• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Reklamy znów na ulicach Gdańska

Maciej Korolczuk
6 lipca 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Pierwsze bilbordy przy ulicach Gdańska już stoją. Na zdjęciu nowy nośnik na Marynarki Polskiej. Pierwsze bilbordy przy ulicach Gdańska już stoją. Na zdjęciu nowy nośnik na Marynarki Polskiej.

Kilkumetrowe reklamowe maszty wróciły na ulice Gdańska. Tym razem już w ramach regulacji uchwały krajobrazowej, która pierwotnie... usunęła je z miejskiego krajobrazu. W zamian za zgodę na ustawienie bilbordów miasto otrzyma rocznie 2,2 mln i więcej zieleni, bo właściciele nośników są zobowiązani do posadzenia w pasach drogowych 170 drzew.



Jak oceniasz efekty uchwały krajobrazowej?

Wysokie maszty, a na nich wielkopowierzchniowe reklamy - od tego widoku w Gdańsku wiele osób zdążyło się już odzwyczaić. Do tego stopnia, że gdy w ostatnich tygodniach przy głównych ciągach komunikacyjnych zaczęły pojawiać się czarne słupy, to część osób komentujących ten fakt w naszym Raporcie myślała, że to przygotowanie pod montaż w mieście... fotoradarów.

Jednak zamiast żółtych skrzynek do kontroli prędkości zawisły na nich reklamy. Pierwsze bilbordy już stanęły przy Marynarki Polskiej, w pobliżu ul. Żaglowej.

Montaż jednego z nowych bilbordów zbudził też mieszkańców ul. Sikorskiego na Chełmie, gdzie maszt z reklamą stawiano we wtorek o 4:30 nad ranem.



To efekt przetargu, jaki Gdański Zarząd Dróg i Zieleni rozstrzygnął jesienią ubiegłego roku. Pytani przez nas wówczas urzędnicy, czy zgoda na ustawienie reklam w sytuacji, gdy chwilę wcześniej uchwała je zlikwidowała, nie jest krokiem wstecz?

Uchwała ma porządkować, a nie likwidować reklamy



Michał Szymański, wicedyrektor GZDiZ, tłumaczył, że to "kolejny etap uchwały krajobrazowej" i ruch wyprzedzający. Gdyby bowiem z wnioskiem o posadowienie reklam zgodnych z uchwałą wystąpili sami reklamodawcy, wówczas miasto miałoby ograniczone możliwości, by odmówić instalacji takiego nośnika.

- Od samego początku prac nad uchwałą i już po jej wejściu w życie powtarzaliśmy, że ma ona na celu uporządkowanie nośników reklamowych w mieście, a nie ich całkowitą likwidację. To pewien kompromis między ochroną krajobrazu w mieście a potrzebami przedsiębiorców, także z branży reklamowej. Oczywiście oczekiwania firm stawiających billboardy były znacznie większe niż nasza oferta, ale od początku taki był plan: reklamy mogą w mieście funkcjonować, ale na naszych zasadach, w sposób limitowany. Chcemy jako miasto mieć nad tym większą kontrolę.
W sumie przy ulicach stanęły 64 nośniki. Zostaną tam przez 10 najbliższych lat. W ramach podpisanych umów właściciele reklam zobowiązani są także do nasadzeń i pielęgnacji 170 drzew w pasach drogowych. Mają być to drzewa o określonych parametrach, których korona osadzona będzie na wysokości 3,5 m, a obwód pnia wynosić 16-18 cm.

Na każdy wylicytowany nośnik reklamy przypada od jednego do czterech drzew, w zależności od wielkości oraz liczby stron ekspozycyjnych bilbordu. Oprócz posadzenia drzew przedsiębiorcy będą musieli zająć się ich pielęgnacją, tj. nawadnianiem, odchwaszczaniem, nawożeniem i uzupełnianiem ściółki przez okres trzech lat. Drzewa muszą zostać posadzone najpóźniej sześć miesięcy po usytuowaniu każdej z reklam.

Miejsca

Opinie (204) ponad 10 zablokowanych

  • Szymanski to taki dyzma

    Frag, referat estetyzacji, teraz kolejna niezobowiązująca fucha, efektów brak - BRAWO!!!

    • 15 0

  • Co to jest 170 drzew? Tyle co nic. Takie umowy miejskie to kpina.

    • 11 0

  • Festyniara niszczy Gdańsk

    chore babsko

    • 14 0

  • Odwołać p. dulkiewicz

    • 13 0

  • Dulkiewicz i Grzelak znowu napychają sobie kieszenie

    monopolizacja rynku przez miasto, wykoszenie konkurencji

    • 19 0

  • Co za brednia

    Zamydlają oczy drzewami, co to jest 170 drzew! To żaden koszt i żadna praca, chodzi o przutulenie jak znów pieniędzy, UM w Gdańsku z p. prezydent na czele to w moich oczach negatywna ideologicznie i finansowo grupa. Właśnie dostaliśmy kolejny dowód na to!

    • 21 0

  • Cała ta szopka była tylko i wyłącznie po to

    aby Miasto miało monopol na reklamy :)

    Ot takiego mamienie wyborców, czyli nic nowego.

    • 23 0

  • Opinia wyróżniona

    reklamy dla bogatych a drobny biznes precz (28)

    Osiągnięto najgorszy możliwy efekt ograniczając liczbę reklam w taki sposób, że tylko najbogatsze firmy mogą sobie na reklamy pozwolić. Zwykły, lokalny biznes nie ma szans na to, żeby reklamować w przestrzeni swoje usługi czy produkty. Dla mnie to jest zwykłe draństwo i utrudnianie życia małym, gdańskim firmom, które tutaj starają się coś tworzyć i rozwijać.

    • 283 37

    • (6)

      W pełni się zgodzę. Mali przedsiębiorcy nie mogę się reklamować bo ustawa. Jak właściciel działki nie mogę postawić reklamy bo ustawa. A miasto własnie wszystkich oszukało( za inne słowo dostanę bana) i postawiło teoretycznie swoje. Na wszystkich jest logo AMS. Bardzo to nie sprawiedliwe.

      • 46 6

      • bo postawili pierwsi (2)

        możesz ustawić reklamę ale zgodną z przepisami. proste

        • 4 31

        • (1)

          Proste... to ty masz myślenie. Te przepisy pozwalają małemu sklepikarzowi zamontować tabliczkę przy drzwiach formatu a4.

          • 14 1

          • nie wprowadzaj ludzi w błąd

            sklepikarz może mieć szyld wysokości do 70cm, biorąc pod uwagę że szyldy montuje się w parterze - to dużo

            • 1 8

      • (2)

        Pewien jesteś, że jako właściciel działki nie możesz ustawić na niej reklamy?

        Przeglądałem kiedyś uchwałę krajobrazową i wydaje mi się, że możesz postawić u siebie taką reklamę, ale musi być ona wykonana zgodnie z zaleceniami zapisanymi w uchwale.

        Co do zasady popieram takie podejście, bo ogranicza możliwość wywieszania gdzie popadnie szpetnych banerów i paskudnych tablic informacyjno-reklamowych.

        Zdecydowanie mniej podoba mi się to, że miasto chce myto za reklamę zgodną z narzuconymi standardami postawioną na prywatnym terenie.

        • 9 17

        • (1)

          Mi się podoba, że miasto chce myto, bo taki malutki przedsiębiorca z ułańską fantazją nie zrobi wizualnego i przestrzennego kociokwiku gdzie mu się zachce.

          • 6 10

          • A co ma piernik do wiatraka?

            Uchwała jasno narzuca jaką formę może mieć reklama na prywatnej działce.
            Jaki ma mieć kształt, konstrukcję i jakie odległości muszą być zachowane. W tym sensie nie ma miejsca na żadne dowolności.

            Dodatkowe wyciąganie kasy to oddzielny temat niezwiązany z estetyką.

            • 7 0

    • Dodam jeszcze że wspólnoty mieszkaniowe zostały pozbawione dochodów (4)

      z reklam. Mogą zapomnieć o remontach elewacji, dociepleniach, fotowoltaice etc. Przed uchwałą krajobrazową reklama to była większość dochodów. Z funduszu remontowego to sobie mogą zamek w drzwiach albo żarówkę na klatce wymienić

      • 23 14

      • Głosujcie dalej na te kanalie neoliberalne o zapędach neomarksistowskich.

        • 17 16

      • Najwyższy czas podnieść wartość funduszu remontowego

        Nie ma co marudzić

        • 5 9

      • Reklama to działalność gospodarcza.

        Chcecie mieć prawa jak firma, to zacznijmy od obowiązków.

        • 6 12

      • ciekawe, na Miszewskiego reklama była, zgodna z przepisami

        i remont elewacji zrobiony

        • 1 4

    • Dobry lokalny biznes nie wymaga wielkopowierzchniowej reklamy bo zainteresowani wiedzą (4)

      Natomiast marketowa kiełbasa grillowa za 6.99 sama sie nie sprzeda.

      • 9 11

      • Co za bolszewia! Ty będziesz określał jaki biznes jest dobry? (3)

        Bo jak klienci maja to określić to misza najpierw wiedzieć o jego istnieniu.

        • 6 2

        • (2)

          to lepiej niech zainwestują w reklamę w Internecie. Kto w tych czasach patrzy na banery. Szuka się w firm na google i od razu widzisz opinie.

          • 3 4

          • Opinie ??? (1)

            Opinie w Internecie dzisiaj się kupuje. Na rynku jest mnóstwo firm, które proponują zakup pozytywnych opinii i likwidację negatywnych (na google). Niestety, w sieci znajduje się coraz mniej prawdy. Ostatnio jadłem w restauracji z fatalnymi opiniami w google - doskonałe jedzenie i brak wolnych miejsc (trzeba czekać aż się zwolni). To tylko mały przykład tego, co dzieje się w sieci.

            • 3 0

            • jasne, ale to nie zmienia faktu, że baner nie da Ci więcej istotnych informacji. Jak szukasz jedzenia na mieście to raczej nie chodzisz i nie rozglądasz się po banerach :D

              • 0 0

    • Podziękujcie naszej prezydentce z przypadku

      • 16 4

    • klaus

      klasa średnia ma zostać zlikwidowana, wolny rynek zniszczony - zostanie grupka najbogatszych a reszta z sukcesywnie ograniczanymi prawami. ale spokojnie - wszak mimo że nie będziesz mieć nic to będziesz szczęśliwy.

      • 14 0

    • mogą, tylko reklamy zgodne z uchwałą - jest pełen wachlarz (1)

      • 2 9

      • kto Ci takich głupstw nakładł do głowy, uchwała to bubel szkalujący rozwój cywilizacji. powinni zakazac banerów, tablic, billboardów, ale nie zakazywać w ogóle reklam.

        • 3 1

    • trzeba było mieć umiar (4)

      Widzieliśmy jak było kiedyś. Dać ludziom wolną rękę to jest chaos. Myślę, że przedsiębiorcy są sami sobie winni. Mieszkańcy mieli już dość tego g*wna wszędzie.

      • 4 7

      • Jak zwykle.

        Jest wolność, Janusze przeginają pałę, wchodzi władza i robi porządek, jest płacz że wolność zabierają...

        • 3 6

      • Kolejny bolszewik! Masz chamie wolność ale nie waż się z niej korzystać. (2)

        • 5 2

        • Jak wykorzystujesz tą wolność do wkurzania społeczeństwa, to nie płacz jak społeczeństwo Ci ją odbierze. (1)

          • 1 3

          • W punkt. Ludzie wykorzystuja wolnosc co np wkurza prezesa i jego klakierow dlatego od lat systematycznie wolnosc odbierają wszystkim...

            • 0 0

    • Mi się wydaje, że jesteś reklamiarzem, który żył z oszpecania naszego miasta

      • 1 2

    • zasady muszą być

      inaczej robin sie taka wolna amerykanka ze ciezko to znieść, niestety drobny biznes nie stać na jakościowo przemyślane rekalmy wiec lepiej niech duże płaca i nie zakłócają zycia innych

      • 0 2

  • Reklamy

    Reklamy = nachalne śmieci, których wszędzie pełno!

    • 12 0

  • Co za bezczelne id... i hipokryci.brakuje kasy w miejskim lewackim budzecie to ustawiaja syfiaste reklamy.zenada...

    • 11 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane