• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Reklamy wracają na budynki. Uchwała krajobrazowa jest dziurawa?

Maciej Korolczuk
10 czerwca 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Od takich widoków w Gdańsku zdążyliśmy się już odzwyczaić. Jak się okazuje, reklama tego typu jest zgodna z uchwałą krajobrazową. Od takich widoków w Gdańsku zdążyliśmy się już odzwyczaić. Jak się okazuje, reklama tego typu jest zgodna z uchwałą krajobrazową.

W ostatnich dniach na kilka budynków w Gdańsku wróciły wielkoformatowe reklamy. Mieszkańcy zachodzą w głowę, jak to możliwe, skoro od kilkunastu miesięcy z powodzeniem funkcjonuje uchwała krajobrazowa, która miała walczyć ze szpetnymi nośnikami. Urzędnicy rozkładają ręce i przyznają, że banery wiszą zgodnie z prawem.



Czy uchwałę krajobrazową trzeba zmienić, by uniemożliwić powrót reklam na elewacje budynków?

Od wielkoformatowych reklam, które przez lata szpeciły ulice i budynki w Gdańsku, zdążyliśmy się już odzwyczaić. Może dlatego, gdy tylko w przestrzeni publicznej pojawia się baner reklamowy większy od sklepowego szyldu mieszkańcy natychmiast reagują, informując o ponadnormatywnej reklamie.

Tak było na początku maja, gdy na narożnej kamienicy przy Miszewskiego i al. GrunwaldzkiejMapka stanęło rusztowanie, a na nim powieszono reklamę jednego z banków.

- Uchwała dopuszcza w tej lokalizacji reklamę na siatce budowlanej na rusztowaniu przed elewacją, na której prowadzone są zewnętrzne roboty budowlane lub konserwatorskie. Dopuszczalna powierzchnia służąca ekspozycji reklamy wynosi do 100 proc. całkowitej powierzchni siatki. Reklama może być sytuowana wyłącznie w trakcie prowadzenia robót budowlanych i nie dłużej niż przez 12 miesięcy, później przez okres pięciu lat nie można sytuować reklamy. Na aktualną reklamę wydano zezwolenie na zajęcie pasa drogowego - informowała miesiąc temu Joanna Bieganowska z biura prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Po miesiącu nośnik zdemontowano, ale nie na długo. W tym tygodniu znów po oczach biją w tym miejscu wielkie czerwone litery z numerem telefonu, pod który można dzwonić, by uzgodnić warunki reklamy na jednym z najbardziej ruchliwych skrzyżowań w mieście.

Urzędnicy tłumaczą, że w przypadku reklamy w tym miejscu jedyna zmiana dotyczy treści reklamy, na którą ani magistrat, ani uchwała nie mają wpływu. Mówiąc inaczej - na elewacji może zawisnąć reklama dowolnej treści.

Jak ustaliliśmy, decyzja na zajęcie pasa drogowego pod reklamę w tym miejscu została wydana do końca kwietnia 2022 r.

  • Wielkoformatowa reklamy na falowcach na Przymorzu również są zgodne z zapisami uchwały.

Budynek przy Wyspiańskiego i Grunwaldzkiej nie jest jedynym miejscem, gdzie w ostatnim czasie zawisły wielkoformatowe reklamy. Kolejnym jest choćby szczytowa ściana falowca przy ul. KołobrzeskiejMapka czy reklama wisząca - tuż obok, na falowcu przy al. Rzeczypospolitej 1Mapka.

Zarówno w pierwszym, jak i drugim przypadku urzędnicy nie dopatrzyli się nadużyć, co oznacza, że także te reklamy wiszą zgodnie z prawem.

Jak to możliwe?

Banery zgodne z uchwałą krajobrazową



Sprawdziliśmy. Zgodnie z Uchwałą Krajobrazową Gdańska:

  • dopuszcza się sytuowanie reklamy na elewacji nieposiadającej otworów okiennych (z wyłączeniem otworów okiennych klatek schodowych, pomieszczeń technicznych, piwnic i poddaszy), do której nie przylega żaden obiekt lub płaszczyzna ściany innego budynku oraz o wysokości nie mniejszej niż 9 m, liczonej od poziomu terenu do wysokości dolnej krawędzi okapu dachu przy elewacji, na której sytuowana jest reklama,
  • dopuszcza się wyłącznie w formie prostokąta,
  • dopuszcza się sytuowanie dolnej krawędzi reklamy nie niżej niż 3 m nad poziomem terenu,
  • dopuszczalna powierzchnia służąca ekspozycji reklamy wynosi do 60 proc. powierzchni elewacji,
  • nakazuje się zachowanie pola ochronnego o wielkości odpowiadającej co najmniej 10 proc. wysokości i szerokości elewacji, na której jest sytuowana, z wyłączeniem urządzeń reklamowych wykonanych z giętych lamp neonowych,
  • zakazuje się sytuowania w odległości mniejszej niż 50 m od skrzyżowań, przejazdów kolejowych, mostów, wiaduktów, estakad oraz tuneli.


- W związku z powyższym nie stwierdzam niezgodności banerów ze zdjęć z uchwałą - mówi Michał Szymański, wicedyrektor GZDiZ.

1,6 mln zł kar za nielegalne reklamy. Nowy wygląd galerii handlowych



Zapytaliśmy więc, czy w związku z pojawianiem się reklam, których - mocą uchwały - urzędnicy chcieli pozbyć się z przestrzeni publicznej, planowane są zmiany w poszczególnych jej zapisach?

- Na chwilę obecną nie trwają żadne prace związane z nowelizacją uchwały. Dokument pozytywnie wpłynął na wizerunek miasta, co zostało potwierdzone w licznych artykułach i doniesieniach prasowych. Dodatkowo treść uchwały obroniła się w dotychczas toczących się postępowaniach sądowych - dodaje Michał Szymański.

Opinie (204) ponad 10 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • (2)

    Czy to jest 1 kwietnia?Mam nadzieję że władczyni szybko zadziała i te szpetne płachty znikną w końcu raz na zawsze....znowelizować uchwałę w trybie natychmiastowym,proste jak drut.

    • 60 12

    • radzilbym sie mu przyjrzec.. najslabsze ogniwo tego przekretu

      Knera to ten co tak kibicowal

      • 0 0

    • Mamy w Gdańsku figurantke chyba?

      • 0 1

  • Jak na małomiasteczkowym odpuście :))

    • 50 3

  • O nie tylko nie to (1)

    Dosyć szmat w mieście...

    • 54 6

    • ustawa miala walczyc ze szmatami, a sciagają szyldy z biurowców

      takie rzeczy tylko w Grajdole

      • 3 1

  • Bo to Polska właśnie...

    • 36 5

  • Opinia wyróżniona

    (8)

    Wstyd dla firm, które się reklamują w ten sposób!

    • 319 43

    • wstyd, dlatego Pekao zrezygnowało! (3)

      a janusz biznesu z Miszewskiego szuka innego jelenia.

      • 31 7

      • (2)

        pekao nie zrezygnowało, po prostu kampanie są miesięczne

        • 8 9

        • Bojkotjmy firmy ktore sie w ten sposob reklamują !!!!! (1)

          • 17 2

          • Masz rację

            Nie kupujmy tam jedzenia

            • 3 0

    • wstyd dla muralistow, ktorzy robia reklamy

      patrz tuse..

      • 5 8

    • (1)

      a nib y dlaczego wstyd? Wrećz przeciwnie, Dzieki pieniądzom z reklamy mozna dofinansować remont. a rusztowanie i tak stoi.

      • 2 13

      • widziales gdzie wyremontowany budynek na ktorym smarowal tuse?

        • 9 0

    • bojkot firm reklamujących się na szmatach!!!

      • 1 0

  • Znaczy ktoś przytulił mam rozumieć ? (6)

    • 41 8

    • co to znaczy przytulił? Co przytulił? Matka cię nie przytulała? (3)

      • 4 20

      • Dobrze że głupota nie boli.

        Apap by ci nie pomógł.

        • 10 3

      • Pracowniku urzedu, juz 9:30. Kawa wypita to do roboty! (1)

        • 6 0

        • dokladnie jeden znany urzednik co wydal ksiazke z innym rzecznikiem

          • 2 0

    • oczywiście

      • 2 1

    • Jak zawsze, ale i tak polecicie na wybory i będziecie się po mor.ach lać kto lepszy, czy złodziej z PO czy psychpata z PiS

      • 1 0

  • I tak jest lepiej niż było (4)

    A oni chociaż za te pieniądze wyremontują elewację

    • 8 54

    • Tam sie nic nie remontuje. (3)

      Chodzi tylko i wyłącznie o kaskę z reklamy w dobrze eksponowanym miejscu.

      • 24 2

      • (2)

        mają pozwolenie na remont

        • 1 15

        • Ale gdzie ten remont? (1)

          Przechodziłem tamtędy 15 min temu. Nikogo na rusztowaniach. Nawet nikt obok z browarkiem nie stoi...

          • 8 0

          • dokladnie mogli chociaz dac zulkom na tatre

            i ich przebrac w stroj murarski.

            • 4 0

  • Co za wieśniak (1)

    Z właściciela tej kamienicy

    • 67 12

    • biznes to biznes.. postaw się na jego/ich miejscu.. zarabiają legalnie :) wszystko zgodnie z prawem :)

      • 3 11

  • Zapraszam do Gdyni gdzie baner na banerze wisi i jest jeden wielki chaos.. (8)

    W Gdyni nie mamy takich problemów bo baner banera pogania. Jeżeli reklama może być eksponowana przez rok na czas remontu elewacji i dzięki niej właściciel zapłaci mniej za jej remont to ok, gorzej gdy będzie to fikcyjny remont tylko po to żeby powiesić reklamę.

    • 143 7

    • Nie, nie ok. Dzięki temu jest bałagan. Wystarczyło wprowadzić zakaz bezwzględny i tyle.

      • 13 7

    • jakie koszta z tytułu "remontu" a jakie przychody z reklamy? (1)

      najpierw załatwianie pozwoleń, później opłacenie zajęcia pasa drogowego, koszt rusztowania, koszt robocizny... raczej jak reklamują to tylko przy okazji.

      • 4 4

      • Remont z banerem będzie per saldo tańszy niż bez banera. Oczywiście zakładam, że faktycznie odbywa się tam jakiś remont... Teoretycznie taka reklama powinna być droga po tym, bo trudniej ja legalnie prowadzić.

        • 1 0

    • No właśnie

      Dlatego nie jeżdżę do Gdyni

      • 2 0

    • dziękuję nie skorzystam

      • 1 0

    • (1)

      Gdynia to mały pikuś w porównaniu do Rumi, Redy I Wejherowa. Reklama na reklamie, często baner zasłania drugi baner. Oczopląsu można dostać i wstyd dla mieszkańców, ale januszowate władze w/w miast nie widzą w tym żadnego problemu.

      • 5 0

      • Nie przesadzaj. Pracuje jako kierowca i Wejherowo, Reda, Rumia nie różnią się od Gdyni. Wszędzie ten sam syf. Od Pucka po Hel to samo. Ale chyba nikt nie przebije żukowa...

        • 7 0

    • Nawet jak fikcyjny to może być przez 100 dni i tylko raz na 5 lat. Jeśli jakaś wspólnota wyremontuje za to (wpływy z reklamy) elewację to ja jestem za. Buractwo to będzie jeśli wspólnota zmarnuje dobry moment na remont.

      • 0 0

  • tak wygląda prawo w Gdańsku! (8)

    • 37 7

    • Miasto bankrut się ratuje (5)

      Za chwilę wprowadzą na sezon opłatę klimatyczną i podwyżki za parkowanie.

      • 2 1

      • Będą musieli. (3)

        "Nowy ład" ma zabrać samorządom następne 11 miliardów rocznie...

        • 4 2

        • (2)

          zabrać bankrutowi? Ola ma gdzieś Gdańsk, woli z Jaśkowiakiem i tym z Wrocławia dyskutować o tym jak fajnie było w zaborze pruskim. Tak a propos to przodkowie pani Dulkiewicz widzieli Prusy jak świnka morska niebo.

          • 7 2

          • Jak przekaz nie pasuje, to zmieńmy temat na taki jak w przekazie...

            A co tym czasem zrobił Kacperek dla Gdańska? A, tak, wyłudził z budżetu miasta dotację dla bezrobotnych...

            • 1 6

          • ech te kompleksy....

            • 0 0

      • To miasto Budyniowych lodów i demoralizizacji

        • 2 1

    • dlatego jest tu jak jest.

      bo adamowiczem tez sterowal kaczynski w gdansku

      • 0 0

    • No ale to kest zgodne z prawem. Mogłeś uczestniczyć w spotkaniach konsultacyjnych, których było kilka. Sam byłem na 2.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane