• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Reklamy wracają na budynki. Uchwała krajobrazowa jest dziurawa?

Maciej Korolczuk
10 czerwca 2021 (artykuł sprzed 2 lat) 
Od takich widoków w Gdańsku zdążyliśmy się już odzwyczaić. Jak się okazuje, reklama tego typu jest zgodna z uchwałą krajobrazową. Od takich widoków w Gdańsku zdążyliśmy się już odzwyczaić. Jak się okazuje, reklama tego typu jest zgodna z uchwałą krajobrazową.

W ostatnich dniach na kilka budynków w Gdańsku wróciły wielkoformatowe reklamy. Mieszkańcy zachodzą w głowę, jak to możliwe, skoro od kilkunastu miesięcy z powodzeniem funkcjonuje uchwała krajobrazowa, która miała walczyć ze szpetnymi nośnikami. Urzędnicy rozkładają ręce i przyznają, że banery wiszą zgodnie z prawem.



Czy uchwałę krajobrazową trzeba zmienić, by uniemożliwić powrót reklam na elewacje budynków?

Od wielkoformatowych reklam, które przez lata szpeciły ulice i budynki w Gdańsku, zdążyliśmy się już odzwyczaić. Może dlatego, gdy tylko w przestrzeni publicznej pojawia się baner reklamowy większy od sklepowego szyldu mieszkańcy natychmiast reagują, informując o ponadnormatywnej reklamie.

Tak było na początku maja, gdy na narożnej kamienicy przy Miszewskiego i al. GrunwaldzkiejMapka stanęło rusztowanie, a na nim powieszono reklamę jednego z banków.

- Uchwała dopuszcza w tej lokalizacji reklamę na siatce budowlanej na rusztowaniu przed elewacją, na której prowadzone są zewnętrzne roboty budowlane lub konserwatorskie. Dopuszczalna powierzchnia służąca ekspozycji reklamy wynosi do 100 proc. całkowitej powierzchni siatki. Reklama może być sytuowana wyłącznie w trakcie prowadzenia robót budowlanych i nie dłużej niż przez 12 miesięcy, później przez okres pięciu lat nie można sytuować reklamy. Na aktualną reklamę wydano zezwolenie na zajęcie pasa drogowego - informowała miesiąc temu Joanna Bieganowska z biura prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Po miesiącu nośnik zdemontowano, ale nie na długo. W tym tygodniu znów po oczach biją w tym miejscu wielkie czerwone litery z numerem telefonu, pod który można dzwonić, by uzgodnić warunki reklamy na jednym z najbardziej ruchliwych skrzyżowań w mieście.

Urzędnicy tłumaczą, że w przypadku reklamy w tym miejscu jedyna zmiana dotyczy treści reklamy, na którą ani magistrat, ani uchwała nie mają wpływu. Mówiąc inaczej - na elewacji może zawisnąć reklama dowolnej treści.

Jak ustaliliśmy, decyzja na zajęcie pasa drogowego pod reklamę w tym miejscu została wydana do końca kwietnia 2022 r.

  • Wielkoformatowa reklamy na falowcach na Przymorzu również są zgodne z zapisami uchwały.

Budynek przy Wyspiańskiego i Grunwaldzkiej nie jest jedynym miejscem, gdzie w ostatnim czasie zawisły wielkoformatowe reklamy. Kolejnym jest choćby szczytowa ściana falowca przy ul. KołobrzeskiejMapka czy reklama wisząca - tuż obok, na falowcu przy al. Rzeczypospolitej 1Mapka.

Zarówno w pierwszym, jak i drugim przypadku urzędnicy nie dopatrzyli się nadużyć, co oznacza, że także te reklamy wiszą zgodnie z prawem.

Jak to możliwe?

Banery zgodne z uchwałą krajobrazową



Sprawdziliśmy. Zgodnie z Uchwałą Krajobrazową Gdańska:

  • dopuszcza się sytuowanie reklamy na elewacji nieposiadającej otworów okiennych (z wyłączeniem otworów okiennych klatek schodowych, pomieszczeń technicznych, piwnic i poddaszy), do której nie przylega żaden obiekt lub płaszczyzna ściany innego budynku oraz o wysokości nie mniejszej niż 9 m, liczonej od poziomu terenu do wysokości dolnej krawędzi okapu dachu przy elewacji, na której sytuowana jest reklama,
  • dopuszcza się wyłącznie w formie prostokąta,
  • dopuszcza się sytuowanie dolnej krawędzi reklamy nie niżej niż 3 m nad poziomem terenu,
  • dopuszczalna powierzchnia służąca ekspozycji reklamy wynosi do 60 proc. powierzchni elewacji,
  • nakazuje się zachowanie pola ochronnego o wielkości odpowiadającej co najmniej 10 proc. wysokości i szerokości elewacji, na której jest sytuowana, z wyłączeniem urządzeń reklamowych wykonanych z giętych lamp neonowych,
  • zakazuje się sytuowania w odległości mniejszej niż 50 m od skrzyżowań, przejazdów kolejowych, mostów, wiaduktów, estakad oraz tuneli.


- W związku z powyższym nie stwierdzam niezgodności banerów ze zdjęć z uchwałą - mówi Michał Szymański, wicedyrektor GZDiZ.

1,6 mln zł kar za nielegalne reklamy. Nowy wygląd galerii handlowych



Zapytaliśmy więc, czy w związku z pojawianiem się reklam, których - mocą uchwały - urzędnicy chcieli pozbyć się z przestrzeni publicznej, planowane są zmiany w poszczególnych jej zapisach?

- Na chwilę obecną nie trwają żadne prace związane z nowelizacją uchwały. Dokument pozytywnie wpłynął na wizerunek miasta, co zostało potwierdzone w licznych artykułach i doniesieniach prasowych. Dodatkowo treść uchwały obroniła się w dotychczas toczących się postępowaniach sądowych - dodaje Michał Szymański.

Opinie (204) ponad 10 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • Zaraz zaraz, 60 % ekspozycji elewacji ?

    Przecież na pierwszy rzut oka widać, że zajmują ok 90 %, dopuszczalna powierzchnia służąca ekspozycji reklamy wg uchwały wynosi do 60 proc. powierzchni elewacji...

    Pan urzędnik w związku z powyższym nie stwierdza niezgodności banerów ze zdjęć z uchwałą ? Dziwne. Może dlatego, że to potężne, zasłużone spółdzielnie ? :)

    W uchwale czytam, że elewacja to przedstawione w jednym (z czterech możliwych) z widoków architektonicznych z danej strony świata rozwinięcie zewnętrznych przegród budynku ze wszystkimi ich elementami.

    • 0 0

  • A czy ten Urząd coś potrafi???

    Chyba NIE. Napewno NIE.

    • 0 0

  • zakazuje się sytuowania w odległościw (2)

    zakazuje się sytuowania w odległości mniejszej niż 50 m od skrzyżowań, przejazdów kolejowych, mostów, wiaduktów, estakad oraz tuneli.

    to gdzie jest te 50m od skrzyżowania z Grunwaldzką?

    • 24 1

    • Te 50m nie dotyczyło reklamy na rusztowaniu która może być przez 100dni i raz na 5lat. Te 50m dot normalnej reklamy która może być na stałę na wielkich ślepych ścianach

      • 0 0

    • to o czym piszesz dotyczy banerów, nie reklam na siatce budowlanej na rusztowaniu

      • 0 5

  • tak wygląda prawo w Gdańsku! (8)

    • 37 7

    • No ale to kest zgodne z prawem. Mogłeś uczestniczyć w spotkaniach konsultacyjnych, których było kilka. Sam byłem na 2.

      • 0 0

    • Miasto bankrut się ratuje (5)

      Za chwilę wprowadzą na sezon opłatę klimatyczną i podwyżki za parkowanie.

      • 2 1

      • To miasto Budyniowych lodów i demoralizizacji

        • 2 1

      • Będą musieli. (3)

        "Nowy ład" ma zabrać samorządom następne 11 miliardów rocznie...

        • 4 2

        • (2)

          zabrać bankrutowi? Ola ma gdzieś Gdańsk, woli z Jaśkowiakiem i tym z Wrocławia dyskutować o tym jak fajnie było w zaborze pruskim. Tak a propos to przodkowie pani Dulkiewicz widzieli Prusy jak świnka morska niebo.

          • 7 2

          • ech te kompleksy....

            • 0 0

          • Jak przekaz nie pasuje, to zmieńmy temat na taki jak w przekazie...

            A co tym czasem zrobił Kacperek dla Gdańska? A, tak, wyłudził z budżetu miasta dotację dla bezrobotnych...

            • 1 6

    • dlatego jest tu jak jest.

      bo adamowiczem tez sterowal kaczynski w gdansku

      • 0 0

  • Zapraszam do Gdyni gdzie baner na banerze wisi i jest jeden wielki chaos.. (8)

    W Gdyni nie mamy takich problemów bo baner banera pogania. Jeżeli reklama może być eksponowana przez rok na czas remontu elewacji i dzięki niej właściciel zapłaci mniej za jej remont to ok, gorzej gdy będzie to fikcyjny remont tylko po to żeby powiesić reklamę.

    • 143 7

    • Nawet jak fikcyjny to może być przez 100 dni i tylko raz na 5 lat. Jeśli jakaś wspólnota wyremontuje za to (wpływy z reklamy) elewację to ja jestem za. Buractwo to będzie jeśli wspólnota zmarnuje dobry moment na remont.

      • 0 0

    • (1)

      Gdynia to mały pikuś w porównaniu do Rumi, Redy I Wejherowa. Reklama na reklamie, często baner zasłania drugi baner. Oczopląsu można dostać i wstyd dla mieszkańców, ale januszowate władze w/w miast nie widzą w tym żadnego problemu.

      • 5 0

      • Nie przesadzaj. Pracuje jako kierowca i Wejherowo, Reda, Rumia nie różnią się od Gdyni. Wszędzie ten sam syf. Od Pucka po Hel to samo. Ale chyba nikt nie przebije żukowa...

        • 7 0

    • dziękuję nie skorzystam

      • 1 0

    • No właśnie

      Dlatego nie jeżdżę do Gdyni

      • 2 0

    • jakie koszta z tytułu "remontu" a jakie przychody z reklamy? (1)

      najpierw załatwianie pozwoleń, później opłacenie zajęcia pasa drogowego, koszt rusztowania, koszt robocizny... raczej jak reklamują to tylko przy okazji.

      • 4 4

      • Remont z banerem będzie per saldo tańszy niż bez banera. Oczywiście zakładam, że faktycznie odbywa się tam jakiś remont... Teoretycznie taka reklama powinna być droga po tym, bo trudniej ja legalnie prowadzić.

        • 1 0

    • Nie, nie ok. Dzięki temu jest bałagan. Wystarczyło wprowadzić zakaz bezwzględny i tyle.

      • 13 7

  • No ale jak to!? (3)

    Przecież jest uchwała RM, są kary, na pewno jest osobna komórka i urzędnicy "od reklam"... I to wszystko nie działa??? Może trzeba kolejną uchwałę!

    • 4 0

    • zgadza sie.

      bylo o tym artykuł. Knera (i jego fundacyjka) bardzo silnie lobbowal

      • 0 0

    • zgadza sie.

      bylo o tym artykuł. Knera (i jego fundacyjka) bardzo silnie lobbowal.

      • 0 0

    • I koniecznie kolejne etaty dla znajomych tej ekipy :)

      Najwyzej podniesie sie jakies podatki lokalne.

      • 1 0

  • Uchwała została tak napisana żeby duzi mogli, a mali nie :/

    • 0 0

  • miasto zabezpiecza tereny do promocji politycznych.

    • 0 0

  • Polecam wpis Gdańskiej Uchwaly Krajobrazowej na facebooku (1)

    A dokładnie dyskusję, ktora się tam zaczela po pierwszej reklamie na rusztowaniu, gdzie ludzie sie zwyczajnie oburzyli, na to, ze taka sytuacja ma miejsce. G.U.K. nie widzi problemu bo oni na to wyrazaja zgode, oni czyli kilka osob stwierdzaja ze to jest ok i to tak ma byc, nie ma co sie czepiac, bo oni to uznaja za zgodne z uchwała...

    Zdymisjonowac kogos kto sie pod tym podpisal. Koniec.

    • 1 1

    • Slodkowski, Knera..

      • 0 0

  • Jak ta uchwala ma sie do praworzadnosci?

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane