- 1 Wypadek i blokada obwodnicy. W akcji LPR (152 opinie)
- 2 "Pani już tu nie mieszka". Wyrzucili też kota (808 opinii)
- 3 Rozporządzenie ws. zakazu wstępu do lasów (137 opinii)
- 4 2,5 roku więzienia dla rosyjskiego szpiega (76 opinii)
- 5 Majówkowe świętowanie, ale bez parady (98 opinii)
- 6 Drogie oferty na remont Zielonej w Gdyni (52 opinie)
Blisko 45 mln pasażerów skorzystało w zeszłym roku z usług Szybkiej Kolei Miejskiej Trójmiasto. Wynik o niemal 1,4 mln lepszy niż w 2022 r. jest też rekordowym w 22-letniej historii spółki.
- Ubiegłoroczny rekordowy wynik przewozowy jest powodem do satysfakcji, tym bardziej że od grudnia 2022 roku nie obsługujemy już połączeń Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, na których tylko w 2022 przewieźliśmy niemal 4 miliony pasażerów - mówi Maciej Lignowski, prezes spółki PKP SKM w Trójmieście. - Zdajemy sobie sprawę, że na to, że coraz więcej osób wybiera nasze pociągi, złożyło się wiele czynników - zarówno tych zależnych, jak i niezależnych od nas. Samochody i ich utrzymanie drożeją w szybszym tempie niż ceny biletów. W centrach miast ubywa miejsc parkingowych, a kwoty za parkowanie rosną.
To przełożyło się na rekordowy wynik przewoźnika: 44 964 386 pasażerów w całym 2023 roku. Dla porównania rok wcześniej było ich 43,58 mln osób, a przed pandemią, w 2019 roku - 43,09 mln.
To najlepszy wynik w historii spółki, która rozpoczęła działalność w lipcu 2001 roku.
- Pomorzanie najczęściej spośród mieszkańców Polski wybierają kolej. W ubiegłym roku podróżowali pociągami średnio 27 razy, a 65 proc. tych podróży odbyli SKM-ką - zauważa Tomasz Złotoś, rzecznik spółki PKP SKM w Trójmieście.
Osiem nowych Impulsów 2 na torach SKM
Pomorski przewoźnik stara się przyciągać nowych pasażerów. Do niedawna jednak średnia wieku używanego przez niego taboru była jedną z najwyższych w Polsce.
Na szczęście PKP SKM udało się wspólnie z samorządem Województwa Pomorskiego zrealizować projekt taborowy, na który spółka już w 2018 roku pozyskała unijne dofinansowanie.
Efektem było to, że w grudniu 2023 r. na trasie Gdańsk Śródmieście - Lębork pojawiło się osiem nowych pojazdów Impuls 2 zespolonych w cztery składy.
Od tego momentu niemal 1/4 połączeń PKP SKM może być realizowana nowoczesnym taborem.
W oczekiwaniu na 20 pociągów aglomeracyjnych
W połowie 2025 roku nowosądecki Newag ma rozpocząć dostawę zamówionych przez pomorski samorząd 20 typowo aglomeracyjnych pojazdów, które mają obsługiwać odcinek Gdańsk Śródmieście - Wejherowo.
Gdy PKP SKM otrzyma te pojazdy, będzie mogła wozić pasażerów wyłącznie nowymi lub zmodernizowanymi pojazdami.
Opinie wybrane
-
2024-01-30 00:05
Żeby tak skm (1)
Z Wejherowa sobie 3 godzinki między 1 a 4 przerwy nie robiło to by jeszcze więcej ludzi jeździło .nie wszyscy tylko pracują od 5 czy 6 rano ale też jadą na 3 lub 4 .czemu SKM tego nie uwzględnia?1 pociągu ma godzine żeby było brak?wstyd i żenada
- 66 8
-
2024-01-31 11:01
1.32 jedzie skm z Weja do Gdańska.
- 0 0
-
2024-01-30 14:27
Bez alternatywy. (6)
No bo niby jak inaczej, bez przesiadki i bez samochodu dostac sie szybko z Gdyni do Gdańska? Nie ma żadnego, pospiesznego i bezposredniego autobusu. To samo do Ikei. Wszystko polikwidowane to pozostaje SKM. Proste.
- 20 1
-
2024-01-31 10:59
Przecież jak ktoś chce szybciej,to można polregio.
Na tym samym bilecie co skmką
- 0 0
-
2024-01-30 17:16
Popui@wp.pl (2)
Miedzy gdynia a Gdanskiem to intercity za 4 zl. Szybko I miejscowka pewna
- 3 1
-
2024-01-31 23:03
IC
w 90% opóźnione XD
- 1 0
-
2024-01-30 20:45
A dokładnie
między Rumią a Gdańskiem Głównym, - za 4 zł (klasa 2) i 9 zł (klasa 1).
- 0 0
-
2024-01-30 15:57
skm do ikei?
- 3 0
-
2024-01-30 15:33
Załóż firmę i wprowadź alternatywę. Rozwiązanie zawsze jest.
- 1 5
-
2024-01-30 08:23
rekord dwudziestolecia (18)
Dla tej całej gimbazy świat zaczął się wczoraj. Niech podadzą liczbę pasażerów w roku, powiedzmy 1987. Wtedy kolejka jeździła w godzinach szczytu co 6 minut a pociągi miały 3 składy. Dziękuję.
- 86 8
-
2024-01-30 16:00
co za głupia moda z dziękowaniu samemu sobie - żenada
- 1 0
-
2024-01-30 15:59
nie dziękuj (1)
Liczba mieszkańców Trójmiasta od dwóch dekad utrzymuje się na zbliżonym poziomie. Wprawdzie w 2009 r. w Trójmieście odnotowano o blisko 10 tys. mniej mieszkańców niż na koniec 2019 r. - 743 338, ale w 1999 r. liczba mieszkańców była jeszcze większa niż obecnie - 755 052 (w tym Gdańsk - 458 435; Gdynia - 254 034; Sopot - 42 583).
CzytajLiczba mieszkańców Trójmiasta od dwóch dekad utrzymuje się na zbliżonym poziomie. Wprawdzie w 2009 r. w Trójmieście odnotowano o blisko 10 tys. mniej mieszkańców niż na koniec 2019 r. - 743 338, ale w 1999 r. liczba mieszkańców była jeszcze większa niż obecnie - 755 052 (w tym Gdańsk - 458 435; Gdynia - 254 034; Sopot - 42 583).
Czytaj więcej na: https://www.trojmiasto.pl/wiadomosci/Rekordowa-liczba-mieszkancow-Gdanska-ponad-470-tys-n144549.html- 0 2
-
2024-01-30 21:58
obecnie tyle mieszka...
W samym Gdańsku.
I to oficjalnie...
Nieoficjalnie ze stówkę, dwie więcej.- 0 0
-
2024-01-30 15:55
Lol
Czytanie ze zrozumieniem chyba utknęło na poziomie "gimbazy" W tym przypadku, wyraźnie napisane jest że jest to rekord spółki a nie samego Pomorza, spółka istnieje o wiele krócej ponieważ wcześniej te trasę obsługiwało PKP pod które podlegało SKM Trojmiasto a w tym momencie SKM jest osobną spółką tak samo jak InterCity
- 4 2
-
2024-01-30 12:59
Kiedyś to były czasy
Teraz to nie ma czasów
- 2 1
-
2024-01-30 12:02
zatem mozna obnizyc cene biletow
- 3 0
-
2024-01-30 11:45
(2)
miały krótsze relacje a w razie awarii można było jechać SKM po torach dalekobieżnych lub składy dalekobieżne korzystały z SKM - dzięki temu opóźnienia były minimalne.
- 2 0
-
2024-02-09 14:39
Teraz też można.
- 0 0
-
2024-01-31 10:57
Teraz też tak jest.
Jakis miesiąc temu był samobójca w Orłowie i ruch po torach dalekobieżnych był wstrzymany przez kilka godzin. Wszystkie pociągi zasuwały po torach SKM
- 0 0
-
2024-01-30 11:40
I dla ciebie będą do 2 min.
Bo jest taka potrzeba.
Nie podniecaj się tomaszek.- 0 4
-
2024-01-30 10:28
(2)
Co 5 i 6 minut jeździły, a dodatkowo można było jechać na bilecie wszystkim po za ekspresami.
Dzisiaj te skm do pięt nie dorasta, co chwila spóźnienia, większość składów 40-50 letnich .....- 6 4
-
2024-01-30 11:48
(1)
pośpiesznymi też nie można było jechać chyba że za dopłatą. SKM należało do PKP dlatego cena była podana za kilometraż na wszystkich liniach kolejowych taka sama
- 2 1
-
2024-01-30 21:56
na miesięcznym można było
i pośpiechami...
Była to bardzo słuszna idea.
Teraz jeżdżą puste, a tak robiły "dobry uczynek"- 0 0
-
2024-01-30 08:31
i przewozila prawie dwa razy wiecej (4)
Pasazerow...
- 11 0
-
2024-01-30 10:39
i było 3/4 dzisiejszych przystanków (2)
SKM miała się gdzie rozpędzić ... pomiędzy przystankami
- a dziś równie dobrze mogłyby tam jeździć tramwaje, i to te konne...
bo czas przejazdu Gdynia chylonia - Gdańsk główny .... to od PRLu E.Gierka zwiększył się dwukrotnie !!!- 7 1
-
2024-01-30 21:55
"trochę" pojechałeś
Przystanków było tyle samo.
Czas się wydłużył, to fakt, ale o jakieś 15 minut na odcinku Gdańsk Główny - Gdynia Chylonia.
Zawsze mnie zastanawiało, dlaczego do Gdańska z Głównej jedzie się 35 minut a do Chyloni - 15- 1 0
-
2024-01-30 13:01
Jeszcze niedawno jeździło EW58
Ale kto widział baterię oporów rozruchowych na dachu ten wiedział, że taki pojazd nie był zbyt ekonomiczny ;)
- 1 0
-
2024-01-30 10:22
Ale w czasach jak na ulicach były tylko nieliczne Trabanty, Warszawy i Syrenki
Czym mieli jeździć jak nie "kolejką"?
- 7 3
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.