• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rekordowy ruch na Obwodnicy Trójmiasta i korki. Będą podobne utrudnienia

Maciej Naskręt
14 lipca 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Zazwyczaj korki na Obwodnicy Trójmiasta tworzyły się po wypadkach. W miniony piątek i sobotę zatory wywołała ogromna liczba pojazdów. Zazwyczaj korki na Obwodnicy Trójmiasta tworzyły się po wypadkach. W miniony piątek i sobotę zatory wywołała ogromna liczba pojazdów.

W miniony piątek Obwodnicą Trójmiasta w rejonie Osowej zobacz na mapie Gdańska przejechało ok. 92 tys. samochodów. To rekordowa liczba pojazdów na tej drodze ekspresowej. Kolejne utrudnienia związane z ogromnym natężeniem ruchu pojawią się prawdopodobnie 26 i 27 lipca.



Dokąd podróżujesz zazwyczaj Obwodnicą Trójmiasta?

Kierowcy, którzy w piątek lub sobotę podróżowali Obwodnicą Trójmiasta na długo zapamiętają ten dzień. Samochody poruszały się tam - w godzinach od 11 do 18 - ze średnią prędkością 50 km/h. Były miejsca, gdzie trzeba było zatrzymać się na kilka minut. Utrudnienia w ruchu nie były spowodowane wypadkiem, czy kolizją, do czego już przywykli kierowcy w Trójmieście, a z ogromnym natężeniem ruchu.

Padł rekord na Obwodnicy Trójmiasta. - W rejonie Osowy odnotowaliśmy średniodobowy ruch samochodów sięgający liczby ok. 92 tys. pojazdów. Tydzień wcześniej mieliśmy w tym samym miejscu 88 tys. samochodów - mówi Robert Marszałek, dyrektor gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.

Czytaj też: Po serii wypadków będą zmiany na obwodnicy

Drogowcy zwracają uwagę, że liczba 90 tys. pojazdów to maksymalne obciążenie trójmiejskiej ekspresówki przy jednoczesnym zapewnieniu płynności jazdy. Każde przekroczenie tej liczby powoduje poważne perturbacje w ruchu. Są to jednak wyliczenia czysto teoretyczne, bowiem na drodze pojawiają się kierowcy, którzy spowalniają ruch jadąc wolniej od pozostałych uczestników ruchu lub też zatrzymując się w miejscach do tego niewyznaczonych.

Co było przyczyną tak poważnych sobotnich korków? - Dwie rzeczy. Po pierwsze, wpływ na złą sytuację miała zmiana turnusu. Właśnie minęły dwa tygodnie od chwili rozpoczęcia wakacji szkolnych, część osób kończyła wypoczynek, inni właśnie go zaczynali. Po drugie, nie dopisała pogoda - padał deszcz. Turyści zamiast wypoczywać na plaży szukali atrakcji w centrach miast - Gdyni, Sopocie i Gdańsku - mówi Robert Marszałek.

Zobacz przebieg Obwodnicy Metropolitalnej na wizualizacji.

Co gorsze, sytuacja z minionej soboty może się jeszcze powtórzyć. Drogowcy przewidują, że będzie to 26 i 27 lipca. Wtedy rusza Jarmark św. Dominika, który przyciąga tysiące turystów z południa Polski. Jeśli nie będzie dość ciepło, by odpoczywać na plaży, turyści wsiądą do swoich samochodów i przyjadą do Trójmiasta.

Jest lekarstwo na wspomniane korki. Problem w tym, że jest bardzo drogie. - To przede wszystkim budowa Obwodnicy Metropolitalnej lub w drugiej kolejności - poszerzenie obwodnicy o kolejne pasy ruchu. Z tym że ostatnia propozycja nie jest ujęta w rządowym programie budowy dróg. Trójmiejskie samorządy powinny także skupić się na eliminowaniu samochodów z centrum miast wzorem zachodnich miast, zniechęcać do przyjazdu autem do śródmieścia - mówi Marszałek.

Przypomnijmy, że Obwodnica Metropolitalna ma rozpoczynać się w węźle Chwaszczyno na drodze ekspresowej S6 tzw. Trasie Kaszubskiej. Koniec trasy podłączony zostanie do węzła Straszyn - skrzyżowania S6 - Obwodnicy Trójmiasta i S7 - Południowej Obwodnicy Gdańska. Budowa drogi może pochłonąć nawet 3 mld zł.

Miejsca

Opinie (328) 3 zablokowane

  • (47)

    Pozdrawiam oszołomów którzy jeżdżą 90 km/h lewym pasem !

    • 371 59

    • Widok Corsy wyprzedzajacej tira na odcinku kilku kilometrow to codziennosc (29)

      • 86 19

      • To straszne

        Skoro tak ci to przeszkadza, to sam tą corsę jeszcze szybciej wyprzedź a nie marudzisz parówo

        • 0 0

      • tutaj samochod nie ma nic do rzeczy (2)

        a bardziej umiejetnosci kierowcy. Taka Corsa spokojnie wyciagnie 140km/h jesli umiesz odpowiednio zmieniac biegi.

        • 15 1

        • I bedzie spalać 10 l/100 przy takiej predkosci. Zaprawde, wielki w tym sens.

          • 1 0

        • ale po co?

          Wazna jest plynnosc

          • 3 2

      • no coz (24)

        Nie jestes na torze Hugaroring, tylko w normalnym ruchu miejskim. Trzeba sie pogodzic z tym ze sa rozni uczestnicy ruchu....
        Bo Obwodnica to juz normalna miejska trasa.

        • 71 54

        • Norma (5)

          to przesiadka na komunikację miejską lub taksówki jeśli się nie jest wstanie prowadzić pojazdu przy dzisiejszych warunkach na drogach. Ale u nas wiadomo... Każdy musi choćby nie wiem jakim szrotem i oczywiście kosztem innych.

          • 34 29

          • jeszcze jest demokracja (4)

            I kazdy moze jezdzic.
            Jak bedzie docelowy socjalizm to beda wydawane pozwolenia na przejazd Obwodnica.

            • 24 13

            • a co ma demokracja do socjalizmu? (2)

              • 2 0

              • (1)

                nic. pis w swoim programie na 157 stronach ma 135 razy slowo spoleczny. wiec mimo ze mamy demokracje, to 30% poparcia ma partia socjalistyczna.

                • 4 0

              • kazda partia jest obecnie socjalistyczna w swoim programie

                inaczej nie wygra.

                Kto by zagłosował na partię która od razu zamierza faworyzować jedną grupę społeczną nad drugą?

                • 4 0

            • jak będzie socjalizm na full to bedzies zmusiał sabierać do swojego samochodu

              tych którzy samochodu nie mają

              • 16 3

        • Co nie oznacza ze mozna jezdzic lewym pasem 90km/h. (16)

          Chyba ze sa na obwodnicy jakies lewoskrety o ktorych nie wiem

          • 40 18

          • można (2)

            • 17 31

            • chyba twoj stary moze (1)

              • 13 13

              • mogę, mogę

                więc nie pyskuj, młokosie

                • 4 3

          • Jeżeli prawy pas jest zajęty,to można jechać lewym nie przekraczając dozwolonej prędkości. (12)

            • 22 9

            • trzeba byc (10)

              egoistą i chamem bez wyobraźni,żeby zmuszać kogoś kto chce jechać dozwolone 120 km.h do wyprzedzania takiej piczki co jedzie 90 km.h lewym pasem z prawej strony.

              Szeryfy drogowe niech idą leczyć swoje kompleksy gdzie indziej

              • 28 19

              • Jeżdżę 120, lewym pasem (1)

                I nie daje się jeździć, bo zaraz jakaś menda podjeżdża ma zderzak i światłami mruga.

                • 9 6

              • ja robie dokladnie to samo

                pozdrawiam tych co jada 150km/h i trzymają sie 5 m na zderzaku. Zero wyobraźni!

                • 9 0

              • (6)

                wytłumacz mi proszę, czy wolno mi jadąc 90km/h wyprzedzać lewym pasem ciężarówkę, któa jedzie 70 km/h?

                • 21 6

              • nie jezeli wymuszasz tym hamowanie kogos kto jedzie przepisowe 120 km/h (5)

                jak nikogo nie ma na lewym do 300 m za tobą to proszę bardzo

                a w ogole poczekaj aż ci jaja urosną i wtedy dopiero wyjeżdżaj na obwodnice.

                • 34 34

              • Niewiarygodne, umiesz dusić gaz na prostej? Łał! W remizie swinkom z wrażenia skarpetki ze staników wylatają.

                • 5 3

              • bezedura

                • 4 1

              • (2)

                proponuję koledze udać się do najbliższego wydziału komunikacji celem oddania prawa jazdy, bo nie ma kolega bladego pojęcia o przepisach ruchu drogowego
                a jak koledze urosną jaja to zapraszam do Poznania na tor wyścigowy, ja się tam świetnie bawię z takimi miszczami prostej

                • 31 13

              • a co (1)

                chodzisz z mamą oglądać jak panowie się scigają ??

                • 9 12

              • zabrakło argumentów?

                • 12 1

              • Kolejny nie umiejący czytać,przecież napisałem "gdy prawy jest zajęty",to jak chcesz wyprzedzać prawym?

                • 4 2

            • precz z zawalidrogami

              czyli 120 km/h

              • 15 22

        • "miejskim"? na ekspresówce...

          swoje prawo jazdy wrzuć z powrotem do paczki czipsów, z której je wyjąłeś...

          • 4 0

    • pozdrawiam ....

      tez ciebie kmiocie oszołomie parówo.....

      • 1 0

    • (9)

      ale co Tobie przeszkadza 90km/h na lewym pasie ? Sam tak nie jeżdżę ale pamiętaj że prędkość 120 km/h to max. Poza tym lewy czy prawy , żaden nie jest szybszy. Pozdrów oszołomów, którzy podświetlają drogowymi przy 120 km/h....

      • 52 57

      • (5)

        lewy pas jest szybszy !!!i sie naucz tego jesli nie chcesz jechac 120 to jedz prawym

        • 38 29

        • Niby skąd ci się wzięło,że "lewy pas jest szybszy"? Na obu jest dozwolone 120 km/h...

          • 4 0

        • Ale od czego jest szybszy...szybszy od 120km/h? (1)

          • 33 13

          • od 90...czytać ze zrozumieniem się naucz...

            • 2 2

        • Czy mogę jechać 120 PRAWYM i nie zostać omruganym???? (1)

          • 14 5

          • jak jest miejsce i dasz radę to jedź i 120 km/h prawym

            • 9 3

      • przeszkadza (2)

        90 jest zbyt wolne i powoduje to to ze kierowcy zaczynaja sie doganiac , wyprzedzac i powoduje to korki. Do tego roznica predkosci jes przyczyna wypadkow. Jestem za przymusowymi badaniami lekarskimi kierowcow jezdzacych za wolno.

        • 21 21

        • trzeba ograniczyc predkosc do 90 km/h (1)

          To poprawi plynnosc

          • 15 13

          • najlepiej progi zwalniające i fotoradary

            będzie płynnie jak przy s****zce

            • 4 0

    • można wyprzedzać z prawej (2)

      znajomość przepisów ne boli

      • 6 4

      • Tak...?? (1)

        To podaj artykuł z Kodeksu Drogowego, który o tym mówi...

        • 1 3

        • Niestety,ale Leon ma rację. Choć takie wyprzedzanie z rykiem silnika jest głupie

          Auto z lewego może właśnie zaczynać bezpieczny powrót na prawy,a wyprzedzając mu to uniemożliwiasz

          • 0 0

    • 90 km.h na obwodnicy to dobra, bezpieczna szybkość (2)

      • 23 18

      • chyba dla mondzioła (1)

        • 16 16

        • to drzyj swoim Tico

          180km/h.

          • 2 0

  • Prosze uwazac na Slimaki !!!!!!!!!! Slimaki musza przejsc spokojnie przez te drogi ! (7)

    Prosze aby kierowcy jechali wolno na obwodnicy gora 20 km/h bo teraz duzo slimakow z domkiem i dziecmi slimakami chce przejsc obwodnice. Niech kazdy zwolni i jak widzi slimaki to nalezy zahamowac i przepuscic slimaki bo kultura tego wymaga !!!!!!!!!.Zycie dla slimakow ! Slimak tez czlowiek !

    • 74 18

    • bardzooo

      k....rwa smieszneeeee

      • 0 0

    • czy slimak zaplacil podatek od nieruchomosci oraz uzywania drogi ekspresowej? (5)

      • 5 0

      • nie płaci podatku od domu, bo nie jest to nieruchomość w rozumieniu ustawy prawo budowlane (4)

        uśywanie drogi ekspresowej nie jest opodatkowane, o ile ślimaki nie używają paru kropli paliwa
        za próbę wymuszenia opłat na moich klientach zapraszam do Sowy i Przyjaciół. Jednoczesnie zaznaczam, iż niestawienie się pod w/w adresem będzie skutkowało skierowaniem pozwu do KE, a tam ekoterroryści podejmą jedyna słuszną decyzję

        podpisano

        • 7 0

        • Slimaki z natury sa ekologami jak i dom spelnia normy ekologiczne UE ! (3)

          Tak wiec Slimakom sie doplaty naleza z UE :)!..Jedno co mi sie nie podoba w rodzinach Slimakow ze kazdy nawet mały mlody slimak juz ma Dom :)

          • 3 0

          • gdybys całe życie pomykał pieszo, boso i wcinał zielone

            a do tego wiedział jak smarować to też byś się dorobił

            • 2 0

          • Zazdrościsz, cebulaczku?

            • 4 0

          • skoro nawet młody ślimak ma dom to trzeba ich przetrzepać. zeznania podatkowe

            i źródła dochodów slimaczego ludu

            • 4 0

  • Sobota popołudnie, ruch na Spacerowej płynny, jednak w stonę oliwy robi się zator (2)

    Ponieważ, pedałuje obisłogaci, środkiem ulicy, mając do dyspozycji tak zwaną "ścieżkę rowerową, o utwardzonej nawierzchni"
    Cytat:
    "Królowie życia są wśród nas" hahahaha :)

    • 21 2

    • Wyprzedź go

      zahamuj ostro przed nim, może sie nauczy. Ja tak ostatnio zrobiłem, to w lusterku zobaczyłem, jak gościu natychmiast zjeżdża na ścieżkę rowerową.

      • 0 0

    • cheers!

      • 1 3

  • Kontra pas dla rowerzystów! (1)

    Domagam się wprowadzenia na obwodnicy kontra pasa dla rowerzystów. Jestem pedalarzem i mi się należy!

    • 4 3

    • Jesteś peda... czym??

      • 0 0

  • tt (36)

    Wiadomo tylko 3 pas tymczasowo rozwiąże problem.

    • 190 25

    • Trzeci pas to pomoże tylko na chwilę

      A ja mam kilka innych wariantów. Psychopata zaproponowałby pewnie ustawienie kilku gniazd karabinów maszynowych strzelających do nadjeżdżających pojazdów na wjazdach oraz tu i ówdzie działko ppanc walące do ciężarówek. Nagle na obwodowej zrobiłoby się pusto i cicho i to na dłużej, w bardzo krótkim czasie. W wariancie saperskim - dla wojskowych bardziej opanowanych - można by zaproponować położenie pól minowych z ostrzeżeniami. W wersji dla ekonomistów - paliwo za 8, albo lepiej 10 zł/litr. W wersji dla ekologów - zezwolenie na wjazd furmanek, dorożek, dyliżansów, ryksz, rowerów, walców parowych i glebogryzarek. Wtedy nawet spacer będzie lepszy niż jazda Obwodową. W wersji dla masochistów - wjazd i poruszanie się tylko na wstecznym biegu. W wariancie racjonalnym - zatrzymywanie, przegląd techniczny i natychmiastowa kasacja każdego auta niezabytkowego starszego niż 15 lat lub zaniedbanego rzęcha. Kierowca piechotką do domu a po kilku tygodniach zrobiło by się 1/3 aut mniej.

      • 1 1

    • Czy w tym kraju nic się nie da sensownie rozwiazać ? (4)

      Żeby wybudować trzeci pas obwodowej należy wyciąć drzewa i wylać asfalt, ale wiadomo nie da się.. bo drogo. Wybudowano fragmenty A1 i wprowadzono oplaty na bramkach, gdzie wiadomo, ze jest to najdroższe rozwiazanie i najmniej ekonomiczne. Wszędzie w Europie są winietki, u nas sie nie da bo chyba za tanio i za szybko kierowcy by jeżdzili...

      • 15 8

      • (1)

        Nie kłam. W wielu krajach Europy nie ma winiet, a są bramki jak u nas.

        • 2 0

        • Chorwacja, Francja, Włochy, Macedonia - opłaty za kilometrt

          W UK, Irlandii - część autostrad płatna. W Niemczech - wkrótce myto,ale tylko na wrażego auslandera.

          • 1 0

      • oj nie chciałbyś tych winietek mieć w cebulandii

        jak mynystry ceny by ustaliły to gały z orbit by wyskoczyły

        • 0 0

      • Drzewa i asfalt to najmniejszy problem... Pod wiaduktami i na węzłach nie ma miejsca i to jest największy koszt!

        • 10 4

    • (1)

      Trzeci pas wyłacznie dla TRAKÓW mówiąc po amerykańsku. Popatrzcie ze to właśnie TIRy najbardziej blokują obwodnicę , a ile razy widzmy sytuacje kiedy jeden TIR pomykla 90km/ h a drugi go wyprzedza go z predkością 93km / h, pomimo iż co kawałe ustawione sa znaki zakujące im tego manewru. :)

      Co wtedy ma zrobic kierowca Baentleya, ktory chwile wczej pomykał i na zegarku mial 240 :)

      Przyblokowanie lewego pasa na 2 -3 minuty spowalnia ruch robi sie zator korek . Kierowcy z prawego pasa zaczynaja wbijac na lewy pas , jeszcze bardziej zwiększając traffic.
      .

      • 0 2

      • Ma się opamiętać. Obwodnica Trójmiasta to nie autostrada przez Kociewie.

        • 1 0

    • Niemcy w 95 remontując Berline Ring robili po min 3 do 6 pasów a my w tym czasie (8)

      wyremontowaliśmy 2 pasy, i co mamy : my teraz po raz drugi musimy zapłacić za dodatkową obwodnice bo nie ma możliwości wykonania 3 pasa a oni sobie jeżdzą. Taka jest między nami różnica. Kolejny przykład Gdańskie lotnisko . Wielki wykładowca i znawca tematu a potem prezes lotniska Pan Marczyński twierdził w 97 roku że rekawy nie będa w Gdańsku potrzebne bo nie planuje się takiego ruchu i co mamy po 10 latach od otwarcia terminala niezbędna była budowa drugiego terminala a dziś po 2 latach od budowy i ten nowy należy rozbudować. Tak to jest jak w tym kraju o taki sprawach decydują interpersonalne układy a nie fachowcy z wizją. Co robi Pan Zarębski w Radzie Nadzorczej Portu ? może niech się zajmie wydobywaniem wody mineralnej .... :)))

      • 54 14

      • (1)

        Nie gadaj głupot. Zachodnia część berlińskiego ringu ma w całości dwa pasy i w dużej jej części nie ma w ogóle pasa awaryjnego. W części północnej trzeci pas budują dopiero teraz, a nie w 95. 6 pasów nie ma nigdzie.

        • 14 0

        • On "Berliner Ring" widział chyba jedynie na półce w sklepie Beate Uhse.

          • 3 0

      • Niemcy w latach 90. za ogromna kasę podźwigali b. NRD z komuny,a u nas nie bylo kasy na Łatanie dziur. Co Ty porownujesz? (1)

        • 24 6

        • była była, tylko na lewe przetargi szła

          przyszła Eurokomuna i już tak łatwo nie jest bo rozliczyć się trzeba i kontrola przyjeżdża

          • 1 0

      • Porównujesz trójmiasto do 10-razy większej metropoli? (3)

        • 28 20

        • porównuje sposób myślenia tam a tu

          tam myślą i planują co będzie za 10 lat, a tu po 10 lat od wystąpienia problemu dopiero zaczynają szukać rozwiązania...

          • 15 0

        • 5 razy

          • 6 2

        • .. i to w dodatku stolicy najbogatszego państwa w Europie.

          • 24 7

    • 3 pas nic nie da potrzebne są alternatywne drogi

      • 0 2

    • po co trzeci pas (3)

      lepiej ustawić przetarg na kolejne tysiąc kamer... niech biją konia patrząc na korki i zatory...

      • 15 2

      • lewy pas (1)

        po trzecim pasie nic się nie zmieni, bo ci co teraz zapychają lewy myśląc "widzę, że będę za 2 min wyprzedzał ciężarówkę to nie zmienię przecież pasa" przeniosą się na trzeci lewy i co im zrobisz? ruch będzie jaki był

        • 9 2

        • cieżko mi się nie zgodzić

          nawet jak będzie 7 pasów jak w holandii to ponad połowa będzie i tak skrajnymi lewymi jeździła

          • 1 2

      • wlasnie, ile kosztowal Tristar?

        Starczyloby na 3 pas...

        • 10 2

    • Wiedziałem,że zaraz jakaś "mądra głowa" napisze o 3 pasie... Niestety, 3 pas (5)

      po pierwsze,nie jest możliwy do budowy,bez przebudowy niektórych wiaduktów i węzłów. Czyli jest to kwestia nie tylko "dolania asfaltu",ale kompleksowej przebudowy - a nie stać nikogo,żeby wszędzie zrobić jak na Karczemkach. Poza tym,nawet,jeśli dobudować by 3 pas,to problemem będzie rozprowadzanie aut z obwodnicy (np. zjazdy na Osowej, Szadółkach...). Raczej potrzeba tu dobrej informacji o utrudnieniach (tablice zmiennej treści przed węzłami ostrzegające przed korkami i umożliwiające zjechanie z eski wcześniej) oraz tras alternatywnych (np. OMT). 3 pasy owszem TROCHĘ by pomogły,ale niewspółmiernie do kosztu (przebudowa wiaduktów ...)

      • 30 13

      • jakby o tym pomyśleli 10 lat temu to nie byłoby takiego problemu

        tylko po co myśleć? lepiej postawić nowe osiedle tuż za barierką obwodnicy i potem tłumaczyć się że nie ma "możliwości technicznych"

        • 5 1

      • 3 pas (bez pasa awaryjnego)

        mieści sie pod wiaduktami Słowackiego, Wodnika, Spacerowej więc to nie jest przeszkodą w rozbudowie do 3 pasów. Prawda jest taka, że GDDKiA nie chce tego robić i łatwiej im robić Metropolitalną, a nie to co potrzebne.

        • 5 1

      • a co to za trudnosc przebudowac kilka wiaduktow? (2)

        Dla 3-go pasa.
        Nie takie budowy teraz robia (tunnel under Wisla)

        • 21 17

        • Zapytaj GDDKIA Kielce,tam musieli wywalic kase na nowe wiadukty pod eske. A kasy wydanej na tunel,nie bedzie juz na S96...

          • 1 4

        • A żebys i wybudował i 10 pasów to i tak samochodów będzie tyle że je zakorkują.

          • 14 12

    • (3)

      tymczasowo, a wpompujesz w to kasę, za którą byś zbudował tramwaj wzdłuż obwodnicy.

      • 15 58

      • :P chyba nie wiesz o czym piszesz... (2)

        jeśli piszesz o budowaniu tramwaju wzdłuż obwodnicy toi chyba nie wiesz do czego służy obwodnica

        • 51 7

        • Tak tramwaj (1)

          Ścieżkę rowerową i czteropasmowy chodnik. A obwodnice zliwkidujmy

          • 32 9

          • droge rowerowa juz od warszawy na hel. :D

            • 13 0

    • PRZYPOMINAM...

      A kto wrzeszczał, że dwa pasy w jedną stronę wystarczą.
      Tylko "polaki". Wystarczy spojrzeć na te ich nowobudowane, g...ne i pi..te uliczki. Dlaczego w innych europejskich miastach jezdnie przypominają pas startowy na lotnisku? Nawet te stare, prawie sprzed wieku? Bo tam myśli się dalej niż własny "ogonek" sięga... (...)

      • 8 3

    • A 5 nie chcesz? (1)

      • 11 1

      • chce

        • 11 2

    • Trzeci pas tylko od nowego węzła do Osowej

      Reszta jest przejezdna a takie rozwiązanie nie było by bardzo drogie.

      • 24 3

  • Zbyt tanie paliwa - tylko dlatego są korki (10)

    Trzeba albo budować drogi, albo podwyższyć ceny paliw - innego wyjścia nie ma. Ameryka postawiła na drogi, Europa na wysokie ceny paliw.

    • 55 87

    • Powinno być ograniczenie prędkości do 80km/h w godzinach szczytu (4)

      Od 7.00 do 9:00 a potem od 15:00 do 17:00. Póki nie ma kolizji to ruch jest w miarę płynny. Problem pojawia się gdy wśród dużego natężenia ruchu dojdzie do stłuczki, a o nią nie łatwo skoro większość jedzie na zderzaku.

      • 17 27

      • fajny pomysl

        Popietam z jednym ale. Trzeba tym zbyt wolnym powiedziec wyraznie ze maja jechac 80 a nie 60 i ze maja jechac plynnie a nie bac sie swojego odbicia w lusterku. Jezdzac obwodnica widac ze 50% nie potrafi jezdzic i nie zna mozliwosci swoich aut. Jeszcze gorsi sa Ci co wiedza i specjalnie utrudniaja innym.

        • 0 1

      • ograniczenie (2)

        Wtedy dopiero miałbyś potężną ilość stłuczek i korki :-)

        • 16 15

        • nie

          To polepszyloby plynnosc...

          • 1 2

        • właśnie dobrze pisze, tyle że kto będzie tego przestrzegał....co do kolegi ,który pisze o paliwie ..... połowa wozów ( a może 3/4 ) to służbówki.

          • 13 3

    • zapchana obwodnica (3)

      czy pamiętacie kandydata PiS -u na technicznego premiera i co on mówił wtedy. otóż że Polsce nie są potrzebne nowe drogi i autostrady a te pieniądze przeznaczyć na inne inwestycje. tylko kto jego wypowiedzi pamięta ale nadal chce być premierem

      • 3 2

      • ja pamiętam tylko jak nowak subaru leciał na immunitecie w 3h do wawy (1)

        a potem jako minister transportu radary stawiał...

        • 0 0

        • Pewnie ścigał się z Kurskim

          • 0 0

      • to był jakiś debil

        z tableta.

        • 1 0

    • za tanie żarło...

      ...dlatego ludzie tyle żrą....

      • 10 1

  • Rowery czy samochody ? (25)

    POlska to kraj samochodów . Czemu miasto nie promuje turystyki rowerowej ?
    przecież to jest trendy ? A i zwiedzanie jest bardziej atrakcyjne. postawcie na rowery

    • 38 73

    • (7)

      Akurat Gdańsk nieźle promuje rowery, moim zdaniem:)
      Problem Obwodnicy w okresie letnim jednak nie rozwiążą rowery, bo to ruch turystyczny z południa Polski powoduje tak duże natężenie w tym okresie. Nie rozwiąże tez tego problemu OMT czy OPAT, bo na takie skokowe zmiany natężenia ruchu nie ma rady. Tak jest na całym świecie, a śmiem dodać, że u nas jest jeszcze nie najgorzej.
      Rowery w połączeniu z komunikacją to dobra opcja na rozładowanie korków przy dojazdach do pracy. Nieprawdą jest, że można ich używać tylko 6-9 miesięcy w roku. Jeżeli ścieżki będą odśnieżane, to rowerem da się jeździć też zimą, tak jak i uprawiać inne sporty. Czym to się różni od biegania, czy jazdy na nartach? Ja jeżdżę i jest OK, zero przeziębień.
      Problem polega na tym, że Polacy zachłysnęli się motoryzacją (co nie dziwi tych, którzy pamiętają lata przed rokiem 90-tym) i nie są w stanie tak szybko się z tego otrząsnąć. Jak zwykle wszystko przychodzi do nas z opóźnieniem. U nas jest ok. 100 rowerów na 1000 mieszkańców, a średnia EU to ok. 600. Nawet Czesi więcej korzystają z rowerów, nie mówiąc o Niemcach, a klimat tam identyczny jak u nas.

      • 11 5

      • nie każdy jest zdrowy... (6)

        ... nie każdy lubi zimowe sporty ekstremalne. nie każdy może sobie pozwolić na jazdę tylko z torebeczką. jak ktoś może i sprawia mu to przyjemność to niech pedałuje - chwała mu za to. mamy jednak prawo wyboru i ja wybieram samochód i wygodę, nie mam 20 lat. rowerem powinni jeździć młodzi - na przykład studenci, którzy namiętnie walczą z brakiem miejsc parkingowych. moja praca wymaga przemieszczania się i odwiedzania klientów - ciężko byłoby to zorganizować w przypadku jazdy rowerem. dodatkowo, żeby ludzie chcieli jeździć rowerem trzeba im zorganizować odpowiednie warunki, również w środkach komunikacji miejskiej (przewożenie roweru) a także dostosowac przepisy ruchu drogowego i WYEDUKOWAĆ rowerzystów. jak na razie rowerzysta bardzo często jest na trasie niebezpieczną zawalidrogą. wprowadzanie głupich przepisów - jak np mozliwość jazdy środkiem - tylko nastawia kierowców jeszcze bardziej przeciw rowerzystom, którzy podatku drogowego nie płacą a z dróg korzystają i dodatkowo tamują ruch. uważam, ze rowerzyści powinni współuczestniczyć w kosztach, posiadać aktualne ubezpieczenie OC i kartę rowerową.

        • 14 6

        • (4)

          Ale tu nie chodzi nikogo o zmuszanie do rowerów. Ja rozumiem, że ktoś nie może lub po prostu nie ma zdrowia. Ale to musi stać się ważną alternatywą. Jeżeli osiągniemy pułap 20% ruchu rowerowego założony przez EU na rok 2020, to moim zdaniem będzie super.
          Trzeba zdać sobie sprawę z faktu, że Europa to nie rozgległe przestrzenie USA czy Rosji i wszystkie kraje będą dążyć stopniowo do minimalizacji ruchu samochodowego.
          PS: mam 46 lat i wcale nie uważam, aby rowery były dla młodych. Bardzo dużo osób starszych ode mnie mijam po drodze, bo to rekreacja lub sport dobry dla każdego.

          • 5 3

          • jak narazie to pedałowe lobby na siłę zmusza pozostałych do podporządkowania się im... (3)

            • 2 2

            • (2)

              Hmm, ciekawe w czym się to przejawia? To że budowana jest infrastruktura dla rowerów, to przykład podporządkowywania? W porównaniu do budowy infrastruktury samochodowej jest to kropla w morzu potrzeb i wydatków.
              Wszystkie skrzyżowania nadal są podporządkowane samochodom, które maja priorytet przejazdu. Nowy system Tristar nawet nie zauważa rowerzystów (motory też), więc jak nie podczepisz się pod jakiś samochód to możesz sobie czekać długo na zielone (przykład skrzyżowanie na Matarni z którego czasami korzystam).
              Tak się składa, że na początku lat 90-tych sporo jeździłem do Francji i Niemiec i tam uczyłem się kultury jazdy samochodem. Tam to dopiero można mówić o podporządkowaniu kierowców względem innych uczestników ruchu, ale nie u nas. My jesteśmy jak zwykle sporo lat do tyłu. Polski kierowca był przyzwyczajony do tego, że każdy się go bał i nie ważył się wejść nawet na pasy gdy coś jechało. Teraz zaczyna się to zmieniać i niektórzy (na szczęście coraz mniej liczni) ciągle nie mogą się z tym pogodzić. Trzeba pokolenia by zmienić skostniały sposób myślenia.

              • 0 1

              • przejawia się to podpożądkowywaniem ruchu tlyko pod rowerzystów (1)

                wszyscy mają uważać na rowery, wszystkie światła na rowery, wszystkie przejścia i przejazdy na rowery.
                Samochody to zło, piesi to zło, światła to zło tylko pedałowcy są spoko...

                • 1 0

              • Ludzie! Skąd wy takie bzdury bierzecie? Pokażcie mi jedno skrzyżowanie w Gdańsku ustawione pod rowery! Porównajcie kwoty jakie idą w budowę i remonty dróg z wydatkami na infrastrukturę rowerową, a potem piszcie o faktach. Sorki. Ale ciężko komentować takie bzdety.

                • 1 0

        • Z tym OC i płatności za drogi to jednak przesada. Rowery nie niszczą dróg, a koszty budowy ścieżki są porównywalne z budową chodnika i są duuużo niższe od budowy dróg. Czy piesi też mają zrzucać się na drogi?
          Ze statystyk GDDKiA z 2011 (nowszych nie znalazłem, ale chodzi o fakt) wynika, że w wypadkach z udziałem roweru zginęły 94 osoby - wszyscy to rowerzyści. Ofiary wypaków samochodowych idą w setki lub tysiące, z czego ok.30% to osoby postronne, np. piesi. Tak więc, nie widzę sensu wprowadzania przepisów o OC dla rowerzystów. Ich szkodliwość oraz animozje z kierowcami są wyolbrzymiane w prasie i na forach. Moje doświadczenia są pozytywne:) dziękuję wszystkim kierowcom za wyrozumiałość:))

          • 5 3

    • (3)

      musieliby d...ska ruszyć , chłopie .... mój sąsiad samochodem jedzie po chleb na Dąbrówce do fresza ..... waga ponad 100kg.

      • 9 9

      • (2)

        100kg chleb to rowerem ciężko.

        • 38 1

        • Czytanie ze zrozumieniem się kłania. (1)

          To samochód waży 100 kg, a nie chleb.

          • 12 10

          • myslałem że koleś

            waży 100kg. Z chlebem:))

            • 0 0

    • turytyki rowerowej na obwodnicy

      za dużo rowerku na "świeżym" trójmiejskim powietrzu i mózg wyparował...

      • 2 1

    • ??

      Jak nie promuje, to niby po co pobudowali sciezki rowerowe, kampanie spolecznosciowe trabia jak to fajnie i zdrowo na rowerze. To wszystko jest ale nie kazdy ma na tyle blisko do pracy zeby moc sobie na rower pozwolic i nie oszukujmy sie tylko w sezonie. Drogi tez sa potrzebne

      • 2 0

    • co za wPIS o_O (1)

      • 1 4

      • Polityka rowerowa w Gdańsku

        Polityka transportowa miasta
        Program operacyjny Mobilny Gdańsk Strategii Rozwoju Gdańska do roku 2015, przyjęty uchwałą nr XXV/516/12 Rady Miasta Gdańska z dnia 23 kwietnia 2012 r. w sprawie zmiany programu rozwoju gminy Gdańsk zawartego w dokumencie Strategia Rozwoju Gdańska do roku 2015.
        Dokument wyznacza priorytet dla ruchu pieszego, rowerowego i komunikacji zbiorowej, wskazuje na konieczność odejścia od kosztownych inwestycji drogowych na rzecz zmian organizacji ruchu i nawyków komunikacyjnych.
        STeR
        System Tras Rowerowych dla Gdańska (STeR) dokument przyjęty do realizacji uchwałą nr XXIII/450/12 Rady Miasta Gdańska z dnia 23 lutego 2012 r. w sprawie przystąpienia do sporządzania Strategii realizacji systemu tras rowerowych (SR STeR) w mieście Gdańsku.
        Ten szeroko konsultowany z mieszkańcami dokument planistyczny zakłada rozwój sieci tras i parkingów rowerowych, połączeń międzydzielnicowych, stref uspokojonego ruchu i prawne zobowiązanie inwestorów do budowania parkingów rowerowych przy każdej nowej inwestycji. Za jego przygotowanie Biuro Rozwoju Gdańska otrzymało doroczną nagrodę Gdańskiej Kampanii Rowerowej Złota Szprycha 2012.

        Miejscowe Plany Zagospodarowania Przestrzennego uwzględniają obowiązek tworzenia infrastruktury rowerowej (tras i parkingów rowerowych). Obecne zapisy są weryfikowane pod kątem ich zgodności ze STeR.

        • 0 0

    • Trendy? (1)

      "Trendowaty" się odezwał :-(

      • 2 0

      • Ruch rowerowy w Gdańsku nadal rośnie!

        Ruch rowerowy w Gdańsku nadal rośnie!

        Najnowsze badania natężenia ruchu rowerowego wykazały, że znów znacząco zwiększyła się liczba rowerzystów poruszających się po Gdańsku. W ciągu ostatniego roku ruch rowerowy wzrósł o 12 proc. Głównymi arteriami rowerowymi miasta codziennie przemieszczają się tysiące rowerzystów.

        Sześć i pół tysiąca rowerzystów na al. Zwycięstwa, ponad dziesięć tysięcy w pasie nadmorskim - to dobowe rekordy zanotowane w trakcie pomiarów natężenia ruchu rowerowego. Pomiarów dokonują na bieżąco liczniki rowerowe i pętle indukcyjne. Ostatnio wykonane zostały również coroczne pomiary manualne koordynowane przez Biuro Rozwoju Gdańska.

        - Z zebranych danych wynika, że rowerzystów przybywa w Gdańsku w lawinowym tempie. Ale co ważne - badania wykazały, że rower służy nie tylko rekreacji, ale przede wszystkim pełni rolę komunikacyjną, jest wykorzystywany do codziennego poruszania się po mieście - np. w drodze do szkoły i pracy - podsumowuje badania Piotr Bąkiewicz z BRG.

        Rowerzystów przybywa, bo - jak tłumaczy Grzegorz Krajewski z Referatu Mobilności Aktywnej gdańskiego magistratu stawiamy na infrastrukturę i nie zapominamy o kampaniach promocyjnych. Możemy się pochwalić funkcjonalną i coraz gęstszą siecią tras rowerowych w mieście, która obecnie liczy łącznie 466 km. Znacznie zwiększyła się też w ostatnich latach liczba parkingów rowerowych. W lipcu 2014 roku ukaże się kolejna, zaktualizowana edycja papierowej mapy rowerowej Gdańska. Będzie jeszcze dokładniejsza niż poprzednio, nowością będzie też propozycja pętli rekreacyjnych, czyli opisanych tras, którymi będzie można poruszać się rekreacyjnie - np. między zbiornikami retencyjnymi na Gdańsku Południe, siłowniami pod chmurką, po Lasach Oliwskich, czy na Wyspie Sobieszewskiej.

        - Do wzrostu liczby rowerzystów przyczyniają się też tzw. projekty miękkie, zazwyczaj realizowane w ramach projektów unijnych. Dwie ostatnie kampanie - Rowerowy Maj i Rowerem do pracy zaskoczyły nas odzewem. Takich wyników mogą pozazdrościć nam najbardziej rowerowe miasta w całej Europie - podsumowuje Maciej Lisicki, zastępca prezydenta Gdańska.

        Pobierz wyniki pomiarów ruchu rowerowego za lata 2011-2014.

        • 3 1

    • ty chyba nies jesteś z Gdańska

      Jak to miasto nie promuje rowery, promuje aż do przesady kosztem innych

      • 7 4

    • rower ok, ale nie zawsze i nie dla każdego (4)

      transport rowerowy jest spoko, ale nie jest dla każdego i nie w każdym wypadku się sprawdzi. W trójmieście problemem mogą być odległości. W ekstremalnych wypadkach ludzie dojeżdżają do pracy nawet po 20-25 km. Dystans na rower za duży moim zdaniem. W grę wchodzi ewentualnie transport łączony: SKM lub ZTM + rower. Na masową przesiadkę na takie rozwiązanie, transport publiczny w trójmieście nie jest gotowy, ale sprawa byłaby do zrobienia.
      Kolejna rzecz - nie wszyscy są singlami w kwiecie wieku, którzy martwić się muszą tylko o transport dla siebie (z pracy lub szkoły do domu i z powrotem). Nie zapominajmy o całej rzeszy rodziców, którzy z rana odwożą dzieciaki do szkoły, potem dopiero jadą do pracy a w drodze powrotnej załatwiają jeszcze zakupy. Dla takich osób przesiadka na rower lub komunikację miejską oznacza w zasadzie stratę dodatkowych 1 - 2h dziennie... a doba się nie rozciągnie. No i spójrzmy realnie - w naszym klimacie na rowerze można jeździć 6, góra 9 miesięcy w roku.
      Reasumując - rowery spoko, ale nie dla każdego. Jako uzupełnienie jak najbardziej, ale nie róbmy z tego priorytetu i głównego sposobu komunikacji.

      • 37 1

      • 20-25km w ekstremalnych wypadkach?

        Toż to odległość mniej więcej Gdańsk Główny - Gdynia Główna. Czyli bardziej rzekłbym średnia odległość do pracy, a nie ekstremalnie duża. Np. dojazd z moreny do pracy gdzieś w Gdyni Głównej już przekracza te 25km.

        • 4 2

      • Iiii tam,ekstremalnie to ludzie jeżdżą do pracy i 100 km (Warszawa - Ciechanów),ale w 4 osoby i zrzuta na paliwo. Eko.

        • 2 0

      • Racja (1)

        Nie będę jechać rowerem 20km, żeby potem jeszcze przestać okrągłe siedem na nogach bez żadnego siedzenia

        • 7 0

        • Sam zauważyłem, Wszechmocny Ja

          (...) siedem GODZIN na nogach (...)

          • 2 1

    • rowerem smigac Obwodnica

      Ciekawy pomysl..;)

      • 27 5

  • gtg4

    Obwodnica tylko z nazwy a kiedy powstanie ta prawdziwa obwodnica ?

    • 1 0

  • a dzis wszyscy wiochmeni-- na lewym pasie!!!!!! (13)

    Bo jadąc 90tka, po co zjechać na prawy i nie blokować ruchu, nie????

    • 10 8

    • 90 km/h to nie jest blokowanie ruchu. (6)

      W Polsce obowiązuje ruch prawostronny.

      • 3 5

      • jazda lewym pasem kiedy prawy jest wolny (3)

        to juz jest utrudnianie ruchu w szczegolmnposci kiedy z dozwolonych 120ktos jedzie 90

        pomysl sobie madralo co b y bylo gdyby ktos jechal lewym pasem po morskiej 30 na godzine

        • 8 5

        • Ilość minusujących pokazuje, dlaczego są korki!!! (2)

          DEBILE!!! NA OBWODNICY OBOWIĄZUJE 120km/h - jeżeli nie chcesz jechać z taką prędkością (a nawet jeśli chcesz) MASZ USTAWOWY obowiązek opuścić lewy pas i umożliwić wyprzedzenie!!!! W przeciwnym razie blokujesz pas ruchu

          2pkt i od 20 do 500. AMEN!!!! A jak się boisz, to nie wsiadaj za kierownicę! Dlaczego , jak się boisz wody, to nie pływasz, boich małych pomieszczeń , to do nich nie wchodzisz, a jak się boisz jeżdzić - to wszystkim musisz tym dokuczać?

          • 4 4

          • Zacytuj tą ustawę,która nakazuje mi jazdę z prędkością minimalną... (1)

            Jesteś kolejnym przykładem osobnika mylącego prędkość maksymalną z minimalną. Jeżeli prawy pas jest zajęty,to wolno mi jechać lewym. A ilość plusów pod twoim wpisem określa ilość matolarzy w kraju na 50%...

            • 2 1

            • Oddaj BARANIE PRAWO JAZDY!!!!

              Bo się kompletnie do jazdy nie nadajesz, skoro muszę cię edukować:
              Ustawa Prawo o Ruchu Drogowym, Art 19. ust 2.1
              "Kierujący pojazdem jest obowiązany jechać z prędkością NIEUTRUDNIAJĄCĄ jazdy innym kierowcom!
              Art 16. Tłumaczy ci baranie, na którym pasie powinieneś się znajdować. Dla takiego jak ty , łopatologiczna zasad WiS: Wyprzedź i Spie.....aj!!!!! A nie już w Osowej zajmę lewy pas, bo skręcam w Chylonii! To co robisz, to WYKROCZENIE (takie samo, jak jazda na zderzaku).

              • 1 2

      • to jest blokowanie ruchu (1)

        Dozwolone jest 120km/h a prawy pas jest dla ciężarówek i pozostałych co jeżdżą 90km/h

        • 6 4

        • bezedura

          • 2 5

    • jazda lewym ( informacja dla GWE GPUi GKA) (2)

      Pas lewy służy do wyprzedzania a nie do eko driving.
      Jeżeli nawet ktoś będzie jechał 200km/h po obwodnicy to nie należy blokować lewego i nawet jak się jedzie 130-140 należy zjechać - to policja jest od tego aby asa dopaść i ukarać.

      • 6 9

      • Bzdura,kolego.Prawy pas Obwodnicy służy do jazdy nie szybciej,niż 120 km/h.Lewy pas służy do jazdy nie szybciej,niż 120

        Do jazdy 200 km/h służy tor wyścigowy. Jeżeli jadąc 110 km/h wyprzedzam lewym pasem kolesia, jadącego 100 km/h prawym,to ty możesz się najwyżej zagotować z nieuzasadnionej złości zas moim zderzakiem,aż skończę wyprzedzać i ZJADĘ NA PRAWY,GDY BĘDZIE TAKA MOŻLIWOŚĆ Z ZACHOWANIEM BEZPIECZNEJ ODLEGŁOSCI. Nie będę się wciskać między tiry, i dusić hebla,choćbyś się zamrugał na śmierć.

        • 1 1

      • bezedura

        • 1 4

    • Dokladnie 180 km/h na obwodnicy to normalna przelotowa predkość (2)

      no ale są barany wlekące się na złość

      • 0 10

      • "przelatuj" (1)

        to sobie autostrada.
        Obwodnica to DROGA MIEJSKA z licznymi wezlami i zbierajaca ruch pomiedzy 3 miastami.

        • 5 2

        • "miejska"

          bezmózgowie przede wszystkim...

          • 0 3

  • Obwodnica Metropolitalna - pieniądze wyrzucone w błoto! (8)

    Obwodnica Metropolitalna to będzie 3 mld wyrzucone w błoto. Taniej i efektywniej by było dobudować 3ci pas, koniecznie z porządnym 2m poboczem + fragment zieleni przed barierka aby rozładować korki na Obwodnicy Trójmiasta i zapewnić płynny ruch między Gdynią a Gdańskiem (S6, S7, A1).
    Obwodnica Metropolitalna nie wyprowadzi ruchu z Obwodnicy Trójmiasta, chyba, że - UWAGA - dotychczasowa Obwodnica utraci swój status drogi krajowej, wprowadzone zostanie ograniczenie prędkości - O ZGROZO - i GDDKiA zmusi nas kierowców do poruszania się Obwodnicą Metropolitalną na trasie Gdynia, Gdańsk ... !!
    Rozwiązaniem może być doniesienie do prokuratury o niegospodarność, albo pozew zbiorowy na GDDKiA o budowę jakiejś Obwodnicy Metropolitalnej kiedy są lepsze rozwiązania ! Ciekawe kto dał łapówkę aby ta obwodnica była w planach, komu tak zależy?

    • 22 20

    • obwodnica obwodnicy obwodnicy (6)

      Niekoniecznie może chodzi o łapówkę ale o elementarny brak świadomości, że obwodnica obwodnicy wymusi po pewnym czasie konieczność budowy obwodnicy obwodnicy obwodnicy.

      • 10 2

      • Nie wymusi (5)

        Problem w tym, że obecna obwodnica powoli przestaje być obwodnicą, a powoli staje się drogą wewnętrzną aglomeracji.
        A rozbudowa tej obwodnicy o 3 pas nie jest możliwa. Raczej tylko można ją poszerzyć, ale tylko w niektórych miejscach bez konieczności wstrzymywania ruchu.

        Jeżeli chcemy docelowo poszerzyć obecną o kolejne pasy musi być alternatywna droga na ten czas. Wiele wiaduktów podczas przebudowy będzie wymagała zamknięcia jednego kierunku.

        • 4 4

        • tak czy siak jak jedziesz na Hel z Warszawy, to nie będziesz śmigać przez Kartuzy.

          Tak samo dla Kaszubów. Po choinkę im droga na Ostrołękę, jak oni kierują się pewnie w stronę centrum Gdańska i Gdyni? Dla nich tworzona jest kolej metropolitalna, a najlepiej, żeby zadbali jeszcze o jakiś sensowny dojazd do niej. Przecież PKM nie będzie zatrzymywać się w Straszynie!!!

          To, że ktoś kilkanaście lat temu zrobił KOLOSALNY błąd i nie zdecydował się na budowę szerszych mostów nad obwodnicą, to żaden argument za budową kolejnej. NIE! Trudno, kiedyś trzeba to przejść. Tam gdzie trzeba niech poszerzają mosty i tak, żeby nie tylko starczyły a dziś ale i na jutro.

          Co z tego, że ominie nas dokuczliwy kilkuletni remont, jeżeli 10 lat później obudzimy się ze zdewastowanym obszarem miedzy jedną a drugą obwodnicą, a miasta się rozleją nie wiadomo gdzie (i to w sytuacji niżu demograficznego).

          • 0 0

        • (3)

          Polecam zapoznanie sie z terminem suburbanizacja i eksurbanizacja. Opisuja one dokladnie procesy towarzyszace rozbudowie infrastruktury zachecajacej do mieszkania poza miastem. Zapoznaj sie ze skutkami spoleczno-ekonomicznymi sprawlu i postaraj sie zrozumiec dlaczego miasta zachodnie staraja sie z tym walczyc

          • 4 2

          • akurat te zjawiska w niemczech bardzo dobrze zostały pogodzone

            i nie ma tak dużego problemu z mieszkaniem oraz dojazdem poza centrum jak i na odwrót.

            • 0 0

          • juz nie walcza (1)

            sa + i sa -

            • 0 0

            • czyzby?

              podaj źródło rewelacji jakie glosisz.

              • 2 0

    • Drogi kolego - lobbysta OPAT

      proszę zwracać uwagę na zarzuty, gdyż chyba nie było by miło gdyby trafiły się one osobom co do niegospodarności lobbowania OPATU.

      • 3 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane