- 1 Napad na bank czy głupi żart? (78 opinii)
- 2 Śmierć Adamowicza. Wyrok ws. finału WOŚP (71 opinii)
- 3 "Pani już tu nie mieszka". Wyrzucili też kota (631 opinii)
- 4 Znamy kandydatów PiS do Europarlamentu (310 opinii)
- 5 Napadał ludzi przy bankomatach. Złapali go (98 opinii)
- 6 Były wiceprezydent Gdańska skazany (188 opinii)
Remont dworca Gdańsk Główny. Nowy tunel i poszukiwania najemców
Tak wygląda obecnie dworzec w Gdańsku Głównym. Wideo z drona.
Roboty przy remoncie dworca w Gdańsku Głównym wchodzą w kolejny etap. Kolejarze szukają najemców powierzchni komercyjnych, m.in. w miejscu, gdzie przed remontem działał McDonald's. Zakończono także budowę nowej części tunelu. Z odnowionych przestrzeni gmachu podróżni będą mogli korzystać pod koniec lata 2022 r.
Kolejarze tłumaczyli, że opóźnienia wynikają z dodatkowych prac - koniecznych "z technicznego i konstrukcyjnego punktu widzenia, a także przyszłej estetyki budynku i poszanowania dla jego historii".
Z ostatnich informacji udzielonych przez PKP S.A. wynika, że przestrzeń obsługi podróżnych dworca Gdańsk Główny ma zostać udostępniona podróżnym pod koniec III kwartału 2022 r., natomiast całość inwestycji zakończy się pod koniec 2022 r.
Jak będzie wyglądał dworzec Gdańsk Główny? Materiał z 2018 r.
Budowa nowej części tunelu zakończona
- Prace budowlane związane z przebudową dworca Gdańsk Główny są kontynuowane - podkreśla Bartłomiej Sarna z PKP S.A. - Zakończono już budowę nowej części tunelu, obecnie prowadzone są w nim roboty instalacyjne i wykończeniowe. Nad nową częścią tunelu, na powierzchni placu przed dworcem, wykonano już nową nawierzchnię - dodaje.
Z kolei w budynku dworca trwa montaż odtworzonej na wzór historycznej stolarki okiennej i drzwiowej. Nad wejściem głównym zamontowano już stalowo-drewniany daszek, natomiast na szczycie hali kolejową ośkę, która wróciła na dworzec po renowacji.
- Jest ona wykonana ze stali i wykończona blachą miedzianą. Druga z osiek przechodzi obecnie renowację. Wewnątrz dworca trwają prace wykończeniowe, polegające na tynkowaniu pomieszczeń oraz robotach instalacyjnych. Zamontowano już nowe windy i schody ruchome w budynku - podkreśla przedstawiciel PKP S.A.
Poszukiwani najemcy, wcześniej był tu m.in. McDonald's
Kolejarze obecnie prowadzą także postępowania, w których wybrani zostaną najemcy powierzchni komercyjnych dworca.
Przed remontem w gmachu funkcjonował m.in. punkt restauracji McDonald's, który - ze względu na lokalizację i godziny otwarcia - cieszył się dużą popularnością.
Ta przestrzeń również jest na wynajem.
PKP nie informuje jednak, jakie firmy zgłosiły się do przetargu.
Czytaj też:
Jadą buspasem przy dworcu, by ominąć korki
Nowa tablica na szczycie budynku dworca
To jednak nie wszystko. Uważni obserwatorzy mogli bowiem już zauważyć tablicę z nazwą stacji, która jakiś czas temu pojawiła się na szczycie budynku dworca PKP. Choć opinie na temat tego, czy w takiej formie pasuje do charakteru budowli, są podzielone, wygląd tablicy nie jest przypadkowy.
- Nowy wygląd tablicy z nazwą dworca znajdującej się na elewacji dworca Gdańsk Główny został uzgodniony z konserwatorem zabytków, z uwagi na to, że dworzec jest wpisany do rejestru zabytków. W stylistyce nawiązuje ona do podobnych tablic z nazwą stacji umiejscowionych na peronach - tłumaczy Bartłomiej Sarna.
Zakres remontu dworca Gdańsk Główny:
We wnętrzach:
- odtworzenie witryn kasowych i sklepowych z drewna dębowego, jak na początku XX w.,
- przywrócenie pierwotnej kolorystyki,
- historyczne oświetlenie w formie kulistych żyrandoli,
- zrekonstruowanie kartuszy wraz z herbami pomorskich miast,
- wyłożenie posadzki żółtymi, granitowymi płytami.
Na zewnątrz:
- odtworzenie szklanej kopuły doświetlającej dojście do toalet i pryszniców w skrzydle budynku,
- oczyszczenie cegieł i odświeżenie elewacji,
- wymiana stolarki okiennej,
- rekonstrukcja dachu w północnej części budynku (zyska formę czterospadową),
- powstanie tarasu nad barem McDonald's,
- wymiana okrycia dachu na wieży zegarowej,
- iluminacja obiektu,
- budowa nowej części tunelu do wysokości głównego wejścia.
Wartość kontraktu, którego wykonawcą jest Mostostal Warszawa, wynosi 99,6 mln zł.
Utrudnienia w okolicy placu budowy
Przez remont dworca piesi mają utrudnione dojście do przystanków autobusowych.
Silny wiatr przewrócił płot ogradzający budowę przy dworcu, piesi musieli poruszać się ulicą.
Czytaj też:
Listopadowa wichura w Trójmieście
Nietypowe budowle Trójmiasta
Miejsca
Opinie (190) 10 zablokowanych
-
2021-11-24 19:37
Jak jest kebab, to reszta mówi kebab, ooooo i tym razem arabsko lub pochodzenia ludów tureckiego Pan Sprzedawca dał Nam więcej m
zadbajmy o historyczną i polską część Tego Dworca, żadnych kebabów i po za europejskiego oraz amerykańskiego jedzenia, dzięki !
- 2 2
-
2021-11-24 20:18
PKP powinno pomyśleć mając przykład Gdyni
Cały pasaż jest pusty. Z powodu ceny. Na szczęście jest McDonald. Jeżeli w Gdańsku Maca nasi będzie sami sobie strzelą w stopę. Na dworzec nie chodzi się na zakupy!
- 5 0
-
2021-11-24 20:18
Pięknie wygląda
odnawianie ciągnie się trzy lata. Pasażerowie nie korzystają, to może wcale nie jest potrzebny w takiej formie. Zdecydowanie za długo ciągnie się ten remont.
- 7 1
-
2021-11-24 21:15
szukają jeleni
nie robić interesów z PKP, bo wydymają jak tych co wyłożyli kasę na poprzedni remont
- 4 3
-
2021-11-24 21:21
Z uwagi na wysokie opłaty za najem pomieszczeń żądane przez PKP może być trudno o najemców. Wystarczy spojrzeć na stopień wykorzystania powierzchni komercyjnych na dworcu Gdynia Główna i wielu nowo wyremontowanych dworcach w kraju.
- 5 0
-
2021-11-24 22:11
Apteki też już raczej nie będzie,
bo koncesja poprzedniej już wygasła z powodu nieczynności. Następna nie powstanie, bo zbyt blisko jest inna apteka. Koło się zamyka.
- 2 0
-
2021-11-24 23:07
Danzig Hauptbanhof
- 5 1
-
2021-11-24 23:08
Dworzec jest piękny, perony tragiczne. (4)
Te perony pod wiatą w żaden sposób nie pasują do urody samego dworca. Zabrakło odwagi by je schować po jakąś kopułą więc pozostało klepisko z przystankami pod wiatą, gdzie hula wiatr i zacina deszcz (czasami ze śniegiem).
- 4 5
-
2021-11-24 23:32
perony (3)
nieprawda - wiaty peronowe są oryginalne z pięknymi żeliwnymi podporami, proszę obejrzec stare zdjęcia. Pozdrawiam
- 1 4
-
2021-11-25 00:46
I co z tego (2)
Czekając na pociąg na zimnym, obwiewanym wiatrem peronie raczej nie mam ochoty zachwycać się historycznym pięknem słupów.
- 4 2
-
2021-11-25 12:18
(1)
Czekasz na pociąg 5 godzin? Ja wchodzę na peron, wsiadam i odjezdzam
- 0 1
-
2021-11-27 23:49
Ha ha ha...
Nie rozśmieszaj mnie w sobotni wieczór.
- 0 0
-
2021-11-24 23:25
Mam 15 lat do emerytury
Dojeżdżam stamtąd do pracy. Czy ukończą do tego czasu ten remont tak, bym mógł rozpoczynać podróż w miłych klimatach, bo zaczynam wątpić.
- 8 1
-
2021-11-24 23:29
napis na elewacji dworca
Napis okropny i wcale nie w stylistyce napisów na peronach -wzorem peron skm-KI, ani kolorystyka ani krój liter nie pasują do tej elewacji, najlepiej gdyby go w ogóle nie było ( ewentualne mniejszy nad głównym wejściem.....)
- 8 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.