Fakty i opinie

stat

Raport z budowy PKM. Wykonawca wyprzedza harmonogram o 12 proc.

Zobacz nocne prace przy budowie wiaduktu kolejowego nad ul. Słowackiego.


Sprawdziliśmy postęp prac na budowie 18-kilometrowej Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Inwestycja, która ma być oddana do użytku w połowie 2015 r., gotowa jest w 45 proc. Firma Budimex, która jest generalnym wykonawcą budowy, wyprzedza harmonogram robót o 12 proc.



Zobacz montaż wiaduktu przy ul. Wołkowyskiej. Film przygotowany przez Pomorską Kolej Metropolitalną.

Zobacz montaż wiaduktu przy ul. Wołkowyskiej. Film przygotowany przez Pomorską Kolej Metropolitalną.

Mija właśnie 8 miesięcy od rozpoczęcia budowy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Inwestycja kolejowa, która ma połączyć Osowę z Wrzeszczem niebawem będzie ukończona w połowie. Skrzydeł wykonawcy nie podcina nawet groźba wstrzymania inwestycji z powodu wadliwie wydanej decyzji lokalizacyjnej dla budowy PKM.

- Z posiadanych przez nas danych wynika, że wykonawca wyprzedza harmonogram robót aż o 12 proc. Prace postępują sprawnie mimo ostatnich mrozów w naszym regionie. Pod koniec tego roku wykonawca planuje finiszować z budową, przyszły rok to czas potrzebny na odbiory techniczne - mówi Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy samorządowej spółki PKM, która jest inwestorem przedsięwzięcia.

W nocy z piątku na sobotę wykonawca budowy PKM prowadził montaż rusztowań, które będą podporą szalunków planowanego wiadukt nad ul. Słowackiego zobacz na mapie Gdańska. Wszystkie prace odbywały się w świetle reflektorów. W czasie mozolnych prac nad ul. Słowackiego użyto niewielkiego dźwigu, który przenosił elementy rusztowań nad jezdnię w kierunku Niedźwiednika. Na ten czas ruch samochodów był wstrzymywany. Kierowcy stali nie dłużej niż pięć minut.

Przy ul. Słowackiego obecnie są gotowe przyczółki nowego obiektu. To najbardziej charakterystyczny wiadukt budowanej linii z dwóch powodów. Po pierwsze, będzie to jedyny wiadukt na tej trasie o konstrukcji łukowej. Po drugie, dzięki swojej architekturze, będzie stanowił zachodnią "bramę" do Wrzeszcza. By to podkreślić, wiadukt będzie iluminowany.

Podobnie jak podczas montażu bramownicy, na której postawiono szalunki przyszłego wiaduktu w minionym tygodniu, podczas nocnego układania belek na podporach wstrzymywany był na kilka minut ruch samochodowy. Choć kierowcy mogli się niecierpliwić, to i tak było to mniejsze zło, niż gdyby te prace prowadzone były za dnia.

Co jeszcze można dostrzec na budowie? Ostatnia odwilż i ocieplenie pozwoliły wykonawcy wznowić betonowanie estakady przy gdańskim lotnisku. Najdłuższy, bo 900-metrowy, obiekt powoli zyskuje kształty. W najbliższych dniach zabetonowane zostaną kolejne trzy przęsła. Prace przy betonowaniu rozpoczęły się także wiaduktu nad ul. Rakoczego zobacz na mapie Gdańska, gdzie powstaje drugi co do rozpiętości wiadukt na linii PKM.

W minioną środę wykonawca przeprowadził montaż wiaduktu kolejowego nad niewielkim strumieniem przy ul. Wołkowyskiej zobacz na mapie Gdańska w Gdańsku. To kolejna konstrukcja montowana z gotowych, prefabrykowanych elementów na trasie PKM. Wcześniej w podobny sposób stawiany był obiekt przy ul. Rakoczego, gdzie byliśmy z kamerą.

Od początku lutego można w pełni podziwiać wiadukt kolejowy nad ul. Polanki zobacz na mapie Gdańska. Wykonawca usunął stamtąd szalunki. Nowy obiekt nawiązuje architekturą do historycznego w tym miejscu wiaduktu.

Sporo dzieje się obecnie na budowie PKM na terenie Strzyży. Wiadukt nad ul. Polanki nie był jedynym, na którym wykonawca w ostatnich dniach demontował rusztowanie szalunku. W zeszłym tygodniu odsłonięte zostało również pierwsze przęsło wiaduktu - tuż obok pętli tramwajowej. To na górze tej konstrukcji zlokalizowany będzie przystanek PKM Strzyża. Wykonawca teraz zajmuje się tam zbrojeniem kolejnego przęsła, znajdującego się bezpośrednio nad ul. Wita Stwosza zobacz na mapie Gdańska.

Ponadto nad al. Grunwaldzką - na granicy Wrzeszcza i Oliwy - przystąpiono również do betonowania wiaduktu kolejowego. Finalny efekt - konstrukcję - zobaczymy tam nie szybciej jednak niż na początku wiosny.

Ci, którzy mają ochotę obserwować na bieżąco sytuację na budowie linii PKM, powinni zajrzeć na stronę spółki PKM. Można tam znaleźć podgląd z sześciu kamer rozstawionych placu budowy linii kolejowej.

Pomorska Kolej Metropolitalna jest największą inwestycją infrastrukturalną realizowaną przez Samorząd Województwa Pomorskiego. Nowa linia połączy Gdańsk-Wrzeszcz z Portem Lotniczym im. Lecha Wałęsy i dalej z istniejącą linią kolejową Gdynia - Kościerzyna. Dzięki PKM zarówno z Gdańska, jak i z Gdyni można będzie dojechać pociągiem do Portu Lotniczego w niecałe 25 minut.

Koszt realizacji projektu PKM wynosi 720,5 mln zł netto i w 70 proc. dofinansowany jest ze środków Unii Europejskiej. Całkowita wartość projektu PKM - po uwzględnieniu 186,5 mln zł wartości gruntów przekazanych pod inwestycję - to 907 mln zł netto. Wykonawcą jest firma Budimex, która za prace zainkasuje 716 mln zł. Inwestycja ma być gotowa w połowie 2015 r.

Wizualizacja Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

Opinie (150) 4 zablokowane

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

STOP Hejt! Przemyśl swoją opinię

Regulamin dodawania opinii

zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.