 'bezparkingowe'??

    • 35 7

    • 18 czy 20 bez różnicy (4)

      Pewnie nie policzył. Ja mieszkam w Sopocie i od czasu wprowadzenia opłat za parkownie w Gdyni już tam nie bywam (choć lubię Gdynię). Z zasady uznaję opłaty za parkowanie za kaperstwo (czyli legalne bandyctwo).
      Pozdrawiam

      • 3 7

      • to twój problem koleś (2)

        miasto albo dla pojazdów albo dla ludzi

        • 6 4

        • A tymi pojazdami, to kosmici jeżdżą? (1)

          • 8 6

          • są różne pojazdy

            niektóre nie zabierają tyle powierzchni w mieście co samochody prywatne. Indywidualna motoryzacja to najbardziej przestrzeniożerny sposób poruszania się po mieście. W Sopocie niepotrzebna.

            • 5 3

      • Ale przyznasz, ze pn-pt 8 -18 a pn-sob 8-20 to duza roznica?

        • 6 2

    • miasto nic nie traci (2)

      Miasto nic nie traci co najwyżej właściciele knajp, którzy przeważnie podatki płacą w innych miastach. A buraki i tak będą przyjeżdżać do Sopotu więc czemu ich nie skasować za parkowanie

      • 3 1

      • (1)

        a te knajpy gdzie placa podatki

        • 1 0

        • Tam gdzie mieszkają i mają zarejestrowaną działalność właściciele (nie w Sopocie).

          • 0 0

    • Radni mają ludzi w D..IE ... Głę-bo-ko bar-dzo !!!

      ... zwłaszcza ci z PO.

      i nie ma znaczenia czy w Sopocie, czy w Gdańsku, czy gdziekolwiek indziej.
      wszędzie jest tak samo.

      • 0 0

  • Sopot ! Nie perła Bałtyku.

    To opodatkowanie ma krótkie nogi.W XXI w. trzeba pogodzić się z faktem ,że samochód to żaden luksus.A zgnębiony opłatami na każdym kroku i drożyzną
    SOPOCKĄ gość wyniesie się.

    • 13 4

  • Rada Miasta Sopot do odwołania

    Idą wybory więc nie ma chyba problemy aby całe to towarzystwo z Rady Miasta Sopotu posłać na zieloną trawkę. Wszystkich co do jednego. Wystarczy przed wyborami tylko zapoznać się z nazwiskami i omijać je swoim długopisem.

    • 18 9

  • Dziwię się że to jeszcze jest kurort, latem same spaliny i hałas ...

    Do Sopotu tylko się popie... popie... popielęgnować jeździ ;)

    • 13 6

  • ?

    Panie Piotrze, może uzupełni Pan artykuł informacją od kiedy?

    • 3 1

  • sopocianie (4)

    Duzo by pisac, placimy do 20tej mandaty sie sypia. Ja nie mam problemu zeby zwplacic ale dzidiaj wrzucilam dyche i wystarczylona jakies dwie godziny. To jednak jest troche spora kwota zwlaszcza ze w Sopocie pracuje. I nie opowiadajcie ze jak stac mnie na auto to na cala reszte tez. Pracuje w hotelarstwie i nie wyobrazam sobie po 10 czy 12 godxinach pracy wracac do domu kolejka i dwoma sutobusami. Poza tym pracuje na tych wszystkivh moherowych sopociskow ktorxy sa roszczeniowi i uwazaja ze wszystko im sie nalezy bo mieszkaja w kamienicy w centrum sopotu. Ci to dopiero sa krolami zycia i msja prawo do wszystkiego. No i moje ulubione Sopot jako jedyne miasto w Polsce zyje z turystow i jednoczesnie robi wszystko by sie im obrzydzic. Pozdro z kurortu

    • 23 11

    • są turyści którzy przyjeżdżają do Sopotu inaczej niż samochodem

      podejrzewam że jest ich większość

      • 9 2

    • Czyż by Dyslektyczka ?

      • 6 1

    • Jak Ci się nie podobają godziny to zmień pracę proste, a Sopot jest przede wszystkim dla mieszkańców. To nie jest wybieg dla roszczeniowych turystów. A Sopot nie żyje z turystów pewnie w to nie uwierzysz ale większość mieszkańców byłaby bardzo szczęśliwa gdyby turyści i fani disco przenieśli się do Władysławowa czy innej Łeby. Z turystów żyją sieci hoteli oraz właściciele knajp, którzy w zdecydowanej większości nie mieszkają w Sopocie. Firmy też mają zarejestrowane gdzie indziej

      • 2 2

    • ...

      zaplac 20 zl i besziesz miala na cala dobe parkowanie...

      • 0 0

  • sopot to syf

    wprowadzili strefę narzemieślniczej - trzeba kroić tych co pracy przyjezdzaja przecież. jacy radni takie miasto

    • 13 7

  • parkingi

    Występujący na forum Sopocianie zastępują górali spod Gubałówki byle zerżnąć cepra na dudki i najczęściej rżną innych "górali"zza miedzy/Gdynia,Gdańsk/u których w weekend mogą parkować za darmo.Tacy to Sopocianie z dziada pradziada czyli od 1945roku.Bądźmy jako mieszkańcy Trójmiasta życzliwi dla siebie bo wystarczy że w Polsce nas dymają.

    • 11 5

  • A w następnym roku...

    Abonamenty dla mieszkańców będą symbolicznie płatne np.300pln/rok

    • 4 5

  • opłaty za parkowanie to nie podatek

    ale forma internalizacji kosztów zewnętrznych

    • 6 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane