• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Radni zwiększyli strefy płatnego parkowania w Sopocie

Piotr Weltrowski
4 kwietnia 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Strefami płatnego parkowania - po wejściu w życie nowej uchwały - objęte zostaną kolejne ulice w centrum Sopotu. Strefami płatnego parkowania - po wejściu w życie nowej uchwały - objęte zostaną kolejne ulice w centrum Sopotu.

Radni Kocham Sopot chcieli zwiększyć limit aut, które za darmo mogą parkować mieszkańcy miasta, natomiast radni PiS protestowali przeciwko ulgom dla właścicieli aut elektrycznych. Ostatecznie jednak - głównie głosami PO - strefę płatnego parkowania rozszerzono, wprowadzono także ulgi, chociaż ograniczone.



Czy właściciele samochodów elektrycznych powinni być zwolnieni z opłat za parkowanie?

O projekcie uchwały zmieniającej obecnie obowiązujące zasady płatnego parkowania w Sopocie pisaliśmy na początku tygodnia. W skrócie: władze miasta zaproponowały, aby zwiększyć obowiązujące już strefy całoroczne, dodać jedną nową strefę w centrum oraz jako strefę sezonową traktować ul. Polną. Chcieli też zwolnić z opłat za parkowanie w całym mieście właścicieli pojazdów elektrycznych.

Czytaj więcej o nowych strefach

Zmiany te nie spodobały się opozycji. PiS postulował ich odrzucenie w całości. W tym także tych dotyczących zwiększenia - na wniosek mieszkańców - stref płatnego parkowania.

- Naszym zdaniem głosy mieszkańców są traktowane wybiórczo, nie ma jasnych zasad, które pozwalałyby znaleźć logikę w tym, że raz wola mieszkańców jest spełniana, a innym razem ich głos jest ignorowany. Nie ma planu i myśli w rozszerzaniu stref płatnego parkowania - powiedział nam już po głosowaniu Bartosz Łapiński z PiS.

PiS nie chciał się także zgodzić na ulgi dla właścicieli samochodów elektrycznych, tłumacząc że każdy taki samochód i tak przyczynia się do zwiększenia emisji spalin, gdyż większy ruch powoduje większe korki, a to samochody stojące w korkach w największym stopniu zanieczyszczają środowisko.

Wszystko o płatnym parkowaniu w Gdyni

Zupełnie inne zastrzeżenia miał z kolei klub Kocham Sopot. Chodziło o wprowadzone już rok temu obostrzenia dotyczące liczby samochodów, za parkowanie których mieszkańcy Sopotu nie musieli płacić. Wcześniej mogli wystąpić o odpowiednie karty dla kilku aut, od roku - tylko dla jednego.

Zdaniem radnych Kocham Sopot przepis ten faworyzował turystów względem mieszkańców miasta, krzywdził też osoby mieszkające w strefach objętych płatnym parkowaniem, bo musiały płacić za to, za co opłat nie ponosiły osoby spoza tych stref.

Wniosek o wprowadzenie do uchwały autopoprawki w tej sprawie referowała radna Grażyna Czajkowska, co... wprowadziło sporą wesołość wśród części radnych, którzy zaczęli z uśmiechem sugerować (np. pokazując "na migi" liczbę cztery), że sama mieszka ona w strefie płatnego parkowania i posiada więcej, niż jedno auto.

Zasugerował to też wprost Jacek Karnowski. - Nie mogę ujawnić, ile pani ma samochodów, prawo mi zabrania, ale nawet jak ktoś ma cztery auta... - stwierdził prezydent Sopotu.

Sama radna, kiedy już po głosowaniu zapytaliśmy ją o liczbę posiadanych przez nią samochodów, zaprzeczyła, że posiada cztery. Przyznała, że ma jeden samochód, a drugiego jest współwłaścicielem.

- Ta sprawa mnie zresztą nie dotyczy, gdyż posiadam garaż. Wnioski dotyczące niesprawiedliwych - naszym zdaniem - obostrzeń skierowali do mnie mieszkańcy - tłumaczyła radna Kocham Sopot, chwilę wcześniej mówiąc nam, iż przepis zmuszający do opłat za drugie czy trzecie auto i tak jest martwy, gdyż osoby, których dotyczy, masowo przerejestrowują swoje samochody na innych członków rodziny.

Wszystko o płatnym parkowaniu w Gdańsku

Ostatecznie poprawkę odrzucono. W przeciwieństwie do innej, która do aut zwolnionych z opłat za parkowanie, oprócz samochodów elektrycznych, zaliczyła też samochody hybrydowe. Problem w tym, że radni zarazem ograniczyli zwolnienie z opłat tylko i wyłącznie do mieszkańców Sopotu posiadających tego typu pojazdy.

To dość absurdalna decyzja, jeżeli przyjąć za dobrą monetę ich wcześniejsze argumenty, w których przekonywali obecnych na sali, że ulgi nie mają ułatwiać życia właścicielom takich aut, a wszystkim mieszkańcom miasta, gdyż każdy samochód elektryczny na drodze zmniejsza emisję zanieczyszczeń w mieście.

Próbowaliśmy o to zapytać podpisanego pod pierwotnym projektem uchwały Bartosza Piotrusiewicza, ale zdecydowanie unikał odpowiedzi wprost na nasze pytanie. - Rada ma swoją autonomię - wiceprezydent Sopot odpowiedział kilka razy na to samo zadane przez nas pytanie.

Przyjęcie nowej uchwały nie zmieni opłat za parkowanie. Pozostaną one takie same, jak do tej pory: za 10 minut zapłacić będzie trzeba 50 gr, za pierwszą godzinę 3 zł, za drugą 3,60 zł, za trzecią - 4,20 zł, a za każdą kolejną 3 zł. Bilet całodobowy kosztować będzie 20 zł.

Opinie (127) 5 zablokowanych

  • ?

    Panie Piotrze, może uzupełni Pan artykuł informacją od kiedy?

    • 3 1

  • Dziwię się że to jeszcze jest kurort, latem same spaliny i hałas ...

    Do Sopotu tylko się popie... popie... popielęgnować jeździ ;)

    • 13 6

  • Rada Miasta Sopot do odwołania

    Idą wybory więc nie ma chyba problemy aby całe to towarzystwo z Rady Miasta Sopotu posłać na zieloną trawkę. Wszystkich co do jednego. Wystarczy przed wyborami tylko zapoznać się z nazwiskami i omijać je swoim długopisem.

    • 18 9

  • Sopot ! Nie perła Bałtyku.

    To opodatkowanie ma krótkie nogi.W XXI w. trzeba pogodzić się z faktem ,że samochód to żaden luksus.A zgnębiony opłatami na każdym kroku i drożyzną
    SOPOCKĄ gość wyniesie się.

    • 13 4

  • w sopocie kazdy parkuje gdzie chce bo policja nic z tym nie robi

    jechałem autobusem który nie mógł przejechać bo na zakazie stał samochód po przyjeździe policji nie zabrali jego na lawetę tylko autobus cofał przez cała ulice
    MADE IN SOPOT

    • 16 3

  • Kartel

    Już czas żeby w najbliższych wyborach rozbić ten kartel mafijny. rozpędzić na cztery wiatry to towarzystwo wzajemnej adoracji bo wykończą nas swoimi działaniami

    • 17 4

  • Zarabia prywatna firma sp. z o.o.

    miasto dostaje z tego jakieś marne grosze, to jest tzw. samograj

    kto się na to zgodził.... może sołtys ?

    • 15 5

  • płać i płacz

    żałosny kraj

    • 14 5

  • a warwszawka niech płaci jak chce przyjezdzać

    • 20 2

  • zwisa mi to kalafiorem

    sopot to zadna atrakcja, zeby tam jezdzic na zakupy czy turystycznie

    • 28 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane