• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rajska bez samochodów na stałe? Za i przeciw

Ewelina Oleksy
28 lipca 2023, godz. 20:30 
Opinie (594)

RajskaMapka na czas Jarmarku św. Dominika stała się deptakiem. Ulica tętni życiem, co wywołało dyskusję, żeby takie rozwiązanie wprowadzić tam na stałe. Władze Gdańska nie mówią "nie" i przyznają, że rozważają wprowadzenie tego pomysłu w życie.



Czy ul. Rajska powinna zostać deptakiem na stałe?

- Pięknie się prezentuje ul. Rajska w takiej odsłonie! A może powinno tak być przez cały sezon letni, a nie tylko na czas Jarmarku św. Dominika? - zapytał w mediach społecznościowych Piotr Borawski, wiceprezydent Gdańska.
I rozpoczął dyskusję na temat tego pomysłu.

Część osób, które post skomentowała, proponowała by pójść jeszcze dalej i z ul. Rajskiej deptak zrobić na stałe, a nie tylko na jarmark, czy całe lato.

Głos w dyskusji zabrał m.in. Maciej Lisicki, były wiceprezydent Gdańska ds. komunalnych.

- Dawno temu to ćwiczyliśmy i bez Rajskiej dla samochodów da się żyć - napisał.
Stowarzyszenie Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej, jak podkreśliło, w trakcie dyskusji poprzedzających budowę Forum Gdańsk, to właśnie ul. Rajską wskazywało jako głównego, naturalnego pretendenta do miana najważniejszej ulicy handlowej Śródmieścia.



"Za późno na testowanie, czas działać"



- Niestety władze Gdańska postawiły na Forum i betonowy plac przed nim. Handel w całym Śródmieściu został zmarginalizowany. Gdybyśmy właściwie podeszli do tematu nie musielibyśmy okazjonalnie zmieniać charakteru Rajskiej festynami. Na pocieszenie zostaje fakt, że chociaż zdjęcia podczas jarmarku ładnie wychodzą - skomentowało FRAG.
  • Tak teraz prezentuje się ul. Rajska w Gdańsku.
  • Tak teraz prezentuje się ul. Rajska w Gdańsku.
Jak mówi nam Paweł Mrozek z FRAG, pomysł przekształcenia Rajskiej w deptak jest dobry.

- Ale takie akcje na testowanie jak przestrzeń mogła by działać, gdyby ją oddać pieszym, miały sens 20 lat temu, gdy świat badał to zjawisko - zaznacza Mrozek. - Teraz nie potrzebujemy już badać, teraz potrzebujemy tą przestrzeń naprawdę oddać ludziom, nie na chwilę, nie na miesiąc tylko sobie ten cel zapisać w sercu i go wdrożyć realnie, fizycznie zmieniając i przebudowując miasto tak, by było bardziej dla ludzi. Testować i robić na próbę już nie musimy bo wiemy, że to potrzebne - wskazuje.
Na czas jarmarku ul. Rajska stałą się deptakiem. Na czas jarmarku ul. Rajska stałą się deptakiem.

Są plany zrobienia z Rajskiej deptaku, ale nie w tym roku



Zapytaliśmy Urząd Miejski w Gdańsku, jakie ma dalsze plany względem ul. Rajskiej.

- Ul. Rajska będzie zamknięta dla ruchu do 22 sierpnia, czyli przez cały jarmark i jeszcze dodatkowy tydzień po nim - gdy będzie trwało sprzątanie terenu imprezy. Rzeczywiście są plany, by wprowadzić tam strefę zamknięta dla ruchu samochodowego na stałe - odpowiada Joanna Bieganowska z biura prasowego magistratu. - Ale w tym roku na pewno się to nie uda. Urządzenie woonerfu w tym miejscu wymagałoby m.in. poszerzenia Strefy Ograniczonej Dostępności, a także stworzenia takiej koncepcji tej przestrzeni, by była atrakcyjna przez cały rok, a nie tylko w połączeniu z jarmarkiem - tak, jak obecnie. Będziemy to rozważać i na pewno poinformujemy, gdy uda się wypracować pomysł na ten teren.


Nie wszyscy popierają pomysł zamknięcia Rajskiej dla aut



Nie wszyscy jednak uważają pomysł zamieniania Rajskiej w deptak za dobry. Warto przypomnieć, że po jej zamknięciu oraz innych zmianach w organizacji ruchu, wprowadzonych na czas jarmarku, przejazd przez śródmieście Gdańska bardzo się wydłużył. Pisaliśmy o tym w artykule Codzienne korki w historycznym centrum Gdańska.

- Co zyskamy po przekształceniu Rajskiej w deptak, poza satysfakcją tych, którzy z walki z samochodami uczynili swoje motto życiowe? Rajska ma szerokie chodniki po obu stronach, piesi korzystają z nich swobodnie, nie muszą się przeciskać przez tłum. Co by zyskali, gdyby nagle mogli chodzić jezdnią? Przecież to by ich fizycznie oddaliło od takich atrakcji tej ulicy jak Wielki Młyn, skwer Heweliusza, park nad kanałem Raduni czy tych kilka znajdujących się tu lokali gastronomicznych - zwraca uwagę pan Michał, który pracuje w biurze mieszczącym się przy ul. Rajskiej.


Faktem jest, że poza jarmarkiem, ul. Rajska nie jest docelowym miejscem spacerów dla pieszych lecz traktowana jest raczej jak ulica tranzytowa - między przystankami komunikacji miejskiej przy dworcu Gdańsk Głównym PKP oraz Głównym Miastem. Nie ma tu wielu lokali gastronomicznych. Te zaś, które tu działają, z powodzeniem wykorzystują do ustawienia ogródków szeroki chodniki.

- Żeby mieszkańcy i pracujący na Starym Mieście zaakceptowali pomysł deptaka na Rajskiej, trzeba by to naprawdę dobrze uzasadnić. Na razie wygląda mi to na zwykłe widzimisię niektórych urzędników - podkreśla nasz rozmówca.

Miejsca

Opinie (594) ponad 20 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • Tej władzy trzeba pozbyć się jak najszybciej. (14)

    Kolejny absurdalny pomysł zamknięcia Rajskiej.

    • 199 32

    • (2)

      pewnie ,ze tak najlepiej wprowadzic zakaz poruszania sie pieszych po miescie i zrobic tylko ulice dla samochodow

      • 13 33

      • Ulice są dla samochodów.

        Na Rajskiej są szerokie chodniki po obu stronach, dla pieszych. Z jakiego powodu chcesz zakazać ruchu pieszego?

        • 35 7

      • nikt tego nie postuluje,

        tylko wy ekozjary w drugą stronę jak najbardziej. Zakazy, nakazy, i kary.

        • 6 5

    • Nie lubię PO ale za ten pomysł chyba na nich zagłosuję

      Samochodziarze tak się rozpanoszyli, że trzeba ich teraz temperować dwa razy mocniej

      • 6 42

    • Zaden problem kazda ulice mozna zamienic na chodnik. (1)

      • 6 0

      • warto dodać: chodnik, na którym samochody nie będą parkować

        • 3 1

    • Tej władzy sie nie pozbędziesz, bo na szczeście (3)

      wiekszość ludzi myśli tak jak oni, natomiast ciebie byłby najwyzszy czas

      • 7 19

      • Zdecydowana większość ludzi widzi nieudolność miejscowej władzy. (2)

        I tych ludzi jest za dużo, nie da rady ich wszystkich się pozbyć.

        • 15 6

        • mimo oporu autoholików ta władza skutecznie przebudowała okolice Bramy Wyżynnej (1)

          tworząc tam przejście dla pieszych na poziomie jezdni i do tego jeszcze dość popularny przejazd dla rowerów. Takie samo rozwiązanie pomoże mieszkańcom pokonywać Wały Jagiellońskie przy dworcu Gdańsk Główny.

          • 3 6

          • Bardziej mimo oporu rozsądnych ludzi.

            Przy Uniwersytecie Medycznym gdzie jest przejście podziemne przez kilkadziesiąt lat nie doszło do potrącenia pieszego. Niedawno wybudowano przejście naziemne i mamy już efekt. Młody chłopak został potrącony przez tramwaj.

            • 4 2

    • (3)

      Zgoda, trzeba pozbyć się komunistów i złodziei z PiS

      • 8 7

      • W Gdańsku jest poważny problem z nieudolną władzą. (2)

        Pozbyć się jej trzeba, bez dwóch zdań. Nie jesteś na bieżąco, myślisz, że miejsowa władza jest z PiSu, a ona jest z innej partii.

        • 7 5

        • Kaszubie: samochodozę się leczy a nie promuje (1)

          wstydź się

          • 3 4

          • Leczyć trzeba, ale tych którzy wymyślili określenie samochodoza

            Człowiek z natury jest wygodny i co oczywiste wybiera najwygodniejszy sposób przemieszczania się.

            • 4 3

  • Tam gdzie był NOT, wielu dzieciaków urzędników kupiło mieszkania po 4500 za M2 (4)

    • 76 24

    • Tam gdzie byl NOT, caly czas jest NOT (1)

      Nie ma tam żadnych mieszkam i już na pewno nie po 4,5 tys zł za mkw. W budynku przy Rajskiej 5 lat temu sir,edawali bodaj po 8-9 tys. zł za mkw.

      • 16 12

      • Chłopie, jak budowali ten nowy budynek a Rajskiej to cena metra tam była po 16k. Więc nje pisz głupot.

        • 1 0

    • (1)

      Gdzie tak tanio było?

      • 2 1

      • Tanio jest, ale nie dla wszystkich.

        To się nazywa "rabacik" na mieszkanie. Święty często korzystał.

        • 1 1

  • Co znaczy końcówka zdania?

    Część osób, które post skomentowała, proponowała by pójść jeszcze dalej i z ul. Rajskiej deptak zrobić na stałe, a nie tylko na jarmark, czy całe lato.

    • 10 13

  • Na lato można na weekendy pomyśleć, na jesień i zimą na tym deptaku byłyby puuustki (6)

    • 85 15

    • Od Kwietnia do Listopada na Stałe!!!

      • 3 23

    • Ja bym często spacerował zimą i piękną Polską złotą jesienią (1)

      • 3 15

      • i akurat tylko tam byś spacerował

        • 14 2

    • niebyło by pustek przeciwnie teren by zostal zagospodarowany i było by mnóstwo ludzi (1)

      • 3 12

      • Tiaaaa zrobiliby mieszkańcom pod oknami drugą Lawendową.

        Ile to lat walczyli aby tej zombie - hałastry się stamtąd pozbyć? ;-)

        • 2 1

    • zimą możnaby tam zorganizować jarmark bożonarodzeniowy

      i pustek by nie było

      • 0 0

  • I się zaczyna. (11)

    Wysiedlą Śródmieście doszczętnie pod pretekstem ożywiania. Wszystko pod turystów.

    • 177 17

    • Oczywiście (7)

      Bo Gdańsk to miasto turystyczne!

      • 4 34

      • (6)

        Tak jest! Niech gdańszczanie nie myślą, że Gdańsk jest dla nich! Oni tu mają tylko podatki płacić, żeby były pieniążki na udogodnienia dla turystów. A najlepiej niech gdańszczanie w ogóle przestaną korzystać z dobrodziejstw miejskich, bo przecież to dla turystów.

        • 39 5

        • (2)

          Przecież gdańszczanie mieszkają wszędzie tylko nie w centrum :)

          • 11 9

          • No właśnie przez takie urządzanie miasta uciekają z centrum. (1)

            Mój brat właśnie się poddał i wnosi się do normalnej dzielnicy Z jego kamienicy na 9 mieszkań już tylko dwa zostaną zamieszkane przez właścicieli. Reszta idzie na wynajem krótkoterminowy. Jeszcze kilka lat temu wynajmowane były dwa, ale ta polityka utrudniania normalnego życia mieszkańcom, przyniosła efekty.

            • 21 6

            • U nas to samo.

              A najlepsze, że te mieszkania na wynajem, kupują inwestorzy spoza miasta. I jaki to biznes dla Gdańska?

              • 2 1

        • :( (2)

          Zapomniałeś o zakazach ,nakazach ,karach i mandatach dla mieszkańców.To jest bardzo ważny element polityki miasta.
          Logika nakazuje myśleć ,że Gdańska jest dla mieszkańców i turystów ,tymczasem logika UM to miasto dla turystów, turystów, turystów, turystów i ewentualnie jak już bardzo chcą to dla mieszkańców.Mieszkaniec to zło konieczne dla władz,powinien płacić podatki i nie zawracać pod żadnym pozorem głowy władzom.A najlepiej gdyby fizycznie mieszkał za miastem i tylko płacił podatki.Najsmutniejsze jest niestety to ,że opinie pod artykułami nikogo nie interesują a przede wszystkim władz naszego pięknego miasta.

          • 16 4

          • masz rację, tylko że opinie pod artykułami pisze parę osób

            • 3 2

          • Ludzie przez to uciekają z Gdańska, a prezydentka później się żali, że ma niższe wpływy z podatków...

            • 4 2

    • Loda turystom

      • 2 1

    • Bo to piszą ci ze wsi. Co nie mieszkają na starym mieście. Taki przyjedzie dwa razy w roku. I by chciał wszystko dla siebie. Buractwo polskie

      • 10 2

    • samochodziarze najbardziej dyskryminowaną grupą w kraju, biedni

      • 0 0

  • (7)

    Ja bym zlikwidował parking w UM i zrobił tam park z ławeczkami, przecież pracownicy mogą jeździć do pracy komunikacją miejską i rowerami.

    • 298 7

    • I niech Szanowna Pani (1)

      Dojeżdża tramwajami co sie psują. Albo helikopterem - w końcu lądowisko w szpitalu obok.

      • 40 5

      • > Albo helikopterem

        Jeśli za swoje pieniądze, nie widzę przeszkód.

        • 27 0

    • kogoś w um poje........??

      to jest centrum, a nie jakaś k.... wioska!!

      • 45 2

    • Popieram. Niech bedzie fontanna

      I targowisko z placem zabaw

      • 6 5

    • Dojazd (1)

      Tak świetny pomysł, niech ci co utrudniają życie mieszkańcom i tym co prowadzą biznesy w śródmieściu sami doświadczą jak trudno funkcjonować bez możliwości dojazdu!!

      • 18 3

      • wielu mieszkańcom utrudniają życie samochody zaparkowane na chodnikach

        kierowcom utrudniają życie inne samochody stojące w korkach, mimo że ich użytkownicy mogliby poruszać się na małe odległości wybierając mniej terenochłonne pojazdy.

        • 0 6

    • Parking dla urzednikow vis a vis nsprzeciw forum jako jedyny jest za darmo.bo dla urzednikow i ich prywatnych aut

      • 5 1

  • kaszub ma racje (4)

    kaszub ma racje

    • 15 5

    • jak na razie argumentów nie podał

      • 2 3

    • (1)

      No wiem, że mam.
      Ale, o co chodzi?

      • 1 3

      • O to, że masz iść do normalnej pracy

        Albo chociaż pozmywać naczynia

        • 2 1

    • Kaszub jest pisowskim trollem. I nie ma racji.

      Pisze, bo mu płacą.

      • 1 3

  • Myślę, że całe centrum powinno być deptakiem (15)

    Samochodem mogą sobie jeździć obwodnicą i na lawendowych wzgórzach.

    • 39 106

    • (3)

      Ty tak na poważnie czy jesteś po prostu głupi?

      • 36 8

      • (1)

        Mniej betonozy zawsze na plus

        • 5 13

        • Wyprowadż się do rodzinnej wsi!

          • 5 2

      • Mądry bo zna Europę i ograniczenia dla samochodów

        w miastach. W przeciwienstwie do Ciebie

        • 3 11

    • Ok tylko zróbcie metro jak w Amsterdamie (6)

      I sprawną komunikację miejską , to wtedy możecie zamykać całe miasto dla aut

      • 23 3

      • w Amsterdamie dominuje ruch pieszych i rowerzystów (3)

        trudno tego nie zauważyć. W centrum Gdańska może być podobnie, z korzyścią dla wszystkich

        • 2 11

        • (1)

          Ruch pieszy to głównie turyści i pijani angole!

          • 8 2

          • ruch kierowców to głównie pijani i polacy.

            • 0 3

        • XXX

          Jest tam też pełno narkomanów i dewiantów ... Ale mi "wzór".

          • 2 0

      • Po co metro

        Jak wszędzie jest 15 minut pieszo?

        • 3 11

      • nie ma metra bo kasa idzie na kierowczyków.

        Obciążyć tą kastę winietami po 1000 zł na łeb. Dość już tych komuchów w miastach.

        • 1 1

    • I do urzedu miasta tez (2)

      Pracownicy niech jadą komunikacja. Zlikwidować parking

      • 20 1

      • ale jako interesant urzędu miasta chciałbyś tam parkować za darmo? (1)

        nie udawaj zwolennika zrównoważonego systemu mobilności w mieście.

        • 1 2

        • Interesant nie ma tam wstępu

          • 0 0

    • Mieszkańcy ulicy Rajskiej i sasiednich nie mają gdzie parkować swoich samochodów. Nie wyobrażam sobie zamknięcia ulicy??? W sezonie w ogóle jest to dramatem. Ale oczywiscie słów mieszkańców nikt nie chce słuchać.

      • 5 1

  • Opnie (13)

    Dlaczego decydująca opinie mają osoby wybitnie antysamochodowe?

    • 130 19

    • Chyba raczej blachosmrodowi fanatycy i współuzależnieni (6)

      • 10 45

      • Stanowicie mniejszość - aktywiści

        • 28 8

      • Jezdzisz rowerem caly rok? (4)

        • 12 2

        • cały rok chodzę pieszo, w grudniu także niekiedy rowerem (3)

          jak jest ślizgawica, rezygnuję z samochodu, z którego korzystam w ciągu całego roku do jazdy po mieście kilkanaście razy, przez nie więcej niż pół godziny dziennie. 90% czasu przeciętny samochód spędza na parkingu.

          • 1 16

          • A rower przez 90% czasu jeździ? (2)

            Ta wartość jest bezsensowna tak jak Twoj komentarz. 10% czasu to 2 godziny 24 minuty dziennie, codziennie. Według Twojej logiki mogę wyrzucić z domu pralkę, kuchenkę, zmywarkę i resztę sprzętów bo też przez 90% dziennie stoją bezczynnie. Samochód to narzędzie do przemieszczania się i przewożenia towarów. Widocznie potrzebne skoro większość ludzi nie wyobraża sobie bez niego życia przy obecnej infrastrukturze.

            • 10 2

            • nie przeginaj (1)

              w mieście najważniejsze są działania zapewniające komfort i bezpieczeństwo ruchu pieszych. Promowanie roweru w moim poście służy jedynie poszerzaniu wyobraźni tym osobom, które uważają że samochód w mieście jest najszybszy. Na odległości do 5 km nie jest. Dlatego tworzenie warunków do korzystania z niego zwłaszcza w pobliżu centrum miasta ma sens, uwalnia przestrzeń, która może służyć pieszym.

              • 2 7

              • Skąd ta teoria że do 5km rower jest szybszy od samochodu.

                Kolejna wartość z kosmosu. Chcesz się ścigać z Moreny na Chełm? To jakieś 4,5 km. Ciekawe ile osób jest w stanie podjechać pod górkę na Łostowickiej.
                Poza tym najważniejszy jest komfort mieszkańców, a nie ruchu pieszego, a często komfort oznacza samochód. Nie idę piechotą do sklepu tylko jadę samochodem, żeby nie targać zakupów. Nie idę po dziecko do żłobka bo zamiast 25 minut jadę 5, a dodatkowo nie mam problemu z pogodą. Szczególnie zimą i jesienią.

                • 5 0

    • (1)

      Bo tolerancja w pewnych gronach działa tylko w jedną stronę. Podwójne standarty. Ale spoko, niedługo wąż zje własny ogon.

      • 30 3

      • masowa motoryzacja już zjadła

        to nadmiar samochodów najbardziej utrudnia poruszanie się samochodem po mieście.

        • 0 4

    • Dlaczego nie. Kraj jest obecnie prowadzony przez zacofanych rosyjskich niedoszłych.

      • 6 15

    • taka inżynieria społeczna, napuszczanie różnych grup na siebie

      • 17 2

    • "osoba antysamochodowa" :)

      Identyfikuję się jako osoba hulajnogowa.

      • 5 3

    • Co to są decydujące opinie?

      • 0 0

  • Haha, dobrze, że spadam z Gdańska. (10)

    Chore, co się tutaj dzieje od 25 lat.

    • 140 17

    • Haha, ciekawe gdzie

      Wszędzie jest tak samo kiepsko

      • 4 25

    • dziekujemy i nie wracaj :)

      • 5 14

    • Spadaj i nie wracaj, nikt nie bedzie płakać! (4)

      • 7 14

      • PO bedzie płakać (2)

        W Gdańsku większość to kaszojady co pitu nie płacą na miasto. Ale wroci tusk in to się zmieni

        • 2 6

        • Tusk nie wroci do wladzu nigdy. (1)

          • 6 6

          • kiedyś ostatnio korzystałeś z włazu?

            • 1 0

      • Lepiej ty spadaj !

        • 0 0

    • I jaki kierunek? Banino?

      • 2 4

    • Przecież ty z Pcimia ruski trollu.

      • 1 0

    • Nara!

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane