• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rajska bez samochodów na stałe? Za i przeciw

Ewelina Oleksy
28 lipca 2023, godz. 20:30 
Opinie (594)

RajskaMapka na czas Jarmarku św. Dominika stała się deptakiem. Ulica tętni życiem, co wywołało dyskusję, żeby takie rozwiązanie wprowadzić tam na stałe. Władze Gdańska nie mówią "nie" i przyznają, że rozważają wprowadzenie tego pomysłu w życie.



Czy ul. Rajska powinna zostać deptakiem na stałe?

- Pięknie się prezentuje ul. Rajska w takiej odsłonie! A może powinno tak być przez cały sezon letni, a nie tylko na czas Jarmarku św. Dominika? - zapytał w mediach społecznościowych Piotr Borawski, wiceprezydent Gdańska.
I rozpoczął dyskusję na temat tego pomysłu.

Część osób, które post skomentowała, proponowała by pójść jeszcze dalej i z ul. Rajskiej deptak zrobić na stałe, a nie tylko na jarmark, czy całe lato.

Głos w dyskusji zabrał m.in. Maciej Lisicki, były wiceprezydent Gdańska ds. komunalnych.

- Dawno temu to ćwiczyliśmy i bez Rajskiej dla samochodów da się żyć - napisał.
Stowarzyszenie Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej, jak podkreśliło, w trakcie dyskusji poprzedzających budowę Forum Gdańsk, to właśnie ul. Rajską wskazywało jako głównego, naturalnego pretendenta do miana najważniejszej ulicy handlowej Śródmieścia.



"Za późno na testowanie, czas działać"



- Niestety władze Gdańska postawiły na Forum i betonowy plac przed nim. Handel w całym Śródmieściu został zmarginalizowany. Gdybyśmy właściwie podeszli do tematu nie musielibyśmy okazjonalnie zmieniać charakteru Rajskiej festynami. Na pocieszenie zostaje fakt, że chociaż zdjęcia podczas jarmarku ładnie wychodzą - skomentowało FRAG.
  • Tak teraz prezentuje się ul. Rajska w Gdańsku.
  • Tak teraz prezentuje się ul. Rajska w Gdańsku.
Jak mówi nam Paweł Mrozek z FRAG, pomysł przekształcenia Rajskiej w deptak jest dobry.

- Ale takie akcje na testowanie jak przestrzeń mogła by działać, gdyby ją oddać pieszym, miały sens 20 lat temu, gdy świat badał to zjawisko - zaznacza Mrozek. - Teraz nie potrzebujemy już badać, teraz potrzebujemy tą przestrzeń naprawdę oddać ludziom, nie na chwilę, nie na miesiąc tylko sobie ten cel zapisać w sercu i go wdrożyć realnie, fizycznie zmieniając i przebudowując miasto tak, by było bardziej dla ludzi. Testować i robić na próbę już nie musimy bo wiemy, że to potrzebne - wskazuje.
Na czas jarmarku ul. Rajska stałą się deptakiem. Na czas jarmarku ul. Rajska stałą się deptakiem.

Są plany zrobienia z Rajskiej deptaku, ale nie w tym roku



Zapytaliśmy Urząd Miejski w Gdańsku, jakie ma dalsze plany względem ul. Rajskiej.

- Ul. Rajska będzie zamknięta dla ruchu do 22 sierpnia, czyli przez cały jarmark i jeszcze dodatkowy tydzień po nim - gdy będzie trwało sprzątanie terenu imprezy. Rzeczywiście są plany, by wprowadzić tam strefę zamknięta dla ruchu samochodowego na stałe - odpowiada Joanna Bieganowska z biura prasowego magistratu. - Ale w tym roku na pewno się to nie uda. Urządzenie woonerfu w tym miejscu wymagałoby m.in. poszerzenia Strefy Ograniczonej Dostępności, a także stworzenia takiej koncepcji tej przestrzeni, by była atrakcyjna przez cały rok, a nie tylko w połączeniu z jarmarkiem - tak, jak obecnie. Będziemy to rozważać i na pewno poinformujemy, gdy uda się wypracować pomysł na ten teren.


Nie wszyscy popierają pomysł zamknięcia Rajskiej dla aut



Nie wszyscy jednak uważają pomysł zamieniania Rajskiej w deptak za dobry. Warto przypomnieć, że po jej zamknięciu oraz innych zmianach w organizacji ruchu, wprowadzonych na czas jarmarku, przejazd przez śródmieście Gdańska bardzo się wydłużył. Pisaliśmy o tym w artykule Codzienne korki w historycznym centrum Gdańska.

- Co zyskamy po przekształceniu Rajskiej w deptak, poza satysfakcją tych, którzy z walki z samochodami uczynili swoje motto życiowe? Rajska ma szerokie chodniki po obu stronach, piesi korzystają z nich swobodnie, nie muszą się przeciskać przez tłum. Co by zyskali, gdyby nagle mogli chodzić jezdnią? Przecież to by ich fizycznie oddaliło od takich atrakcji tej ulicy jak Wielki Młyn, skwer Heweliusza, park nad kanałem Raduni czy tych kilka znajdujących się tu lokali gastronomicznych - zwraca uwagę pan Michał, który pracuje w biurze mieszczącym się przy ul. Rajskiej.


Faktem jest, że poza jarmarkiem, ul. Rajska nie jest docelowym miejscem spacerów dla pieszych lecz traktowana jest raczej jak ulica tranzytowa - między przystankami komunikacji miejskiej przy dworcu Gdańsk Głównym PKP oraz Głównym Miastem. Nie ma tu wielu lokali gastronomicznych. Te zaś, które tu działają, z powodzeniem wykorzystują do ustawienia ogródków szeroki chodniki.

- Żeby mieszkańcy i pracujący na Starym Mieście zaakceptowali pomysł deptaka na Rajskiej, trzeba by to naprawdę dobrze uzasadnić. Na razie wygląda mi to na zwykłe widzimisię niektórych urzędników - podkreśla nasz rozmówca.

Miejsca

Opinie (594) ponad 20 zablokowanych

  • (1)

    juz mielismy obiecana przebudowę Heweliusza - i co? Nic.

    • 16 1

    • jedno drugiego nie wyklucza

      • 0 0

  • (2)

    Kiedy zamkniecie chodnikow dla hulajnog?

    • 50 3

    • Nigdy

      • 2 7

    • dopiero wtedy, gdy kierowcy stracą prawo do parkowania swoich pojazdów na chodnikach

      Deptak wystarczająco szeroki daje możliwość dopuszczenia ruchu rowerów i hulajnóg bez problemów.

      • 4 5

  • I oczywiści bruk, zamiast asfaltu? Znajomy królika ma za mało zamówień na układanie kamienia? (2)

    Nie chcemy.

    • 45 8

    • deptak ma jedynie wtedy sens, jeśli jego nawierzchnia jest nie tylko estetyczna ale i funkcjonalna (1)

      wygodna dla ruchu pieszych, w tym oczywiście pań w obuwiu na wysokich obcasach, ludzi pchających wózki z dziećmi , hulajnogowców i rowerzystów.

      • 3 1

      • jak można mieć tak zryte pod beretem by minusować powyższy wpis?

        • 2 1

  • Nie jeżdżę jak nie muszę, a że nie muszę to nie jeżdżę tam (1)

    I dobrze mi z tym. Trzymam się z daleka od Sycylii.

    • 21 4

    • kogo to obchodzi?

      • 1 2

  • Czy mieszkańcy Rajskiej podzielają zdanie? (10)

    • 46 4

    • tak, mieszkanie przy ulicy uwolnionej od parkujących i jeżdżących samochodów jest bardzo przyjemne (4)

      • 4 20

      • Pytałem mieszkańców Rajskiej (2)

        Jeśli tam mieszkasz to jeszcze nie wiesz jak to jest na stałe

        • 18 1

        • Na rajskiej nikt nie mieszka (1)

          • 2 12

          • Ja mieszkam.

            • 1 0

      • Zwłaszcza jak te samochody pojadą kilkadziesiąt metrów dalej uliczką sąsiednią :-/

        bo przecież nie anihilują i nie znikną. Tak po ludzku, sąsiad to w końcu obcy, niech ma za swoje.

        • 5 1

    • Tam nie ma mieszkań (1)

      • 1 11

      • A co tam jest?

        • 6 0

    • Spytaj się raczej tych co mieszkają obok, bo to tam przekierowano ruch i jest koszmar. (2)

      • 5 1

      • wielu z nich nie ma auta (1)

        mieszkanie w centrum miasta umożliwia wygodne życie bez potrzeby posiadania samochodu. Można niekiedy korzystać z niego wypożyczając w wielu dostępnych wypożyczalniach (nie tylko w ramach car sharingu)

        • 1 8

        • Jeszcze nie doświadczyłes życia, a już buzia do mądrowania.

          • 1 0

  • Do ekoturystow na 5 minut i ich pomysłów. (11)

    na starówce nadal mieszkają mieszkańcy. wszyscy zieloni, którzy tak chętnie chcą się pozbyć samochodów.. jakie macie propozycje dla osób, które maja tu swój dom? będziecie wozić nas na bryczkach? eko wozach, latających dywanach? czy myślicie, że te kamieniczki to tak stoją tylko na ozdobę??? Jak mamy dowozić dzieci do szkół, przedszkoli, pomóc straszym dziadkom, którzy tu żyją? Chyba się komuś coś pomyliło.

    • 79 4

    • wystarczy nieznacznie poszerzyć wyobraźnię i sprawdzić, jak się poruszają ludzie w pobliżu przystanków komunikacji publicznej (10)

      jeśli jest do nich zapewnione przejście na poziomie jezdni. Oczywiście rowery i inne urządzenia transportu osobistego także ułatwiają poruszanie się w takich rejonach miasta uwolnionych od jeżdżących i parkujących samochodów.

      • 2 19

      • (2)

        Tak będę rowerem z dwójką dzieci jeździć do przedszkola na Chełmie... Rzeczywiście warto poszerzyć wyobraźnię.

        • 14 3

        • wczoraj widziałem matkę na rowerze wspomaganym elektrycznie z dwójką dzieci na fotelikach (1)

          na Morenie. Ile osób mieszka na Rajskiej z dziećmi w wieku przedszkolnym dowożącym dzieci na Chełm?

          • 0 9

          • Bolszewia - horror!

            • 1 0

      • Poszerz horyzont o to, zeby na parkingu (1)

        Um zrobili park. Po co tam auta?

        • 8 1

        • jako interesant przypuszczalnie chciałbyś mieć możliwość parkowania tam za darmo

          stworzenie parku nie da ci takiej możliwości

          • 0 4

      • Mój brat mieszkający w ścisłym centrum tez tak sądził. (3)

        Poszerzyć wyobraźnię, po co komu samochody. Pierwsze dziecko zweryfikowało ten pogląd. Jak byłem studentem, miałem mnóstwo czasu i mało zobowiązań to też nie potrzebowałem samochodu.

        • 7 1

        • przypuszczam, że nie zdajesz sobie sprawy ile czasu poświęcasz na to, by zarobić na samochód, opłaty, paliwo etc (2)

          oraz na podatki, by sfinansować infrastrukturę, byś mógł się nim wygodnie poruszać.

          • 0 5

          • Na przestronne mieszkanie tez zarabiam dużo czasu.

            Cały czas je spłacam, a mogłem kupić kawalerkę. Jak zauważyłeś jest to wygodne i to jest cała istota problemu.

            • 2 0

          • Wygodnie poruszać- nie rozumiesz po prostu nic.

            • 1 0

      • Nie rozumiesz.

        Naprawdę do tego stopnia nie rozumiesz, czy tylko udajesz? Mieszkam tu i opiekuję się osobą niepełnosprawną. trzeba zawieźć, odwieźć, zaopatrzyć, czasem w nocy, czasem nad ranem. Precz z bolszewizmem! Jesteście niebezpieczni - jak to ideolodzy - pełni pędu do uszczęśliwiania wszystkich.

        • 1 0

  • Opinia wyróżniona

    (13)

    W Śródmieściu mieszka dużo starych ludzi. Dużo starych ludzi też potrzebuje załatwić sprawy np. w banku czy Playu. Zdecydowanie deptak im utrudni życie.

    • 189 71

    • ilu tych starych ludzi korzysta z samochodu? (1)

      mam wrażenie, że samochody zaparkowane na wielu chodnikach w naszym mieście bardziej przeszkadzają im w chodzeniu niż brak możliwości korzystania z samochodu na małe odległości przy pomocy ulicy Rajskiej. Warto sobie wygooglać pojęcie "8-80 city" czyli wizję miasta, w której zarówno dzieci w wieku 8 lat jak i osoby starsze w wieku 80 lat mogą się poruszać samodzielnie. (ani jedna ani druga grupa wiekowa na pewno lub prawdopodobnie nie korzysta samodzielnie z samochodu w mieście)

      • 33 19

      • nikt

        ale ten Play mnie rozwalił :)

        • 19 4

    • sokojnie zrobi sie tam tramwaj jak ostanio ten we wrzeczu planuja (2)

      • 3 8

      • Mega pomysł!

        • 7 5

      • Ja jeszcze pamiętam tory tramwajowe na Długiej.

        • 5 1

    • deptak utrudni życie starym ludziom :) (1)

      możesz rozwinąć tę myśl?

      • 15 11

      • Nic z tego. Myśl jest tak głęboka, że nierozwijalna.

        • 2 0

    • Eutanazja...?

      • 3 6

    • Część działalności się zamknie

      • 6 6

    • jak często załatwia się sprawy w Playu?

      • 4 0

    • Dla mieszkańców busik , Taxi i własny samochód !! Reszta out!!!

      • 1 2

    • Raczej na odwrót.

      • 1 0

    • To, że nie byłoby tam ruchu utrudni życie starszym ludziom?

      W jaki sposób? Zachłystną się powietrzem bez spalin?

      • 1 0

  • (8)

    Zróbcie też deptak na Świętokrzyskiej i Niepołomickiej. Nie będzie wtedy na niech korka. Problem codziennych korków rozwiązany.

    • 58 2

    • korków nie rozładowuje się poszerzając ulice (7)

      budowanie estakad także ich nie rozładowuje. Korki rozładowuje się wdrażając program stopniowego uwalniania ulic w centrum miasta od jeżdżących i parkujących samochodów oraz zwiększając jakość obsługi komunikacją szynową, taką jak w Gdańsku np. SKM i tramwaje.

      • 2 16

      • znowu ten bełkot aktywisty (3)

        • 15 2

        • argumenty są? (2)

          brak argumentów może świadczyć o głębokiej frustracji lub innych formach uzależnień

          • 0 5

          • A ty masz na to jakieś argumenty? (1)

            Bo wszyscy aktywiści powtarzają to jak mantrę, ale bez żadnych konkretów. To przykład ze stanów który czasem się sprawdza, a czasem nie. Bo uwarunkowania są inne.
            My mamy konkretne Gdańskie przykłady. Zobacz jak obwodnica południowa i tunel pod Martwa Wisłą rozładowały ruch na węźle Unii Europejskiej. Zdarzało mi się stać na Elbląskiej od rafinerii. Zobacz jak udrożnia się nowa słowackiego po zrobieniu dwóch pasów i estakady. Ostatni przykład to odcinek Kartuskiej od obwodnicy do Nowatorów, oczywiście ten krótki moment przed ukończeniem i zamknięciem Budowlanych. To są realne argumenty przeczące Twojej tezie.

            • 5 1

            • odwiedź kanał na YouTybe pt. Distilled albo Oh The Urbanity i argumentów znajdziesz co niemiara

              sądząc po zdolności do tworzenia rozbudowanych zdań język inny niż polski nie jest dla Ciebie problemem. Inne argumenty znajdziesz czytając wpisy innych osób wolnych od autoholizmu umieszczane na tym portalu pod tym artykułem.

              • 0 1

      • Skm i KM w gdansku to poziom polskich (1)

        Kabaretow

        • 2 1

        • Dużo łatwiej wymienić tabor SKM i podnieść częstotliwość serwisu SKM niż zbudować kolejny pas na obwodnicy trójmiasta

          Do tego warto myśleć o poprawie komfortu i bezpieczeństwie dostępu pieszych (i rowerzystów) do wszystkich jej przystanków, a całość sama się złoży.

          • 0 0

      • Autobusy też w korku na Niepołomickiej i Świętokrzyskiej stoją. Nowa Świętokrzyska pozwoliłaby ludziom dojechać do pętli tramwajowej - nie tylko samochodem, ale też autobusem czy rowerem. Dojście piesze z Niepołomickiej do pętli to jest obecnie dramat.

        • 1 0

  • Opinia wyróżniona

    (18)

    ciekawy pomysł, może na początek zamknąć od maja do listopada i zobaczyć jak będzie, wydaje mi się, że żeby to miało sens trzeba by przedłużyć obszar wyłączony z ruchu aż do ulicy Długiej.... no i więcej zieleni- może nie tylko w donicach.... Warto spróbować - i piszę to jako zmotoryzowany mieszkaniec Głównego miasta.

    • 99 340

    • Chyba motorowerem...

      • 30 10

    • Tak elektryczną hulajnogę jeździsz

      • 24 6

    • odwrotnie, a może zamknąć od listopada do maja i zobaczyć jak będzie

      niech tam nawet będzie jarmark bożonarodzeniowy (czy jak tam go nazywają postępowcy wykluczający istnienie Boga)
      a jak przez resztę czasu będą pustki, to wracają auta
      dodałbym też światła przy Madisonie, bo często tam przejechać nie można, porozciągane karawany pieszych pełzną przez przejścia

      • 28 10

    • uderz w stół

      a ludzie z syndromem samochodozy się odezwą :)

      • 6 19

    • jaka to przyjemność chodzić po ulicy gdzie jeżdżą samochody (2)

      żadna

      • 8 6

      • To idź na Długą (1)

        • 13 5

        • to jedź na obwodnicę

          • 4 0

    • Niech skupią się na deptakach, które już są...

      • 10 1

    • (5)

      Ja byłbym na tak, gdyby zrobili tam woonerf i gdyby zamknęli Stare i Główne Miasto dla turystów inaczej przy każdym zamknięciu Podwala Staromiejskiego korki będą gigantyczne, poza tym tej sprawy nie dąłbym obecnej władzy Gdańska bo deptaka nie potrafią od kilku lat na kawałeczku Ogarnej zrobić. Zostawili asfalt, wysokie krawężniki, nie trzyma się to kupy i wygląda okropnie!

      • 10 2

      • I bardzo dobrze. Odwal sie od Ogarnej. (4)

        Chcecie wysiedlić wszystkie ulice pod pozorem ożywiania? Życie ulicy to nie turyści, tylko stali mieszkańcy. Na zachodzie już dawno to zrozumieli, ale jej serdeczność jest mądrzejsza i kontynuuje wysiedlanie Śródmieścia, zapoczątkowane przez Świętego. Robi to, utrudniając życie mieszkańcom.

        • 12 4

        • mieszkańcy, a nie tranzyt samochodów pod oknem (3)

          na zachodzi już dawno to zrozumieli i wyrugali auta z centrów miast

          • 5 8

          • A jaki to tranzyt na Ogarnej?

            • 7 1

          • Tranzyt powiadasz?

            Widać, nie rozumiesz pojęcia tranzytu.

            • 3 1

          • Nie byłeś na za hodzie to niernisz głupot

            • 2 0

    • A jako zmotoryzowany mieszkaniec głównego miasta jak ci się widzi szukanie miejsca w odległości 1km od miejsca zamieszkania myśle ze pierwsze mrozy lub ulewy takie pomysły wybija ci z głowy na stałe.

      • 2 1

    • A zapewne mieszkasz na szadółkach i bywasz w centrum raz na rok. Centrum jest już prawie całkowicie nieprzejezdne. Korkujmy miasto dalej.

      • 0 3

    • Może to i dobre.. Tylko mocno skomplikuje dojazd wszelkim służbom komunalnym , dostęp zaopatrzenia do choć nielicznych sklepów i lokali gastro. A nie wszystko da się głęboką nocą dostarczyć.

      • 3 0

    • Ja napisałem źródłową opinię i mnóstwo negatywnych opinii skłoniło mnie do uważnego spaceru przedmiotowym odcinkiem. Każdy kto ma oczy i myśli przejdzie się tym kawałkiem Rajskiej i dojdzie do podobnych wniosków. Dla miasta lepiej tam zrobić letni deptak, tylko miasto musi się nauczyć że deptak to więcej niż doniczka z drzewem i kijowa ławeczka. Pomysl sam w sobie spoko, tylko trzeba rzetelnie zrealizować a nie tak jak owce.

      • 1 4

  • Tętni życiem bo jest jarmark, a nie magicznie ludzie wyszli bo deptak...

    • 33 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane