- 1 Tony kokainy w Gdyni. Mówili, że to kreda (84 opinie)
- 2 Zuchwała kradzież w sklepie budowlanym (96 opinii)
- 3 Rozwód Koalicji Obywatelskiej z Dulkiewicz? (290 opinii)
- 4 Wrak nie do usunięcia przez biurokrację (60 opinii)
- 5 Gdynia ma dwóch nowych wiceprezydentów (411 opinii)
- 6 Kolejny pożar aut w Gdańsku. Podpalenie? (113 opinii)
Remont dworca SKM w Gdyni: jest taniej, ale nadal drogo
SKM otworzyła koperty w trzecim przetargu na modernizację Dworca Podmiejskiego na stacji Gdynia Główna wraz z remontem peronu i stworzeniem centrum monitoringu. Oferty nadal są wyższe, niż zakłada budżet inwestycji, ale różnica zmalała z 14 do 3 mln zł. Czas realizacji został wydłużony do wiosny 2023 roku.
Do tej pory oferty składała zawsze jedna firma T4B i za każdym razem były one za wysokie:
2018
- budżet SKM 34,4 mln zł - oferta 59,3 mln zł - różnica 24,9 mln zł
2019
- budżet SKM 59,3 mln zł - oferta 73,7 mln zł - różnica 14,4 mln zł
W trzecim postępowaniu oferty złożyły dwa konsorcja:
- T4B i MAXTO Technology - 62,361 mln zł
- Poleko Budownictwo i Sprint - 65,313 mln zł
Budżet SKM pozostał na tym samym poziomie - 59,409 mln zł. To oznacza, że różnica zmalała do 2 mln 952 tys. zł.
Czy jest szansa, że tym razem jedna z propozycji zostanie wybrana?
- Jedna oferta jest rzeczywiście blisko zakładanego budżetu, ale jednak go przekracza. Obie będą teraz analizowane pod względem formalno-prawnym - mówi Tomasz Złotoś, rzecznik spółki SKM PKP Trójmiasto.
Warto dodać, że w toku prowadzonego postępowania wydłużony został termin realizacji inwestycji z 31 października 2022 na 31 marca 2023. Z tym że pierwsze 14 miesięcy wykonawca będzie musiał poświęcić na prace projektowe.
Wykonawca remontu Dworca Podmiejskiego zobowiązany będzie:
- Zachować oryginalną, drewnianą stolarkę drzwiową i okienną - ewentualną wymianę dopuszcza się w wypadku stwierdzenia wyjątkowo złego stanu technicznego.
- Zachować dworcowy zewnętrzny zegar w okulusie na kwadratowym tle i poddać go zabiegom konserwacyjnym.
- Zlikwidować wszystkie wtórnie wprowadzone elementy zabudowy przestrzeni w podcieniu słupowym. Chodzi o dwa lokale usługowo-handlowe - "Skup i lombard" i "Loveat" - oraz tymczasowy pawilon gastronomiczny sprzedający kurczaki z rożna.
- Odtworzyć brakujące trzecie drzwi wejściowe z podcienia wejściowego do hallu głównego.
- Pozostawić napis "Dworzec Podmiejski", dokonać jego przeglądu i renowacji w stopniu, który pozwoli na włączenie podświetlenia liter.
- Zachować najcenniejsze istniejące elementy wystroju hallu kasowego lub poddać je konserwacji oraz restauracji, a elementy nieistniejące lub przesłonięte należy odsłonić lub odtworzyć.
- Zmodernizować pomieszczenia kas.
- Wykonać spójny projekt identyfikacji wizualnej dla dworca podmiejskiego w formie czytelnych i jednocześnie dyskretnych tabliczek, elementów informacyjnych i szyldów reklamowych przyszłych najemców lokali użytkowych, dostosowanych wielkością, formą i charakterem do historycznej architektury i wnętrz dworca.
- Usunąć wszystkie nośniki reklamowe, przesłaniające elementy wystroju historycznego.
- Zamontować szklane automatyczne drzwi pomiędzy holem a wejściem na peron SKM.
- Wymienić nawierzchnię na placu przed dworcem na nową.
- Zamontować elementy małej architektury (ławki, kosze na śmieci) w otoczeniu budynku oraz w jego wnętrzu.
Na czas trwania robót powstanie tymczasowy dworzec wykonany z kontenerów.
Z kolei na przystanku SKM wymienione mają zostać płyty krawędziowe oraz nawierzchnia z kostki, wiata będzie oczyszczona i pomalowana. Zmodernizowane ma zostać przejście podziemne oraz wymienione będą tory wzdłuż całego peronu.
W budynku dworca ma powstać centrum zarządzania monitoringiem oraz systemem informacji pasażerskiej na wszystkich przystankach SKM. Na peronach mają zostać zamontowane lub wymienione kamery oraz tablice informacyjne.
O autorze
Michał Brancewicz
Gdańszczanin od urodzenia. Nie ukryje się przed nim żadna nowa inwestycja w mieście. Gra w piłkę nożną, jeździ na snowboardzie i rowerze. Próbuje swoich sił w scenariopisarstwie.
Opinie (77) 8 zablokowanych
-
2020-08-04 10:29
Czy zniknie śmierdząca buda z kurczakami?
- 3 0
-
2020-08-03 13:37
(2)
Powiem wam tak. U nas nic się nie opłaca podobno.
- 35 2
-
2020-08-04 08:30
(1)
Mnie nurtuje najbardziej, co sprawiło, że w ciągu jednego roku oferta podrożała o kilkanaście milionów. Inny zakres przetargu? Szkoda, że redakcja nie zadaje takich pytań...
- 0 0
-
2020-08-04 09:54
A zwiekszenie budzetu o 100% Cie nie zastanawia?
- 0 0
-
2020-08-03 13:50
Paskuda wielokrotnie odnawiana (1)
Nie wiem ile razy za mojego życia ten dworzec był malowany/remontowany - ale ani razu nie wyglądał po tym ani trochę lepiej. Taki zawsze trochę zamalowany brud.
Ktoś liczy że tam coś będzie estetyczniejsze?- 34 9
-
2020-08-04 08:47
Warto zerknąć do dokumentacji.
Zmian będzie sporo. Zniknie lokal z kurczakami i Loveat. Kompleksowy remont. Szkoda tylko, że nie zlikwidują schodów przy wejściu od strony dworca głównego.
- 0 0
-
2020-08-04 07:53
abstrahując od cyrku z remontem to po remoncie okaże się że położono kostkę która niszczy walizki, w tunelu dalej śmierdzi fekaliami, a wszystkie biznesy zniknęły
taki model biznesowy PKP a może i Gdyni...
pustynia- 6 0
-
2020-08-04 07:14
Przecież był niedawno remont
Hm ale jaja ale jaja ale jaja
- 4 1
-
2020-08-03 13:51
Zburzyć i zrobić coś nowoczesnego. (1)
Będzie taniej i piękniej.
- 15 29
-
2020-08-04 06:10
Będą kontenery
- 0 0
-
2020-08-03 16:54
(1)
Zanim wyremontują dworzec SKM, trzeba będzie ponownego remontu dworca Głównego. Menele i gołębie powróciły. Straż Miejska jak zwykle omija szerokim łukiem okolice dworca. Tak na marginesie, czy UM planuje w końcu remont nawierzchni na "rondzie" między dworcem a Sądem?!
- 19 0
-
2020-08-03 23:10
To nie rondo!
- 0 1
-
2020-08-03 21:08
?różnica zmalała do 2 mln 952 tys. zł
M.Gdynia mogłaby wykupić dwa pawilony"handlowe" przy budynku Dworca Podmiejskiego podwyższyć je o dwa piętra(mam nadzieje, że konserwator się zgodzi) wystąpić do Ministerstwa Dziedzictwa narodowego o dofinansowanie stworzenia tam Mini Muzeum"wypędzonych Gdynian'39" Można by wkomponować w niego stylizowany-postawiony na sztorc wagon, który zainteresowałby każdego przyjezdnego. Mam na uwadze przede wszystkim nie tylko budynek ale i otoczenie dworca a to przynosi wstyd zamiast korespondować do pomnika z początku Starowiejskiej. Każdy podróżny ocenia miasto według pierwszego z nim kontaktu czyli poprzez dworzec i jego otoczenie. Dodatki budowane powinny być nowoczesne i dobrze wykończone obok budynku, którego nie musieliby się wstydzić. Przebudowane powinny ulec przystanki autobusowe i trolejbusowe na dworcu. Zamontowane właściwe zadaszenia z fotowoltaicznym zasilaniem. Położona też powinna być nowa nawierzchnia na placu z ciekawymi marynistycznymi wzorami z szlakami dla niewidomych, wózkowiczów ciągnących walizki, itd. odpowiednio wyprofilowane kwietniki, ławeczki, kosze, .... tu musi widać SKM przewozów aglomeracyjnych. To ma być estetyczne i funkcjonalne dopełnienie inwestycji prowadzonych przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Gdynia Sam główny budynek odremontowała ze środków UE "poza kolejowych", a więc nie obciążył modernizacje dworców, które przeprowadzane są w sposób kompleksowy, nie tylko wewnątrz budynków, ale też ich otoczenie wg ogólnopolskiej rozpiski. Dworce coraz częściej poza funkcją podstawową pełnią również funkcje społeczne i stają się miejscami otwartymi na lokalne społeczności i ich potrzeby. Wielką potrzebą jest zapoznanie ludzi z pierwszym wysiedleniem Gdynian na największą skalę w Europie.
Forma własnościowa to już zagwozdka dla zarządcy i UM np. służebność, lub podwyższenie udziału w spółce,...- 10 0
-
2020-08-03 20:05
?różnica zmalała do 2 mln 952 tys. zł.
- 2 0
-
2020-08-03 18:53
Dorzuć Pan te 3mln, podpisujcie ten kontrakt i jadziem
Ileż można jeszcze czekać ?
- 5 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.