• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Reklam miało być mniej, a postawili nowe

Rafał Borowski
17 października 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Opisane w artykule nośniki reklam, które pojawiły się przy ul. Opolskiej na Przymorzu. Opisane w artykule nośniki reklam, które pojawiły się przy ul. Opolskiej na Przymorzu.

Przy ul. OpolskiejMapka na Przymorzu pojawiły się wolnostojące tablice reklamowe. Jak mają się one do uchwały krajobrazowej - pyta nasz czytelnik, który jako przedsiębiorca musiał niedawno ponieść spore koszty zmiany własnego szyldu. Miasto tłumaczy, że uchwała nie miała zakazywać wprowadzania reklam, ale ich uporządkowanie.



Obecnie w przestrzeni miejskiej jest mniej reklam niż rok czy dwa lata temu?

Z naszą redakcją skontaktował się przedsiębiorca z Przymorza, którego zbulwersował montaż podświetlanych billboardów na deptaku wzdłuż ul. Opolskiej. Dlaczego ten z pozoru błahy fakt wzbudził w nim negatywne emocje?

Chodzi oczywiście o przejętą przez władze Gdańska uchwałę krajobrazową, której celem było porządkowanie przestrzeni publicznej poprzez uregulowanie kwestii powierzchni reklamowych.

W wielkim skrócie: zakaz dotyczy wszelkich wielkoformatowych nośników, w szczególności banerów na elewacjach budynków i billboardów.

Czytaj też:

Bilbordy wracają. Gdańsk zarobi rocznie 2 mln zł



Wymiana reklam wiązała się z kosztami



Warto podkreślić, że do zapisów uchwały musiały dostosować się wszelkie podmioty, nie tylko przedsiębiorcy. Kto nie usunął reklam niezgodnych z przepisami, musiał liczyć się z nałożeniem kary finansowej.

- Zgodnie z treścią uchwały wszyscy tamtejsi przedsiębiorcy na własny koszt - średnio ok. 3-4 tys. zł za szyld - zmienili swoje reklamy i to w momencie najbardziej wzmożonych obostrzeń covidowych. Pytanie brzmi, czy było to niepotrzebne, skoro takie dziwactwa powstają i to za zgodą spółdzielni mieszkaniowej? - denerwuje się nasz czytelnik.

Celem uchwały nie była likwidacja reklam



Urzędnicy odpierają te zarzuty i tłumaczą, że celem uchwały jest ochrona miejskiego krajobrazu, nie zaś całkowite usunięcie z niego reklam. Jak podkreślają, uchwała spełniła cel wyznaczony przez radnych.

Zwracają także uwagę, że przedsiębiorcy mieli aż dwa lata na dostosowanie szyldów do założeń uchwały. Przepisy weszły w życie 2 kwietnia 2018 r., okres dostosowawczy dobiegł końca 2 kwietnia ubiegłego roku.

- Uchwała krajobrazowa nie zakazuje umieszczania wolnostojących nośników reklamy, ale wprowadza jasne i przejrzyste zasady ich sytuowania. Efektem tych reguł jest uporządkowanie niemal w 100 proc. przestrzeni miasta z przeskalowanych reklam nieprzystających do tkanki miejskiej, banerów, różnej maści tabliczek itp. Epidemia stworzyła sytuację, wobec której nie można przejść obojętnie - tłumaczy Joanna Bieganowska z biura prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku.

Reklamy muszą spełniać normy



W przypadku deptaka przy ul. Opolskiej mamy do czynienia z wolnostojącymi tablicami typu citylight. Uchwała dopuszcza ich montowanie w przestrzeni publicznej, jednak muszą one spełniać określone normy, np. w zakresie wymiarów, koloru obudowy czy odległości od innych wolnostojących urządzeń.

Zgodność tablic na Przymorzu z uchwałą została potwierdzona przez pracowników Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.

- Powszechna Spółdzielnia Mieszkaniowa "Przymorze" ma możliwość podjęcia uchwały wewnętrznej i jako użytkownik wieczysty terenu dowolne sytuowanie nośników reklamy, pod warunkiem zachowania ich zgodności z obowiązującymi przepisami prawa miejscowego. W uproszczeniu, jako wieczysty użytkownik terenu spółdzielnia ma w tym zakresie dowolność. Jeśli jednak sytuuje jakieś nośniki, to muszą być zgodne z prawem miejscowym. Te są - uzupełnia Bieganowska.

Opinie (129) 3 zablokowane

  • (2)

    Licze dni do wyborow i mam wielka nadzieje, ze ta paskudna wladza przepadnie, czego im serdecznie zycze. Zmarnowane lata, zniszczony potencjal i stracone pieniadze. Trudno uwierzyc, ze tacy wlodarze Nam sie trafili.

    • 47 15

    • Słowo "nam" pisz z małej litery. Pisownia zaimków osobowych się kłania. To, że gimbaza i dżesiki z brajankami nie ogarniają, kiedy pisać wielką literą i wszystko piszą wielką, nie znaczy, że jest okay.

      • 4 9

    • Zapomnij. Nie usuniesz raka z przerzutami jednym cięciem. Za dużo osób czerpie zysk z obecnej władzy. Pomyśl ilu deweloperów, a z nimi architektów, projektantów oraz ich rodzin zagłosuje na Dulkiewicz. Do tego gigantyczna mafia urzędnicza z rodzinami. A są przecież jeszcze ludzie kultury, którzy żyją wyłącznie z dotacji, nauczyciele czy wreszcie tęczowe organizacje. Na dzień dobry 60 procent poparcia.

      • 4 0

  • Uchwała krajobrazowa (4)

    Czytaj: Uchwała ustanawiającą miasto Gdańsk jako zmonopolizowany podmiot uprawniony do uzyskania dochodu za sprzedaży powierzchni reklamowych.

    • 11 3

    • spółdzielnia postawiła (3)

      i spółdzielnia zarabia. czytanie ze zrozumieniem trudne?

      • 1 2

      • a kto zadecydowal i wydal zgode? moze czlonkowie tej spoldzielni, co? (2)

        • 1 1

        • Oświeć nas zatem kto wydał zgodę :)

          • 2 0

        • wyobraź sobie, że zarząd

          • 0 0

  • Wytrzeszcz i jego banda mieli juz nie klamac. Ale klamali, ze przestali. Inaczej nie potrafia Sieroty po zydokomunie.

    • 5 1

  • Na Zaspie Rozstaje tez jest tego sporo, zwłaszcza na u. Żwirki i Wigury.

    • 2 0

  • Ankieta.

    Teraz już wiem skąd biorą się wyborcy partii rządzącej . Ostatnia odpowiedź i ilość ludzi na nią głosujących mówi wszystko.

    • 1 2

  • Nikt mi nie powie,że reklama (2)

    na skrzyżowaniu Miszewskiego i Grunwaldzkiej nad księgarnią spełnia jakiekolwiek normy

    • 18 1

    • Spelnia

      • 0 0

    • ja powiem

      spełnia

      • 0 0

  • Niedługo wybory

    A wtedy gdzie politycy będą pokazywać swoje mordy, zdradzieckie mordy? Firmy outdoorowe właśnie wtedy będą się odwdzięczać.

    • 8 1

  • (1)

    Spreje i kamienie w ręce a wkrótce stawianie tych paskudztw stanie się nieopłacalne.

    • 8 2

    • i wszystkie wiaty ztm

      bo tez szpeca i w dodatku ptaki sie na nich zabijaja.

      • 1 2

  • Co za wiocha (2)

    Na całym Świecie firmy reklamują się sporymi neonami lub bilbordami także w centrach miast, a w Gdańsku pościągano nawet loga sieci handlowych ze ścian i dachów widziane z obwodnicy. I już mamy psychozę strachu.

    • 52 181

    • Na którym świecie? (1)

      Liczba nośników w naszych miastach jest rekordowa. Porównaj to z Paryżem, Berlinem, czy nawet miastami we Włoszech, które z porządku nie słyną.

      • 30 4

      • Na trzecim świecie

        koleś pewnie nie był dalej niż w Gdyni i myśli, że tak jest na całym świecie.

        • 9 0

  • Hipokryzja władzy i włodarzy

    Ot co

    • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane