• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rajska bez samochodów na stałe? Za i przeciw

Ewelina Oleksy
28 lipca 2023, godz. 20:30 
Opinie (594)

RajskaMapka na czas Jarmarku św. Dominika stała się deptakiem. Ulica tętni życiem, co wywołało dyskusję, żeby takie rozwiązanie wprowadzić tam na stałe. Władze Gdańska nie mówią "nie" i przyznają, że rozważają wprowadzenie tego pomysłu w życie.



Czy ul. Rajska powinna zostać deptakiem na stałe?

- Pięknie się prezentuje ul. Rajska w takiej odsłonie! A może powinno tak być przez cały sezon letni, a nie tylko na czas Jarmarku św. Dominika? - zapytał w mediach społecznościowych Piotr Borawski, wiceprezydent Gdańska.
I rozpoczął dyskusję na temat tego pomysłu.

Część osób, które post skomentowała, proponowała by pójść jeszcze dalej i z ul. Rajskiej deptak zrobić na stałe, a nie tylko na jarmark, czy całe lato.

Głos w dyskusji zabrał m.in. Maciej Lisicki, były wiceprezydent Gdańska ds. komunalnych.

- Dawno temu to ćwiczyliśmy i bez Rajskiej dla samochodów da się żyć - napisał.
Stowarzyszenie Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej, jak podkreśliło, w trakcie dyskusji poprzedzających budowę Forum Gdańsk, to właśnie ul. Rajską wskazywało jako głównego, naturalnego pretendenta do miana najważniejszej ulicy handlowej Śródmieścia.



"Za późno na testowanie, czas działać"



- Niestety władze Gdańska postawiły na Forum i betonowy plac przed nim. Handel w całym Śródmieściu został zmarginalizowany. Gdybyśmy właściwie podeszli do tematu nie musielibyśmy okazjonalnie zmieniać charakteru Rajskiej festynami. Na pocieszenie zostaje fakt, że chociaż zdjęcia podczas jarmarku ładnie wychodzą - skomentowało FRAG.
  • Tak teraz prezentuje się ul. Rajska w Gdańsku.
  • Tak teraz prezentuje się ul. Rajska w Gdańsku.
Jak mówi nam Paweł Mrozek z FRAG, pomysł przekształcenia Rajskiej w deptak jest dobry.

- Ale takie akcje na testowanie jak przestrzeń mogła by działać, gdyby ją oddać pieszym, miały sens 20 lat temu, gdy świat badał to zjawisko - zaznacza Mrozek. - Teraz nie potrzebujemy już badać, teraz potrzebujemy tą przestrzeń naprawdę oddać ludziom, nie na chwilę, nie na miesiąc tylko sobie ten cel zapisać w sercu i go wdrożyć realnie, fizycznie zmieniając i przebudowując miasto tak, by było bardziej dla ludzi. Testować i robić na próbę już nie musimy bo wiemy, że to potrzebne - wskazuje.
Na czas jarmarku ul. Rajska stałą się deptakiem. Na czas jarmarku ul. Rajska stałą się deptakiem.

Są plany zrobienia z Rajskiej deptaku, ale nie w tym roku



Zapytaliśmy Urząd Miejski w Gdańsku, jakie ma dalsze plany względem ul. Rajskiej.

- Ul. Rajska będzie zamknięta dla ruchu do 22 sierpnia, czyli przez cały jarmark i jeszcze dodatkowy tydzień po nim - gdy będzie trwało sprzątanie terenu imprezy. Rzeczywiście są plany, by wprowadzić tam strefę zamknięta dla ruchu samochodowego na stałe - odpowiada Joanna Bieganowska z biura prasowego magistratu. - Ale w tym roku na pewno się to nie uda. Urządzenie woonerfu w tym miejscu wymagałoby m.in. poszerzenia Strefy Ograniczonej Dostępności, a także stworzenia takiej koncepcji tej przestrzeni, by była atrakcyjna przez cały rok, a nie tylko w połączeniu z jarmarkiem - tak, jak obecnie. Będziemy to rozważać i na pewno poinformujemy, gdy uda się wypracować pomysł na ten teren.


Nie wszyscy popierają pomysł zamknięcia Rajskiej dla aut



Nie wszyscy jednak uważają pomysł zamieniania Rajskiej w deptak za dobry. Warto przypomnieć, że po jej zamknięciu oraz innych zmianach w organizacji ruchu, wprowadzonych na czas jarmarku, przejazd przez śródmieście Gdańska bardzo się wydłużył. Pisaliśmy o tym w artykule Codzienne korki w historycznym centrum Gdańska.

- Co zyskamy po przekształceniu Rajskiej w deptak, poza satysfakcją tych, którzy z walki z samochodami uczynili swoje motto życiowe? Rajska ma szerokie chodniki po obu stronach, piesi korzystają z nich swobodnie, nie muszą się przeciskać przez tłum. Co by zyskali, gdyby nagle mogli chodzić jezdnią? Przecież to by ich fizycznie oddaliło od takich atrakcji tej ulicy jak Wielki Młyn, skwer Heweliusza, park nad kanałem Raduni czy tych kilka znajdujących się tu lokali gastronomicznych - zwraca uwagę pan Michał, który pracuje w biurze mieszczącym się przy ul. Rajskiej.


Faktem jest, że poza jarmarkiem, ul. Rajska nie jest docelowym miejscem spacerów dla pieszych lecz traktowana jest raczej jak ulica tranzytowa - między przystankami komunikacji miejskiej przy dworcu Gdańsk Głównym PKP oraz Głównym Miastem. Nie ma tu wielu lokali gastronomicznych. Te zaś, które tu działają, z powodzeniem wykorzystują do ustawienia ogródków szeroki chodniki.

- Żeby mieszkańcy i pracujący na Starym Mieście zaakceptowali pomysł deptaka na Rajskiej, trzeba by to naprawdę dobrze uzasadnić. Na razie wygląda mi to na zwykłe widzimisię niektórych urzędników - podkreśla nasz rozmówca.

Miejsca

Opinie (594) ponad 20 zablokowanych

  • Niedawno testowaliśmy takie rozwiązanie (4)

    i zdecydowanie da się żyć bez Piotra Borawskiego w urzędzie.

    Wow!

    • 98 5

    • warto jednak spróbować także poruszać się po mieście bez samochodu co najmniej przez parę dni (3)

      to naprawdę poszerza wyobraźnię i dodatnio wpływa na samopoczucie.

      • 0 20

      • Taa, ciągły wkur... bo tramwaj się zepsuł albo SKM nie przyjechała bo coś tam. Dlatego ludzie wolą jechać samochodem, a że stoją w korkach to już taki urok wygody, ale są przynajmniej na czas w pracy jeśli wyjadą szybciej i uwzględnią stanie w korkach. Rządzący Gdańskiem powinni pojeździć przez tydzień komunikacją, zobaczyć jak to funkcjonuje, wtedy może doszłoby do nich dlaczego ludzie wolą auta od komunikacji i zrobiliby coś w kierunku poprawy.

        • 13 0

      • (1)

        Można prosić o jakiś dowód potwierdzający "poszerzenie wyobraźni" w efekcie poruszania się po mieście bez samochodu przez parę dni?
        Oczywiście, poza wymyślaniem dziwnych formuł o "szerokiej" i "wąskiej wyobraźni".

        • 10 0

        • Poszerza Ci się wyobraźnia bo musisz planować pierdyliard przesiadek.

          Gdańsk Chełm->Gdynia Oksywie
          Komunikacją prawie 1,5h
          Samochodem 30minut, z korkami 40minut.

          • 6 0

  • chyba kogoś popientroliło (7)

    Może od razu grunwaldzką przeróbcie na deptak i niech wszyscy pieszo chodzą.

    • 116 9

    • Zamilcz proszę, nie podpowiadaj! (2)

      Nie ma takiej głupoty, której by jakiś urzędnik nie postanowił wcielić w życie.

      • 22 2

      • nie ma takiej głupoty, której nie sformułowałby człowiek cierpiący na autoholizm (1)

        by przykleić łatkę oszołoma osobom, które próbują go przekonać, że po mieście można się poruszać nie tylko samochodem.

        • 3 16

        • Przykre, ale w Gdańsku samochód to konieczność.

          Chyba, że ktoś jest bardzo bogaty, ma masę wolnego czasu, to wtedy nie musi.

          • 14 2

    • na Grunwaldzkiej warto jeden pas ruchu przekształcić w pas do parkowania samochodów (2)

      to uspokoi ruch i zredukuje hałas generowany przez kierowców lekceważących limity prędkości. Poprawi także komfort i bezpieczeństwo mieszkańców poruszających się wzdłuż i w poprzek tej ulicy inaczej niż samochodami.

      • 3 11

      • Uspokoi ruch? (1)

        No zdecydowanie, bo wtedy wszyscy zaczną się tam poruszać 15km/h. Komfort pieszych wdychających wydzieliny samochodów stojących w korku będzie napewno fantastyczny

        • 5 1

        • przecież tam prawie zawsze jest korek

          uspokojenie ruchu paradoksalnie zwiększy przepustowość pasa drogowego

          • 0 4

    • bardzo dobry pomysł zrobic tam tramwaj i drogi rowerowe dla rowerów mevo i tramwaj dla fali:)

      • 2 4

  • Co to ma być? (7)

    Kilku kolesi z UM chce zrobić sobie z jednej z głównych ulic prywanty folwark. Ludzie kupili tam lokale nie po to żeby zasłaniac im architekturę jakimis budami. Urzędnicy chcecie sobie tam gospodarowac to uzbierajcie na wykup lokali i wtedy pogadamy, powodzenia. Może by tak spytać mieszkanców i działalnosci gospodarcze co o tym sądza?

    • 112 6

    • jak na razie to wielu kierowców prywatyzuje przestrzeń miejską stawiając prywatne samochody na publicznych chodnikach (5)

      i do tego domagając się, by to mogło być robione za darmo.

      • 1 17

      • To zlikwidujcie

        publiczne parkingi, i problem zniknie, a nie bo jedni zawałaszczaja to drudzy muszą bardziej zawłaszczyć.

        • 7 1

      • (3)

        Ci kierowcy płacą w tym mieście podatki, za które te chodniki są budowane i naprawiane! Zrozumiało, czy jeszcze trzeba tłumaczyć?!

        • 10 1

        • (1)

          A piesi nie płacą podatków?

          Legendarna opłata paliwowa idzie do budżetu centralnego, zaś to PIT i CIT są w dużej części podatkami lokalnymi.

          • 1 2

          • Mniejsze niż posiadacze aut

            • 1 0

        • autoholizm się przejawia również w tej formie

          • 0 4

    • na razie są osoby, które proponują zmienić charakter tej ulicy

      widać, że ty tego nie chcesz, ale nie jesteś jedynym miarodajnym źródłem opinii, które warto brać pod uwagę.

      • 0 4

  • Absurd. Totalny odlot (11)

    Rajska leżąca poza ścisłym centrum i deptak? Po co?

    • 109 8

    • po to by ożywić ten fragment miasta (10)

      zwiększyć obroty w sklepach i lokalach gastronomicznych, zmniejszyć emisję zanieczyszczeń odmotoryzacyjnych i hałas w tym rejonie miasta. Generalnie poprawić jakość życia w tym rejonie miasta.

      • 4 22

      • Nie wiem czy wiesz, ale ruch samochodowy musi się odbywać (4)

        Jakieś alternatywne drogi wskażesz?

        • 19 2

        • Alternatywne drogi to jest clue problemu, ale nad tym się pochylać nie będą ;-)

          Je już wskazali, zapraszam z kamerą ponagrywać korki kilkadziesiąt metrów dalej na uliczkach sąsiednich. "Uspokoili" ruch? Raczej barbarzyńsko go zwielokrotnili. Nie ma to jak wylewać dziecko z kąpielą.

          • 10 1

        • ruch samochodowy nie musi się odbywać tamtędy (1)

          tak jak nie musi się odbywać po Długiej, Stągiewnej czy Ogarnej. Wiele osób realizuje tzw. niepotrzebne przejazdy samochodem (na małe odległości), które można sprawniej pokonać inaczej niż samochodem.

          • 0 10

          • PMam do sklepu 5 minut piechotą.

            Najczesciej jeżdżę do niego samochodem, a raczej nie do niego tylko do trochę dalszego bo ma lepszy parking. Nie mam czasu na codzienne zakupy, więc robię je raz w tygodniu i nie chce targać dwóch ciężkich toreb. Jak mam kupić coś małego to idę piechotą, bo po co odpalać auto. Wytłumacz mi proszę j mam ogarnąć to inaczej. Sklep stoi przy najbliższym przystanku tramwajowym. Albo lepiej wytłumaczyć to mojej 70-letniej sąsiadce, która bez samochodu nie jest w stanie przynieść tych zakupów ze sklepu.

            • 4 1

        • może i musi, ale niekoniecznie po tej ulicy

          W historii miasta Gdańska było wiele ulic, na których ruch samochodów się odbywał a obecnie się nie odbywa, z korzyścią dla wielu mieszkańców.

          • 0 3

      • jakie sklepy przetrwają w tym miejscu bez klientów? (4)

        kluby gogo ?

        • 15 2

        • uwolnienie ulicy od jeżdżących samochodów z reguły zwiększa obroty sklepów, które są przy niej położone (3)

          sprawdzone w wielu miejscach Gdańska, Sopotu i Gdyni

          • 0 8

          • A jakieś realne badania? Czy to dane instytutu danych z dudy? (2)

            Z centr miast usunięto samochody i handel tam umiera. Ludzie wolą pojechać do centrum handlowego, przerzucić rzeczy z koszyka do bagażnika i zawieźć do domu, niż targać torby tramwajami. Co najwyżej zwiększą się obroty żabek.

            • 9 1

            • te dane można wygooglać w wielu miejscach (1)

              Problemem jest to, że w polskich miastach bardzo rzadko jeśli w ogóle prowadzi się takie badania. Proponuję więc zajrzeć do prezentacji Larsa Gemzoe pt. Turning the city around (z polskimi napisami) tam są dane na temat zmian liczby klientów w sklepach i lokalach położonych przy ulicach i placach Kopenhagi stopniowo uwalnianych od samochodów konsekwentnie od 1968 roku.

              • 0 4

              • "A w ameryce bija murzynów" co ma Kopenhaga do Polski.

                Nie znam uwarunkowań Kopenhaga i ciężko mi i tym dyskutować, ale coś co sprawdza się w Kopenhadze nie koniecznie sprawdzi się u nas. Ja jeszcze pamiętam czasy w których na zakupy chodziło się do centrum. Odkąd otworzyli centra handlowe ludzie je wybierają bo są wygodniejsze. Długa jest deprakiem i jakoś nikt tam nie chodzi na zakupy. To samo jest w centrum Olsztyna, handel tam wymarł bo są lepsze miejsca.

                • 3 0

  • Opinia wyróżniona

    Sa lepsze ulice (18)

    Zrobić absolutnie na stałe i bez wyjątku piwna i chlebnicka deptakiem. Tak samo sw ducha i szeroką. Rajska jest na uboczu. Tam poza jarmarkiem absolutnie nic się nie dzieje

    • 204 47

    • jedno drugiego nie wyklucza

      • 6 14

    • a co ma się dziać, jak samochody tam jeżdżą

      • 4 12

    • Tu mieszkaja ludzie ! (9)

      To w pakiecie trzeba zamknąć cały biznes, gastronomię i hotele w tym rejonie. Jak nikt nie przejedzie to NIKT !

      • 28 3

      • samochodoza w wersji hard? (8)

        Badania wykazują, że obroty sklepów i lokali gastronomicznych położonych przy ulicach uwolnionych od samochodów rosną.

        • 6 20

        • Tu nie trzeba badań (4)

          Wystarczy sobie wyobrazić Monte Cassino w Sopocie jako "normalną" ulicę.

          • 4 10

          • No tak najlepiej brać wszystko na chłopski rozum. (1)

            Tak się składa że mieszkałem trochę w Sopocie i znam sporo osób które tam mieszka na stałe. Nigdy nie robiliśmy zakupów na monciaku. Tam chodziło się tylko na imprezy i coś zjeść.

            • 11 2

            • czy prowadziłeś tam sklep?

              jeśli nie, to Twój argument nie przekonuje

              • 0 3

          • Co ma piernik do wiatraka?

            • 1 1

          • przecież w Gdańsku Długa jest zamknięta dla Ruchu samochodowego - a to odpowiednik Monte Cassino w Sopocie. To może Sopot zamknie Kościuszki? A Gdańsk całe Główne i Stare Miasto? Weź się człowieku opamietaj

            • 1 0

        • A jak im towar dowożą?

          • 2 1

        • Ewa (1)

          To mam pytanie, czemu z Rajskiej zniknął biznes a zostały same banki? Jak tam nie mieszkacie to łatwo mówić co najlepsze dla mieszkańców Śródmieścia. Niech każdy decyduje o swoim miejscu zamieszkania i to gdzie mieszka na stałe a nie tylko tymczasowo.

          • 4 0

          • same banki? Not, gastronomia. Aldi, Biedronka, Netto- cały Madison. Co ma jeszcze być\\\\\/

            • 0 1

    • też tak myślę, słaby pomysł. Deptak to jest wzdłuż rzeczki, jak jej tam

      • 15 2

    • Zaorać wszystkie drogi w Gdańsku

      Zasiać pszenicę i niech ludzie sami wydepczą sobie drogę

      • 20 5

    • Okopowa zamknąć (1)

      Okopowa zamknąć. Podwale, oraz tunel

      • 8 2

      • Nie wierzę

        Ty tak na poważnie? :))

        • 4 2

    • Mieszkaniec Rajskiej

      To chyba komentarz osoby która na ul. Rajskiej jest raz w roku zimą i w nocy.

      • 4 2

    • ...

      proszę pamiętajmy o służbach

      • 1 0

  • (5)

    Mniej betonozy - więcej zieleni a miasto może stać się balsamem dla oczu i duszy.

    • 51 32

    • Do Gdanska nie przyjedzie zaden turysta . (1)

      • 4 4

      • To akurat plus

        • 1 1

    • Park oliwski, lasy między obwodnicą, pas nadmorski i wiele małych parków.. To rzeczywiście mało

      • 5 0

    • Wyprowadź się na wieś, ale tam pis rżnie drzewa.

      • 5 4

    • Może lepiej mniej asfaltozy?

      • 1 0

  • i słusznie! samochody to tylko: (19)

    -wypadki
    -smród
    -hałas
    -poniszczona zieleń, chodniki
    -paraliż miasta, komunikacji publicznej i służb
    -cała wspólna przestrzeń zawalona samochodami
    -utrudnione poruszanie się innym
    -nie ma sensu więcej tego dotować.

    • 21 96

    • Dokładnie (2)

      A potem dziwią się skąd raka mają!
      Spaliny! Mówi wam to coś?

      • 4 12

      • To jeszcze należy pozbyć się dosłownie wszystkiego, bo i żarcie produkują bardzo słabej jakości, dochodzą używki typu papierosy, fabryki, ścieki w zatoce, śmieci na wysypisku, chemikalia spalane w mieście, i coś jeszcze byśmy znaleźli. To też są nasi truciciele.

        • 5 2

      • Rak kości był znajdywany juz na szkieletach z przed tysięcy lat.

        Ciekawe jakimi samochodami wtedy jeździli.

        • 2 1

    • znów nie zdałeś?

      • 10 3

    • (1)

      Halo ale tu mieszkają ludzie i mają auta. Pobudka.

      • 12 5

      • My mieszkańcy dojedziemy, spoko

        Wjazd do centrum tylko dla mieszkańców, zaopatrzenia itd.
        Jak w innych turystycznych miastach Europy

        • 6 2

    • Nie da się cofnąć czasu. (5)

      Nie da się przenieść do 19 wieku.

      • 8 4

      • czasoprzestrzeń jest, jak wiadomo, zakrzywiona (4)

        wiele rozwiązań stosowanych w dawnych wiekach przeżywa renesans

        • 3 6

        • Da radę wrócić do konia ? (3)

          Wierzchem, bryczką, powozem, rydwanem? Jednak i wówczas może się podnieść lament, że trzeba zabronić wjazdu koniom do centrum miasta.

          • 5 1

          • Taa, bo kupy :D

            • 5 0

          • jeden rydwan w tym mieście starczy...

            • 3 2

          • nie ma potrzeby wracać do konia

            do lat 50-tych ubiegłego wieku w wielu miastach dominowały rowery i ruch pieszych. Tramwaje w Gdańsku funkcjonują od ponad 150 lat i także przeżywają renesans.

            • 1 5

    • (2)

      Jak coś Ci się stanie to zespół ratunkowy na hulajnogach do Ciebie przyjedzie

      • 11 3

      • jak miasto będzie zakorkowane, karetka się spóźni (1)

        zdarzały się pożary budynków, do których straż nie mogła podjechać, bo dojazd blokowały nielegalnie zaparkowane samochody

        • 2 3

        • A teraz tak na poważnie.

          Opiekuję się osobą o znacznym stopniu niepełnosprawności. Rodzina w sąsiednim mieszkaniu ma podobną sytuację. Z powodu jarmarkowego zablokowania Rajskiej mamy naprawdę problemy. Nie każdy może jeździć rowerem, nawet nie każdy może chodzić pieszo. Ideologia jest szkodliwa i nieludzka. Uwielbiam jeździć rowerem, ale rowerowy bolszewizm to coś zupełnie innego.

          • 1 0

    • (2)

      A także dostarczanie produktów do sklepów,ratowanie życia,możliwość zarabiania na zycie

      • 4 2

      • większość ludzi pracuje nie mając konieczności korzystania z samochodu (1)

        branża rowerowa jest źródłem coraz większej liczby miejsc pracy

        • 3 7

        • Bezmyślny, odwrażliwiony rowerowy bolszewizm.

          • 1 0

    • A kiedyś ludzie wisieli za ogony na drzewach!

      • 1 1

  • Może Gdańsk bez Dulkiewicz i Grzelaka na stałe? (3)

    Widać jak to rozwiązanie zamknięcia rajskiej i innych ulic na czas jarmarku wpłynęło na ruch w centrum i okolice. Proponuję wymianę stołków zamiast zamknięcie ulic.

    • 131 7

    • (1)

      no Kacperek nie chce bo nie ma pomysłu, wyszła cała prawda

      • 5 14

      • :)

        lisicki na prezydenta:)))

        • 1 2

    • Tak tak, oddajcie Gdańsk Pisowi!

      • 1 1

  • To zanim ją zamkną niech połatają ulice Kowalską i Korzenną (od pomnika Sobieskiego do Scandica) (3)

    i ten fragment Heweliusza od Scandica do Madisona i niech nie robią na prawym pasie Korzennej parkingu... można by było też zadbać o oznakowanie przejść dla pieszych i chociaż pasy namalować, bo w tym piep**niku jaki jest teraz to samochody się blokują, a ludzie przemykają pomiędzy, nie ważne kto jaki manewr wykonuje (np cofa). Tu się aż prosi o jakieś potrącenie, bo oczywiście ładują się w to wszystko rowerzyści, motocykliści i pary na hulajnogach. Podwórko na Heweliusza / Rajska zastawione autami (stoją też na zakazie, ale co tam) to dostawy do hotelu i śmieciarki ledwo się mieszczą. No ale pewnie zamkną, a reszta niech się martwi.

    • 34 5

    • To podwórko to w ogóle jakiś nieśmieszny żart (1)

      Można tam kręcić sceny z okresu międzywojennego i wojennego. Bez scenografii

      • 1 1

      • Wstyd ludzi zapraszać. Na miejscu hotelu to bym okna od tego podwórka zamurował, bo nie wiem ile biorą za pokój, ale na pewno za dużo jak na takie widoki jak menelnia sr****ca pod śmietnikiem, albo na trawniku. Centrum, ha!

        • 0 0

    • sam sobie połataj czyli za to zapłać kierowczyku. Komuchu.

      • 0 1

  • (11)

    Trzeba było nie budować forum i tam zrobic maly park z ławeczkami i fontanną. tam nic w sklepach nie ma ,tylko przez to pełno świateł i gdansk zakorkowany

    • 264 42

    • (4)

      Trzeba było dać kasę xd

      • 6 25

      • a podatki kto placi? (3)

        • 14 4

        • nie ważne kto płaci (1)

          ważne na co PiS je przepierdziela

          • 8 11

          • Dyktatura PO w Gdansku.

            Tak wyglądały rządy PO.

            • 14 8

        • Na pewno nie ty

          • 0 1

    • ale to było potrzebne teraz własnie tam najwiecje lasek leci jest gdzie je wyrywac .Idealne miejsce na podryw

      • 7 11

    • Forum powstało nielegalnie (3)

      I nikt z tym nic nierobi ?przypadek ?

      • 17 5

      • To idź i je zburz z Kacprem. (2)

        • 7 18

        • Kto podpala i burzy w Gdansku i stawia wiezowce? Idz do Dulkiewicz.

          • 10 5

        • Kacperkiem :)

          • 2 6

    • Mieszkaniec Gdańska

      Jak zamkną to będą jeździć Stolarską i Łagiewnikami .Już teraz to porażka Ten co proponuję takie i**otyzmy jak przejścia naziemne i zamykanie ulic robi to dla przyjezdnych i jest wrogiem mieszkańców Gdańska, mieszka pewnie w granicach miasta i tylko tu pracuje.

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane