Fakty i opinie

Raport z budowy PKM. Wykonawca wyprzedza harmonogram o 12 proc.

Najnowszy artukuł na ten temat

Pomorskiej Kolei Metropolitalnej nie trzeba elektryfikować, by jeździły nią składy elektryczne

Zobacz nocne prace przy budowie wiaduktu kolejowego nad ul. Słowackiego.


Sprawdziliśmy postęp prac na budowie 18-kilometrowej Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Inwestycja, która ma być oddana do użytku w połowie 2015 r., gotowa jest w 45 proc. Firma Budimex, która jest generalnym wykonawcą budowy, wyprzedza harmonogram robót o 12 proc.



Zobacz montaż wiaduktu przy ul. Wołkowyskiej. Film przygotowany przez Pomorską Kolej Metropolitalną.

Zobacz montaż wiaduktu przy ul. Wołkowyskiej. Film przygotowany przez Pomorską Kolej Metropolitalną.

Mija właśnie 8 miesięcy od rozpoczęcia budowy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Inwestycja kolejowa, która ma połączyć Osowę z Wrzeszczem niebawem będzie ukończona w połowie. Skrzydeł wykonawcy nie podcina nawet groźba wstrzymania inwestycji z powodu wadliwie wydanej decyzji lokalizacyjnej dla budowy PKM.

- Z posiadanych przez nas danych wynika, że wykonawca wyprzedza harmonogram robót aż o 12 proc. Prace postępują sprawnie mimo ostatnich mrozów w naszym regionie. Pod koniec tego roku wykonawca planuje finiszować z budową, przyszły rok to czas potrzebny na odbiory techniczne - mówi Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy samorządowej spółki PKM, która jest inwestorem przedsięwzięcia.

W nocy z piątku na sobotę wykonawca budowy PKM prowadził montaż rusztowań, które będą podporą szalunków planowanego wiadukt nad ul. Słowackiego zobacz na mapie Gdańska. Wszystkie prace odbywały się w świetle reflektorów. W czasie mozolnych prac nad ul. Słowackiego użyto niewielkiego dźwigu, który przenosił elementy rusztowań nad jezdnię w kierunku Niedźwiednika. Na ten czas ruch samochodów był wstrzymywany. Kierowcy stali nie dłużej niż pięć minut.

Przy ul. Słowackiego obecnie są gotowe przyczółki nowego obiektu. To najbardziej charakterystyczny wiadukt budowanej linii z dwóch powodów. Po pierwsze, będzie to jedyny wiadukt na tej trasie o konstrukcji łukowej. Po drugie, dzięki swojej architekturze, będzie stanowił zachodnią "bramę" do Wrzeszcza. By to podkreślić, wiadukt będzie iluminowany.

Podobnie jak podczas montażu bramownicy, na której postawiono szalunki przyszłego wiaduktu w minionym tygodniu, podczas nocnego układania belek na podporach wstrzymywany był na kilka minut ruch samochodowy. Choć kierowcy mogli się niecierpliwić, to i tak było to mniejsze zło, niż gdyby te prace prowadzone były za dnia.

Co jeszcze można dostrzec na budowie? Ostatnia odwilż i ocieplenie pozwoliły wykonawcy wznowić betonowanie estakady przy gdańskim lotnisku. Najdłuższy, bo 900-metrowy, obiekt powoli zyskuje kształty. W najbliższych dniach zabetonowane zostaną kolejne trzy przęsła. Prace przy betonowaniu rozpoczęły się także wiaduktu nad ul. Rakoczego zobacz na mapie Gdańska, gdzie powstaje drugi co do rozpiętości wiadukt na linii PKM.

W minioną środę wykonawca przeprowadził montaż wiaduktu kolejowego nad niewielkim strumieniem przy ul. Wołkowyskiej zobacz na mapie Gdańska w Gdańsku. To kolejna konstrukcja montowana z gotowych, prefabrykowanych elementów na trasie PKM. Wcześniej w podobny sposób stawiany był obiekt przy ul. Rakoczego, gdzie byliśmy z kamerą.

Od początku lutego można w pełni podziwiać wiadukt kolejowy nad ul. Polanki zobacz na mapie Gdańska. Wykonawca usunął stamtąd szalunki. Nowy obiekt nawiązuje architekturą do historycznego w tym miejscu wiaduktu.

Sporo dzieje się obecnie na budowie PKM na terenie Strzyży. Wiadukt nad ul. Polanki nie był jedynym, na którym wykonawca w ostatnich dniach demontował rusztowanie szalunku. W zeszłym tygodniu odsłonięte zostało również pierwsze przęsło wiaduktu - tuż obok pętli tramwajowej. To na górze tej konstrukcji zlokalizowany będzie przystanek PKM Strzyża. Wykonawca teraz zajmuje się tam zbrojeniem kolejnego przęsła, znajdującego się bezpośrednio nad ul. Wita Stwosza zobacz na mapie Gdańska.

Ponadto nad al. Grunwaldzką - na granicy Wrzeszcza i Oliwy - przystąpiono również do betonowania wiaduktu kolejowego. Finalny efekt - konstrukcję - zobaczymy tam nie szybciej jednak niż na początku wiosny.

Ci, którzy mają ochotę obserwować na bieżąco sytuację na budowie linii PKM, powinni zajrzeć na stronę spółki PKM. Można tam znaleźć podgląd z sześciu kamer rozstawionych placu budowy linii kolejowej.

Pomorska Kolej Metropolitalna jest największą inwestycją infrastrukturalną realizowaną przez Samorząd Województwa Pomorskiego. Nowa linia połączy Gdańsk-Wrzeszcz z Portem Lotniczym im. Lecha Wałęsy i dalej z istniejącą linią kolejową Gdynia - Kościerzyna. Dzięki PKM zarówno z Gdańska, jak i z Gdyni można będzie dojechać pociągiem do Portu Lotniczego w niecałe 25 minut.

Koszt realizacji projektu PKM wynosi 720,5 mln zł netto i w 70 proc. dofinansowany jest ze środków Unii Europejskiej. Całkowita wartość projektu PKM - po uwzględnieniu 186,5 mln zł wartości gruntów przekazanych pod inwestycję - to 907 mln zł netto. Wykonawcą jest firma Budimex, która za prace zainkasuje 716 mln zł. Inwestycja ma być gotowa w połowie 2015 r.

Wizualizacja Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.

Opinie (150) 4 zablokowane

  • (5)

    Tak trzymać!

    • 188 13

    • farta mają z pogodą i tyle
      ale cieszy, że chociaż raz coś idzie szybciej niż zakładano

      • 16 1

    • (1)

      jeszcze im panstwo bedzie musialo odszkodanie zaplacic!

      • 5 3

      • albo oglosic upadlosc

        • 4 2

    • drogi juz wybudowane w rebiechowie? (1)

      dlaczego zaden palant nie poprawil tego na tym filmie?... ZE-NA-DA!!! a taakaaa kasa poszla za wizualizacje.. no ale to przeciez z unii topo ch.. oszczedzac?

      • 1 8

      • przy ilu takich projektach pracowales?

        Film ma pokazywac zgrubnie jak bedzie wygladac przebieg trasy, a nie byc dokumentacja techniczna.

        Zenada jest Twoja wypowiedz.

        • 6 2

  • Śpieszmy się Śpieszmy, musimy zdążyć do wyborów:):):) (3)

    • 66 114

    • Panie Łukaszu...

      • 11 8

    • Źle! (1)

      Raczej chłopaki się śpieszą przed wyrokiem NSA, i obwieszczeniu wszystkim że to samowola budowlana :D
      Jednak, jest to przykład. że w PL da radę szybko i sprawnie prowadzić tak wielkie inwestycje.

      • 41 6

      • Też źle!

        Jeśli chcą zdążyć do 30 kwietnia 2015 r. jak przewiduje kontrakt, to muszą sięspieszyć niezależnie od wszystkich wyroków WSA, wyborów i innych takich... ;)

        • 11 0

  • Fajnie (21)

    Ale pewnie po wybudowaniu i tak puszczą kolejki co pół godziny i będą one wozić głównie powietrze.

    • 74 121

    • (9)

      Powietrze i śmierdzących mieszkańców wioch dookoła Trójmiasta. Za pieniądze, które można byłoby przeznaczyć na rozwój infrastruktury w Trójmieście finansuje się pociągi dla ćwoków spod Kartuz.

      • 17 75

      • Mieszkancy Kartuz to bardzo kulturalni ludzie ! (2)

        Smierdziele i dresy sa w blokerniach trojmiasta i dziadowa robotniczego. Wies to dzis bogactwo, wypasione domy , nowe samochody ,kultura , pachnace panienki etc. Wielka plyta blokerska jest dla biednych i dresow wiec bogaci tylko mieszkaja pod Kartuzami . Widac '' toxx'' ze jestes betonowym cwokiem i pewnie masz smierdzace blokerskie mieszkanko w wielkiej plycie .:)

        • 33 12

        • Masz ??

          On wynajmuje pokój w jednym z nich i szcza do butelki stojącej przy kaloryferze, bo kibel dawno zapchali mu kumple rzygami podczas "party" hehehe

          • 25 4

        • Nowe samochody?

          GKA najczęściej spotykany Golf II

          • 2 1

      • to inwestycja wojewodzka, zatem ma wspierac rozwoj wojewodztwa, nie twojego osiedla

        Wolisz, aby przyjezdzali Golfami?

        Wyjatkowo zalosna wypowiedz...

        • 30 1

      • Odezwało się wielkomiejskie PANISKO! Co to nie on, bo z Gdańska! Wyzywa od ćwoków, a jest dokładnie odwrotnie, pokazałeś że jesteś typowym BURAKIEM. Mówi się że garnitur na chłopie leży dobrze dopiero w 3 pokoleniu. Albo że człowiek ze wsi może zawsze wyjść, ale wieś z człowieka nigdy.

        • 20 3

      • chyba na lotnisko w gdyni

        • 5 3

      • PKM-ka jest inwestycja budowana z pieniędzy marszałka i jest dla całego województwa. Z tych funduszy mld można budować nic dla samego Trójmiasta.

        • 3 2

      • Ty kretynie,a kim Ty jestes

        • 1 4

      • Drogi mieszkańcu trójmiasta, żyjesz i zarabiasz w dużej części z obsługi tych "śmierdzących ćwoków spod Kartuz" i reszty województwa, jeśli nie bezpośrednio to pośrednio. Więc trochę szacunku dla własnych klientów. Skoro trójmiasto postanowiło być centrum administracyjnym, handlowym i kulturalnym naszego regionu niech utrzymuje jakieś cywilizowane standardy obsługi interesantów, w tym wygodę podróży dla" śmierdzących ćwoków spod Kartuz".

        • 2 1

    • patrząc na mapę odnoszę pewne wrażenei, że w większości wiedzie przez bezludzia (6)

      nawet jej przebieg w okolicy większych osiedli wydaje się zbyt odległy by być dogodny dla mieszkańców, obym się mylił

      • 13 18

      • (2)

        Mylisz sie. Dzisiejsza SKM puszczono przez Zabianke i Przymorze gdy pasly sie tam krowy :)

        • 40 2

        • Ale była Oliwa, był Sopot i dalej stacje gdyńskie (1)

          Temu zaprzeczysz?

          • 6 4

          • Dla ciebie Strzyża, Niedźwiednik lub Osowa to bezludzia?

            A dalej też są stacje gdyńskie ;-)

            • 3 1

      • bardzo słuszna uwaga

        bo tak naprawde to ta inwestycja jest dla deweloperów którzy juz dawno wykupili jkaszubskie kartofliska za bezcen i teraz beda odcinac kupony z tamtego zakupu poprzez budowe kolejnych syp[ialni

        • 9 3

      • krakow -lotnisko (1)

        to polaczenie kolejowe nie wypalilo....co daje domyslenia. Rowniez na linii z Okecia do centrum Warszawy - puchy.

        • 4 2

        • to porozmawiaj z kimś kto mieszka za obwodnicą jak mu się dojerzdza Słowaka albo Spacerową do centrum codziennie...
          ta linia sprawdzała się 70 lat temu przed wojną to teraz kiedy Gdańsk jest kilkukrotnie większy ma się nie sprawdzić ?
          co do odległości od osiedli to podciągnąć linie tramwajowe i autobusowe do przystanków i będzie cacy

          • 4 1

    • Po wybudowaniu nic nie puszczą (2)

      Bo nie ogłosili do tej pory przetargu na pociągi, mimo, iż termin był już ze cztery razy przekładany. No chyba, że chca kupić te cztery odstawione na bocznice zestawy z Krakowa po likwidacji linii na lotnisko. Ale to za mało dla nas.

      • 10 2

      • Zrobią zatoczkę z drezynami na żetony ;)

        • 4 0

      • Miało być do 10 stycznia... nie było?

        • 1 0

    • Mają rację ci, którzy wietrzą klapę

      Aby linia była funkcjonalna muszą być tanie bilety dla osób z prowincji i takie atrakcje w Auchanie i Galerii Bałtyckiej, żeby im się chciało przyjechać. Bo z lotniska i tak ludzie będą jeździć taksówkami pod sam dom. A nie drałować z ciężkim bagażem przez pół miasta.
      Buraki i ćwoki to są przeciwnicy budowy tej linii nekropolitalnej wg tych budyniowych wazeliniarzy.

      • 3 1

  • Gd.

    BRAWO!

    • 78 8

  • Szkoda, że architektura wiaduktu na Słowackiego (4)

    Nie nawiązuje do historycznego swego kształtu

    • 77 32

    • No i po co? Tamten wiadukt był dobry 100 lat temu.

      Dzisiaj trzeba przyszłościowo myśleć a nie grzebać w sentymentach. Epoka stawia wymagania. Traktor kupić, czworonogi sprzedać, dobrą mechanizację przeprowadzić. Konto w banku, wódka w lodówce i można świat doganiać.

      • 31 4

    • Ale właśnie nawiązuje... (2)

      Nie ma prostego kwadratowego kształtu, jak pozostałe wiadukty, tylko konstrukcje podobną do oryginału. Tyle, że ma inne wymiary, boi Słowackiego szersza i górą pójdą dwa tory zamiast jednego.

      • 15 2

      • no nie nawiązuje (1)

        chyba nie wiesz jak wyglądał

        • 3 6

        • no właśnie

          była to obrzydliwa ciężka kratownica - nie ma czego żałować

          • 0 0

  • No i bardzo dobrze, że wyprzedza.

    Tylko żeby mi tam było wszystko porządnie wykonane. Dobra robota to zadowolenie ludzi jak i dobra reklama dla samego wykonawcy.

    • 72 2

  • Bez taniego biletu metropolitalnego ta inwestycja bedzie porazka (1)

    plus kursowanie min co 15 min

    • 88 12

    • raz na 15 min to jedzie SKM "wzdłuż" 700tys aglomeracji

      patrząc na przebieg KM, no może ze 100 tys ludzi mieszka w pobliżu

      • 0 0

  • (1)

    będziem śmigać

    • 33 5

    • Tak jak w Krakowie?

      Centusie właśnie zlikwidowały linię na lotnisko w Balicach. I teraz mają cztery zestawy do sprzedania, prawie jak te fury z Niemiec, nie śmigane.

      • 9 2

  • wiadc gołym okiem

    że prace ida w dobrym tempie ,jeszcze niedawno rosły drzewa a teraz juz wiadukty widac !

    • 56 4

  • czy PKM bedzie zahaczac o Gdańsk główny? (8)

    • 21 19

    • nie zahaczać a kończyć tam (3)

      • 17 0

      • bo mapka sugeruje co innego dlatego pytam... (2)

        • 9 2

        • Nowe tory zaczynają się we Wrzeszczu, ale pociągi bedą kursować od Gdańska Głównego. (1)

          • 15 1

          • teoretycznie nawet na Srodmiesciu

            Pamietajmy jednak, ze z racji tego, iz od Wrzeszcza nie ma PKM wlasnych torow moze sie okazac, ze kursy tam beda raczej sporadyczne.

            Uwazam, ze byloby duzo wygodniej, jesli jezdzilby conajmniej do Glownego. Poki co same zapowiedzi. Tak dlugo, jak nie bedzie bardzo jednoznacznych konkretow - np. odpowiedniej umowy miedzy PKM i PLK na uzywanie torow ja bym sie wstrzymywal z tak jednoznacnymi deklaracjami.

            • 9 3

    • (1)

      taaa i przes Wawe też:)

      • 4 6

      • przez

        • 2 0

    • Owszem

      Tak, będzie :)
      Gdańsk Główny będzie przystankiem początkowym. Na początku projektu Wrzeszcz PKP miał być przystankiem początkowym, lecz po przeanalizowaniu wybrano Gd. Główny :)

      • 11 4

    • Tak

      Planowane jest kursowanie kolejki z wrzeszcza do G. głównego po torach dalekobieżnych.
      Pozdrawiam :)

      • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.